Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Vänligen släpp trafik-sidospåret och återgå till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Bransch: sjukvård
Yrke: läkare

#1 MR-undersökningar är överskattade men patienterna älskar dem.

#2 Vi gör misstag. Ibland dör människor p.g.a. av det, ibland hade de gått bort ändå, ibland blir resultatet bättre.

#3 Många sjukdomsförlopp är självläkande; det behöver inte hänga ihop med hostmedicinen eller sprutan du fick.

#4 Ibland får du vänta på akuten trots att det är tomt och jag fikar; det kan bero på att det är min första rast på länge, men det kan också bero på att du är orolig och får lugna ner dig lite med dem ritualer som finns (ta blodtryck, blodprover o.s.v.). Givetvis väntar otrevliga patienter längre än trevliga, i den mån det är medicinskt försvarbart.

#5 Försäkringskassan beslutar om din sjukpenning, inte jag. Se till att ha minst tre månadslöner i buffert, för beskedet kommer i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Bransch: sjukvård
Yrke: läkare

#1 MR-undersökningar är överskattade men patienterna älskar dem.

På vilket sätt är dom överskattade? Är det för patienter tror att man kan se allt?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Bransch: sjukvård
Yrke: läkare

#1 MR-undersökningar är överskattade men patienterna älskar dem.

#2 Vi gör misstag. Ibland dör människor p.g.a. av det, ibland hade de gått bort ändå, ibland blir resultatet bättre.

#3 Många sjukdomsförlopp är självläkande; det behöver inte hänga ihop med hostmedicinen eller sprutan du fick.

#4 Ibland får du vänta på akuten trots att det är tomt och jag fikar; det kan bero på att det är min första rast på länge, men det kan också bero på att du är orolig och får lugna ner dig lite med dem ritualer som finns (ta blodtryck, blodprover o.s.v.). Givetvis väntar otrevliga patienter längre än trevliga, i den mån det är medicinskt försvarbart.

#5 Försäkringskassan beslutar om din sjukpenning, inte jag. Se till att ha minst tre månadslöner i buffert, för beskedet kommer i efterhand.

Är det inte för att en magnetröntgenundersökning kostar ~100k:- per gång eller är det bara en skröna?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Din bransch:EL
Din roll: Service elektriker
Tips/yrkeshemlighet:
1 Ge fan i pilla med grejer om du inte vet till 100% hur det ska göras och följa svensk standard. Går mycket fortare för mig om någon tattare inte har varit i farten innan
2 många företag tjänar sina pengar på materialet typ dom köper ett uttag och sen gör dom 200% påslag på det, så det kan löna sig att köpa egna grejer men vissa företag kan ha ett annat påslag för att kunden haft eget material. Sen så köp inte biltema skit eller jula utan köp typ Schneider. Det kostar kanske 10kr mer men är 100 gånger bättre och går mycket fortare att montera = mindre arbetstid = billigare.

3 va inte den där dryga jäveln som står och glor över axeln med tidagarur. Ofta när jag är hemma hos kunder som ger en fria händer och sen inte bryr sig så bjuder jag på text tiden det tar att köra dit eller handla grejer men är där någon som är riktigt jobbig så vill man gärna inte ha dem kunden igen och då fakturerar man ända sen man körde från förra jobbet tills man startar bilen och kör där ifrån. Man fakturerar dessutom vart påbörjad timme.

4 ge feedback är du nöjd säg det och är du inte så säg det med! 99.9% av gångerna så kommer det gynna dig. Antigen så kanske jag skriver lite mindre tid på jobbet för man gärna vill göra fler jobb till en trevlig kund eller så fixar man det dom inte är nöjda med gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En yrkeshemlighet från min tid som fönsterputsare är att det bästa medlet att tvätta fönster med är handdiskmedel typ Yes. Det är inte det att det blir dåligt med fönsterputs på flaska och tidningspapper eller så, utan att det går så extremt långsamt.
Konserveringsmedel eller inte, fabriksbakat bröd är inte gott på något sätt. Det värsta med sommaren är att de två bästa bagerierna i närheten har stängt i samma sex veckor båda två.
Jag har varit tvungen att göra detta några gånger vilket bara har ställt till det än mer då tjänsteleverantören här låser deras DHCP mot min (routers) MAC-adress och således kan det ta timmar innan en ny enhet får komma in på nätet. Det konstiga är att supporten inte verkar ha koll på detta tills dess att det inte funkar, då plötsligt så vet de att det "kan det ta några timmar innan utrustningen registreras på nätet...". Jag vet att folks billiga routrar ofta ställer till det men jag har koll på min liksom. Nu säger jag bara att jag redan gjort det för att slippa vänta till nästa dag med fortsatt felsökning.

Har alltid klonat en av datorernas MAC-adress till routerns WAN, funktionen har funnits på alla routrar jag någonsin ägt av olika märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixe:

På vilket sätt är dom överskattade? Är det för patienter tror att man kan se allt?

Ofta har man besvär av t.ex. rygg/knä i rörelse, men MR görs i maximalt avslappnat läge, och utan rörelse. Som komplement är det strålande, men någon absolut sanning är det sällan.

Skrivet av griid:

Är det inte för att en magnetröntgenundersökning kostar ~100k:- per gång eller är det bara en skröna?

Snarare 2-10 kkr, beroende på undersökningstid och hur komplicerad frågan är. Inte särskilt dyrt i sjukvårdssammanhang eller jämfört med sjukskrivningskostnader (i och för sig någon annans budget )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Har alltid klonat en av datorernas MAC-adress till routerns WAN, funktionen har funnits på alla routrar jag någonsin ägt av olika märken.

Jo självklart är det en lösning, eller kanske snarare tvärtom, men det är inget som supporten ber en göra. Frågan är varför de inte kan lita i alla fall något på sina kunder. Om jag säger att jag har felsökt och att det inte är något problem på min sida så kan de väl i alla fall kolla om de har kontakt med min mediabox/fiberomvandlare innan de ber mig göra något som innebär att felsökning inte kan fortsätta förrän nästa dag liksom. Det tar inte många sekunder och ligger problemet utanför mitt ansvarsområde så kan de direkt sätta en tekniker på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afrika:

Bransch: Film / TV
Roll: Regissör och manusförfattare

Många stora skådespelare och kändisar är från ganska osköna till sinnessjuka. Oftast ganska försupna (särskilt äldre män). Det finns massa undantag och fantastiska människor men många är långt ifrån sin publika persona. Alla vet dessutom nästan allt om alla. Tex Timell-grejen har man hört om i 10+ år.

Yrkeshemligheten skulle väl vara att du aldrig kan jobba upp dig från typ statist och liknande till skådis. Statisterna man jobbar med är oftast.. knepiga (och då är jag snäll).

Visst är det Per Morberg du tänker på?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk

@griid:

Skröna. Kostar några tusenlappar att göra, men apparaterna är dyra=finns förre än vanliga röntgenapparater, och undersökningarna tar förhållandevis lång tid att genomföra jämfört med en röntgen undersökning vilket gör att man inte vill göra en undersökning i ”Onödan”.

(MR är för övrigt INTE en röntgenundersökning/använder inte röntgenstrålning).

/ Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Firebird 455:

@griid:

Skröna. Kostar några tusenlappar att göra, men apparaterna är dyra=finns förre än vanliga röntgenapparater, och undersökningarna tar förhållandevis lång tid att genomföra jämfört med en röntgen undersökning vilket gör att man inte vill göra en undersökning i ”Onödan”.

(MR är för övrigt INTE en röntgenundersökning/använder inte röntgenstrålning).

/ Johan

Vid MR används ett magnetfält i ställetför Röntgenstrålning.
(Därför inga metallföremål nära apparaten, det händer rätt roliga saker då... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Din bransch: IT/Handels
Din roll: IT-ansvarig

Tips: Dra inte ur elsladden till routern så alla kassor samt allt annat som är beroende av en uppkoppling i hela butiken slutar fungera, vilket i sin tur leder till allmänt kaos och en bra stunds felsökning, bara för du vill ladda din mobil -.-

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem

Bästa tråden på länge, tack för alla inlägg <3 läst varenda ett och haft fliken öppen på mobilen sedan trådstart

Branch: universitet
Roll: Student

Studentlivet består väll i stort sett av att plugga och leva på låg budget ungefär, så ger tips om både och

Plugg:
Börja med saker i tid och jobba lite hela tiden. Ska börja tredje året och kan säga att jag fortfarande inte gör detta, men under vissa grupparbeten osv så tvingas man till det och det är det absolut bästa sättet. Lägg undan mobilen och plugga ostört från all elektronik och definitivt alla klockor så är det större risk att du hamnar i "the zone".

Ekonomi: Handla sent på kvällen, då har alla röda prislappar satts dit och det butiksbakta brödet är 50% rabatt på
Hitta ett ordentligt sommarjobb, ju skitigare desto mer betalt. Gärna skift med OB

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firebird 455:

@griid:

Skröna. Kostar några tusenlappar att göra, men apparaterna är dyra=finns förre än vanliga röntgenapparater, och undersökningarna tar förhållandevis lång tid att genomföra jämfört med en röntgen undersökning vilket gör att man inte vill göra en undersökning i ”Onödan”.

(MR är för övrigt INTE en röntgenundersökning/använder inte röntgenstrålning).

/ Johan

Några tusenlappar kan aldrig räcka för att täcka lokal/lön/underhåll/avskrivningar på maskinen...

Permalänk
Medlem

Branch: Fordonsverkstad
Roll: Tekniker/Mekaniker

1. Lämna in en ren och (hyffsat) städad bil. Ingen gillar att bli skitig eller leta igenom din skräphög i bilen.
2. Häng inte över axeln och kom med massor av egna ideér på vad som är fel. Grymt irriterande och tar bara mer tid.
3. Spara pengar genom att t.ex fylla spolarvätska, byta lampor och kupéfilter själv. Säg till när du bokar.
4. Efterdra hjulbultarna efter däckbyte!
5. Har du ett elfel på en nyare bil så är oftast märkesverkstad bättre, alla bilar är olika och MYCKET elektronik.
6. Har du låsmuttrar/bultar på hjulen lägg fram nyckeln väl synligt vid service. Detsamma för serviceboken.

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk

@Kakann:

Mjaa, jag kan ha fel, men tror inte det. Har för mig vi får betala runt 2500:- för enklare MR-undersökningar(ländrygg/halsrygg). Det är iaf inte kostnaden som avgör om vi gör undersökningen eller ej.
Har semester, så kan inte kolla exakta priset för stunden.

/ Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk

Din bransch: Industri

Din roll: Svetsare

Tips/yrkeshemlighet: Om du av möjlighet behöver ha någon form av metall böjd eller svetsad eller vad som så gå inte till ett företag då om vi inte snackar typ båtar o grejer, är det en liten detalj som behövs göras som inte är akut så gå till din närmsta skola som utbildar svetsare/svarare dem gör oftast sånt gratis i utbyte mot lite fika (så gjorde/gör dem på min förra skola iaf)

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Bransch: Universitet/Högskola
Roll: Lärare

Tips: När du som student skriver uppsats eller rapport på någon labb, grupparbete eller liknande, tänk inte som många gör "och så måste man ordbajsa lite för att fylla ut med text" efter att ni redan skrivit det ni tyckte var väsentligt.

Logiken är bakvänd - om du kan producera text som du själv tydligt kan bedöma är b*s, varför tror du då att den som ska betygsätta din rapport, med mycket mer erfarenhet av ämnet än vad du har, kommer att göra någon annan bedömning? Att rapporter innehåller text som studenten tror är meningsfull men läraren bedömer som meningslös förekommer, men aldrig det omvända.

Att vi lärare godkänner rapporter trots ordbajs handlar om överseende, inte om att vi blir lurade. Åtminstone upp till kandidatnivån kommer man undan med en hel del onödig text främst för att vi som rättar hellre fokuserar på att det väsentliga är med och att resonemangen är fria från fel, än på delar som varken gör från eller till. Det är delvis mitt/vårt fel som lärare också, vi borde vara bättre på att ge feedback på text som kunnat utelämnas, och det hänger samman med den i slutändan ekonomiska frågan om vad vi har tid till för varje rapport vi läser. Från kandidatuppsatsen och uppåt är det dock stor risk att för mycket onödig text sänker uppsatsen ett betygssteg.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Några tusenlappar kan aldrig räcka för att täcka lokal/lön/underhåll/avskrivningar på maskinen...

Mellan 2700-7000:- i Göteborg

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Bransch: Universitet/Högskola
Roll: Lärare

Tips: När du som student skriver uppsats eller rapport på någon labb, grupparbete eller liknande, tänk inte som många gör "och så måste man ordbajsa lite för att fylla ut med text" efter att ni redan skrivit det ni tyckte var väsentligt.

Logiken är bakvänd - om du kan producera text som du själv tydligt kan bedöma är b*s, varför tror du då att den som ska betygsätta din rapport, med mycket mer erfarenhet av ämnet än vad du har, kommer att göra någon annan bedömning? Att rapporter innehåller text som studenten tror är meningsfull men läraren bedömer som meningslös förekommer, men aldrig det omvända.

Att vi lärare godkänner rapporter trots ordbajs handlar om överseende, inte om att vi blir lurade. Åtminstone upp till kandidatnivån kommer man undan med en hel del onödig text främst för att vi som rättar hellre fokuserar på att det väsentliga är med och att resonemangen är fria från fel, än på delar som varken gör från eller till. Det är delvis mitt/vårt fel som lärare också, vi borde vara bättre på att ge feedback på text som kunnat utelämnas, och det hänger samman med den i slutändan ekonomiska frågan om vad vi har tid till för varje rapport vi läser. Från kandidatuppsatsen och uppåt är det dock stor risk att för mycket onödig text sänker uppsatsen ett betygssteg.

Ordbajsning handlar väl mest om att möta era krav på minst antal ord/sidor? Man har skrivit det som är vettigt men är inte riktigt där ännu, sidmässigt.

Hur ser du på att använda källor som inte är på svenska/engelska när man skriver sin kandidat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Bransch: Universitet/Högskola
Roll: Lärare

Tips: När du som student skriver uppsats eller rapport på någon labb, grupparbete eller liknande, tänk inte som många gör "och så måste man ordbajsa lite för att fylla ut med text" efter att ni redan skrivit det ni tyckte var väsentligt.

Logiken är bakvänd - om du kan producera text som du själv tydligt kan bedöma är b*s, varför tror du då att den som ska betygsätta din rapport, med mycket mer erfarenhet av ämnet än vad du har, kommer att göra någon annan bedömning? Att rapporter innehåller text som studenten tror är meningsfull men läraren bedömer som meningslös förekommer, men aldrig det omvända.

Att vi lärare godkänner rapporter trots ordbajs handlar om överseende, inte om att vi blir lurade. Åtminstone upp till kandidatnivån kommer man undan med en hel del onödig text främst för att vi som rättar hellre fokuserar på att det väsentliga är med och att resonemangen är fria från fel, än på delar som varken gör från eller till. Det är delvis mitt/vårt fel som lärare också, vi borde vara bättre på att ge feedback på text som kunnat utelämnas, och det hänger samman med den i slutändan ekonomiska frågan om vad vi har tid till för varje rapport vi läser. Från kandidatuppsatsen och uppåt är det dock stor risk att för mycket onödig text sänker uppsatsen ett betygssteg.

Har du inte begränsningar i dina uppgifter? Samtliga uppgifter jag gjort på Jönköpings University har haft handikappande begränsningar när det gällde hur mycket man fick skriva. Tex 1,5rad mellanrum och sen max två A4 exkl referenserna.
Det fanns definitivt inga utrymmen till ordbajseri. Man fick gå fram hårt med delete-knappen för att kunna trycka in det absolut nödvändiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Har du inte begränsningar i dina uppgifter? Samtliga uppgifter jag gjort på Jönköpings University har haft handikappande begränsningar när det gällde hur mycket man fick skriva. Tex 1,5rad mellanrum och sen max två A4 exkl referenserna.
Det fanns definitivt inga utrymmen till ordbajseri. Man fick gå fram hårt med delete-knappen för att kunna trycka in det absolut nödvändiga.

Att sätta en hård övre gräns med liten marginal som du säger är det bästa sättet, det funkar bäst för uppgifter där det är ganska begränsat från början hur många sätt det finns att göra rätt på, tex laborationer i kemi eller fysik. Men för uppgifter som är mer öppna och forskningsinriktade ("gör en empirisk studie inom något ämne som berörs i kurslitteraturen") så kan man behöva ta till sådan marginal att det för många val av uppsats/laborationsämne blir kvar utrymme för en del meningslös text ändå (medan andra behöver den textomfattningen för att säga det viktiga). Det är helt enkelt svårare att sätta en hård övre gräns som man på förhand vet fungerar. Jag brukar kunna gissa mig till en omfattning (i sidor/ord räknat) som normalt ska behövas för att säga allt viktigt, och då informerar jag mina studenter om precis det: rapporten ska innehålla det och det, det brukar ta 5 sidor, tar det mindre kan det vara tecken på att något saknas. Men det kan fortfarande finnas lägen där ämnet tillåter och studenten kanske skrivit en master i något annat tidigare, där hen få med samma information på 2-3 sidor. Det är betydligt svårare och inget jag kan sätta som maxgräns, då skulle många andra som inte har samma erfarenhet bli underkända.

Detta är i så fall mitt tips till andra som undervisar: ställ specifika krav på innehållet och ge ett uppskattat sidantal inte som ett krav utan som en riktlinje för vad som brukar behövas. Det brukar gå att gissa andra gången samma kurs ges. Ge feedback på text som kan kortas ner.

Skrivet av SexMachine:

Ordbajsning handlar väl mest om att möta era krav på minst antal ord/sidor? Man har skrivit det som är vettigt men är inte riktigt där ännu, sidmässigt.

Hur ser du på att använda källor som inte är på svenska/engelska när man skriver sin kandidat?

Är du säker på att det faktiskt rörde sig om en lägsta gräns, inte om en fingervisning enligt vad jag just beskrev? Ställer man som lärare upp en lägsta gräns på antal ord/sidor och därför får en massa ovidkommande text så skulle jag nog säga att man får skylla sig själv. Då har man signalerat till studenterna att kvantitet går före kvalitet, tvärt emot högskolans uppdrag. Det kan finnas vissa typer av uppgifter där det passar, typ "reflektera över...", men det är mest sådant som man ger i början av en kurs för att få veta ungefär vad studenter tänker om ämnet, och som inte är betygsgrundande.

Ang språk på källor är det en knepig fråga som beror mycket på ämnet. I forskningssammanhang så försöker man ha källor på engelska/rapportspråket om det finns och annars kan man ha andra språk. Normalt finns alla viktigare forskningsresultat på engelska om det inte är landsspecifika rapporter (tänk socialstyrelsens rapporter eller statliga utredningar). Så det är nog minsta kravet, finns samma källinformation på svenska eller engelska är andra språk inte ok. Men det finns ytterligare en sak i detta, som lärare måste man kunna bedöma alla studenter rättvist och det går inte med samma säkerhet om någon har hälften av källorna på ett tredje språk som den som bedömer inte kan. Så det kan funka i undantagsfall och om det är motiverat, men bör diskuteras med handledare/kursansvarig noga innan.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Att sätta en hård övre gräns med liten marginal som du säger är det bästa sättet, det funkar bäst för uppgifter där det är ganska begränsat från början hur många sätt det finns att göra rätt på, tex laborationer i kemi eller fysik. Men för uppgifter som är mer öppna och forskningsinriktade ("gör en empirisk studie inom något ämne som berörs i kurslitteraturen") så kan man behöva ta till sådan marginal att det för många val av uppsats/laborationsämne blir kvar utrymme för en del meningslös text ändå (medan andra behöver den textomfattningen för att säga det viktiga). Det är helt enkelt svårare att sätta en hård övre gräns som man på förhand vet fungerar. Jag brukar kunna gissa mig till en omfattning (i sidor/ord räknat) som normalt ska behövas för att säga allt viktigt, och då informerar jag mina studenter om precis det: rapporten ska innehålla det och det, det brukar ta 5 sidor, tar det mindre kan det vara tecken på att något saknas. Men det kan fortfarande finnas lägen där ämnet tillåter och studenten kanske skrivit en master i något annat tidigare, där hen få med samma information på 2-3 sidor. Det är betydligt svårare och inget jag kan sätta som maxgräns, då skulle många andra som inte har samma erfarenhet bli underkända.

Detta är i så fall mitt tips till andra som undervisar: ställ specifika krav på innehållet och ge ett uppskattat sidantal inte som ett krav utan som en riktlinje för vad som brukar behövas. Det brukar gå att gissa andra gången samma kurs ges. Ge feedback på text som kan kortas ner.

Är du säker på att det faktiskt rörde sig om en lägsta gräns, inte om en fingervisning enligt vad jag just beskrev? Ställer man som lärare upp en lägsta gräns på antal ord/sidor och därför får en massa ovidkommande text så skulle jag nog säga att man får skylla sig själv. Då har man signalerat till studenterna att kvantitet går före kvalitet, tvärt emot högskolans uppdrag. Det kan finnas vissa typer av uppgifter där det passar, typ "reflektera över...", men det är mest sådant som man ger i början av en kurs för att få veta ungefär vad studenter tänker om ämnet, och som inte är betygsgrundande.

Ang språk på källor är det en knepig fråga som beror mycket på ämnet. I forskningssammanhang så försöker man ha källor på engelska/rapportspråket om det finns och annars kan man ha andra språk. Normalt finns alla viktigare forskningsresultat på engelska om det inte är landsspecifika rapporter (tänk socialstyrelsens rapporter eller statliga utredningar). Så det är nog minsta kravet, finns samma källinformation på svenska eller engelska är andra språk inte ok. Men det finns ytterligare en sak i detta, som lärare måste man kunna bedöma alla studenter rättvist och det går inte med samma säkerhet om någon har hälften av källorna på ett tredje språk som den som bedömer inte kan. Så det kan funka i undantagsfall och om det är motiverat, men bör diskuteras med handledare/kursansvarig noga innan.

Jag har alltid varit extremt kortfattad. På universitetet upplevde jag att det uppmuntrades till långa inlämningsuppgifter. Så länge de bara utvärderas på om man fått med tillräckligt mycket så är det ju rimligt att vara inkluderande. Vore intressant om ett utvärderingskriterium skulle vara "specificitet". Det hade garanterat gynnat mig.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Bransch: Byggmaterial / Bygg
Yrke: Innesäljare / KAM / Säljare.

Detta gäller väl egentligen alla yrken där en pysslar med order/leveranser av olika slag.

Om något går fel med ordern, oavsett orsak, det kan vara fördröjd leveranstid, vara som utgått, vara som är slut. What ever.

När du ringer kunden med besked, ha alltid lösningen i samma samtal om det går.

Tex;
"Vara X har utgått, men vi kan få hem vara Y som motsvara den, till samma pris och vid samma tid."

"Din försändelse har inte blivit upphämtad hos leverantör, den hämtas imorgon, här har du kollinummer som du kan spåra med."

Dvs var förberedd på var motfrågan från kunden kommer vara, och ha ett svar på den, så slipper du att lägga på, lösa problemet och sen ringa upp igen.

Sparar ofantligt mycket tid, och du känns proffsigare mot kunden.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Din bransch: IT / Fiber

Din roll: Projektkoordinator

Tips/yrkeshemlighet: Är du nyanställd? Tacka aldrig nej till en uppgift. Visa framfötterna och va jäkligt på. Visa intresse, engagemang för att lära dig nytt så kommer du klättra i stegen snabbt. Jag började som enkel montör/installatör och har ökat i både ansvarsområde och lön väldigt mycket och väldigt snabbt. Låter klyschigt men det fungerar faktiskt. Var ingen latmask som bara är "här för lönen ska komma in".

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Din bransch: Systembolaget AB
Din roll: Säljare ( Arbete i kassa, prata med kunder & fylla på varor från lagret etc)
Tips/yrkeshemlighet: Vid betalning, ta alltid kassan som är närmast ingången. Den tenderar till att alltid gå snabbare, då minst folk går dit.
Sedan är upplärningen av nya alltid där, vilket kan vara en orsak till att kunder väljer att ignorera den.

Sen sitter jag på andra yrkeshemligheter om bolaget men som jag kanske inte borde publicera. Staten skulle nog bli rätt arga då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det här blir långt, men vad som står här nedan gäller mer eller mindre samtliga av landets internet- och TV-leverantörer.

Branch: ISP
Roll: Support

Hemlighet: Jobbar och har jobbat totalt med ungefär 25+ olika TV-, telefon- och bredbandsleverantörer. Här kommer några tips som gör att du kommer få ditt problem löst betydligt snabbare, eller som ger dig en större insikt i vad du har att vänta dig när dina tjänster slutar fungera:

Tips och insikt 1: Det lönar sig ALDRIG att vara arg och sur när du ringer in. Av de hundratals kollegor jag jobbat med inom området så kommer ingen vara mer benägen att hjälpa en arg kund än en trevlig kund. Det är helt tvärtom och det blir snarare så att du får mindre hjälp att lösa ditt problem om du surar.

Tips och insikt 2: Tänk på att supporten alltid har rutiner att följa. Hur banala vissa åtgärder än må låta så behöver de oftast genomföras innan ditt ärende kan tas vidare. Om du vägrar så kommer du antagligen få vänta ett par dagar på ett besked om att du måste göra samma sak ändå. Vilket leder mig till nästa...

Tips och insikt 3: "Har du startat om routern?" Ja, det är en uttjatat fråga, men faktum är att den som svarar på supporten inte har en aning om vilken nivå du ligger på tekniskt innan vi fått prata med dig en stund, och detta är bland det första vi behöver fråga. Även om du själv vet mer om teknik än vad supporten gör så kan de i samtalet innan dig ha pratat med någon som inte vet vad ett tangentbord är (har hänt -- mer än en gång!). Oerhört många som ringer in har faktiskt aldrig startat om sin utrustning, vilket sedan visar sig lösa problemet. För din kännedom så finns det faktiskt väldigt många där ute som inte vet vad en router är för något och man behöver förklara för dem att det är den där lilla lådan med blinkande lampor innan de fattar.

Tips och insikt 4: "Du behöver direktkoppla en dator!" Detta är ett vanligt faktum när du ska felanmäla ditt bredband. Routern är väldigt, väldigt ofta det som gör att uppkopplingen inte fungerar, och den måste alltid uteslutas innan vi kan gå vidare i vår felsökning eller ta ditt ärende vidare till en tekniker. Vi får ofta höra "men jag har ingen dator att direktkoppla" eller får dras med folk som helt enkelt inte orkar göra det, men samtidigt så kräver de att en tekniker ska hoppa in i bilen, bege sig ut och genomföra mätningar och undersöka var ett fel ligger för att slutligen konstatera att det kanske var din router trots allt. Kan du inte direktkoppla en dator, så får du låna hem en dator eller ta hjälp av någon som kan göra det åt dig!

Tips och insikt 5: Det är aldrig den som svarar i telefonen som orsakat problemet du upplever och den är heller aldrig direkt ansvarig för att lösa problemet, så håll inne med dina aggressioner! Det supporten är till för är att försöka så långt de kan enligt deras rutiner att lösa ditt problem. Om de inte lyckas så samlar supporten information och för den vidare till de som faktiskt kan lösa ditt problem.

Tips och insikt 6: Du kräver prioritet på ditt ärende redan i första samtalet. Det här hör supportmedarbetare hela tiden och du kommer inte att få ditt ärende prioriterat hur mycket du än tjatar. Du är inte viktigare än andra kunder och en prioritet läggs endast om du har en väldigt bra anledning till det, eller om ditt ärende dragit ut på tiden orimligt mycket. Om vi skulle börja prioritera hälften av alla ärenden så skulle ingen ha prioritet alls.

Tips och insikt 7: "Ni måste lösa det här på en gång för jag behöver anslutningen för studier/arbete!" Tekniska problem inträffar och i vilket syfte du använder uppkopplingen spelar ingen roll för leverantören. Om det är kris så spring och köp dig ett mobilt kontantsurf via USB. Brukar finnas på Pressbyrån. Om uppkopplingen är livsviktig för ditt arbete så borde du kanske ha tecknat ett företagsabonnemang och inte arbeta genom ett privatabonnemang i så fall.

Tips och insikt 8: Många kräver att få prata direkt med tekniker. Det kommer aldrig att hända. Den primära anledningen till att människor kräver att få prata med tekniker är för att de vill ha problemet löst snabbt. Om nu alla tekniker skulle sitta i telefonen hela dagarna så skulle varken du eller andra få sina problem lösta. Supporten har inte heller tid eller möjlighet att prata direkt med tekniker.

Tips och insikt 9: Om du kräver kompensation för att din TV eller uppkoppling har varit nere i några timmar, så kommer du inte att få något. Driftstörningar och tekniska problem inträffar och det är inte först då du varit utan dina tjänster i flera dagar vi kan börja snacka kompensation. Om du sedan bränt pengar på mobilsurf och vill att din leverantör ska stå för de kostnaderna, så kommer det inte att ske. Leverantören står aldrig för merkostnader som uppstår när du själv väljer att lägga pengar på saker och ting. Jag har hört folk som krävt att vi skickar dem en ny iPhone, att de vill ha gratis abonnemang i ett år, eller att vi ska betala deras lön eftersom de inte kunnat arbeta utan sin uppkoppling. Ja, folk ringer faktiskt in och kräver sådant här ibland!

Tips och insikt 10: Om du köpt en ny router och vill ha hjälp med den, ring inte till din bredbandsleverantör! Du ska i första hand ringa till supporten hos det företag som tillverkat din router. Bredbandsleverantören kan inte svara på frågor om alla tusentals routrar som finns där ute. Lika lite som din TV-leverantör kan tala om för dig exakt var du ska trycka i menyerna i din TV för att utföra någon åtgärd. Ring tillverkaren i första hand!

Tips och insikt 11: Ärenden blir inte alltid lösta 10 minuter efter att du ringt in kl 20 på kvällen! Det kan ibland ta flera dagar innan du får din TV eller uppkoppling tillbaka. Ringer du in en fredagkväll så kan du mycket väl få vänta till påföljande vardag innan du är igång igen, speciellt om du tillhör en av landets större internetleverantörer och det inte är en större driftstörning i ditt område.

Tips och insikt 12: Om du i samband med din felanmälan frågar "När kommer mitt problem vara löst?" så kan du sällan få ett vettigt svar på det. Telefonsupporten kan inte se in i framtiden. Vi vet inte hur upptagna tekniker är. Vi vet oftast inte ens var felet sitter när ditt ärende måste tas vidare (det är därför det finns tekniker!), och då blir det väldigt svårt att berätta för dig om du är igång igen om en timma eller om en vecka. Om du envist kräver att få ett svar ändå, ja, ring då inte tillbaka och sura senare om det visat sig ta längre tid än gissningen du fått till svar.

Här är mina tips och erfarenheter, i mångt och mycket liknande, men såklart vissa skillnader då vi jobbade mot företag. Dessa är mestadels hämtade från en specifik stor kund i Sverige, men vi supporterade ca 15-25 kunder av varierande storlek 24/7.

Branch: IT-Tjänster mot företag
Roll: Support, First Line, Remote

1, Samarbeta med supporten! Vi löser 95% i första kontakt, att kräva att vi eskalerar ett ärende leder ingen vart. Second Line kommer inte titta på ditt ärende samma dag, och kommer nästan garanterat putta tillbaka det till First Line igen.

2, Är det en lugn dag och du är trevlig kan vi göra mer än vad som står i avtalet. Är du otrevlig gör vi minsta möjliga för att uppfylla våra åtaganden. Aldrig mindre, men heller inte mer. Har vi tre dagar i SLA? Då tar ditt ärende tre dagar.

3, Är du missnöjd med vad vi levererar? Tala med din chef. Vi levererar enligt avtal, och oftast lite mer. Vill ni ha mer hjälp måste avtalet justeras, och det kan inte komma från vår sida.

4, Du kan be om prio hur mycket du vill, men det gör ingen skillnad. Prioritet är antingen specificerat i avtalet eller sätts av teknikern baserat på hur bråttom det är och hur många som är drabbade. Antal drabbade väger tyngre. Finns det en workaround blir prion alltid lägre.

5, Säger vi att något är ett känt problem som felsöks så menar vi det. Vill vi kolla upp något med dig så frågar vi dig, men oftast är du en av hundra som ringer för att felanmäla samma sak. Då vill vi bara bli av med dig så vi kan ta nästa samtal och slippa betala viten pga kötider.

6, Vi må vara First Line, men vi är inte nybörjare. Samtliga på min Servicedesk hade högskoleutbildning inom IT, vi kan vår skit.

7, Säger vi att vi INTE har support på nånting så menar vi det. Det finns alltid en anledning om du blir nekad. Nej, vi kan inte de andra leverantörernas system, och har ingen åtkomst till dem.

8, Det är värt pengarna att köpa bättre hårdvara, till en viss gräns. Det som duger nu kommer vara smärtsamt långsamt innan nästa utbyte. Hårdvara är billigt jämfört med arbetstid och support. Det finns dock ingen anledning att köpa snordyra workstations för kontorsarbete.

9, Tid är pengar, och vår tid är dyr. Har ni inte fastprisavtal är det svindyrt att ringa oss, speciellt för småsaker.

10, Håll koll på era användare. Har ni en användare som förbrukar sjuka mängder lagring? Vi kommer inte klaga, vi ler och fakturerar 50k per månad så användaren kan lagra sina privata bilder på nätverket. Ringer någon supporten konstant? En datorkurs är billigare än våra supportavgifter.

11, Snälla IT-avdelningar, sluta tvinga era användare att byta lösenord så jävla ofta. Sätt strängare lösenordskrav istället. Det blir inte säkrare för att någon byter lösen från Sommar1 till Sommar2 osv varannan månad.

12, Less på att byta lösenord hela tiden? Se punkt 3. Inte vi som bestämmer. Vi hatar också att byta lösenord, och i synnerhet genom kontrollfrågor. Det är inte speciellt kul att fråga Tant Agda vilken färg hennes första katt hade. https://youtu.be/ezvMBecCX8g?t=40 (Se bifogad länk, 0:40-0:58, lite så är det.)

13, Inget är jobbigare än felsökning av nätverksfel på en skrivare, speciellt om ni inte har lokal IT vi kan skicka ut. Hos en normal kund kan det finnas många olika leverantörer beroende på vart det felar. (Skrivare, kabel, Uttag, LAN, WAN, Printserver, Din dator) Ringer du precis vid skiftbyte och inte är hjälpsam hamnar du på kön så får någon annan ta det.

14, Kolla avstängningsknappen för ditt trådlösa på laptopen innan du ringer in och säger att det trådlösa nätet ligger nere.

15, Ligger det trådlösa faktiskt nere? Koppla upp dig med kabel så vi kan fjärransluta. Ska vi kunna lägga en felanmälan behöver vi kunna ta fram information och verifiera ditt problem.

16, Var inte rädd för att be någon på plats om hjälp. Det går väldigt mycket fortare om vi kan säga sakers namn istället för att beskriva hur de ser ut. Vi skiter i om det är Gösta på vaktmästeriet eller grannens 10-åring, så länge vi slipper beskriva startikonen som "Den lilla färgglada flaggan nere i vänstra hörnet. Nej, inte vid klockan, andra sidan skärmen."

17, Har alla på kontoret samma fel? Det räcker om en ringer, helst den med mest datorvana. Se punkt 5. Ett ärende med 20 påverkade får högre prio än 20 med en påverkad. Se punkt 4. Det kostar er också en tjugondel av supportavgifterna. Se punkt 9.

18, Hårdvarufel tar den tid de tar, jag kan inte teleportera en ny skrivare till dig. Det sköts dessutom av extern leverantör. Se punkt 3.

19, Ni vet när de säger "Ditt samtal kan komma att spelas in i utbildningssyfte"? Allt spelas in. Är du väldigt otrevlig skickas inspelningen till ditt företag. Ja, folk har fått sparken för vad de sagt till oss.

Tror det var allt jag kommer på just nu, men finns såklart massor med saker mer. Många av dessa punkter hänger såklart ihop också.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd

Må säga att IT support folk verkligen inte alls står högt i kurs hos mig nu efter att ha läst hela denna tråd... Verkar som att första kriteriet för att bli anställd är att man skall vara en skitstövel mot kunderna. (skämtar) ha ha ha!

--------------------
Nå, men, tips till dig som levererar varor ni själva tillverkar på företaget, eller utför rep. jobb och liknande är som jag sade tidigare att man noga radar upp och kan specificera för kunden i förväg vad man tänker göra och sedan ALLTID informerar kunden (dvs den ansvarige, inte hans morsa, fru eller tioårige lille son såtillvida de ej också är ansvariga. (ibland kan ju tex frun också vara det om det är ett lantbruk, familjeägt småföretag eller liknande, men det viktiga är att man inte fattar beslut med en person som inte vet och bara skall vidarebefordra saken, fören man fått klart besked av personen som är ansvarig för det beställda arbetet)) om tillkommande arbeten som kostar pengar utanför vad som avtalats (tex saker man upptäcker i samband med maskinreparationer, byggarbeten och annat) och inte bara rusar iväg och sätter igång och förväntar sig automatiskt full debitering för en massa extratimmar som kunden inte har beställt. Det är ett extremt säkert kort att bli riktigt ordentligt ovän med kunder som annars hade återkommit och beställt fler jobb av företaget.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Din bransch:EL
Din roll: Service elektriker
Tips/yrkeshemlighet:
1 Ge fan i pilla med grejer om du inte vet till 100% hur det ska göras och följa svensk standard. Går mycket fortare för mig om någon tattare inte har varit i farten innan
2 många företag tjänar sina pengar på materialet typ dom köper ett uttag och sen gör dom 200% påslag på det, så det kan löna sig att köpa egna grejer men vissa företag kan ha ett annat påslag för att kunden haft eget material. Sen så köp inte biltema skit eller jula utan köp typ Schneider. Det kostar kanske 10kr mer men är 100 gånger bättre och går mycket fortare att montera = mindre arbetstid = billigare.

3 va inte den där dryga jäveln som står och glor över axeln med tidagarur. Ofta när jag är hemma hos kunder som ger en fria händer och sen inte bryr sig så bjuder jag på text tiden det tar att köra dit eller handla grejer men är där någon som är riktigt jobbig så vill man gärna inte ha dem kunden igen och då fakturerar man ända sen man körde från förra jobbet tills man startar bilen och kör där ifrån. Man fakturerar dessutom vart påbörjad timme.

4 ge feedback är du nöjd säg det och är du inte så säg det med! 99.9% av gångerna så kommer det gynna dig. Antigen så kanske jag skriver lite mindre tid på jobbet för man gärna vill göra fler jobb till en trevlig kund eller så fixar man det dom inte är nöjda med gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Angående 3 och 4:
Vilka kunder får betala den tiden du bjuder på till dessa andra kunder?

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Permalänk
Skrivet av EyEr0n:

Angående 3 och 4:
Vilka kunder får betala den tiden du bjuder på till dessa andra kunder?

Har man 10jobb på en dag och man fakturerar 1t min så blir det snabbt ett överflöde av timmar men vissa dagar kanske man bara har 1 privat bokad men resten av tiden har man ett jobb man lämnat fastpris på som man har som utfyllningsjobb till en större kund typ fastighetsbolag eller liknande som man skriver den tiden på. Sen käkar jag aldrig frukost utan blir jag klar med ett jobb halv 4 så kör jag hem med gott samvete och många dagar så blir det ingen frukost men jag kommer ändå inte iväg innan 4 så även där kan jag bjuda på min privata tid om jag känner för det. Skulle aldrig låta den dryga kunden betala för den snälla kundens jobb även om man ibland kan känna för det.

I slutänden så är det viktigaste för mig att jag själv är nöjd med jobbet (ska kunna säga att jag skulle kunna ha det hemma) och att kunden är nöjd med resultatet. Ska påpekas att 90% av kunderna är bra hittills i år så är det bara en som stått med klockan bakom ryggen.

Skickades från m.sweclockers.com