Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Måste bara kommentera ditt inlägg
Jag har besök läkare en hel de pga skador och då har jag bara gått till läkare då jag absolut måste. Men jag har spenderat en del timmar på sjukhuset Brukar även vara familjens/släktens support/chaufför så jag är oftast med under deras besök på ex akuten också.

Toppen att ni läkare finns, ni räddar ju liv och det är jag oerhört tacksam för MEN...

Jag har träffat många läkare som är heeeelt köra. Vissa saker har ju lett till att folk gapskrattar/gråter när men återberättat vad som skett. Dvs det är PRECIS som inom alla andra yrken, so far so good kan man nästan säga.

Problemet är att det handlar just om en själv/sin hälsa.
Läkarna utgår oftast ifrån att man är världens mes innan man ens träffat läkaren.

-Jag har skitont och kan inte använda XXX.
-Du verkar ju glad och så, det är noga inga större problem.

En röntgen senare så har man flera brutna ben och läkaren ser ut som ett frågetecken!

Helt allvarligt jag hade aldrig gått hit, suttit och väntat länge om jag absolut inte måste! Säger jag att jag har ont så har jag det. Exemplet ovan är faktiskt ett verkligt exempel från mig själv. Långt ifrån en isolerad händelse skall tilläggas! Nu kanske jag/min familj är speciella men jag sitter inte och stortjuter för en brutet ben i kroppen.

Sen har jag flera väldigt bra möten också så klart!

Men detta leder till att man tappar tron då man måste orka stå på sig. Det klassisa "Man måste vara fri.... Här fyller alla andra i orden..sk för att vara sjuk" ät tyvärr sant.

Jag förstår att det beror på att ni får träffa många som kommer in till akuten med en bruten nagel osv men bara de faktum att du säger att folk på förväg säger saker i stil med "hög smärttröskel" osv måste ju ha en anledning.

Kruxet är att man garanterat kommer ihåg den där gången man kom in och inte blev trodd/fick slita för sig själv/anhörig innan man kom fram till något. Precis som man har större chans att minnas den gången datorn var DOA än de gånger delarna fungerat perfekt. Datorer/bilar är dock bara saker och det är naturligt att man reagerar kraftigare när det gäller ens egen hälsa.

Mycket kokar nog ner till brist på tid (pengar) men jag upplever att man ofta måste "bevisa" snarare än att beskriva sina problem för att få hjälp. Samtdigt har jag förståelse för er då ni måste göra en helhetsbedömmnig annar skulle ju alla som kom in med brutna naglar bli skitröntgade från topp till tå.

Så keep up the good work! Tänk bara på att vissa faktiskt endast är där för att de måste (typ sambon tvingar än, vilket har visat sig vara bra beslut från denne genom åren)

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte annat än hålla med allt det du säger, tänkte bara lägga till min egen erfarenhet. Jag kom för två år sen in till vårdcentralen med otroligt ont i huvudet, har aldrig i mitt liv haft så ont och kunde knappt tänka. Jag blev hemskickad för att det garanterat va en ögoninfektion då mitt högra öga rann lite. Jag var tillbaka tre gånger under loppet av ungefär tre veckor med mer och mer ont varje gång, till slut började jag spy och må ännu värre. Tog mig efter otroligt mycket tjat från min kära mor till akuten där jag blev röntgad. Fick opereras akut straxt därefter då jag hade en mycket stor abscess vid frontalloben (3x4x5 cm enligt journalen). Har fortfarande problem med försämrat minne, hjärntrötthet för o inte tala om att ja nästan dog :/ Kommer aldrig mer ge mig så lätt som jag gjorde då, be om en second opinion hade varit smart men det visste jag inte att man hade rätt att göra då detta hände. Att jag inte gjorde det nu har kostat mig så förbannat mycket att det inte är värt att changsa!

Måste dock ge stor eloge till dem på akuten som tog mig på allvar när jag kom in och sa att jag hade ont i huvudet Hade varken kunnat stå på mig eller resonera med dem i det kogintiva tillstånd jag besatt vid tillfället

Sen förstår jag självklart att det är ett yrke precis som alla andra, alla är människor och gör fel samt att det finns inkompetent folk inom alla yrken men precis som tidigare sagt är det inte värt att ta en risk när det kan kosta ens liv

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk

Din bransch: Byggbranchen

Din roll: Arbetsledare

Tips/yrkeshemlighet: Projekteringen till dagens byggen är aldrig färdig när byggnationen startar utan pågår under tiden. Detta gör att det inte finns en riktig helhetsbild vilket alltid skapar komplikationer senare i bygget vilket gör att nästan alla byggprojekt blir betydligt dyrare än vad som var tanken från början.
Det underlättas inte av att projekteringen utförs av människor utan praktisk erfarenhet. Deras kunskap är inte mer än vad man kan läsa i en bok. Det gör att väldigt mycket (för oss) självklara saker måste ritas om. Men i många fall får vi blunda och göra något vi inte tror på av den enkla anledningen att byggtiderna är så pressade idag.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Din bransch: Byggbranchen

Din roll: Arbetsledare

Tips/yrkeshemlighet: Projekteringen till dagens byggen är aldrig färdig när byggnationen startar utan pågår under tiden. Detta gör att det inte finns en riktig helhetsbild vilket alltid skapar komplikationer senare i bygget vilket gör att nästan alla byggprojekt blir betydligt dyrare än vad som var tanken från början.
Det underlättas inte av att projekteringen utförs av människor utan praktisk erfarenhet. Deras kunskap är inte mer än vad man kan läsa i en bok. Det gör att väldigt mycket (för oss) självklara saker måste ritas om. Men i många fall får vi blunda och göra något vi inte tror på av den enkla anledningen att byggtiderna är så pressade idag.

Ja det är väl byggbranschen I ett nötskal detta, det ända som missade var att tidsplaneringar som även de är veckor för korta som senare kostar ruggiga summor för byggaren då extra folk skall in och människor jobbar på kväll och natt tid för att komma i närheten av planeringen.

Annars väl skrivet och bra inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Jobbar på Arlanda flygplats på ett handlingbolag, bagagehantering.

Nu till något som säkert en del utav er redan vet, väskor hanteras inte speciellt varsamt. Varken av bagagesystemet som Swedavia tillhandahåller som förflyttar väskorna från en bagdrop/incheckningsdisk ner till sorteringen eller utav lastarna vid lastning av flygplanen.

Tips 1: Ju tyngre din väska är lastad desto större sannolikhet är det att den träffar på en trött och sliten lastare som kanske råkar lasta den lite mer hårdhänt av ren irritation när denne har jobbat 12 timmar och lyft 15+ ton den dagen i gassande sol utan raster. Jag pratar inte om en normalt lastad väska utan om den behövs heavy-taggas, alltså 21-23 kg+.

Nu är det kanske inte riktigt så det är men 12 timmar utan rast? Man har rätt till rast efter 5 timmars arbete, lunch på en timme efter 8 timmar.
Ni vet säkert detta redan men man vill ju att alla ska ha ett så bra jobb som möjligt! Tack för din insats!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Din bransch: IT
Din roll: Systemadministratör
Tips/yrkeshemlighet: När du ska be om hjälp med något tekniskt svårt, eller om du ska hjälpa någon, börja alltid från början. D.v.s. inte på det där kluriga stället du fastnat på, utan på den uppgift du försöker lösa. Jag försöker alltid se till att det finns svar på:

- Vad är det du försöker göra?
- Varför försöker du göra det här?
- Vad har du provat?
- Var har du fastnat någonstans?

Anledningen till detta är det s.k. XY-problemet. Ofta när man fastnar någonstans så beror det på att man valt fel lösningsmetod för det problem man har. Det är därför alltid bra att stanna upp och sätta problemet och frågan i ett sammanhang.

Senast igår ställde jag en fråga på en IRC-kanal (om regex) och fick ett helt annat svar än vad jag väntat mig med en mycket enklare lösning, just eftersom jag var tydlig med att förklara sammanhanget och inte bara problemet.

Absolut. "Hej jag får ingen uppkoppling" Bara det problemet kan ha 1000 olika anledningar, att försöka felsöka något genom att börja där kunden är i dagsläget är nästintill lönlöst.

Något jag gärna lägger till: Ge så mycket information som möjligt.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Din bransch: El

Din roll: F.D Elektriker

Tips: Dom flesta hem elfelen går att fixa själv istället för att ringa en elektriker.
Bara att lära sig basic ellära

Dumt att skriva det där av flera anledningar: Man får inte göra åverkan på fasta installationer utan rätt utbildning. Är rätt säker på att försäkringsbolag inte heller skulle godkänna en skadereglering om det visar sig att felet är ditt.

Visst, ellära är inte det svåraste man kan lära sig, men det finns en jävla bra anledning till att vi har regler runt detta.

Jag kanske läser in mer än vad du menar, i så fall rätta mig gärna!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Dumt att skriva det där av flera anledningar: Man får inte göra åverkan på fasta installationer utan rätt utbildning. Är rätt säker på att försäkringsbolag inte heller skulle godkänna en skadereglering om det visar sig att felet är ditt.

Visst, ellära är inte det svåraste man kan lära sig, men det finns en jävla bra anledning till att vi har regler runt detta.

Jag kanske läser in mer än vad du menar, i så fall rätta mig gärna!

Och det finns också de som också är säkerhetsknarkare och anser att alla saker som har minsta risk till olycka så skall det regleras/förbjudas - om man skall gå på det spåret så kanske vi skall börja med alla gångare och cyklister i trafiken...

Samtidig förstår jag varför fd. elektriker skriver som denne gör då bland det som kamoufleras i 'säkerhetsargument' i själva verket ett försök till skrå-bildning och skydda sina arbetsuppgifter mot konkurrens.

Det är många brancher man numera skall ha olika typer av certifikat - man skall ha 'körkort' för en rad olika grejor som man förr inte brydde sig om och gjorde ändå. Du skall ha maskinförarutbildning för att köra en traktor, truckkort, liftkort, motorsågs-kort, heta arbeten ja, you name it

Skulle en bonde har certifikat för alla de saker denne måste göra för att sköta sin gård så skulle alla certifikaten inte ens få rum i plånboken och skulle få ryggskott att sitta i bilen med den plonkan i bakfickan...

ibland känns det som att det är ett sätt att föda en hel organisation av skrivbordssittare och 'utbildare' för dess egen skull och inte för att det ger någon praktisk nytta.

Men du har också en poäng - man kanske överskattar mängden personer som faktiskt har läst Ellära på riktigt - de tekniska gymnasierna på 80 och 90-talet gjorde det och rätt många kom ut i arbetslivet med kunskaperna - men hur är det idag? jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Nu är det kanske inte riktigt så det är men 12 timmar utan rast? Man har rätt till rast efter 5 timmars arbete, lunch på en timme efter 8 timmar.
Ni vet säkert detta redan men man vill ju att alla ska ha ett så bra jobb som möjligt! Tack för din insats!

12 timmar utan rast har jag inte skrivit. Enligt Svensk lagstiftning har man rätt till 30 min måltidsuppehåll efter 5 timmar. Men det tummas på dagligen inom en bransch där ens kunder kommer och går som de vill. Ett flygplans tidtabell är oftast körd redan efter första avgången vilket ger en ripple effect under resten av dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

när denne har jobbat 12 timmar och lyft 15+ ton den dagen i gassande sol utan raster.

Skrivet av PsyCor:

12 timmar utan rast har jag inte skrivit.

Jag kan nog tycka att det som du har skrivit kan tolkas som 12 timmar jobb utan rast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

Kan inte annat än hålla med allt det du säger, tänkte bara lägga till min egen erfarenhet. Jag kom för två år sen in till vårdcentralen med otroligt ont i huvudet, har aldrig i mitt liv haft så ont och kunde knappt tänka. Jag blev hemskickad för att det garanterat va en ögoninfektion då mitt högra öga rann lite. Jag var tillbaka tre gånger under loppet av ungefär tre veckor med mer och mer ont varje gång, till slut började jag spy och må ännu värre. Tog mig efter otroligt mycket tjat från min kära mor till akuten där jag blev röntgad. Fick opereras akut straxt därefter då jag hade en mycket stor abscess vid frontalloben (3x4x5 cm enligt journalen). Har fortfarande problem med försämrat minne, hjärntrötthet för o inte tala om att ja nästan dog :/ Kommer aldrig mer ge mig så lätt som jag gjorde då, be om en second opinion hade varit smart men det visste jag inte att man hade rätt att göra då detta hände. Att jag inte gjorde det nu har kostat mig så förbannat mycket att det inte är värt att changsa!

Måste dock ge stor eloge till dem på akuten som tog mig på allvar när jag kom in och sa att jag hade ont i huvudet Hade varken kunnat stå på mig eller resonera med dem i det kogintiva tillstånd jag besatt vid tillfället

Sen förstår jag självklart att det är ett yrke precis som alla andra, alla är människor och gör fel samt att det finns inkompetent folk inom alla yrken men precis som tidigare sagt är det inte värt att ta en risk när det kan kosta ens liv

Har liknande erfarenhet.

Bröt båtbenet för ca 10 år sedan och på sjukhuset, efter en vanlig röntgen, sa läkaren att det var en stukning och att jag skulle röra på handen för att den skulle bli bättre.

Den som upptäckte benbrottet var arbetsterapeuten och trots att jag var tillbaka 3 gånger till det sjukhuset så ville man inte kännas vid benbrottet. Först när jag besökte en privatläkare som han skickade mig på MR och se där ett brutet båtben.

Det hela tog ca ett år och därefter operation efter ytterligare 3 månader eftersom benet inte hade läkt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Koppla el utan behörighet

@xxargs:
Jag trodde mej ha tillräckliga kunskaper så jag har kopplat friskt. Jag råkade känna en elektriker så jag bad han kolla. Det mesta var rätt. Men ett uttag för motorvärmare utanför garaget satt på tok för lågt ner. Minst 1,7 m har jag för mej det måste vara. Sådant är ju svårt för en amatör att ha koll på. Det sämsta som kan hända är ju olycka eller brand och försäkringsbolaget kan visa att det inte är riktigt gjort. Min grannes hus brann ner för ett år sedan. Sådant gör att man blir försiktig. Hade tidigare router och antennförstärkare på vinden. Dom försvann ögonblickligen. Det gick bra utan antennförstärkare och routern får sitta i pannrummet i källaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@xxargs:
Jag trodde mej ha tillräckliga kunskaper så jag har kopplat friskt. Jag råkade känna en elektriker så jag bad han kolla. Det mesta var rätt. Men ett uttag för motorvärmare utanför garaget satt på tok för lågt ner. Minst 1,7 m har jag för mej det måste vara. Sådant är ju svårt för en amatör att ha koll på. Det sämsta som kan hända är ju olycka eller brand och försäkringsbolaget kan visa att det inte är riktigt gjort. Min grannes hus brann ner för ett år sedan. Sådant gör att man blir försiktig. Hade tidigare router och antennförstärkare på vinden. Dom försvann ögonblickligen. Det gick bra utan antennförstärkare och routern får sitta i pannrummet i källaren.

Anser du att du kan tillräckligt så kan du ju göra det men jag skulle ändå råda emot om man inte som du känner en elektriker som kan kolla på ditt arbete, är det något lite större så är det bra om du hittar en elektriker med allmän behörighet som kan godkänna jobbet för en peng.

Permalänk
Medlem

@stigw: Mycket bra att du kollade med en elektriker efter du kopplat.

Om du jobbar i handels måste du ha: Tålamod, Kunna bita dig i läppen många gånger, gå med på saker fast du vet att kunden har fel.

Yrkeshemligheten: Var ärlig när du inte vet något när kunden frågar dig, ljug inte! Många uppskattar detta mer än man tror. Sedan försöker man ta reda på det man inte vet så löser man saker tillsammans med kunden.

Jag har nästan dagligen kunder som tror att de kan koppla el. Jag har lite kunskap om el, och har snappat upp saker genom åren. T.ex när jag arbetade på Ahlsell. Jag kopplar ingen el själv, därför att jag förstår att jag inte kan tillräckligt. Jag blir rädd när en del kunder tror att det är bara koppla, frågar mig hur man ska dra kablar, vilka kablar (0,75, EKK, osv) som man ska ha. Jag brukar svara: "kolla med din elektriker som ska koppla detta" och brukar få tveksamma svar...

Inte lika svårt men ändå inte så enkelt är VVS där människor tror att det aldrig är något viktigt hur man gör, -"det är ju bara rör. "Klämringskopplingen och den nya klämringen är 12mm så då fungerar den med alla märken", det är inte så enkelt...

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@Lagers Ahlsell säljer väl inte till privatpersoner?

Permalänk
Medlem

@Nätälskare: Stämmer. Jag jobbade på Ahlsell. Nu jobbar jag mot privatpersoner på annat företag

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Och det finns också de som också är säkerhetsknarkare och anser att alla saker som har minsta risk till olycka så skall det regleras/förbjudas - om man skall gå på det spåret så kanske vi skall börja med alla gångare och cyklister i trafiken...

Samtidig förstår jag varför fd. elektriker skriver som denne gör då bland det som kamoufleras i 'säkerhetsargument' i själva verket ett försök till skrå-bildning och skydda sina arbetsuppgifter mot konkurrens.

Det är många brancher man numera skall ha olika typer av certifikat - man skall ha 'körkort' för en rad olika grejor som man förr inte brydde sig om och gjorde ändå. Du skall ha maskinförarutbildning för att köra en traktor, truckkort, liftkort, motorsågs-kort, heta arbeten ja, you name it

Skulle en bonde har certifikat för alla de saker denne måste göra för att sköta sin gård så skulle alla certifikaten inte ens få rum i plånboken och skulle få ryggskott att sitta i bilen med den plonkan i bakfickan...

ibland känns det som att det är ett sätt att föda en hel organisation av skrivbordssittare och 'utbildare' för dess egen skull och inte för att det ger någon praktisk nytta.

Men du har också en poäng - man kanske överskattar mängden personer som faktiskt har läst Ellära på riktigt - de tekniska gymnasierna på 80 och 90-talet gjorde det och rätt många kom ut i arbetslivet med kunskaperna - men hur är det idag? jag vet inte.

Men du får ju också kolla på mängden olyckor i arbetet före dessa regler och efter. Visst allt behöver kanske inte en regelrätt utbildning men att veta hur man ska handskas med en motorsåg för att fälla träd på ett säkert sätt är, av logiska anledningar, viktigt. Dessutom är de flesta traktorer ganska komplicerade idag och kan behöva att någon får instruktioner utifrån för att helt förstå hur systemet ser ut.

Jag förstår vad du menar, det kan kännas oerhört dumt många gånger. Men när det kommer till just EL så tycker jag inte att man ska tumma med säkerheten och faktiskt kräva rätt kompetens för ett utfört arbete. Vill du veta hur man isolerade kablar förr i tiden? Trä, papper, tyg etc var vanliga isoleringsmaterial för elkablar. Varför använder vi oss inte av det idag? Antagligen för att vi inte är idioter men också för att vi har satt hårda regler runt vad som är godtagbara isolerade material. Om du tvivlar på att där finns farligt fusk så kan du ta en titt på random elprodukter som kommer från kina tex.

Och när det kommer till licenser för eltekniker så har också detta en bra anledning. De flesta är inte utbildade nog att på ett säkert sätt uppföra en fast installation med kablar som ändå ska tåla och hålla 240V, en spänning som med lätthet kan, och kommer att, döda dig om du gör fel. Gör du inte fel direkt så kan det visa sig att kabeln blir för varm. I bästa fall har du en avbränd kabel och svarta märken runtom, men "värsta scenariot" är inte speciellt roligt. Tar du med det faktumet att du då inte skulle få ut ett öre från försäkringen så är det väl ändå ganska dumt att inte anlita någon som kan sin sak?

Det handlar ju heller inte alltid bara om dig. Om DU är villig att riskera ditt hem så kanske inte dina grannar är det.

Skrivet av PsyCor:

12 timmar utan rast har jag inte skrivit. Enligt Svensk lagstiftning har man rätt till 30 min måltidsuppehåll efter 5 timmar. Men det tummas på dagligen inom en bransch där ens kunder kommer och går som de vill. Ett flygplans tidtabell är oftast körd redan efter första avgången vilket ger en ripple effect under resten av dagen.

"när denne har jobbat 12 timmar och lyft 15+ ton den dagen i gassande sol utan raster" ?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

@stigw: Mycket bra att du kollade med en elektriker efter du kopplat.

Om du jobbar i handels måste du ha: Tålamod, Kunna bita dig i läppen många gånger, gå med på saker fast du vet att kunden har fel.

Yrkeshemligheten: Var ärlig när du inte vet något när kunden frågar dig, ljug inte! Många uppskattar detta mer än man tror. Sedan försöker man ta reda på det man inte vet så löser man saker tillsammans med kunden.

Jag har nästan dagligen kunder som tror att de kan koppla el. Jag har lite kunskap om el, och har snappat upp saker genom åren. T.ex när jag arbetade på Ahlsell. Jag kopplar ingen el själv, därför att jag förstår att jag inte kan tillräckligt. Jag blir rädd när en del kunder tror att det är bara koppla, frågar mig hur man ska dra kablar, vilka kablar (0,75, EKK, osv) som man ska ha. Jag brukar svara: "kolla med din elektriker som ska koppla detta" och brukar få tveksamma svar...

Inte lika svårt men ändå inte så enkelt är VVS där människor tror att det aldrig är något viktigt hur man gör, -"det är ju bara rör. "Klämringskopplingen och den nya klämringen är 12mm så då fungerar den med alla märken", det är inte så enkelt...

Just det med el kommer jag ihåg från min tid på ett företag som sålde till GDS:are.
OCh jag kontrade alltid med "Du får fråga din elektriker" eller "den som skall installera vet hur den skall installeras"

Vilket är ett lite finare sätt att säga "vet du inte hur du skall göra, då skall du inte göra det här".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Din bransch: Byggbranchen

Din roll: Arbetsledare

Tips/yrkeshemlighet: Projekteringen till dagens byggen är aldrig färdig när byggnationen startar utan pågår under tiden. Detta gör att det inte finns en riktig helhetsbild vilket alltid skapar komplikationer senare i bygget vilket gör att nästan alla byggprojekt blir betydligt dyrare än vad som var tanken från början.
Det underlättas inte av att projekteringen utförs av människor utan praktisk erfarenhet. Deras kunskap är inte mer än vad man kan läsa i en bok. Det gör att väldigt mycket (för oss) självklara saker måste ritas om. Men i många fall får vi blunda och göra något vi inte tror på av den enkla anledningen att byggtiderna är så pressade idag.

Jag sitter i andra änden och projekterar prefab. betongelement. Det händer att kunden vill att vi tillverkar hela hus innan de ens har färdigt bygglov. Det är mycket ovanligt att vi har helt färdiga underlag från arkitekt och installatörer (Vent, VS, El) ens när vi har ordern är färdigproducerad. Projekteringstiden är vanligtvis flera gånger längre än själva byggtiden och skulle behöva vara ännu mer för att göra genomtänkta lösningar.
Angående praktisk tänkande är jag böjd att hålla med. På min arbetsplats får varje projektör/konstruktör "praktisera" både ute i fabriken och ute på ett montage i flera veckor och det borde gälla ALLA som ska projektera.

Din roll: Konstruktör (Prefab. betongelement)

Tips/yrkeshemlighet: Vi har en en ledstjärna på företaget angående kostnader för åtgärdande av fel.
Projekteringsstadie: 100:-
Produktionsstadie: 1000:-
Byggstadie: 10000:-

Permalänk
Medlem

@oobum: Man vill ju säga att de inte ska köpa det alls, huset kommer brinna upp. Men det fattar de inte, de tror att de kan så mycket. Eftersom jag jobbar på ett sådant företag där många "gubbar" kommer in (jag är också typ gubbe) så är det många som vill fixa sakerna själv. Konstigt att inte mer hus brinner.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Må säga att IT support folk verkligen inte alls står högt i kurs hos mig nu efter att ha läst hela denna tråd... Verkar som att första kriteriet för att bli anställd är att man skall vara en skitstövel mot kunderna. (skämtar) ha ha ha!

Nejdå, vågar påstå att vi är nått så ända in i helvete trevliga mot användarna. Däremot får man ibland passa på att gnälla av sig mellan samtalen så man kan vara lika trevlig nästa gång någon ringer.

Kan inte påminna mig ett enda tillfälle då jag hört en kollega vara otrevlig. Alla större IT-bolag kan leverera det tekniska, oavsett om de heter Accenture, IBM, Tech Mahindra eller Evry. Det är genom bemötandet mot användarna man kan skapa nöjda användare i kundens organisation och öka chansen till förlängning och nya uppdrag. Dyrt och bra slår billigt och dåligt varje dag i veckan.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JamesBanana:

Nejdå, vågar påstå att vi är nått så ända in i helvete trevliga mot användarna. Däremot får man ibland passa på att gnälla av sig mellan samtalen så man kan vara lika trevlig nästa gång någon ringer.

Kan inte påminna mig ett enda tillfälle då jag hört en kollega vara otrevlig. Alla större IT-bolag kan leverera det tekniska, oavsett om de heter Accenture, IBM, Tech Mahindra eller Evry. Det är genom bemötandet mot användarna man kan skapa nöjda användare i kundens organisation och öka chansen till förlängning och nya uppdrag. Dyrt och bra slår billigt och dåligt varje dag i veckan.

Absolut, mitt skämt kanske inte blev helt lyckat, jag tycker att ni gör ett kjempegrejt jobb de få gånger jag varit i behov av det.
Tror inte att jag skulle haft lika mycket tålamod och vara fullt så trevlig genom hela samtalet alla gånger... ha ha.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Yrke: advokat

Inte en yrkeshemlighet per se, dock är det ändå något som är vanligt förekommande, nämligen att personer inte upprättar skriftliga avtal. Se till att skriv ned vad ni kommer överens om och gärna att två personer bevittnar detta. Märk väl att i vissa fall finns det formella krav på avtalets utformning m.m.

Ett annat tips är att komma överens med en motpart istället för att tvista om det. Tvister tenderar att bli såväl tidsödande som kostsamt för plånboken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Yrke: jurist

Detta tips gäller nog dock egentligen vid alla tillfällen då du anlitar en konsult som får i uppdrag att tillgodose dina intressen (eller för den delen då det inte är en konsult utan en servicefunktion in-house): var ärlig mot konsulten. Din chans att nå ett lyckat slutresultat ökar markant om du direkt berättar om eventuella fel du begått eller problem som finns istället för att dessa uppdagas när arbetet väl är påbörjat och vissa alternativa sätt att agera redan är stängda eller timmar redan är debiterade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

11, Snälla IT-avdelningar, sluta tvinga era användare att byta lösenord så jävla ofta. Sätt strängare lösenordskrav istället. Det blir inte säkrare för att någon byter lösen från Sommar1 till Sommar2 osv varannan månad.

19, Ni vet när de säger "Ditt samtal kan komma att spelas in i utbildningssyfte"? Allt spelas in. Är du väldigt otrevlig skickas inspelningen till ditt företag. Ja, folk har fått sparken för vad de sagt till oss.

11. Precis! Det är så drygt att behöva byta och antingen skriver kollegor upp på en lapp = ingen säkerhet om städerskan eller någon vill in i systemet. Eller så byts det ut med en ny siffra i slutet bara. Det blir alltså betydligt lägre säkerhet oftast att tvina folk att byta lösenord ofta.

19. Får man göra så, att säga att samtalet kan komma att spelas in i utbildningssyfte medan syftet är ett annat?

Din bransch: Utbildning
Din roll: Lärare inom distansundervisning
Tips/yrkeshemlighet: Tyvärr fuskar elever ibland, trots att våra elever är vuxna då det är inom vuxenutbildning jag arbetar. Det brukar upptäckas då det finns bra system för att upptäcka fusk, t.ex. något som heter Urkund dit allting hos oss skickas för att se om någon elev i Sverige har skrivit något liknande tidigare. Tipset är att fråga läraren om hjälp istället om det tar emot under kursens gång. Om man mot slutet upptäcker att man inte kan nog mycket så går kurser inom distansundervisning normalt sett att förlänga. Det går att lösa på olika sätt, så länge man frågar om hjälp.

Tips2: Läser du på distans så passa på att studera i något varmt och härligt land om du har disciplinen för det. Flera av mina elever reser och studerar samtidigt. Är man i ett billigt land kan kostnaden till och med bli lägre än här hemma, trots att man lever livet och studerar några timmar per dag bara för att klara sina studier
Tänk på att vissa kurser tar betydligt mer tid i anspråk än andra, så det kan vara bra att resa när man läser några lite lättare kurser.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

19. Får man göra så, att säga att samtalet kan komma att spelas in i utbildningssyfte medan syftet är ett annat?

Absolut, att vi ens informerar är enbart artighet. Så länge en av de deltagande parterna vet om att samtalet spelas in är det fritt fram. Självklart används materialet även i utbildningssyfte, våra kvalitetskontrollanter lyssnar på ett urval av samtalen för att kunna lämna feedback och identifiera områden som kräver extra utbildning.

Det är också en stor trygghet för oss, skulle vi anklagas för någonting är det möjligt att ta fram materialet istället för att ord står mot ord. Vid tillfällen då hot har ringts in har materialet kunnat föras över till Polisen, och man slipper förlita sig på minnet etc.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Absolut, att vi ens informerar är enbart artighet. Så länge en av de deltagande parterna vet om att samtalet spelas in är det fritt fram. Självklart används materialet även i utbildningssyfte, våra kvalitetskontrollanter lyssnar på ett urval av samtalen för att kunna lämna feedback och identifiera områden som kräver extra utbildning.

Det är också en stor trygghet för oss, skulle vi anklagas för någonting är det möjligt att ta fram materialet istället för att ord står mot ord. Vid tillfällen då hot har ringts in har materialet kunnat föras över till Polisen, och man slipper förlita sig på minnet etc.

Om det pratas om någon form av personuppgifter måste det ju hanteras under GDPR, och då måste verkligen kunden informeras.

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

11. Precis! Det är så drygt att behöva byta och antingen skriver kollegor upp på en lapp = ingen säkerhet om städerskan eller någon vill in i systemet. Eller så byts det ut med en ny siffra i slutet bara. Det blir alltså betydligt lägre säkerhet oftast att tvina folk att byta lösenord ofta.

19. Får man göra så, att säga att samtalet kan komma att spelas in i utbildningssyfte medan syftet är ett annat?

Din bransch: Utbildning
Din roll: Lärare inom distansundervisning
Tips/yrkeshemlighet: Tyvärr fuskar elever ibland, trots att våra elever är vuxna då det är inom vuxenutbildning jag arbetar. Det brukar upptäckas då det finns bra system för att upptäcka fusk, t.ex. något som heter Urkund dit allting hos oss skickas för att se om någon elev i Sverige har skrivit något liknande tidigare. Tipset är att fråga läraren om hjälp istället om det tar emot under kursens gång. Om man mot slutet upptäcker att man inte kan nog mycket så går kurser inom distansundervisning normalt sett att förlänga. Det går att lösa på olika sätt, så länge man frågar om hjälp.

Tips2: Läser du på distans så passa på att studera i något varmt och härligt land om du har disciplinen för det. Flera av mina elever reser och studerar samtidigt. Är man i ett billigt land kan kostnaden till och med bli lägre än här hemma, trots att man lever livet och studerar några timmar per dag bara för att klara sina studier
Tänk på att vissa kurser tar betydligt mer tid i anspråk än andra, så det kan vara bra att resa när man läser några lite lättare kurser.

Kunde inte låta bli att ge dig lite information om urkund som jag vet var populär när jag gick i skolan.
Så som jag har förstått det hela så räknar inte urkund texter som "fusk" så länge eleven har citerat med citationstecken. En grej folk gjorde var att sätta större delen av texten inom " TEXT " citationstecken samt göra dem vita så att dem inte syns. Om man då skickade in dokumentet så tolkade urkund detta som korrekt citerat och då blev det inte "fusk" .

Vad du vill göra med den information är upp till dig .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Om det pratas om någon form av personuppgifter måste det ju hanteras under GDPR, och då måste verkligen kunden informeras.

Ja, och om det är från ett företag har jag för mig att man alltid måste informera om man ska spela in samtal. För privatpersoner vet jag att man inte behöver säga till däremot.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skrivet av TheNewsV2:

Kunde inte låta bli att ge dig lite information om urkund som jag vet var populär när jag gick i skolan.
Så som jag har förstått det hela så räknar inte urkund texter som "fusk" så länge eleven har citerat med citationstecken. En grej folk gjorde var att sätta större delen av texten inom " TEXT " citationstecken samt göra dem vita så att dem inte syns. Om man då skickade in dokumentet så tolkade urkund detta som korrekt citerat och då blev det inte "fusk" .

Vad du vill göra med den information är upp till dig .

Skickades från m.sweclockers.com

Bra tips Jag vet inte hur Urkund hanterar sånt numera. Just i mitt huvudämne kan vi inte använda Urkund så mycket (Matematik), men vi har nationella prov på lokal samt andra sätt att uppmärksamma fusk när det händer. Det är även viktigt arbeta förebyggande förstås eftersom det bästa är om färre elever fuskar, inte bara att man uppmärksammar när det väl händer.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

Bra tips Jag vet inte hur Urkund hanterar sånt numera. Just i mitt huvudämne kan vi inte använda Urkund så mycket (Matematik), men vi har nationella prov på lokal samt andra sätt att uppmärksamma fusk när det händer. Det är även viktigt arbeta förebyggande förstås eftersom det bästa är om färre elever fuskar, inte bara att man uppmärksammar när det väl händer.

Jo men precis!
Huvudsaken är ju att man försöker att förebygga fusk.Vet vissa lärare man haft som man hört i efterhand att dem visste att ~ 80% av klassen fuskade med sina iPhone 4,
Att dem satt med anteckningar med engelska glosorna medan man själv körde livets hårda skola.
Tror det problemet uppstår för att lärare inte vill att sina elever ska misslyckas för då har dem inget jobb kvar..

Som Systemutvecklare så tror jag att det finns flera sätt att lura urkund. En grej jag funderar på är om elev X skulle kunna ta en "snippet" av en viss procent (typ 75%) av sin uppsats och lägga in som en bild i dokumentet med kanske 15 % plagierad text efter bilden för att få det att se ut som ett stycke.
Vet att man tillåter en viss % plagiat.
Är ganska säker på att det inte skulle hittas av urkund då den faktiskt skulle behöva granska innehållet i bilden.

Tror att det är svårt att syna alla sätt att fuska men uppskattar att du som lärare försöker iallafall få eleverna att förstår att fusk bara är en kortsiktig lösning.

Lycka till!

Mvh David

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]