AMD Ryzen Threadripper 2990X med 32 kärnor listas för 15 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skillnad på MSRP och va butiken gör.

Fast nu är det ju ingen som ens nämner MSRP? Det påstås att den finns tillgänglig för 8.3k som billigast, vilket är felaktigt helt enkelt då finns hela 3 butiker som säljer den för ca 6-6.3k och en fjärde för 7.3k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som hittat.. kan ju lika gärna köra intel för de pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Musikproduktion! Min 6700k går på knäna, den ligger på ~50% load bara man laddar ett stort projekt med många mjukvarusynthar. Det slutar ofta med att jag exporterar c:a 80% av ljudspåren till .wav (läs: tidsödande) för att öht kunna spela upp arrangemanget.

Hitills skalar det riktigt bra på 4c/8t. Med 64 (!?) trådar skulle jag "aldrig mer" behöva exportera spår eller bry mig om att undvika CPU-tunga pluggar/synthar. Frågan är hur prollen presterar i praktiken!

Kolla upp hur det fungerar med Zen först. I början så var det en del problem med latency (?) som gjorde att den hade problem i just musikproduktion. Det är mycket möjligt att det är fixat men innan du hostar upp pengar för massa kärnor så är det värt att gräva ner sig först och inte bara kolla på kärnor/trådar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kolla upp hur det fungerar med Zen först. I början så var det en del problem med latency (?) som gjorde att den hade problem i just musikproduktion. Det är mycket möjligt att det är fixat men innan du hostar upp pengar för massa kärnor så är det värt att gräva ner sig först och inte bara kolla på kärnor/trådar.

Ja du har helt rätt. Intel är bättre än Zen vad jag läst också, men jag förstår inte kopplingen till dålig latency eller hur det berör mig. Man vill inte ha 600ms latency när man spelar på midiklaviaturet, om det nu är det som menas...

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Ja i så fall är det ju nödvändigt för dig. Men det har ingen påverkan på prestandan, lättförståeligt om man funderar på hur en daw fungerar.

Skrivet av candybag:

Intressant, utveckla gärna för en okunnig som inte förstår så lätt!

Ehh... nu tror jag att du antingen generaliserar eller själv inte riktigt är uppdaterad.
Förr i tiden var det helt klart ett bra råd att stänga av hyperthreading för DAWs. Moderna system kan klara det riktigt bra, men det beror också på vilken DAW man använder och hur. I tex Ableton Live och Cubase är en tråd = ett spår, så vid 16 trådar på en 8c/16t kan du ha 16 spår som går på egna trådar. Spår 17 går på tråd 0 igen, osv. Ligger två beräkningsintensiva spår på samma tråd (eller kärna, utan HT) kan det bli problemantiskt, och i min erfarhenhet vid små buffrar KAN det bli problem (tex latens) om de också ligger på olika trådar i samma kärna - dvs ett typfall där HT är bättre av.
Vissa plugins är också känsligare än andra, det kan ex vara bättre att ha många instanser av pluginen istället för att köra flera spår till en instans.

Summa summarum måste mitt råd bli: Testa! Det kan bli bättre, det kan bli sämre. Men med så många konfigurationer kan man inte generellt hävda att man skall stänga av HT för musikproduktion.

Det sagt, med denna processor skulle det troligen vara lämpligt att stänga av HT pga hur windows 10 fungerar, Multimedia Class Sheduler maxar vid 28 audio-trådar per process.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Jag har för mig att jag läste om att AMD skulle öka antalet kärnor per CCX till 6, gäller det bara för EPYC?

Det spekuleras om det för nästa generation som är Zen2, detta är Zen+. Zen2 baserade CPU:er kommer nästa år så vi får se då om det blir 6 core/CCX, alternativet är att de använder 3 st CCX i varje CPU-modul för 12/24/48 cores (1/2/4 CPU-moduler). Vad jag förstått så har AMD bara sagt att det ska komma 48 core EPYC-modeller med Zen 2, hur de är designade har de inte sagt.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om en CPU har t.ex. 95W TDP så kan man ju tycka att folk (åtminstone de som inte sov igenom gymnasiets fysiklektioner) borde kunna räkna ut att det inte är hundraprocentiga värmeförluster utan att något av tillförd energi faktiskt används till beräkningar.

Men vad vet jag, jag är bara en simpel besserwisser.

Då ingen värme lämnar rummet eller omvandlas till lägesenergi eller laddar upp nåt batteri så blir allt som datorn drar från väggen till värme. En del förluster i nätagget, en del i andra komponenter men allt blir värme. "Energi kan inte skapas eller förstöras bara omvandlas till olika former"

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Sveklockarn:

Om en CPU har t.ex. 95W TDP så kan man ju tycka att folk (åtminstone de som inte sov igenom gymnasiets fysiklektioner) borde kunna räkna ut att det inte är hundraprocentiga värmeförluster utan att något av tillförd energi faktiskt används till beräkningar.

Men vad vet jag, jag är bara en simpel besserwisser.

Faktum är att i princip all energi en dator förbrukar blir till värme. Se t.ex. https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Gaming-PC-vs-Space...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Faktum är att i princip all energi en dator förbrukar blir till värme. Se t.ex. https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Gaming-PC-vs-Space...

Intressant artikel!

Jag föreställde mig åtminstone att t.ex. en CPU hade mindre värmeförluster än en ren Kanthaltråd. Att man lika gärna kan ha igång eldrivna apparater som att tillföra värme med el vintertid är ju känt sen tidigare. Jag googlade faktiskt på t.ex. ”CPU thermal efficiency” innan jag postade, men hittade inget.

Permalänk
Medlem

Nu är det kanske lite överskott på 1950X som kläms ut, men det bådar gott för priserna på 12 till 16 kärnors Threadripper 2 som är plattformens generella sweet spot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kirkunit: nej, alla kanaler måste vara färdigberäknade innan summering

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Skillnad på MSRP och va butiken gör.

Vilket inte ändrar på det faktum att SC's uppgifter är grovt missvisande eftersom lägsta priserna i svenska butiker för Threadripper 1950X ligger ca 2300:- lägre än vad som angers här.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4421996

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

@kirkunit: nej, alla kanaler måste vara färdigberäknade innan summering

Nu svarade du nog till ett annat inlägg än mitt...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte hundra här, men minneshastigheten påverkar väl ändå bara Infinity Fabric mellan CCX?

Infinity Fabric är ju inte en specifik implementation av något i kisel, det är en protokollspecifikation. I den mest idag generella formen, dual-socket Epyc, finns tre separata implementationer

  • den mellan CCX som även innefattar minneskontroller (finns på alla Zen-produkter)

  • den mellan CPU-kretsar, har inte exakt detaljerna kring hur denna fungerar, specifikt för frågeställningen: huruvida denna länk har en egen klockdomän eller är bunden till minneskontroller (finns inte på Ryzen)

  • den mellan sockets, här använder Epyc faktiskt samma styrkretsar som PCIe vilket är orsaken till att 64 st PCIe banor per socket "försvinner" i denna konfiguration (man har totalt 128 både i single socket och dual-socket) (finns bara på Epyc)

Finns mycket intressant info om IF på wikichip:
https://en.wikichip.org/wiki/amd/infinity_fabric

Hastigheten på alla länkar (CCX<->CCX, DIE<->DIE, CPU<->CPU) är baserade på RAM hastigheten, fast de fungerar lite olika.

Rolig info:
- Data mellan fysiskt åtskiljda kretsar överförs med 128 bitar (2 bytes) stora "paket".
- IFOP (data mellan fysiska kretsar på samma CPU) har ungefär dubbla bandbredden mot för vad RAM har.
- IFIS (data mellan fysiska CPUer i samma maskin), liknande till IFOP fast med 8/9 bandbredd, kan multiplexas till PCIe och SATA på en zeppelin krets.
- CCM (cache coherent master) är det som man mest har hört om i intervjuer, där alla delar som är kopplade med en CCM kommer ha synkroniserad data, vilket är varför jag mistänker Zen2 använder 3 CCX (latensen till de andra 2 CCX kommer vara den samma).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intressant artikel!

Jag föreställde mig åtminstone att t.ex. en CPU hade mindre värmeförluster än en ren Kanthaltråd. Att man lika gärna kan ha igång eldrivna apparater som att tillföra värme med el vintertid är ju känt sen tidigare. Jag googlade faktiskt på t.ex. ”CPU thermal efficiency” innan jag postade, men hittade inget.

Man kan inte lagra energi i beräkningar. Om en dator drar 300W från väggen så innebär det att datorn kommer avge 300W värme till omgivningen (när temperaturjämvikt uppnåtts).

Permalänk
Skrivet av kirkunit:

Ehh... nu tror jag att du antingen generaliserar eller själv inte riktigt är uppdaterad.
Förr i tiden var det helt klart ett bra råd att stänga av hyperthreading för DAWs. Moderna system kan klara det riktigt bra, men det beror också på vilken DAW man använder och hur. I tex Ableton Live och Cubase är en tråd = ett spår, så vid 16 trådar på en 8c/16t kan du ha 16 spår som går på egna trådar. Spår 17 går på tråd 0 igen, osv. Ligger två beräkningsintensiva spår på samma tråd (eller kärna, utan HT) kan det bli problemantiskt, och i min erfarhenhet vid små buffrar KAN det bli problem (tex latens) om de också ligger på olika trådar i samma kärna - dvs ett typfall där HT är bättre av.
Vissa plugins är också känsligare än andra, det kan ex vara bättre att ha många instanser av pluginen istället för att köra flera spår till en instans.

Summa summarum måste mitt råd bli: Testa! Det kan bli bättre, det kan bli sämre. Men med så många konfigurationer kan man inte generellt hävda att man skall stänga av HT för musikproduktion.

Det sagt, med denna processor skulle det troligen vara lämpligt att stänga av HT pga hur windows 10 fungerar, Multimedia Class Sheduler maxar vid 28 audio-trådar per process.

Det där verkar stämma med det jag kunnat hitta när jag googlat runt och läst på diverse ställen.
Att det faktiskt kan hjälpa. Men att det också kan stjälpa. Det verkar absolut inte var så att man lika gärna kan ha HT avslaget för att det aldrig hjälper, men heller inte skadar, utan det verkar faktiskt kunna hjälpa i vissa scenarion, och stjälpa i andra, i dom vittnesmål jag läst.

Jag är inte expert på sånt här, men när det gäller just den här processorn, så har ju inte alla kärnor tillgång till RAM på optimalt sätt... Blir väl lite som en 16 Kärnor + 16 trådar på steroider när det gäller just musikproduktion och inte som 32 riktiga kärnor? Kan tänka mig att det kan blir problem om man kör den som 32/64, i synnerhet eftersom då 16 av trådarna sitter på 16 kärnor som inte har optimal tillgång till RAM. Känslan jag får är att av den anledningen så är det ändå bäst att köra HT av i det här fallet, och att man inte ska se det som en äkta 32 kärning processor, men ändå förmodligen bättre än en 16/32.

Just för att prestandan inte alltid blir 2 gånger 1950x, så känns det som ett rimligt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kolla upp hur det fungerar med Zen först. I början så var det en del problem med latency (?) som gjorde att den hade problem i just musikproduktion. Det är mycket möjligt att det är fixat men innan du hostar upp pengar för massa kärnor så är det värt att gräva ner sig först och inte bara kolla på kärnor/trådar.

För vad det är värt har jag inga problem i Studio One med min 1800X. Kör med en Audiobox USB och använder 128 samples i 48 KHz 24-bit, vilket ger 5.3ms round trip latency. Man får såklart se till att stänga av energispar-funktioner för CPU och USB i Windows, men det gäller oavsett om man kör Intel eller AMD.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Vilket inte ändrar på det faktum att SC's uppgifter är grovt missvisande eftersom lägsta priserna i svenska butiker för Threadripper 1950X ligger ca 2300:- lägre än vad som angers här.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4421996

Både asedo och datagrottan verkar ju dock ha problem med prissättningen, många på prisjakt som fått sina priser ändrade. Sen är computer salg och proshop danska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tc2200:

@Beatnutz: Lär med andra ord bli imponerande prestandaökning för din del om du skulle byta till denna?
Tänker även att det kan vara ett intressant alternativ för mindre virtualiseringstjänster?
Med så många kärnor och så mycket kraft lär man kunna köra en del vrituella maskiner per fyiska CPU.

Det är nye riktigt så enkelt, Microsoft tar betalt per core för sin datacenter licens. En burk men en sån här CPU har en lcenskostnad på 50000:- och är den dubbel socket blir det 100000:- bara för att få kör virtuella windowsburkat.. om det är linux är det givetvis gratis.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Både asedo och datagrottan verkar ju dock ha problem med prissättningen, många på prisjakt som fått sina priser ändrade. Sen är computer salg och proshop danska butiker.

Kanske OT för trådens innehåll, men personligen har jag bara gott att tala om Computersalg.
Under de senaste året har jag handlat för >40K ifrån dem och aldrig några problem.
En retur har jag behövt göra (10GBE-switch med aktiv kylning som lät något fruktansvärt efter +12h idle drift) och det var inga problem, pengarna tillbaka på kontot någon dag efter att paketet var tillbaka hos dem.

Man får dock ha i åtanken att de har bara en liten del av deras gigantiska sortiment i eget lager så det tar någon dag extra för dem att få hem allt, men man kan köpa nästan allt därifrån. (Håll ett extra öga på dem på black friday, förra året köpte jag en Lexmark CS410dn som var nersatt till 799kr under några timmar mitt i natten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Man kan inte lagra energi i beräkningar. Om en dator drar 300W från väggen så innebär det att datorn kommer avge 300W värme till omgivningen (när temperaturjämvikt uppnåtts).

Nej, jag hade otur när jag tänkte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, jag hade otur när jag tänkte.

<3

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

För vad det är värt har jag inga problem i Studio One med min 1800X. Kör med en Audiobox USB och använder 128 samples i 48 KHz 24-bit, vilket ger 5.3ms round trip latency. Man får såklart se till att stänga av energispar-funktioner för CPU och USB i Windows, men det gäller oavsett om man kör Intel eller AMD.

Fast om det rör sig om minneslatens, så skulle jag, med det lilla jag vet, gissa på att det främst skulle bli uppenbart vid hög belastning, av RAM och trådar.
Alltså skulle det främst märkas att man tidigare än man borde, behöver ställa om samples i större projekt för att undvika missljud. Vet inte om det finns något test för just den typen av förhållanden. Att testa två processorer mot varandra är ju en sak, men om IPC, antalet kärnor, och klockfrekvens skiljer, så säger det väl inte så mycket.

Minneslatens har jag i alla fall sett som ett potentiellt problem på vissa ställen när jag läst om ThreadRipper mot i9 Extreme serien (inte specifikt musikproduktion dom ställen jag läst). Och med konstruktionen av denna så skulle jag tro att problemet skulle kunna bli ännu större, om det är ett problem. Men hur det står sig mot Ryzen och intels processorer med färre kärnor har jag ingen aning om.

Svårt att vara intresserad av musikproduktion och försöka hitta vettig information om processorer... Benchmark verkar främst anpassade för situationer där även GPU kan ha betydelse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det är nye riktigt så enkelt, Microsoft tar betalt per core för sin datacenter licens. En burk men en sån här CPU har en lcenskostnad på 50000:- och är den dubbel socket blir det 100000:- bara för att få kör virtuella windowsburkat.. om det är linux är det givetvis gratis.

Hm... sant..
Tänkte inte på licensdelen.