NAS och Chromecast utan Plex? Eller Kodi-liknande burk som kan ha Chromecast som input?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimih:

Jag lutar nu mot ett inköp av en Shield (tillsammans med en enkel NAS). Problemet är nu att nVidia verkar ha tänkt lite märkligt när de tagit fram sina två modeller. Bas-modellen har liten hårddisk, men SSD. Pro-modellen har stor hårddisk, men HDD(!!!). Hur kan en pro-variant använda en söligare lagringslösning än bas-varianten? Hur tänkte dom där? Det logiska hade ju förstås varit att PRO-varianten hade en 500GB SSD. Nu känns det som att man går ett steg framåt och sen två steg bakåt om man väljer PRO-varianten...

Köp den "vanliga" med enbart fjärrkontroll. Egentligen behöver du ingen NAS (om du inte behöver det för annat så klart). Du kan koppla in en extern hårddisk med usb i Shielden så hittar den all media på den. I Shieldens menyer kan du till och med denna hårddisken med nätverket så att du når den från din dator och kan överföra media på det viset. Testa med det tycker jag, innan du köper en dyr NAS.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd

Varför inte testa olika varianter och se vad som fungerar bra för dig? Som någon annan skrev tidigare, letar man efter fel så hittar man sådana, gäller alla produkter. Det är ju inte som att det är några stora investeringar det rör sig om för att testa Kodi eller Plex.

Permalänk
Medlem

Imo så är Plex lite mer "Låt familj och vänner också ta del av ditt bibliotek" platform. Fungerar jättebra för nästan alla enheter. Ifall du vill ha ett lite mer "projekt" så rekommenderar jag att du kör Plex + Sonarr + Radarr. (Sonarr för serier, Radarr för filmer).

För övrigt så har jag testat både kodi och plex och kan lugnt säga att plex vinner överlägset. Det är stabilt, snyggt och har bra funktioner

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Jag har kört Plex i flera år, alltid castat till Chromecast av samtliga generationer. Visst har det dykt upp något problem då och då, men det har mest med att göra att Chromecast tyvärr inte stödjer bl a DTS så Plex måste transcode:a om. Måste Plex transcode:a krävs det en ganska kraftfull CPU, vilket de flesta NAS:ar inte har. Finns rekommendationer på deras sida om vad som krävs, finns även listor på NAS:ar och vad dem klarar av.

Jag delar själv min server med flertalet vänner och de säger att det fungerar bra. Det som för mig fungerar mindre bra är att streama till mobil över 3G/4G, där det ofta buffrar istället för att sänka kvalitén som t.ex. Netflix gör.

Kodi har jag själv inte kört, men där får man nog liknande funktionalitet med att undertexter och metadata om filmer/serier hämtas automatiskt. Har för mig att Kodi kan spela upp filmer i RAR-arkiv, det har jag iaf inte fått att funka på Plex (kanske går via nån plugin?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Ett program som fungerar riktigt bra med Chromecast är Videostream. Det kräver dock att du ha filmerna på en Windows eller Mac p.g.a. serverprogrammet. Men du bläddrar, väljer och styr från din mobil.

Intressant alternativ. Jag vill ju egentligen gå bort från att ha alla filer på datorn (som jag har nu), men kan ju vara ett bra komplement innan jag har migrerat till en NAS. Eller kanske även efter NAS:en... hmm...

Skrivet av bore69:

Nvidia Shield är bra, men rätt dyr lösning om du bara vill se film. Det är när du vill du spela som kommer den till sin rätt. Så det beror på vad du ska ha den till.

Jag spelar inte. Men är ute efter en enkel lösning, där jag inte måste fippla med något hemmabygge. Så shielden ser fortfarande ut att vara den bästa lösningen för mig på sikt. Men Videostream är en god tvåa, och kanske är den tillräckligt bra för våra behov. Jag får testa

Skrivet av nikwad:

@jimih: Det är väl ganska enkelt, behöver du lagringen om du tänkt använda den som nas då är det Pro varianten du får köpa.

Riktigt så enkelt är det väl inte? Jag har läst på flera ställen att t.ex Plex sparar metadata på interna lagringsutrymmet, och det kan ta slut om man har mycket material. Dvs helt oavsett hur mycket utrymme man har ledigt på NAS eller externa hårddiskar.

Skrivet av nikwad:

Tror du verkligen att du skulle få en 500gb ssd i enhet för 3.5k?

Jag nämde väl inte priset i mitt inlägg? Som vanlig konsument kan jag köpa en vettig 500 GB SSD för ca 1300 kr. Motsvarande HDD kostar kanske 400 kr. Skillnaden är ca 900 kr. Jag skulle lätt betala 900 kr extra för den uppgraderingen.

Skrivet av nikwad:

Sedan så sitter det inte en "ssd" i vanliga Shield, utan det är emmc precis som i vilken mobil som helst.

OK, det hade jag inte koll på. Dock är väl emmc generellt sätt bättre än en vanlig HDD? Dels lite snabbare (generellt), och dels inga rörliga delar.

Skrivet av nikwad:

Pro är en udda skapelse för en väldigt liten målgrupp..

Ja, det var i princip det jag anmärkte på. Hade dom uppgraderat Pro-varianten med en SSD (för bara ca 900 kr högre pris, kanske ännu mindre om de får bra deal från en SSD-tillverkare) så hade målgruppen varit betydligt större. Kanske de även kunde haft en mellanvariant med 250GB SSD, då tror jag prisskillnaden skulle vara försumbar för de flesta som övervägt vanliga Pro-varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Varför inte testa olika varianter och se vad som fungerar bra för dig? Som någon annan skrev tidigare, letar man efter fel så hittar man sådana, gäller alla produkter. Det är ju inte som att det är några stora investeringar det rör sig om för att testa Kodi eller Plex.

Fast det är ju inte gränssnittet som sådant jag är skeptisk till, utan hur bra helhetslösningen blir, med alla produkter inköpta (NAS + Shield eller NAS med "allt-i-ett"). Det skulle ju kunna handla om upp till 16.000 kr (för dyraste QNAP-modellen), men även med mer rimliga krav så kan det ändå handla om typ 4000 till 6000 kr. Det är inte kaffepengar iallafall, och skulle kännas surt om Plex (eller Kodi) börjar krångla efter ett halvår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimih:

Fast det är ju inte gränssnittet som sådant jag är skeptisk till, utan hur bra helhetslösningen blir, med alla produkter inköpta (NAS + Shield eller NAS med "allt-i-ett"). Det skulle ju kunna handla om upp till 16.000 kr (för dyraste QNAP-modellen), men även med mer rimliga krav så kan det ändå handla om typ 4000 till 6000 kr. Det är inte kaffepengar iallafall, och skulle kännas surt om Plex (eller Kodi) börjar krångla efter ett halvår...

Köp aldrig en NAS och använd som mediaspelare. En NAS ställer man i en garderob nånstans eller i källaren sen får den stå där. Använd den för lagring, inget annat.

Bättre att separera, mindre problem så.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Köp aldrig en NAS och använd som mediaspelare. En NAS ställer man i en garderob nånstans eller i källaren sen får den stå där. Använd den för lagring, inget annat.

Bättre att separera, mindre problem så.

Precis, sen är det bara frågan om man behöver transcode, behöver man inte det tycker jag inte man ska köpa någon dyr... har själv byggt egen dator för ändamålet då jag tycker man får mycket mer för pengarna... kanske inte blir lika "stilrent" men mer flexibelt om någon del går sönder tex

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jimih:

Fast det är ju inte gränssnittet som sådant jag är skeptisk till, utan hur bra helhetslösningen blir, med alla produkter inköpta (NAS + Shield eller NAS med "allt-i-ett"). Det skulle ju kunna handla om upp till 16.000 kr (för dyraste QNAP-modellen), men även med mer rimliga krav så kan det ändå handla om typ 4000 till 6000 kr. Det är inte kaffepengar iallafall, och skulle kännas surt om Plex (eller Kodi) börjar krångla efter ett halvår...

Aja, tja man kan ju säkra upp till en viss gräns anta'r jag. Men vad som händer om ett halvår är ju omöjligt att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohdear:

Imo så är Plex lite mer "Låt familj och vänner också ta del av ditt bibliotek" platform. Fungerar jättebra för nästan alla enheter. Ifall du vill ha ett lite mer "projekt" så rekommenderar jag att du kör Plex + Sonarr + Radarr. (Sonarr för serier, Radarr för filmer).

För övrigt så har jag testat både kodi och plex och kan lugnt säga att plex vinner överlägset. Det är stabilt, snyggt och har bra funktioner

Lite offtopic kanske, men det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan använda Plex-servern och Kodi med ett Plex-plugin som uppspelare. Av mina erfarenheter så lämnar Plex-klienten en del i övrigt att önska.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@jimih: Meta datan lagras enbart på servern.
Jag har ett bibliotek med ca 1000 filmer och 8000 avsnitt som sedan streamas via en Shield på TV:n, utan några som helst problem med lagringsutrymmet på Shield:en
Tror att du blandar ihop lite av delarna på Plex.

Så det är faktiskt så enkelt.

Permalänk
Medlem

Om du är osäker på om du behöver en Nvidia Shield eller inte så börja i andra änden och bestämma vilken NAS du ska ha. Vill du inte pilla en själv så är Synology och Qnap de mest utvecklade alternativen. De har båda inbyggd streaming till Chromecast. Kolla upp hur de funkar på Youtube. En begagnad chromecast köper du för några hundralappar. Räcker inte det till så kan du byta chromecasten till en Shield senare.

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

Har du en android telefon så kan du bara ladda ner VLC till telefonen, testade nu och VLC kan hitta nasen på nätverket och spela upp direkt och sen har den också stöd för Chromecast.

Vill bumpa upp detta då folk helt verkar ha hoppat över den möjligheten i denna tråd och bara fokuserar på Plex/Nvidia Shield.

Sens VLC 3.0 kom så finns chromecast-stöd. Bara att mappa NASen i din VLC-app på mobilen och släng upp det den vägen på chromecasten

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@jimih: Meta datan lagras enbart på servern.
Jag har ett bibliotek med ca 1000 filmer och 8000 avsnitt som sedan streamas via en Shield på TV:n, utan några som helst problem med lagringsutrymmet på Shield:en
Tror att du blandar ihop lite av delarna på Plex.

Vad exakt menar du att jag blandar ihop? Det var ju metadatan jag skrev om. Folk har skrivit att de 16 GB interna lagringsutrymmet (eller hur mycket det nu är kvar efter OS m.m) kan fyllas av metadata från plex (med lagringen av själva mediafilerna utanför plex). Tydligen är stora musikbibliotek och bildbibliotek värre än stora filmbibliotek.

Permalänk
Medlem

@jimih: Det jag menar: Är du säker på det du läst inte handlar om PMS (Plex Media Server) alltså själva media-servern som du även kan köra på en Shield.
För jag har då inte läst om någon som har haft problem med större bibliotek när dom kör Shielden enbart som en client (Mediaspelare).
Har dock inte själv testat att använda den tillsammans med jätte mycket bilder, det kanske blir något med alla thumbnails där, idk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Om du är osäker på om du behöver en Nvidia Shield eller inte så börja i andra änden och bestämma vilken NAS du ska ha. Vill du inte pilla en själv så är Synology och Qnap de mest utvecklade alternativen. De har båda inbyggd streaming till Chromecast. Kolla upp hur de funkar på Youtube. En begagnad chromecast köper du för några hundralappar. Räcker inte det till så kan du byta chromecasten till en Shield senare.

Fast om jag köper en NAS med streaming så kommer jag inte nöja mig med en halvmesyr, utan väljer en ordentlig sak. Som minimum skulle det då bli typ en Synology DS218+, eller en QNAP. Vilket innebär ca 1000-3000 kr mer än den typ av enkel NAS jag skulle köpa annars. Och dessa extra tusenlappar känns lite bortkastade om jag senare inser att jag ändå skulle vilja ha en nVidia Shield.

Så som det ser ut nu är min plan som följer:

  1. Testa Videostream på min stationära dator tillsammans med mobil och Chromecast

  2. NAS så att jag kan ha nya fläktlösa datorn helt utan HDD

  3. Mobil med nätverksmappning mot NAS, samt VLC och chromecast

  4. nVidia Shield

Steg ett kan jag nog testa i helgen. Steg 2 och 3 inom de närmsta veckorna. Steg 4 blir bara av om jag tycker det är för omständigt att vara beroende av den stationära datorn för att streama.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort såhär hemma

NAS med SMB share
VLC app i telefonen
Chromecast

Lägg till sharet i VLC och streama direkt till chromecast via VLC-appen. Har testat ett par olika appar av just denna anledning och det är VLC som fungerar bäst av de jag har testat.

OBS VLC klarar bara av SMB v1! Tog mig ett tag att felsöka detta när VLC inte längre kunde hitta sharet. Så se till att NAS'et har stöd för SMB 1

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@jimih: Det jag menar: Är du säker på det du läst inte handlar om PMS (Plex Media Server) alltså själva media-servern som du även kan köra på en Shield.
För jag har då inte läst om någon som har haft problem med större bibliotek när dom kör Shielden enbart som en client (Mediaspelare).
Har dock inte själv testat att använda den tillsammans med jätte mycket bilder, det kanske blir något med alla thumbnails där, idk.

Detta är korrekt. Klienten lagrar inget, ja mer än lite temp filer som du ser på skärmen då dvs. All metadata och liknande hanteras av servern (PMS) och lagras på servern (om du ej specified en annan lagringsenhet). Klienten behöver inte mer än några MB här och där för temp filer.

Metadatan är hur som helst, en liten del av utrymmet som krävs. Jag har närmare 11TB media på min plex server och med thumbnails påslaget så tar min metadata ungefär 110GB utrymme. Om jag skulle välja att köra utan thumbnails så skulle jag klara mig på närmare 35GB metadata.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@jimih: Det jag menar: Är du säker på det du läst inte handlar om PMS (Plex Media Server) alltså själva media-servern som du även kan köra på en Shield.

OK. Jag trodde Plex bara var kortnamnet för "Plex Media Server". Men oavsett, det är väl PMS vi pratat om hela tiden i denna tråd? Eller menar du att vanliga Plex (klient-versionen?) kan köras utan en PMS någonstans? För om jag köper en Shield så är tanken att den ska sköta allt förutom lagringen (som sker på en enkel NAS).

Permalänk

Plex kommer behöva en "backend server" där allt hanteras, sen plex media player som uppspelare.

Plex media server sköter all transcodning etc, och media player spelar upp allt.

kör själv plex media server på en dator, som sen kör allt till plex media player på en Nvidia shield pro, fungerar utan problem.

anledningen jag kör plex framför kodi är att jag vill ha tillgång till mitt media bibliotek på distans, typ sommarstället etc.

kodi känns som en mer helhetslösning när det kommer till uppspelning i hemmet, men så fort du vill komma åt allt utanför hemmet så faller det kort, då är plex ett bättre val, så handlar om du vill använda dina media filer utanför hemmet eller inte.
självklart finns det lösningar kring det om du använder kodi också, men smidigheten plex ger där är rätt skön.

aldrig haft problem med plex pga progamvaran, mina problem har varit för undermåttliga enheter, typ en äldre smartTV som krånglat, inte själva appen.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

@jimih: Plex är ett samlingsnamn för de två delarna av systemet; Server biten: PMS Plex Media Server och Klienten: PMP Plex Media Player (de olika klienterna kan ha olika namn men fyller samma funktion).
PMS körs på en central server/pc/nas som har tillgång till alla media filerna. Dessa delas sedan ut till alla anslutna klienter, finns det klienter som ej kan spela upp media filen i original format så försöker PMS transcodea den till ett format som stöds av klienten.

En av de större anledningar till varför folk rekommendera en Nvidia Shield som mediaspelare/klient är för att den klarar av att spela de flesta format utan någon transcode, vilket möjliggör att man kan köra PMS på svagare hårdvara som ej klarar av transcode så som en mindre NAS från diverse tillverkare.

TLDR: Installera PMS på en mindre NAS som har stöd för det och spela sedan upp det på din Shield.

Permalänk
Medlem

Verkar onekligen svårt att få fram information om olika TV-modeller... huruvida de har en inbyggd kompetent mediaspelare eller ej.

En TV med en vettig mediaspelare samt nätverksanslutning, så spelar det ingen roll vilken NAS man väljer. Alternativt så kan man även välja att ansluta en USB-hårddisk direkt till TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimih:

Fast om jag köper en NAS med streaming så kommer jag inte nöja mig med en halvmesyr, utan väljer en ordentlig sak. Som minimum skulle det då bli typ en Synology DS218+, eller en QNAP. Vilket innebär ca 1000-3000 kr mer än den typ av enkel NAS jag skulle köpa annars. Och dessa extra tusenlappar känns lite bortkastade om jag senare inser att jag ändå skulle vilja ha en nVidia Shield.

Förstår hur du tänker, men Shield eller chromecast (Apple TV, Kindle Firestick) är klienter. Du kan använda Shield som server, men tror inte det var upplägget här. Om du tänker att du vill ha utrymme för transcoding så ligger det på servern i de flesta lösningar. Då spelar klienten ingen roll så då blir NAS det första du ska titta på ändå.

För att spela upp filmer hemma kan du titta lite extra på Synology DS218play som är designad för just det eller ASUSTOR AS3102T som har fått bra recensioner. Båda ligger 1000-lappen under DS218+. Tror även de billigare modellerna räcker bra för att spela via VLC. De flesta filmer du laddar ned är pre-transcoded idag och stöter du på ett undantag går det att pre-transcoda själv.

Nvidia Shield är grym produkt och jag tror inte du blir missnöjd. Men om man inte vill utnyttja den fullt ut så kanske den inte är värd det.

VLC kan du testa från datorn också, dela ut mappen du har filmer i så når du den från VLC i din mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

Plex kommer behöva en "backend server" där allt hanteras, sen plex media player som uppspelare.

Skrivet av nikwad:

@jimih: Plex är ett samlingsnamn för de två delarna av systemet; Server biten: PMS Plex Media Server och Klienten: PMP Plex Media Player (de olika klienterna kan ha olika namn men fyller samma funktion).
PMS körs på en central server/pc/nas som har tillgång till alla media filerna. Dessa delas sedan ut till alla anslutna klienter, finns det klienter som ej kan spela upp media filen i original format så försöker PMS transcodea den till ett format som stöds av klienten.
[...]
TLDR: Installera PMS på en mindre NAS som har stöd för det och spela sedan upp det på din Shield.

Skrivet av bore69:

Förstår hur du tänker, men Shield eller chromecast (Apple TV, Kindle Firestick) är klienter. Du kan använda Shield som server, men tror inte det var upplägget här. Om du tänker att du vill ha utrymme för transcoding så ligger det på servern i de flesta lösningar. Då spelar klienten ingen roll så då blir NAS det första du ska titta på ändå.

OK. Väldigt förvirrande detta. Ingen sa tidigare i tråden att Shielden kräver en till server om jag vill köra Plex. Tvärt om så skrev t.ex Zachtionman igår (27/6) kl 06:21 att jag kan skippa NAS och köra med extern USB-hårddisk till Shielden. Och Aeqvist skrev samma dag kl 09:27 att NAS ska användas för lagring och inget annat. Detta samtidigt som en google-sökning på "nvidia shield plex" ger en massa PMS-relaterade träffar som första sökresultat (dvs PMS installerat på Shielden). Hur skulle jag utifrån detta kunna dra slutsatsen att det var "självklart" att det var enbart Plex-klienten på Shielden alla pratade om här i tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

En av de större anledningar till varför folk rekommendera en Nvidia Shield som mediaspelare/klient är för att den klarar av att spela de flesta format utan någon transcode, vilket möjliggör att man kan köra PMS på svagare hårdvara som ej klarar av transcode så som en mindre NAS från diverse tillverkare.

Det är möjligt att så är fallet. Men i just denna tråd kom rekommendationerna om "plex på nVidia Shield" utan att ordet "klient" eller liknande nämdes, och inte heller något om att en ytterligare server behövs. Då fanns det inte ens på kartan i min hjärna att det inte var en helhetslösning i Shielden som var rekommendationen.

Skrivet av nikwad:

TLDR: Installera PMS på en mindre NAS som har stöd för det och spela sedan upp det på din Shield.

Yes, det ser ut att få bli så. Men ska testa de övriga enklare stegen först (Videostream på datorn, samt VLC i telefonen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Verkar onekligen svårt att få fram information om olika TV-modeller... huruvida de har en inbyggd kompetent mediaspelare eller ej.

En TV med en vettig mediaspelare samt nätverksanslutning, så spelar det ingen roll vilken NAS man väljer. Alternativt så kan man även välja att ansluta en USB-hårddisk direkt till TV:n.

Det är möjligt att en smart-tv hade varit en bättre lösning i mitt fall, men jag kan inte tänka mig att ta in en sån apparat i mitt hem om den har någon form av mikrofon eller kamera inbyggd. Ja, jag är paranoid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimih:

OK. Väldigt förvirrande detta.

Jepp, det är för att det finns så många möjligheter att lösa film till TVn. Du kan skippa NAS och köra PMS på en Shield och ha filmerna på en extern disk. Du kan ha en NAS och streama till en Chromecast via ett flertal appar och enheter. Du kan ha en NAS och streama via en Shield. Och oavsett vad folk här säger kan du koppla upp en del NAS direkt till TVn och spela film från den. Inte den renaste lösningen, men fullt möjlig.

Vilka andra behov du kan tänkas ha? NAS kan lagra alla möjliga filer med redundans, fungera som t.ex. torrent-, skrivar- eller annan server, lättare att nå från nätet, du kan streama till flera i hushållet samtidigt m.m. Shield är grym mediaspelare och har intressanta funktioner för spel. Själv spelar jag inte på TV men har andra behov som täcks av NAS så jag en NAS med streamar till flera chromecast. Jag hade gärna haft en Shield, men har svårt att motivera köpet av en. Men det är jag. Har du inget behov av server elelr lagra filer mer centralt utan bara vill spela upp film på en TV så är Shield en grym mediaspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

anledningen jag kör plex framför kodi är att jag vill ha tillgång till mitt media bibliotek på distans, typ sommarstället etc.

kodi känns som en mer helhetslösning när det kommer till uppspelning i hemmet, men så fort du vill komma åt allt utanför hemmet så faller det kort, då är plex ett bättre val, så handlar om du vill använda dina media filer utanför hemmet eller inte.

Hur gör du för att spela upp på distans då? går ju att mappa en nätverksdisk / FTP i kodi också och "streama"

Permalänk
Skrivet av Viochee:

Hur gör du för att spela upp på distans då? går ju att mappa en nätverksdisk / FTP i kodi också och "streama"

Plex server har möjlighet att ge tillgång på distans till ditt bibliotek, så jag behöver bara logga in igen på en plex media player app så kommer jag åt allt.

behöver mappa porten 32400 eller vad du väljer att plex ska ha för port för att komma åt allt utifrån.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Vilka andra behov du kan tänkas ha? NAS kan lagra alla möjliga filer med redundans, fungera som t.ex. torrent-, skrivar- eller annan server, lättare att nå från nätet, du kan streama till flera i hushållet samtidigt m.m. Shield är grym mediaspelare och har intressanta funktioner för spel. Själv spelar jag inte på TV men har andra behov som täcks av NAS så jag en NAS med streamar till flera chromecast. Jag hade gärna haft en Shield, men har svårt att motivera köpet av en. Men det är jag. Har du inget behov av server elelr lagra filer mer centralt utan bara vill spela upp film på en TV så är Shield en grym mediaspelare.

Mina behov är primärt streaming inom hemmets fyra väggar samt fillagring "utanför" datorn. Dock är det lockande att även kunna streama från mina föräldrars hus, eller när man är utomlands, så om man kan få det med en Plex Media Server installerad på NAS:en så är det helt klart intressant. Dock gissar jag att Telias router kommer bråka lite innan allt funkar som det ska.