Tips på ljudkort och hörlurar

Permalänk
Medlem

Tips på ljudkort och hörlurar

Tjena!

Jag behöver tips på ljudkort och hörlurar för gaming, kombon ska låta bättre än de flesta gaming headsets på marknaden som t.ex. Astro A40 TR, Steelseries Arctis Pro m.m. Vet inte vad som är bäst för ljudet, öppna eller stängda hörlurar. Men skulle nog vara bäst med stängda så ljudet inte hörs ut så mycket. Men det behöver inte vara ett headset utan vanliga hörlurar utan mikrofonen. För jag har redan en Shure SM58 som funkar galant.

Här är listan på kriterier:

  • För gaming, spel som CSGO, Fortnite m.m.

  • 7.1 surround eller vad som är bäst

  • Prislapp: 1000-3000kr helst

Tacksam för alla svar jag får, hoppas ni förstår allt

Permalänk
Medlem

@GGlucke: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11612580/ Detta ljudkort är ett av dom bästa ljust nu.
Jag själv använder öppna sennheiser lurar när jag spelar. Där får jag vara noga med att inte ha för högt ljud annars klagar kompisarna. Men till exempel BF1 har mycket ljud utan hög volym så det funkar. Jag har inget bra tips på stängda lurar.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Så som jag förstått det är 7.1 lite av en gimmick, som fungerar "ok" i bästa fall. Jag forskade lite när jag letade lurar till mig själv, slutade med Sennheiser game one.
Mitt andrahandsval var Beyerdynamic DT 770 Pro 80 Ohm, parar du den med Sennheiser GSX 1000 så får du nog det bästa man kan få i 7.1 väg iaf.

Permalänk
Medlem

Den har jag kollat lite på. Slår den Astros mixamp och Sennheiser GSX 1000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

Så som jag förstått det är 7.1 lite av en gimmick, som fungerar "ok" i bästa fall. Jag forskade lite när jag letade lurar till mig själv, slutade med Sennheiser game one.
Mitt andrahandsval var Beyerdynamic DT 770 Pro 80 Ohm, parar du den med Sennheiser GSX 1000 så får du nog det bästa man kan få i 7.1 väg iaf.

Den där beyerdynamic kombinationen låter ju intressant och kan vara ett val.

Permalänk
Medlem

@GGlucke: mixamp vet jag inget om. Men jag vet att den är bättre än GSX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@GGlucke: mixamp vet jag inget om. Men jag vet att den är bättre än GSX 1000

Jaha okej, tack ändå för svar!

Permalänk
Avstängd

Okej, det här är lite kluvet. Du sitter alltså med en Shure SM58 och är ute efter "ljudkort och hörlurar för gaming". Vad kopplar du in din Shure SM58 i för enhet?

Om du vill ha bra ljud så kolla på något annat än headset. Själv sitter jag med Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm och den fungerar ypperligt till både musik och spelande. Kräver lite av ljudkällan för att komma till sin fulla rätt, så glöm att koppla in den i t ex ett billigt ljudkort eller det inbyggda på moderkortet. Det kommer inte att låta bra med andra ord.

Beroende på vad du kopplar din Shure SM58 till i dagsläget så kanske man inte behöver köpa ett ljudkort, det förutsätter att den enheten du använder idag har en bra hörlursutgång.

Sitter personligen och avnjuter mina första minuter med Audient iD14 och Shure SM58, tillsammans med mina Beyerdynamic DT770 Pro 80 ohm. Tidigare hade jag en Behringer QX1002USB och herrejäklar vilken skillnad det blev. Pre-ampsen till mikrofoningångarna är dussintal bättre, i stort sätt inget hörbart brus och absolut inga störningar som jag hade med min Behringer. Jag var orolig att hörlursutgången inte skulle vara tillräckligt bra, men den är fantastisk. Den räcker och blir över, den är till och med bättre än på Behringern återigen. Mer tryck i ljudet, mindre störningar i ljudet och en volym som skulle kunna driva tyngre hörlurar med bravur.
Har du råd så kan jag varmt rekommendera den här kombon.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

Så som jag förstått det är 7.1 lite av en gimmick, som fungerar "ok" i bästa fall. Jag forskade lite när jag letade lurar till mig själv, slutade med Sennheiser game one.
Mitt andrahandsval var Beyerdynamic DT 770 Pro 80 Ohm, parar du den med Sennheiser GSX 1000 så får du nog det bästa man kan få i 7.1 väg iaf.

Läste ett seriöst test där virtuellt surround ljud testades och andra lurar är bättre än andra att framhäva det. PC360 tillsammans med Z3ro är ett av dom bättre valen till virtuell surround på riktigt. Jag kör själv PC360 med Sound Blaster surround - fungerar super.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Okej, det här är lite kluvet. Du sitter alltså med en Shure SM58 och är ute efter "ljudkort och hörlurar för gaming". Vad kopplar du in din Shure SM58 i för enhet?

Om du vill ha bra ljud så kolla på något annat än headset. Själv sitter jag med Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm och den fungerar ypperligt till både musik och spelande. Kräver lite av ljudkällan för att komma till sin fulla rätt, så glöm att koppla in den i t ex ett billigt ljudkort eller det inbyggda på moderkortet. Det kommer inte att låta bra med andra ord.

Beroende på vad du kopplar din Shure SM58 till i dagsläget så kanske man inte behöver köpa ett ljudkort, det förutsätter att den enheten du använder idag har en bra hörlursutgång.

Sitter personligen och avnjuter mina första minuter med Audient iD14 och Shure SM58, tillsammans med mina Beyerdynamic DT770 Pro 80 ohm. Tidigare hade jag en Behringer QX1002USB och herrejäklar vilken skillnad det blev. Pre-ampsen till mikrofoningångarna är dussintal bättre, i stort sätt inget hörbart brus och absolut inga störningar som jag hade med min Behringer. Jag var orolig att hörlursutgången inte skulle vara tillräckligt bra, men den är fantastisk. Den räcker och blir över, den är till och med bättre än på Behringern återigen. Mer tryck i ljudet, mindre störningar i ljudet och en volym som skulle kunna driva tyngre hörlurar med bravur.
Har du råd så kan jag varmt rekommendera den här kombon.

Jaså det har jag aldrig tänkt på faktiskt, men använder Behringer u-phoria um2 som fungerar perfekt med Shure SM58. Men jag tror inte den skulle fungera så bra med hörlurar, tanke på att den är så billig och lite sämre kvalité känns det som. Jag har blivit lite sugen på Beyerdynamics modeller, låter intressanta. Skulle väl vara perfekt med något bra ljudkort som Soundblaster eller annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Läste ett seriöst test där virtuellt surround ljud testades och andra lurar är bättre än andra att framhäva det. PC360 tillsammans med Z3ro är ett av dom bättre valen till virtuell surround på riktigt. Jag kör själv PC360 med Sound Blaster surround - fungerar super.

Sennheiser och Beyerdynamic verkar vara de som är bäst för kvalité i ljud och material, så något av dessa och ett bra ljudkort. Men Beyerdynamic är nog mer intressant tanke på att de inte har några mikrofoner jag behöver.

Permalänk
Medlem

Vilken kombination är bäst?

  • SOUND BLASTERX AE-5 + Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm

  • SOUND BLASTERX AE-5 + Beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ohm

  • Sennheiser GSX 1000 + Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm

  • Sennheiser GSX 1000 + Beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ohm

Eller har ni andra förslag på kombinationer med andra hörlurar och ljudkort som är bästa alternativet?

Och är slår dessa Astro A40 TR + Mixamp Pro som jag haft tidigare?

Mvh.
Lucas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Okej, det här är lite kluvet. Du sitter alltså med en Shure SM58 och är ute efter "ljudkort och hörlurar för gaming". Vad kopplar du in din Shure SM58 i för enhet?

Om du vill ha bra ljud så kolla på något annat än headset. Själv sitter jag med Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm och den fungerar ypperligt till både musik och spelande. Kräver lite av ljudkällan för att komma till sin fulla rätt, så glöm att koppla in den i t ex ett billigt ljudkort eller det inbyggda på moderkortet. Det kommer inte att låta bra med andra ord.

Beroende på vad du kopplar din Shure SM58 till i dagsläget så kanske man inte behöver köpa ett ljudkort, det förutsätter att den enheten du använder idag har en bra hörlursutgång.

Sitter personligen och avnjuter mina första minuter med Audient iD14 och Shure SM58, tillsammans med mina Beyerdynamic DT770 Pro 80 ohm. Tidigare hade jag en Behringer QX1002USB och herrejäklar vilken skillnad det blev. Pre-ampsen till mikrofoningångarna är dussintal bättre, i stort sätt inget hörbart brus och absolut inga störningar som jag hade med min Behringer. Jag var orolig att hörlursutgången inte skulle vara tillräckligt bra, men den är fantastisk. Den räcker och blir över, den är till och med bättre än på Behringern återigen. Mer tryck i ljudet, mindre störningar i ljudet och en volym som skulle kunna driva tyngre hörlurar med bravur.
Har du råd så kan jag varmt rekommendera den här kombon.

Har tänkt till lite mer nu på semestern och tror din kombination med Audient iD14 och Beyerdynamic DT770 Pro 80 ohm skulle kunna vara något. Ger ju ännu bätte kvalité till min mikrofron och jag får en mindre pryl på skrivbordet, då jag kopplar in mikrofon och hörlurar i samma.

Men tror du den kombinationen kommer låta mycket bättre än vanliga gaming hörlurar och dator ljudkort som jag skrev om ovan?

Med vänlig hälsning,
Lucas

Permalänk
Medlem

Kört på Asus strix raid DLX + Sony mdr-1a i några år nu och är mycket nöjd.

Har inte provat mixamp pro men har haft ett par vanliga astro a40 som provats med och utan Asus raid DLX och Sony-lurarna är bra mycket bättre enligt mig. Gillar mdr-1a skarp. Basiga som fan

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

@GGlucke:

Utan tvekan så kommer det att låta bättre. Jag har varken testat sound blastern eller GSX1000, men allt som säljs som "gaming" brukar vara överprisat utan att vara bättre än billigare alternativ.

Du bara kan inte bli missnöjd med en Audient iD14. Har haft min ett tag nu och det enda negativa (från mitt perspektiv) jag funnit är att hörlursuttaget är på framsidan, hade hellre sett den på baksidan eller på ovansidan. Ljudet är riktigt trevligt, både för hörlurarna och för mikrofonen med preampen.

För att ge lite referens så har jag tidigare kört på Asus Xonar Essence STX (PCI-E internt ljudkort), utan tvekan så levererar iD14 bättre ljud än den också. För att inte tala om jobbiga drivrutiner som inte fungerar som det ska för Asus heller.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Kört på Asus strix raid DLX + Sony mdr-1a i några år nu och är mycket nöjd.

Har inte provat mixamp pro men har haft ett par vanliga astro a40 som provats med och utan Asus raid DLX och Sony-lurarna är bra mycket bättre enligt mig. Gillar mdr-1a skarp. Basiga som fan

Inte kollat så mycket på sonys hörlurar men hört att de är bra. Ska nog gå för Audient iD14, låter bättre än asus och andra. Men tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

@GGlucke:

Utan tvekan så kommer det att låta bättre. Jag har varken testat sound blastern eller GSX1000, men allt som säljs som "gaming" brukar vara överprisat utan att vara bättre än billigare alternativ.

Du bara kan inte bli missnöjd med en Audient iD14. Har haft min ett tag nu och det enda negativa (från mitt perspektiv) jag funnit är att hörlursuttaget är på framsidan, hade hellre sett den på baksidan eller på ovansidan. Ljudet är riktigt trevligt, både för hörlurarna och för mikrofonen med preampen.

För att ge lite referens så har jag tidigare kört på Asus Xonar Essence STX (PCI-E internt ljudkort), utan tvekan så levererar iD14 bättre ljud än den också. För att inte tala om jobbiga drivrutiner som inte fungerar som det ska för Asus heller.

Låter ju väldigt lovande och väldigt bra kvalité på den, så beyerdynamic och den ska göra susen alltså.

Surround ljudet är det tiktigt bra kvalité i spel också, så man hör fotsteg tydligt i typ fortnite och CS:GO?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av GGlucke:

Surround ljudet är det tiktigt bra kvalité i spel också, så man hör fotsteg tydligt i typ fortnite och CS:GO?

Skippa "surround". Låt spelets ljuddesign stå för positionering.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Var någon som sa i min tråd om hörlurar att DT990 är ett bättre val än DT770 om man gillar spel.
Har ej testat någon av dessa själv men funderar på att köpa DT990 250ohm och prova.

Permalänk
Medlem

Jag själv kör på combon Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm + ASUS Xonar U7 MKII och det funkar helt fantastiskt.

Mvh
Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Skrivet av GGlucke:

Vilken kombination är bäst?

  • SOUND BLASTERX AE-5 + Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm

  • SOUND BLASTERX AE-5 + Beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ohm

  • Sennheiser GSX 1000 + Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm

  • Sennheiser GSX 1000 + Beyerdynamic DT 990 Pro 250 Ohm

Eller har ni andra förslag på kombinationer med andra hörlurar och ljudkort som är bästa alternativet?

Och är slår dessa Astro A40 TR + Mixamp Pro som jag haft tidigare?

Mvh.
Lucas

Kör själv med DT 990 250 och Asus Essence Xonar STX
Helt underbart ljud och grym positionering, gick från att köra med Game 360 som kändes bra men med dem nya lurarna känns det nästan som fusk! (Kör inte med 7.1)

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Var någon som sa i min tråd om hörlurar att DT990 är ett vättre val än DT770 om man gillar spel.
Har ej testat någon av dessa själv men funderar på att köpa DT990 250ohm och prova.

Skitbra lurar, dra ner på diskanten bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Skippa "surround". Låt spelets ljuddesign stå för positionering.

Ja okej, det ska jag göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Var någon som sa i min tråd om hörlurar att DT990 är ett bättre val än DT770 om man gillar spel.
Har ej testat någon av dessa själv men funderar på att köpa DT990 250ohm och prova.

Skrivet av Gyhlen:

Jag själv kör på combon Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm + ASUS Xonar U7 MKII och det funkar helt fantastiskt.

Mvh
Marcus

Skrivet av purev8power:

Kör själv med DT 990 250 och Asus Essence Xonar STX
Helt underbart ljud och grym positionering, gick från att köra med Game 360 som kändes bra men med dem nya lurarna känns det nästan som fusk! (Kör inte med 7.1)

Nu blir man lite förvirrad över vilken som passar bäst av alla dessa Beyerdynamic. Men vill nog mer ha DT 770 PRO som inte låter lika mycket ut och som gör så man inte hör omgivningen utanför hörlurarna.

Permalänk
Skrivet av GGlucke:

Nu blir man lite förvirrad över vilken som passar bäst av alla dessa Beyerdynamic. Men vill nog mer ha DT 770 PRO som inte låter lika mycket ut och som gör så man inte hör omgivningen utanför hörlurarna.

Beror på vad du är ute efter, själv ogillar jag slutna lurar när man skall snacka.
Kör mina med en modmic, ingen som har klagat över att 990 läcker ut i micen.

Men ska du gå runt med dem på skallen är det kanske mera värt med slutna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av purev8power:

Skitbra lurar, dra ner på diskanten bara!

Jag lyssnar mycket på girl Kpop/Jpop, dvs högre pitch i rösterna oftast, så det kanske inte är så bra fit då med DT990 om dom är lite skarpare på diskanten?

Hur drar man enklast ner diskanten?

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Jag lyssnar mycket på girl Kpop/Jpop, dvs högre pitch i rösterna oftast, så det kanske inte är så bra fit då med DT990 om dom är lite skarpare på diskanten?

Hur drar man enklast ner diskanten?

Jag personligen har gjort en egen EQ profil för mitt ljudkort där basen är marginellt "boostad" och diskanten är halverad vilket balanserar upp lurarna väldigt bra.
Blev också lite avskräckt i början att diskanten skulle vara hög men det går att lösa väldigt enkelt om du har ett vettigt ljudkort.

Annars kika på Philips Fidelio lurarna, många som är väldigt nöjda med dem också, verkar dock vara mera inriktade på bas, kan dock inte säga bu eller bä då jag inte har testat dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av purev8power:

Beror på vad du är ute efter, själv ogillar jag slutna lurar när man skall snacka.
Kör mina med en modmic, ingen som har klagat över att 990 läcker ut i micen.

Men ska du gå runt med dem på skallen är det kanske mera värt med slutna.

Tänkte väl mest på att polare har klagat när jag haft Astro A40, för de läcker ut väldigt mycket ljud. Men har ingen erfarenhet av Beyerdynamix. Så ingen hur mycket de läcker ut, men har iaf hört att öppna producerar bättre ljud än stängda. Är det sant?

Permalänk
Skrivet av GGlucke:

Tänkte väl mest på att polare har klagat när jag haft Astro A40, för de läcker ut väldigt mycket ljud. Men har ingen erfarenhet av Beyerdynamix. Så ingen hur mycket de läcker ut, men har iaf hört att öppna producerar bättre ljud än stängda. Är det sant?

Jag skulle vilja påstå att öppna ger ett bättre ljud med nackdelen att dem släpper ut ljud (hur mycket är beroende på hörlursdesign), medans stängda isolerar ljudet utifrån med en viss bekostnad på ljudkvalitet.
Vissa säger även att det blir varmare med stängda hörlurar samt att dem kan sitta åt mer runt öronen (kan kanske justeras till viss grad).

Avslutningsvis säger jag som alla, bäst är om du kan ta dig till en affär och testa lurarna du är intresserad av, likt tangentbord och möss.