Permalänk
Medlem

Jobba med Java eller PHP?

Om man bortser från erfarenhet och utbildning...

Var tror ni generellt det finns möjlighet att få flest jobberbjudanden och högre löneutveckling i Stockholm? Som programmerare i PHP eller Java?

Permalänk
Medlem

Java

Permalänk
Medlem

Java

Jag jobbar med båda och en del annat, men om jag går efter jobb erbjudandena jag får på Linked in är det Java som gäller

Permalänk
Medlem

Ok, Java blir det då. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nästa fråga...

Hur grym bör man vara på Java för att få jobb som juniorutvecklare? Har en flera år gammal högskoldtbildning i bl a programering inom Java, c++, visual basic. Har senaste tid kodat en del hemma, typ backendprogram som hämtar och sparar information i databaser. Inget superavancerat... Skulle det gå att få jobb som superjunior eller bör man utbilda/uppdatera sig igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1. Om du inte bryr dig om språk så hade jag tittat runt på företag nära dig för att se vad som är mest använt.

2. Du kan säkert få juniorjobb någonstans, men svårt via annonser då det ofta är rekryterare som sköter dessa och slänger allt som inte ser bra nog ut. Även fast rekryterarna inte vet alls vad som står i CV. Kontaktar du företag själv och förklarar vad du kan eller visar upp projekt så finns det säkert chanser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evant:

Nästa fråga...

Hur grym bör man vara på Java för att få jobb som juniorutvecklare? Har en flera år gammal högskoldtbildning i bl a programering inom Java, c++, visual basic. Har senaste tid kodat en del hemma, typ backendprogram som hämtar och sparar information i databaser. Inget superavancerat... Skulle det gå att få jobb som superjunior eller bör man utbilda/uppdatera sig igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som 90% av allt jobb. Alla tror att det vill ha något fancy men det är bara CRUD. Du kan säkerligen få jobb någonstans om du har något du kan visa upp.

Permalänk
Medlem

Förstår jag rätt om du har flera års erfarenhet men inom en annan roll?

Om så är fallet skulle jag inte skriva de åren som erfarenhet i ditt CV om du söker en Junior roll. Alternativt kan du ha med det under rubriken "Andra erfarenheter". Du kommer annars med stor sannolikhet klassas som överkvalificerad för en position som Junior pga för högt löneanspråk.

Permalänk
Medlem

Tack för alla era svar!

Jag testade söka juniorjobb och fick faktiskt svar direkt att jag var intressant. Jag fick med en koduppgift att lösa innan ev intervju. Dock var den så sjukt svårt och komplex så jag misströstade lite. Tills jag visade problemet för en senior programmerare och han bekräftade att den var väldigt svår. Att han skulle behöva sitta med den i flera dagar. Jag ska se om jag I alla fall ska testa att göra en del av den...

Men i alla fall... Var kul att få respons.

Och bra tips att tona ner erfarenheter från annan bransch för att inte skrämma iväg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Evant: tror du bara hade otur med uppgiften/annonsen. Jag har sett hundratals rekryteringsuppgifter och dom flesta har varit på en nivå som det låter att du bör klara utan problem.

Tipset är att bara skjuta iväg lite ansökningar för att få rutin. Det är sådan brist på kodfolk att det är löjligt. Rekryterare hugger på allt, sökande behöver knappt bifoga cv eller brev nuförtiden.

Tar du en junior roll så är det nog ingen som förväntar sig att det ska vara en självgående person heller.

Permalänk
Medlem

BasseBabba, du hade rätt. Jag har faktiskt några rekryterare som ringt mig. Jag har dock inte gått på intervju än, så här i semestertider.

Sedan funderar jag faktiskt på att gå Academys 12 veckors kodutbildning. Fördelen är att man får jobb efteråt. Nackdelen är att man är fast hos dem 1-2 år efteråt.

Skickades från m.sweclockers.com