Avast eller min router? Vilken ska jag lita på?

Permalänk
Medlem

Avast eller min router? Vilken ska jag lita på?

Jag har ett dilemma, vet inte om det är bättre att fråga på ett avast forum men tar min chans här först.

Avast har ett program som heter ''wi-fi kollen'' som ska söka igenom min router och se vilka enheter som är uppkopplade till mitt nätverk, och vid behov blockera dem.

Förra månaden gjorde jag en scanning med avast wi-fi kollen och då säger den att något är uppkopplad med en eller flera (kommer inte ihåg) ip adresser som går till USA eller något, denna fixade avast och tog bort.

Nu har jag gjort en ny och den säger att den har hittat än fler liknade adresser, en av dem är 100.120.200.1 (som för övrigt inte kan hittas när jag söker upp ipn) Men när jag sedan går in på routern direkt ser jag inte något mer listat förutom mina två egna enheter som jag vet stämmer (1 dator med ethernet och en mobil med wifi)

Så då är min fråga, what's going on?

Är det Avast som inte vet vad den gör, är det en mega.hackara som har hackat sig in på min router och kan samtidigt GÖMMA sig från ''my networks'' i min router genom att använda olika ip adresser? Eller är jag bara dum som inte fattar hur detta funkar?

Bör jag oroa mig?

Permalänk
Medlem

Lägger till att jag har ändrat alla mina inloggnings uppgifter på routern från lös och sådant som kom med routern när den var ny sedan länge tillbaka.

Permalänk
Medlem

100.120.200.1 är en privat address och skal inte leda någonstans

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds