Permalänk
Medlem

Lite temperatursfrågor

Hej, jag tänkte bara lite snabbt kolla med er om temperaturerna i min låda är normala, bra eller dåligt då jag själv är lite osäker.

PROCESSOR: RYZEN 7 - 2700
Processorn under normal användning ligger alltid på nånstans mellan 35 och 40 grader.
Processorn under last (GTA 5) ligger på nånstans mellan 43-48 grader.

GPU: ASUS GTX1060 Dual OC 6GB
Under normal användning 48-52 grader ca.
Under last (GTA 5) 75-81 grader.

MODERKORT: ASUS ROG CROSSHAIR VII WI-FI
Ligger alltid oavsett last eller inte på 30-34 grader.

Nämnvärt är väl dock att processor fläktarna hela tiden ligger på 1950-1980 RPM
(Fractal design Celsius s36) dock osäker om dem ska vara inställda på Auto eller PWM
Men processortemperaturen är väl ändå ganska ok oavsett?

Komponenter:

Fractal design Define R6
Processor: Ryzen 7 - 2700
Minne: 16GB Kingston hyperx fury 2400mhz
Systemdisk: Samsung Evo 970 m.2 500GB
Grafikkort: ASUS GTX1060 Dual OC 6GB
Fläktar 2x 140mm i toppen inblås neråt
Fläktar 1x 120mm i botten inblås uppåt
Vattenkylningsfläktar 3x120mm inblås framifrån bak
Utblås 140mm Bak.

Permalänk
Medlem

@Christian84:

CPU-tempen är bra men det är ju inte så konstigt om fläktarna går upp mot 2000rpm och om du bara testar GTA 5.
Låter datorn inte som en lövblås med den hastigheten?
Ställ in en egen fläktkurva i bios (PWM) och testa CPU med något mer krävande stresstest.

GPU-tempen är aningen hög men det är förmodligen för att du endast har 1 fläkt som utblås (140mm i bak).
Du har 6st fläktar totalt som blåser in men bara 1 fläkt som blåser ut om jag förstått rätt?

Rekommenderar att vända på fläktarna i toppen så att de blåser ut varmluften som stiger uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@Christian84:

CPU-tempen är bra men det är ju inte så konstigt om fläktarna går upp mot 2000rpm och om du bara testar GTA 5.
Låter datorn inte som en lövblås med den hastigheten?
Ställ in en egen fläktkurva i bios (PWM) och testa CPU med något mer krävande stresstest.

GPU-tempen är aningen hög men det är förmodligen för att du endast har 1 fläkt som utblås (140mm i bak).
Du har 6st fläktar totalt som blåser in men bara 1 fläkt som blåser ut om jag förstått rätt?

Rekommenderar att vänta på fläktarna i toppen så att de blåser ut varmluften som stiger uppåt.

Tack för tipset, ja jag har inte gjort några inställningar på fläktarna alls sen jag installera windows utan nu går de omodifierat.
Men det låter väldigt lite om burken förövrigt så att fläktarna kör på 2000RPM märker jag knappt alls.

När det gäller inblås kontra utblås så var min teori att det är bättre men ett positivt lufttryck i lådan som är markant än utblåset och därmed låta lådan ventilera sig själv av överflödet med luft. För att hålla en så låg temperatur överlag i hela lådan.
Tror du att ha utblås i toppen skulle minska temperaturen på själva grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

Men det låter väldigt lite om burken förövrigt så att fläktarna kör på 2000RPM märker jag knappt alls.

Intressant det här med ljud och vad folk anser störande eller inte Själv kör jag inte en enda fläkt över 1000RPM förutom grafikkortsfläktarna under load, får fnatt av att höra på fläktljud. Men då är också min dator så tyst att man antingen får lägga örat intill utblåset baktill eller kolla på power LED för att veta om den är igång i ett i övrigt knäpptyst rum.

Skrivet av Christian84:

När det gäller inblås kontra utblås så var min teori att det är bättre men ett positivt lufttryck i lådan som är markant än utblåset och därmed låta lådan ventilera sig själv av överflödet med luft. För att hålla en så låg temperatur överlag i hela lådan.
Tror du att ha utblås i toppen skulle minska temperaturen på själva grafikkortet?

Det bör vara en viss balans i insug/utblås för bästa prestanda. Det är också viktigt att få bort varmluft ur lådan, speciellt för grafikkort som annars gärna bara cirkulerar runt samma luft om och om igen ifall det inte är blower-style på kylaren.
I mitt chassi skruvade jag fast en väldigt låg-RPM (max 800RPM) fläkt ovanpå PSU-shroud som blåser rakt upp mot grafikkortet och blåser då den varma luften uppåt i lådan där det sugs ut av den bakre fläkten. Gick från upp mot 80C och ~2100RPM på GPU-fläkt till max 75C och ~1600RPM vid hög load med samma fläktkurva.

Permalänk
Moderator

Jag hade definitivt vänt på fläktarna i toppen. Min teori är att värmen som alstras av processorn och grafikkortet blåser du rakt ner på komponenterna igen. Dessutom känns det bara turbulent att ha så mycket inblås, du får ju ingen tydlig väg för luften att gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Intressant det här med ljud och vad folk anser störande eller inte Själv kör jag inte en enda fläkt över 1000RPM förutom grafikkortsfläktarna under load, får fnatt av att höra på fläktljud. Men då är också min dator så tyst att man antingen får lägga örat intill utblåset baktill eller kolla på power LED för att veta om den är igång i ett i övrigt knäpptyst rum.

Det bör vara en viss balans i insug/utblås för bästa prestanda. Det är också viktigt att få bort varmluft ur lådan, speciellt för grafikkort som annars gärna bara cirkulerar runt samma luft om och om igen ifall det inte är blower-style på kylaren.
I mitt chassi skruvade jag fast en väldigt låg-RPM (max 800RPM) fläkt ovanpå PSU-shroud som blåser rakt upp mot grafikkortet och blåser då den varma luften uppåt i lådan där det sugs ut av den bakre fläkten. Gick från upp mot 80C och ~2100RPM på GPU-fläkt till max 75C och ~1600RPM vid hög load med samma fläktkurva.

Kan iof bero på att lådan är ljuddämpad men jag märker faktiskt inget.. Eller jo om jag tänker på det så hör jag det men väldigt knappt.

Ja jag ska testa lite olika saker, jag har ju en 120mm underifrån som inblås som blåser rakt upp på grafikkortet/moderkortet.
Testade även att ta bort toppluckan av R6 men det blev absolut ingen skillnad alls. Verken på GPU, moderkort eller processor.
Det kanske säger sig själv iof om man har toppfläktarna som insug också.

Finns det någon referensvärde vad ett grafikkort bör ligga på under load?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag hade definitivt vänt på fläktarna i toppen. Min teori är att värmen som alstras av processorn och grafikkortet blåser du rakt ner på komponenterna igen. Dessutom känns det bara turbulent att ha så mycket inblås, du får ju ingen tydlig väg för luften att gå.

Anledningen varför jag valde topparna som inblås är för att jag ogillar "galler-looken" av R6 föredrar luckan på och den mer Clean:a looken.
Därför hade fläktarna inte fyllt sitt syfte alls genom att blåsa ut där dem inte kan blåsa ut. - Pga luckan.

Samtidigt ville jag skapa ett så omfattande tryck i lådan att tvinga lådan att ventilera ut den luften utblåset inte hinner med på egen hand. Men bortsett från "mellanfläktarna" alltså upp och ner. Så är ju strategin vanlig inblås fram, utblås bak.

Tanken med 120mm undertill och upp är grafikkortet ska kunna få fräsch och ny luft underifrån och tanken bakom dem två i toppen är att mata moderkortet med kall luft/skapa inre tryck/ och pressa överskottsluften ut från ventilationerna som inte utblåset kan göra sig av med.

Just nu i skrivande stund (utan någon load bara 4 internetsidor uppe) ligger temperaturen på:
CPU: 40 grader
GPU: 53 grader
Moderkort: 33 grader
RPM: 1973 på inblåset framifrån (celsius s36)

Permalänk
Medlem

Varför har du toppluckan på om du har fläktar I toppen? Fläktarna blir ju totalt värdelösa då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

Varför har du toppluckan på om du har fläktar I toppen? Fläktarna blir ju totalt värdelösa då.

Skapa inre tryck / ge kallluft åt moderkortet.

Skillnaden med toppluckan av och på är ingen alls. Jag har kollat temperaturen på bägge, den rör sig inte om luckan plockas av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian84:

Testade även att ta bort toppluckan av R6 men det blev absolut ingen skillnad alls.

Du ska använda hybridlösningen på toppen med dammfiltret.
Har du den stängd med toppluckan är det ju helt meningslöst med fläktarna där.

Det blir störrre skillnad om du vänder på fläktarna så att de blåser ut som jag sa, värmen stiger ju uppåt.
Kan få ner tempen på grafikkortet och generellt i lådan.

Sen undrar jag vad du har för magiska fläktar till radiatorn som inte hörs i 2000 rpm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Du ska använda hybridlösningen på toppen med dammfiltret.
Har du den stängd med toppluckan är det ju helt meningslöst med fläktarna där.

Det blir störrre skillnad om du vänder på fläktarna så att de blåser ut som jag sa, värmen stiger ju uppåt.
Kan få ner tempen på grafikkortet och generellt i lådan.

Sen undrar jag vad du har för magiska fläktar till radiatorn som inte hörs i 2000 rpm?

Jag har något sedan barndom iaf nedsatt hörsel (kan ju vara det)
Alltså man hör ju fläktarna om man tänker på det, men jag kan inte avgöra vilka fläktar som låter och det är så obetydligt att dem knappt låter alls (burken i sin helhet).

Fläktarna är originalfläktar som kommer med Celisus S36