Köpt begagnad Nintendo Switch - Hur funkar det med spelen som tidigare ägaren köpt online?

Permalänk
Medlem

Köpt begagnad Nintendo Switch - Hur funkar det med spelen som tidigare ägaren köpt online?

Köpte en begagnad Nintendo Switch idag (som inte är "rensad") och har noll koll på hur det funkar...

Endast ett av spelen är på ett "minneskort" medan resten är "i själva enheten" (köpta online).

Hur funkar det med med spel som den tidigare ägaren har köpt online som tycks vara kvar på enheten?

-Måste man "föra över" spelen till den nya ägaren (mig) på något vis för att jag ska kunna spela de spelen online?

-Vad kan jag rensa på enheten utan att förlora spelen?

Permalänk
Medlem

Spel som du köper online är knutna till ditt Nintendo-konto, och går endast att spela på konsolen som är vald som aktiv för kontot. Du kan byta vilken konsol som är aktiv, men då går spelen inte längre att spela på konsolen du avaktiverat. Men så länge konsolen är den aktiva konsolen för kontot så kan även andra användare spela spelen på konsolen. Se Nintendos support.

Om du inte tagit över den tidigare ägarens konto så kommer du alltså bara kunna spela spelen så länge som denne inte ändrar den aktiva konsolen för sitt konto, och det verkar inte som att det går att föra över nerladdade spel till någon annans konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Spel som du köper online är knutna till ditt Nintendo-konto, och går endast att spela på konsolen som är vald som aktiv för kontot. Du kan byta vilken konsol som är aktiv, men då går spelen inte längre att spela på konsolen du avaktiverat. Men så länge konsolen är den aktiva konsolen för kontot så kan även andra användare spela spelen på konsolen. Se Nintendos support.

Om du inte tagit över den tidigare ägarens konto så kommer du alltså bara kunna spela spelen så länge som denne inte ändrar den aktiva konsolen för sitt konto, och det verkar inte som att det går att föra över nerladdade spel till någon annans konto.

Skulle det funka om tidigare ägaren loggar in på nintendos website, tar bort eventuella visakort, och ändrar sitt lösenord till något han kan ge mig, och att jag på så vis tar över hans konto?

Dvs såhär:

1: Gå in på: https://my.nintendo.com/
2: Ta bort eventuella visakort.
3: Ändra email till minemail@gmail.com
4: Byt lösenord till något han inte använder.
5: Skicka det nya lösenordet till mig.

Funkar det?

Permalänk
Medlem

Han kan ju ge dig sitt konto eller så gör du ditt eget och köper spelen själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av white-k:

Inlägg som inte tillför diskussionen något utan enbart är ämnade att flytta tråden högre upp, sk bumpning, bryter mot §4 i våra regler.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns den regeln, en ren rättvisefråga. Det går givetvis bra att skriva nya inlägg så länge de för diskussionen framåt.

Tänk på detta i fortsättningen.

*Bump raderad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro