Permalänk

Dator "Krashar"

Goddagens, min 3 dagar gamla dator "Krashar" slumpmässigt ibland. det som händer är att skärmarna helt plötsligt slutar visa bild och blir svarta. Men datorn är fortfarande på, precis när det händer kan man höra något slags ljud, inget pip, svårt och förklara och fläktarna varvar upp lite.

datorn går dock inte och stänga av genom att hålla in på knappen och reboot knappen fungerar inte heller. det enda som fungerar är att dra strömkontakten och starta om datorn.

Jag får inte heller något i Event Viewer som säger något vettigt bara en DistributedCOM error som tydligen är ofarligt?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 9556- kylls av Cooler Master V8 - Windows 7 64BIT - 8 GB 1600Mhz Corsair DDR3 - Radeon HD 6800 - Cooler Master Scout - Silver Power SP-SS620M 620W PSU - Corsair SSD Force Series F60A, 60GB - Western Digital Caviar Black 1,5TB 7200RPM-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojjoplopp:

Goddagens, min 3 dagar gamla dator "Krashar" slumpmässigt ibland. det som händer är att skärmarna helt plötsligt slutar visa bild och blir svarta. Men datorn är fortfarande på, precis när det händer kan man höra något slags ljud, inget pip, svårt och förklara och fläktarna varvar upp lite.

datorn går dock inte och stänga av genom att hålla in på knappen och reboot knappen fungerar inte heller. det enda som fungerar är att dra strömkontakten och starta om datorn.

Jag får inte heller något i Event Viewer som säger något vettigt bara en DistributedCOM error som tydligen är ofarligt?

Är det datorn i din signatur? Den verkar lite utdaterad för att vara tre dagar gammal.
Själv har jag haft liknande problem med Ryzen, både det samt att jag råkat ut för slumpmässiga omstarter sekunder efter första uppstart.

Har dock inte haft några problem sedan jag uppdaterade till senaste BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk

@noMad17: Nej, det är en ryzen 5 2600x och ett GTX 1080 samt ett ASUS Prime x470 mobo
har uppdaterat moderkortets BIOS så vetifan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 9556- kylls av Cooler Master V8 - Windows 7 64BIT - 8 GB 1600Mhz Corsair DDR3 - Radeon HD 6800 - Cooler Master Scout - Silver Power SP-SS620M 620W PSU - Corsair SSD Force Series F60A, 60GB - Western Digital Caviar Black 1,5TB 7200RPM-

Permalänk
Medlem

Vad har du för ram-minnen?

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk

@Waup: HyperX Fury DDR4 2933MHz 16GB

Visa signatur

AMD Phenom II X4 9556- kylls av Cooler Master V8 - Windows 7 64BIT - 8 GB 1600Mhz Corsair DDR3 - Radeon HD 6800 - Cooler Master Scout - Silver Power SP-SS620M 620W PSU - Corsair SSD Force Series F60A, 60GB - Western Digital Caviar Black 1,5TB 7200RPM-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waup:

Vad har du för ram-minnen?

Haft liknande problem som orsakades av XMP, manuell överklockning fungerar men aktiverar jag xmp blir systemet ostabilt och klarar inte av prime95.

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojjoplopp:

@noMad17: Nej, det är en ryzen 5 2600x och ett GTX 1080 samt ett ASUS Prime x470 mobo
har uppdaterat moderkortets BIOS så vetifan

Kör du någon överklockning? Isf kan det vara värt att återställa till default och köra det ett tag för att se om det hjälper.
Såg en tråd på reddit angående samma problem med Ryzen på ASUS mobo och då var lösningen att uppdatera till senaste Intel LAN-drivrutinen. Nu är ju din dator tre dagar, men tänker ändå fråga om du kör senaste drivarna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk

@noMad17: Borde köra senaste drivrutinerna då jag laddade ner dom i början, men kollar för säkerhetsskull Kan möjligtvis varit överhettning på någon av kärnorna. Plockade bort kylaren och såg att kylarpastan var för taskigt gjord (mitt fel) så provade att göra om göra rätt så får vi se

*edit, eh ja det var nog min taskiga kylar installation som var problemet, nu är datorn ca 15c kallare vid stress test så....

Visa signatur

AMD Phenom II X4 9556- kylls av Cooler Master V8 - Windows 7 64BIT - 8 GB 1600Mhz Corsair DDR3 - Radeon HD 6800 - Cooler Master Scout - Silver Power SP-SS620M 620W PSU - Corsair SSD Force Series F60A, 60GB - Western Digital Caviar Black 1,5TB 7200RPM-

Permalänk

För att följa upp problemet som nu är löst så var det inte överhettning, då problemet har fortsatt. Det jag dock hittade var att moderkortet inte klarar avv att ha flera program som läser av temperaturer igång samtidigt, utan den klarar bara av att ha ett igång i taget.

Corsairs IqUe programvara som följde med mitt headset krockade alltså med Asus AI-suite då båda läser av temps. avinstallerade corsair programvaran och har inte haft en crash på 24h

Visa signatur

AMD Phenom II X4 9556- kylls av Cooler Master V8 - Windows 7 64BIT - 8 GB 1600Mhz Corsair DDR3 - Radeon HD 6800 - Cooler Master Scout - Silver Power SP-SS620M 620W PSU - Corsair SSD Force Series F60A, 60GB - Western Digital Caviar Black 1,5TB 7200RPM-

Permalänk
Medlem

Jag har haft precis samma problem med mitt nybygge. Också Ryzen 5 2600x och ett ASUS mobo (Rog Strix x470-F Gaming). Jag har minnen som inte är kompatibla dock, men har provat alla möjliga D.O.C.P-klockningar. Trodde att jag fått det stabilt då datorn fungerat bra ett tag, men sen började den plötsligt krascha igen. Gick tillbaks till default-inställningar i BIOS och den kraschade snart igen.
Nu provade jag dock att fimpa alla andra programvaror som mäter temperaturer och behöll bara ASUS AI Suite. Får se om det gör någon skillnad så att jag kan börja prova att klocka upp minnet igen. Återkommer med resultat!