Testpilot: Intel NUC8i7HVK Edge Hades Canyon – ultrakompakt speldator

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Intel NUC8i7HVK Edge Hades Canyon – ultrakompakt speldator

Häng med när testpiloten David Kvist tittar närmare på det senaste tillskottet i Intels NUC-serie av ultrakompakta datorer, som kommer med den kraftfulla grafikdelen Radeon RX Vega M.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Cool liten dator, 128 GB ssd idag känns på tok för lite, 500GB till den hade gjort gött.

Förutom att den är cool så jag jag svårt att se målgruppen. Många skaffar en schysst stationär, en laptop och sedan även skulle köpa en sådan här för över 10 000kr med 500GB ssd.

Att enbart skaffa en sådan här istället för stationär kan för de som bor på många olika ställen vara bra, men samtidigt skulle man kunna lägga de 10 000kr på att skaffa en bättre laptop.

Så min åsikt är en riktigt cool och grym dator, jag förstår dock inte vem målgruppen är mer än de med väldigt gott om pengar.

*edit*
Bo i en vanlig lägenhet och köpa en minidator istället för en stor kan man såklart göra om man är en stilmedveten person. För mig och många andra är prestanda/krona det viktiga ur ett långsiktigt perspektiv.

Permalänk
Inaktiv

Bra recension. Verkar vara en trevlig liten sak.

Misstänker att GPU:n kan överklockas med goda resultat precis som på 2200G och 2400G. Om nu inte temperaturen slår i taket som den gjorde i dina överklockningsförsök på CPU:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Hade den kanske haft en PCIe 16x port på moderkortet så man i framtiden kunde ta ur moderkortet ur det lilla special chassit och montera den i ett annat lite större chassi med ett riktigt grafikkort skulle jag vilja säga att det var ett bättre köp.

Som det är nu känns det som man betalar skjortan för en 1080p spelburk utan framtidsutsikter. När man tröttnat blir det svårt att sälja den för några vettiga pengar.

Permalänk
Avstängd

Jag gillar iden med en enkel dator och är som jag byggde själv när saker jag gör sällan kräver tung prestanda så är det skönt med en strömsnål lätt/billigt att få tyst dator och till dom flesta uppgifter duger en sån dator utmärkt

Problemet jag har kommer ner till pris då det känns som en tämligen värdelös dator för dom pengarna när man kan få en likvärdig laptop som har skärm + os för samma pengar även billigare och tror jag sett nån laptop med 1050 för ca 7000kr och runt samma för en desktop burk och man kan bygga en billig liten dator med pico psu med samma prestanda betydligt billigare och gör ett köp jävligt svårmotiverat

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon159643:

Cool liten dator, 128 GB ssd idag känns på tok för lite, 500GB till den hade gjort gött.

Förutom att den är cool så jag jag svårt att se målgruppen. Många skaffar en schysst stationär, en laptop och sedan även skulle köpa en sådan här för över 10 000kr med 500GB ssd.

Att enbart skaffa en sådan här istället för stationär kan för de som bor på många olika ställen vara bra, men samtidigt skulle man kunna lägga de 10 000kr på att skaffa en bättre laptop.

Så min åsikt är en riktigt cool och grym dator, jag förstår dock inte vem målgruppen är mer än de med väldigt gott om pengar.

*edit*
Bo i en vanlig lägenhet och köpa en minidator istället för en stor kan man såklart göra om man är en stilmedveten person. För mig och många andra är prestanda/krona det viktiga ur ett långsiktigt perspektiv.

Det är ju en Barebone så användare måste komplettera med egen SSD och således kan välja valfri storlek. Jag fick den färdigutrustad från distributör så jag slapp komplettera med egna komponenter.

Skrivet av anon195163:

Bra recension. Verkar vara en trevlig liten sak.

Misstänker att GPU:n kan överklockas med goda resultat precis som på 2200G och 2400G. Om nu inte temperaturen slår i taket som den gjorde i dina överklockningsförsök på CPU:n.

Det är väldigt begränsat utrymme, vad man får för prestanda varierar ju med vad man kan tänkas vilja köra för last då GPU och CPU samsas på samma energibudget och kylfläns. Att CPU och GPU samsas innebär att det är mycket svårt att testa överklockning på GPU separat med vettiga laster och få tillförlitliga resultat.

I stock snurrar GPU i 1 190 MHz turbo. och den är marginellt svalare än CPU:n, deltan är drygt 10 °C vid de flesta lasterna där CPU slår i taket på 100 °C så ett visst utrymme finns ju förutsatt att CPU:n inte går så hårt.

Skrivet av anon162230:

Om den bara hade haft en enda PCIe 16x port på moderkortet så man i framtiden kunde ta ur moderkortet ur det lilla special chassit och montera den i ett mini itx chassi med ett riktigt grafikkort skulle jag vilja säga att det var ett bättre köp.

Det finns två Thunderbolt 3 som går att nyttja med externa grafikkortslösningar. Då x8-länkar redan går till Vega kretsen och 2 st. x4 går till thunderbolt,det sitter två NVMe kapabla portar, Wifikort och dubbla NIC så misstänker jag att det inte finns utrymme i kretsen för en elektrisk x16.

Jag hoppas nog fortfarande lite på STX-standarden (14,7 × 14,0 cm).

Jag har uppsikt i tråden senare idag. Återkoppla gärna med kommentarer, frågor och förslag. Det finns möjlighet för mig att pröva saker då jag fortfarande har enheten kvar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

intressant dator, har själv en gammal nuc men den klarar inte ens minesweeper på nya tvn i 4k. den här kan klara lite äldre spel men även nya på låga inställningar, inte i 4k men för storleken duger det nog gott.
får kika närmare på denna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det är inte Vega-arkitektur i den där. Det är en Polaris med HBM-minne.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju... är det verkligen nånting som gamers vill ha?

Jag menar 13k för det testsystemet... Man kan bygga ett ITX system med 8700/GTX1060 för mindre pris. Visst blir det lite större låda men vill man ha flexibilitet så skulle man ju inte köpa en NUC ändå. En 13k laptop ger en ungefär lika bra burk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162230:

Hade den kanske haft en PCIe 16x port på moderkortet så man i framtiden kunde ta ur moderkortet ur det lilla special chassit och montera den i ett annat lite större chassi med ett riktigt grafikkort skulle jag vilja säga att det var ett bättre köp.

Som det är nu känns det som man betalar skjortan för en 1080p spelburk utan framtidsutsikter. När man tröttnat blir det svårt att sälja den för några vettiga pengar.

Haha va? Vill man ändå ha en större dator med extern grafikkort så köper man ju något annat från början av.

Se det som en lite som en konkurrent till NUC, fast att man kan spela ordentligt på den också! Kanske inte de senaste FPS spelen flyter på så kungligt, men det hade väl ingen förväntat sig? CS, lol, starcraft2 mfl lär maxa utan problem i 1920x1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Problemet är ju... är det verkligen nånting som gamers vill ha?

Jag menar 13k för det testsystemet... Man kan bygga ett ITX system med 8700/GTX1060 för mindre pris. Visst blir det lite större låda men vill man ha flexibilitet så skulle man ju inte köpa en NUC ändå. En 13k laptop ger en ungefär lika bra burk.

Precis för 12500kr får man en laptop med ett 1060 6GB och en 7700hq vilket borde ge bättre prestanda i de flesta spel.
Men finns säkert fall där en nuc som denna är lämplig man kan ju ex få det ganska snyggt på skrivbordet eftersom den går montera bak på skärmen med vesa fäste. Blir ju ofta massa kablar och skit om man kör med en laptop inkopplad till grejerna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bra test och tyvärr kan jag inte hitta några direkta användningsområden. Mina stationära datorer levererar bättre prestanda för pengarna och jag har en laptop med 1060 för ungefär samma pris då man behöver vara mobil.

Permalänk
Avstängd

Nu har Intel hyrt en ny kille att göra grafik åt dom. Tänk om Intel satsar helhjärtat på iGPU och plockar bort PCI Express. Då kanske Nvidia går under. Kanske AMD går under också. Tänk om AMD gör det samma, slopar PCI Express.

Kanske AMD bör göra något som en NUC också.

Kanske är ATX lite omodernt. Kanske kan iGPU bli riktigt bra med uppkommande DDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är inte Vega-arkitektur i den där. Det är en Polaris med HBM-minne.

Oooh rebranding! Sloppy sloppy!

Det hade varit betydligt intressantare att se benchmarks mot mobila 1060/1070/1080 i någon gaminglaptop, som känns som ”alternativet” till en NUC snarare än någon 5930K med ett vanligt 1060. Man kan ju dock misstänka att resultaten inte skulle framstå som lika övertygade då, å andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tänk om Intel satsar helhjärtat på iGPU och plockar bort PCI Express. Då kanske Nvidia går under.

Ja, Intel har ju verkligen en fin tradition av att tillverka konkurrenskraftiga GPU’er. Redan den här modellen visar ju att man kan få 1080 Ti-prestanda på köpet.

PCI Express används ju trots allt bara till dGPU’er.

Skrivet av ”rektor”:

Kanske är ATX lite omodernt.

Mycket omodernt. Det nya är att ha så små enheter så att man kan använda dem som vattenkokare och strykjärn när man inte använder den till ettor och nollor.

Permalänk

De va inte mycket att hänga i granen inte

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

köpte laptopen i sign för strax under 15K

6 kärnor samt 12 trådar, 16gb ram, 256gb NVMe ssd, GTX1060 och då fick man även med en 144hz IPS panel.

Har väldigt svårt att se marknaden för denna enhet? hade man gjort NUCen likbar när det gäller ram och ssd så hade dom varit lika dyra.

Och då får man inte tangentbord(även om det inte är bra) och en schysst skärm

Nae det här var skräp, dyrt och så värst portabelt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har kompletterat sidan Syntetiska tester: GPU med ett GPGPU test mellan de två inbyggda grafikdelarna efter önskemål från @Yoshman.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Är tanken på Sweclockers att fasa ut de flesta hårdvarurecensioner till testpiloter och bli mer av en nyhetssida bland alla andra, för det verkar gå åt det hållet tyvärr.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har kompletterat sidan Syntetiska tester: GPU med ett GPGPU test mellan de två inbyggda grafikdelarna efter önskemål från @Yoshman.

Orsak till frågan är att egentligen enda vettiga anledningen till riktiga starka integrerade GPUer som jag kan komma på är GPGPU. Finns en hel del saker man kan göra med GPGPU som dels inte är jättehungriga på RAM-bandbredd, sedan räcker det ju med att resultatet är märkbart snabbare än motsvarande med CPU för att den integrerade GPUn faktiskt ska tillföra värde här.

Nu har Hades Canyon egentligen en dGPU som bara råkar ligga i samma paket som CPU, så är inte riktigt en traditionell iGPU. Problemet med spelprestanda för iGPUer är minnesbandbredd.

Gamers Nexus har en artikel om DDR4 versionen av Nvidia GT 1030, kort summering: GPUer är extremt beroende av bandbredd mot RAM, GT 1030 är inget fartvidunder från början men GN såg ändå en halvering av prestanda med DDR4 minnen...

Lite mer referenser till Geekbench OpenCL:

Intels Scull Canyon NUC med Iris Pro 580: https://browser.geekbench.com/v4/compute/2564814

36202 poäng vilket är 60 % högre jämfört med HD 630. Radeon RX Vega M GH är 136 % snabbare.

Edit: en stor fördel med GPGPU utöver prestanda är att för "rätt" uppgifter är det mer energieffektivt jämfört med att göra samma sak på CPU. Inte så viktigt för stationära, men kritiskt för bärbara. T.ex. så använder Windows 10 numera Intels iGPUer för att leta virus i RAM.

Baseline Radeon RX Vega M GH (Hades Canyon, 100 W TDP)
RX Vega (i7-8809G) vs GT 1030
RX Vega (i7-8809G) vs GT 1050 Ti (samma totala poäng men väldigt stor variation i deltester, rätt förväntat med GPGPU)
RX Vega (i7-8809G) vs Ryzen 5 2400G

Baseline Iris Pro Graphics 580 (Skull Canyon, 45 W TDP)
Iris 580 vs Radeon RX Vega (i7-8809G)
Iris 580 vs HD 630
Iris 580 vs Ryzen 5 2400G

Baseline Iris Graphics 540 (Surface Pro 4, 15 W TDP)
Iris 540 vs RX Vega (i7-8809G)
Iris 540 vs HD 630

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Orsak till frågan är att egentligen enda vettiga anledningen till riktiga starka integrerade GPUer som jag kan komma på är GPGPU.

En användning är budgetsystem som klarar av att göra det de flesta gör vid datorn och jag tror detta lite är framtiden, speciellt i tider då ens dator mer blir en webbläsareklient.

Problemet med den aktuella datorn är att den ej är en budgetdator för runt 3000kr och frågan är vem som vill betala så mycket extra för ett kompakt system?
Inom industriellt bruk i arbetsredskap där utrymme är dyrbart så visst, men i våra lägenheter så har de flesta större än 5kvm lägenhet och då får vi plats med en större dator.

*edit*
Apple och andra datorer med allt i skärmen ser jag behov av kombo.

Permalänk
Datavetare

Instämmer med flera andra i denna tråd, har väldigt svårt att se målgruppen för denna pryl.

Ser definitivt en målgrupp för NUC och de enheter med liknande storlek som finns från en rad andra företag. På företag är numera laptops klart vanligast, men finns en hel del lägen där datorn i praktiken är helt stationär och där blir NUC-produkterna ett billigare alternativ till en laptop med motsvarande prestanda. Det då GPU-prestanda är i de läget är helt irrelevant.

Har t.ex. aldrig hittat någon riktigt vettig fördel med den Skull Canyon NUC över en med "långsam" iGPU för det maskinen används till i arbetet. Enda orsaken att den köptes in var att modellen jag egentligen frågade efter hade väldigt lång leveranstid och detta var den enda med ungefär motsvarande CPU-kraft. Var inte heller riktigt samma prislapp på Skull Canyon som på Hades Canyon, där lade GPUn på ~1000 kr (idag kostar Skull Canyon 5500 kr men var ca en tusenlapp mer förra våren).

Lyfter man blicken och bara ser Hades Canyon som en teknikdemo (vilket kanske inte är så långt från sanningen), är det tyvärr inte jättelätt att se poängen ens i en laptop. Det verkar inte vara speciellt mycket billigare jämfört med CPU+dGPU, TDP kommer ändå kräva ett rätt rejält tilltaget chassi vilket då lägger resultatet på laptops som lika gärna kan köra dGPU.

Givet tillräckligt med plats har ju dGPU fördelen att enklare kunna kylas, två paket på 50 W var är enklare att kyla en ett paket på 100 W.

Lyfter man blicken än mer så skulle konsoler kunna vara en vettig marknad. Huvudproblemet med dagens konsoler är klen CPU. Problemet är att trots en väldigt liten CPU sett till kiselyta så är kretsarna för konsoler redan nu större än vad som riktigt är optimalt om man vill prispressa. Xbox One X ligger på 359 mm² med 16 nm FinFET.

Att bygga MCM där man "limmar ihop" en CPU-krets med en GPU-krets är ju precis vad man gjort i Hades Canyon, prestandamässigt finns det egentligen inga nackdelar med detta jämfört med en monolitisk GPU+CPU krets.

Det skrivet: hade inte riktigt reflektera över hur pass hög minnesbandbredd Xbox One X trots allt har. Men förklarar varför det fungerar förvånansvärt bra att köra 4k. I.o.f.s. med "sparse-rendering / checkerboard rendering", inte riktigt lika bra som äkta 4k men långt bättre än uppskalad lägre upplösning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Inom industriellt bruk i arbetsredskap där utrymme är dyrbart så visst, men i våra lägenheter så har de flesta större än 5kvm lägenhet och då får vi plats med en större dator.

Vissa har andra i hemmet som av någon oförklarlig anledning lägger sig i dina inköp Är rätt uselt WAF på de flesta stationära PC. Den faktorn är väsentlig högre på en NUC eller en laptop, framförallt om planen är att ha utrustningen i vardagsrummet (där har jag personligen nöjt mig med en Xbox One X).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Verkar nice

Permalänk
Medlem

Verkar vara en trevlig produkt.
Men med tanke på priserna så har jag lite svårt att se användningsområdet.
En bärbar dator är en mer komplett portabel lösning.

Om man inte bryr sig om att flytta datorn så hamnar den i en nisch där GPU prestanda prioriteras över vanliga NUC men där man ändå tycker att storleken är viktigare än priset.
Alternativt att man tycker det är jättehäftigt med RGB lysande dödskallar och är villig att betala tusenlappar för det.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hoppas nog fortfarande lite på STX-standarden (14,7 × 14,0 cm).

Det skulle kunna vara en intressant kompromiss för ett kompakt system som ändå ger en viss flexibilitet.

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus fick ju hjälp att montera den i ett plexi-chassi med vattenkylning:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av cyprus:

Är tanken på Sweclockers att fasa ut de flesta hårdvarurecensioner till testpiloter och bli mer av en nyhetssida bland alla andra, för det verkar gå åt det hållet tyvärr.

Hej @cyprus!

Nej, är det korta svaret. Testpiloterna sköts separat av @Zoyadog vid sidan om det dagligt redaktionella arbetet och är således ingenting vi håller på att "fasa ut" på bekostnad av våra ordinarie tester. Det redaktionen bidrar med är kunskap och råd till de engagerade medlemmar som är testpiloter, men också att vi läser igenom deras texter. De hjälper även oss tillbaka på liknande sätt.

Vad som har hänt och som jag tror du reagerar på är att vi gått igenom en del internt och behövt prioritera. Det handlar om alltifrån plötslig sjukdom till ganska självklara men svåra frågor man inte löser på en natt – som vad SweClockers ska vara framåt. Det senare behöver du inte vara orolig över utan vi har landat i ett större fokus på att stärka det community vi alla utgör tillsammans. Det här kommer även återspeglas i vår rapportering framöver.

Gällande tester är de fortsatt en mycket viktig del av SweClockers och här har det skett en förändring, som är att vi börjat sålla hårdare – bort med mindre intressanta produkter vi testar utan att själva riktigt veta varför och lägga vår tid på mer intressanta saker som vi vet att medlemmarna vill ha. Två högaktuella exempel är när vi testade om Core i7-2600K och FX-8150 från år 2011, för att sedan följa upp med hur en överklockad Core i7-2600K står sig idag.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det är jag som är målgruppen!
Ge mig en nu!
För att vara seriösa förstår jag kommentarerna här men jag har nästan ägt alla i5 och i7 nuccar sedan nuc gen 5.
Älskade min nuc6i7 som ändå måste anses vara föregångaren till denna.
Jag har knappast platsbrist hemma i min villa men jag tycker om att ha datorn på skrivbordet då kablar blir för korta när jag står upp och att montera en dator på väggen känns lite hopplöst.

Jag surfar mest och spelar lite lol, eller andra lätta spel ser på youtube osv.
Jag är inte speciellt priskänslig om jag vill ha något och köpte en nuc 6i5 från quiet pc för lite över 10 000 för att ha en helt passiv nuc.

Det är en clean känsla att ha en nuc bara och det är mitt enda argument utöver problem med kabellängder, men det ger någon slags premium känsla över det hela. Jag är nästan helt säker på att jag kommer att köpa denna nuc alternativt bygga en extremt kompakt prestanda maskin.
Problemet är bara att det är svårt att få tag på chassin på under 8 liter.

Men ser jag en på marknaden så kommer jag köpa den med stor sannolikhet bara för att prova den och utvärdera.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte priset...13k för en liten plastburk. Borde inte mindre storlek kosta mindre? Verkar ju vara tvärtom här?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag förstår inte priset...13k för en liten plastburk. Borde inte mindre storlek kosta mindre? Verkar ju vara tvärtom här?

Du har aldrig kollat på bärbara datorer eller ?

Det vore lätt o bygga en bärbar gamer-dator som var riktigt vass om den fick väga 15kg.

Att bygga samma prestanda på 4kg kräver rätt mycket mer tanke och utveckling..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.