Beställde 10 SSD:er för 99:- styck, hur körd är man ifall företaget (som verkar halv-oseriöst) vägrar att leverera?

Permalänk

Fick någon sina diskar?

Permalänk
Medlem

Datagrottan finns inte på prisjakt längre eller?
https://www.allabolag.se/5566421904/datagrottan-aktiebolag
https://www.datagrottan.se/ funkar fortfarande
https://www.merinfo.se/foretag/DATAGROTTAN-Aktiebolag-5566421...

soliditet på 37% borde inte vara KK

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

I någon annan tråd (Dagens Tips - Diskussion?) nämndes att ägaren till Datagrottan blivit akut sjuk så det kan dröja med uppdateringar.
Har ett svagt minne av att någon där även skrev att dennes order blev annullerad.

Permalänk
Medlem

Jag köpte diskar för 2200kr via mitt bankkort. Står fortfarande som "Väntar på behandling" men upptäckte idag att alla spår av transaktionen är borta och mina pengar finns tillbaka på kontot. Mysko.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Står det så där på dörren så önskar jag lycka till att få tillbaka era pengar via konkursboet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Jag köpte diskar för 2200kr via mitt bankkort. Står fortfarande som "Väntar på behandling" men upptäckte idag att alla spår av transaktionen är borta och mina pengar finns tillbaka på kontot. Mysko.

Beställde av CDON en gång i tiden och betalade med kort.
Pengarna reserverades osv som vanligt. Sedan en 9-11 dagar senare fick jag tillbaks pengarna igen.

Ringde och frågade vad som hänt då jag vill göra rätt för mig och då förklarade dom att dom ej kan dra pengarna från mitt kort för något blivit fel så jag måste betala på faktura istället.
Betalade direkt med faktura dom mejlade över.
6 timmar senare kollade jag saldot på banken och då hade dom dragit det den ursprungliga reservationen igen.

Gick till banken och banken förklarade att då jag godkänt ursprungliga köpet på kort som varit reserverat och gått tillbaks så har dom fortfarande rätt till pengarna då jag godkänt detta oavset om dom är reserverade eller ej.

Så vad CDON gjorde var att dom drog pengarna efter reservationen gått ut och jag betalt fakturan.

Så jag betalade 1800Kr på kort som jag först fick tillbaks sedan betalade jag 1800kr på faktura som då gick iväg direkt och 6 timmar senare dras dom där 1800Kr som varit reserverade för typ 2 veckorsedan så jag betalade totalt 3600Kr för varor värda 1800Kr.

Kan tilläggas att jag hade inte 3600Kr på kontot så resultatet var minus och jag fick ta sparpengar för att få positiv balans.

Inte kunde banken göra nåt heller då jag godkänt två separata betalmetoder så jag fick snällt be CDON betala tillbaks skiten som tog 2 veckor då dom inte var helt hjälpsamma, i dag kan man inte ens ringa företaget så tänker aldrig vara "snäll" och försöka göra rätt för mig igen då man som banken sa till mig inte har ett skit för det, upp till företaget att reda ut betalmetoden som man godkänt från början.

Så bara för du "ser" dina pengar som ej reserverade och det inte finns spår av transaktionen så betyder det inte att du har rätten att behålla pengarna.
Jag hade nog förväntat mig att du skulle se en återbetalning, så risken är att dom när som helst kan dra summan så se till att ha summan + vad du behöver för att klara dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelarn1995:

Dum som man är så slog jag till på Datagrottan.se ssd:er för 96 kr styck, köpte 10 stycken för dryga tusenlappen.
Allting hittills gott, sökte sedan på företaget och läste en del dåliga recensioner om att dom ej levererat varor och så.
Hur körd är man ifall dom ej levererar?

Så länge företaget har pengar har du rätten på din sida. Antingen får du varan eller så får du pengarna tillbaka.

Problemet är om ägarna går under jorden eller företaget går i konkurs. Då får du begära pengar av konkursförvaltaren, om några pengar finns kvar.

Permalänk
Skrivet av spelarn1995:

Dum som man är så slog jag till på Datagrottan.se ssd:er för 96 kr styck, köpte 10 stycken för dryga tusenlappen.
Allting hittills gott, sökte sedan på företaget och läste en del dåliga recensioner om att dom ej levererat varor och så.
Hur körd är man ifall dom ej levererar?

Du reagerade inte på priset alls?

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

I någon annan tråd (Dagens Tips - Diskussion?) nämndes att ägaren till Datagrottan blivit akut sjuk så det kan dröja med uppdateringar.
Har ett svagt minne av att någon där även skrev att dennes order blev annullerad.

Verkar vara ett riktigt skitföretag. De har fått väldigt många ettor i betyg på prisjakt. Av liknande anledningar som nu: Felaktiga priser, utebliven leverans och okontaktbara. Sjuk eller ej så har det av recensionerna att döma sett likadant ut sedan deras inträde på prisjakt för 10 år sedan.

Visa signatur

i7-7700K | Asus Z270E | 2x16GB Corsair LPX 3000 | Asus 1060 OC 6GB | Sound BlasterX AE5 | Samsung 960 250GB | Samsung 850 1TB | Toshiba HDWN180 8TB | Silverstone GD09 | BQ Dark Rock TF | Thermaltake RGB 850W | Corsair K70 LUX RGB | Razer Mamba

Permalänk
Medlem

Datagrottans webbutik är bara ett automatiserat mellanlager mellan kunder och leverantörer, ingen anställd som jobbar heltid med den överhuvudtaget. Så fort något blir knas med en order så blir ärendet liggande länge, länge innan någon tittar på det - därav alla välförtjänta dåliga omdömen på prisjakt. Det är dessutom oerhört svårt att komma i kontakt med någon ansvarig för datagrottan.se, telefonnumret går till butiken i Arninge och personalen där har ingen insyn eller kontroll alls över webbutiken. Att maila fungerar men med långa svarstider.

Ni kommer antagligen få tillbaka era pengar men räkna med lång tid och en del tjat innan ärendet är löst.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Datagrottans webbutik är bara ett automatiserat mellanlager mellan kunder och leverantörer, ingen anställd som jobbar heltid med den överhuvudtaget. Så fort något blir knas med en order så blir ärendet liggande länge, länge innan någon tittar på det - därav alla välförtjänta dåliga omdömen på prisjakt. Det är dessutom oerhört svårt att komma i kontakt med någon ansvarig för datagrottan.se, telefonnumret går till butiken i Arninge och personalen där har ingen insyn eller kontroll alls över webbutiken. Att maila fungerar men med långa svarstider.

Ni kommer antagligen få tillbaka era pengar men räkna med lång tid och en del tjat innan ärendet är löst.

Fick reserverad beloppet tillbaka och utan nåt svar från Datagrottan. Förväntade inte mycket, men tycker Datagrottan har skött det hela mycket dåligt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Datagrottans webbutik är bara ett automatiserat mellanlager mellan kunder och leverantörer, ingen anställd som jobbar heltid med den överhuvudtaget. Så fort något blir knas med en order så blir ärendet liggande länge, länge innan någon tittar på det - därav alla välförtjänta dåliga omdömen på prisjakt. Det är dessutom oerhört svårt att komma i kontakt med någon ansvarig för datagrottan.se, telefonnumret går till butiken i Arninge och personalen där har ingen insyn eller kontroll alls över webbutiken. Att maila fungerar men med långa svarstider.

Ni kommer antagligen få tillbaka era pengar men räkna med lång tid och en del tjat innan ärendet är löst.

Skulle tro att det löst sig automatiskt efter en vecka. Normalt sett så dras inga pengar när man beställer, det reserveras bara en summa på kontot. Den reservationen släpper sedan automatiskt efter en vecka eller så och ingen kommer i att dra pengarna i efterhand då det var rätt uppenbart att det var ett felaktigt pris. Eller är det någon här där man faktiskt drog pengarna och man var tvungen att trycka på för att få tillbaka dom?

Sedan kan jag personligen tycka att det känns lite löjligt med omdömena på prisjakt. Jag kan förstå att man ger ett lågt betyg, men när man skriver att det är en skitbutik som inte levererar det man beställt och inte ens nämner att man som kund var fullkomligt medveten om att priset var fel så känns det på gränsen till barnsligt. Jag tycker man ska vara ärligt med vad det är som hänt och vad man är upprörd över, annars är man inte bättre än det som man själv klagar på.

Permalänk
Avstängd

Min order står fortfarande som Väntar på behandling efter en dryg månad. Dock verkar reservationen ha återgått för jag hittar ingen transaktion med den summan alls och inget från datagrottan eller så.

Jag var ju helt säker på att priset var felaktigt, och därmed att chansen att få sakerna skulle vara väldigt liten från början. Min förhoppning var väl att de kanske hade korrigerat det felaktiga priset snabbt och låtit de som hann beställa få sina varor, och ta förlusten på goodwill liksom. Jag kände också att risken att inte få tillbaka pengarna om det inte blev någon leverans var väldigt liten av flera anledningar. Men jag nöjde mig ändå med att beställa två 240 SSD:er för totalt 307 inklusive frakt, det är en förlust som inte hade påverkat nämnvärt liksom, och chansen att de faktiskt hade tagit det på goodwill är förstås större om det inte innebär att de förlorar en hel hög med pengar.

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen som hört något mer? Bäst att avbryta sin order annars antar jag

Permalänk
Medlem

Hej, Vi är Otroligt ledsna över det som skett på sidan, dock hade vi inte kunnat styra detta då vår leverantör skickar in prisfiler till vårt system per automatik(Precis som hos andra butiker). Dessutom så tre dagar före detta hände hade Datagrottan personalmöte med catering. Tyvärr fick då alla i personalen någon typ av matförgiftning, jag som skriver detta hamnade akut på intensiven hos Danderyds sjukhus och låg där i två veckor. Med anledning av detta så hade vi stängt i två veckor utan möjlighet att meddela våra kunder på ett bra sätt då hela vår personalstyrka var sjuka.
Vi fick in ca 2500 ordrar på dessa hårddiskar. Vi försöker komma ikapp och ringer givetvis till alla er, en efter en, som har beställt dessa för att ni skall få en förklaring i vad som har hänt. Detta tar dock sin lilla tid då det är 2500 order som ligger för behandling.

Datagrottan har funnits i 21 år och vi skulle inte vara långlivade om vi aktivt valde att prissätta fel.
För er vetskap så har vi ej heller mottagit några medel utan eran betalning ligger kvar i er bank tills transaktion färdiställs. Dvs. er bank håller i era pengar tills varan skickats eller retur skett. Hoppas på överseende och förståelse och att ni har möjlighet att justera ert omdöme om oss.

Hittade detta svar från Datagrottan på prisjakt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4