Lättanvänt OS för enkel NAS?

Permalänk
Medlem

Lättanvänt OS för enkel NAS?

Bakgrund
Jag har idag en billigare NAS med två diskar från Synology. Det är den första NAS-enheten jag äger och jag har haft den 2-3 år. Jag köpte en liten och billigare modell för att jag tänkte att jag skulle kunna göra ett rejälare köp sen när jag faktiskt vet vad jag vill och behöver. Nu börjar det ta slut på utrymme i enheten, så behovet av fler diskplatser är stort.

Användningsområden
Jag gillar Synologys DSM, men samtidigt känner jag att det är många funktioner jag inte använder. Mitt nuvarande användningsområde är ungefär:

  • Lagring av media (foto, video, musik)

  • Remote backup (både till enhet på annan ort, samt lagring av den enhetens data)

  • VPN-server. Jag vill inte exponera enheten direkt mot internet, så jag använder VPN för att komma åt t.ex. musik när jag är på jobbet.

  • Enklare åtkomsthantering med användare och roller på olika rotkataloger.

De lokala enheterna som använder NAS-enheten är:

  • Kodi (Raspberry Pi 2) för att visa/läsa foto, video och musik över lokala nätverket.

  • Desktop PC för att redigera foton. Min Lightroom-installation arbetar direkt mot RAW-filerna NAS-enheten. Inte den snabbaste lösningen, men den enklaste.

Det jag söker i min nya enhet är bland annat:

  • Ett OS och filsystem som är bra för dataintegriteten.

  • Prestanda för att transcoda 4K-video. Min RPI2 klarar t.ex. inte av de 4K-videorna som nya mobilen filmar

Funderingar
Jag ser helt enkelt inte mig själv som en särskilt avancerad användare. Problemet som uppstår när jag tittar på enheter med fler diskplatser är att priset gärna skenar iväg för varje extra par av platser. Därför har ju tanken av att bygga en egen enhet slagit mig. Jag är van vid att bygga vanliga datorer och att knåpa ihop en NAS borde inte vara några problem. Men frågetecknet som dyker upp är helt enkelt hur man löser det här med operativsystemet

Jag har under senaste året läst och tittat runt lite och konstaterat att det finns en mindre samling OS som hemmasnickrande NAS-byggare ofta använder. Men när jag börjar jämföra dem blir det väldigt snabbt djupt vatten för mig eftersom jag inte är bevandrad inom nätverk och IT-drift

Om jag skulle bygga ihop en egen burk, vilka är de enklaste OS-alternativen att titta på då? Med enkelt syftar jag på att det ska vara enkelt att installera och konfigurera samt använda. Det ska vara så att jag förstår vad det är jag gör, inte bara blint följer en 25-sidig guide med kommandon som ska blint klistras in i en Unix-prompt.
Jag vill ju tycka att en vanlig Windows-installation borde täcka mina användningsområden samt krav på att vara lättanvänt, men jag vet inte vilka nackdelar som finns med det? Brist på filsystemstöd? Dålig strömsnålhet? Bristande säkerhet? Annars låter ju Xpenology som ett vettigt alternativ, eftersom jag redan använt DSM i flera år.

Permalänk
Medlem

Som du ju säger själv:
XPenology
Kan vara lite kinkigt med en del udda hårdvara, så lite efterforskning innan installation kan vara bra.

Permalänk
Medlem

freenas är väl ett alternativ som skulle klara allt det du vill ha i en låda. Sen är det ju alltid lite meck ibland med alla typer av nas os (xpenology freenas etc) Men du kan köra lokal domänkontroller för användare och rättigherer vilket gör det hela smidigt.

Här blir det ju lite val av delar för en freenas men inget svårt att hitta buildlistor i olika summor

Gällande vpnserver är det inte något som riktigt ska ligga på nasen, hellre i router eller nån pi på sidan av om du inte kör pfsense eller liknande