Kylning för pci-e ssd, behövs det?

Permalänk
Medlem

Kylning för pci-e ssd, behövs det?

Osäker på vart tråden skulle hamna, kylning+överklock subforumet eller lagring subforumet.

Kommer om någon månad införskaffa ett Samsung 970 pro på 512GB.
Försökte googla mig fakta om ssd kylning, fanns inte tillräckligt med fakta att utgå från. Det lilla som jag lyckats hitta fakta om är att den typen av ssd kan bli varmare eftersom att den komponenten sitter bredvid grafikkortet.

Men när jag letar efter kylning för ssd på e-handelsplatser så är det inte speciellt mycket som erbjuds, vilket får mig att tro att det är antagligen en ny nischmarknad alternativt att svenska e-handlare inte har avtal.

Så behöver man kylning för pci-e ssd, om ja. Vad är det man ska tänka på?
Mitt nuvarande ATX chassi har inte fönster, så för min del så är det funktion före utseende.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Osäker på vart tråden skulle hamna, kylning+överklock subforumet eller lagring subforumet.

Kommer om någon månad införskaffa ett Samsung 970 pro på 512GB.
Försökte googla mig fakta om ssd kylning, fanns inte tillräckligt med fakta att utgå från. Det lilla som jag lyckats hitta fakta om är att den typen av ssd kan bli varmare eftersom att den komponenten sitter bredvid grafikkortet.

Men när jag letar efter kylning för ssd på e-handelsplatser så är det inte speciellt mycket som erbjuds, vilket får mig att tro att det är antagligen en ny nischmarknad alternativt att svenska e-handlare inte har avtal.

Så behöver man kylning för pci-e ssd, om ja. Vad är det man ska tänka på?
Mitt nuvarande ATX chassi har inte fönster, så för min del så är det funktion före utseende.

Antar väl att det är likt detta?
RAM kylare
Kom och gick

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Sötast
Permalänk
Medlem

För att de inte ska throttla under last är kylning optimalt. Och varför du inte finner något hos svenska handlare är förmodligen för att utbudet hos svenska handlare är extremt begränsat Finns mer utomlands. På rak arm vet jag att Alphacool och EK har. Tror aquacomputers kanske också har.

Bara att googla m.2 ssd heatsink review så får du säkert upp några tester med flera olika. Testerna i sig spelar 0 roll, i slutändan blir det samma resultat.

Jag har satt min under vattenkylning

Permalänk
Medlem

Hört (PCPerspectives podcast minns ej avsnitt.) att man bara ska kyla minneskontrollen och inte själva minnet på SSDerna pga att det är kontrollern som överhettar och minnena inte mår bra av att gå för svalt så det blir kortare livslängd.
Sen om det är något som gör stor skillnad vet jag ej men det är värt att kolla upp innan du skaffar kylning som eventuellt förkortar livslängden på en så dyr SSD.
Alla drabbas inte heller av att de går varmt så att de går ner i hastighet, du kan ju börja utan och se om ditt användarmönster gör att du behöver kyla den.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Min 960 evo låg på 98C vid spelande. Med EK kylning ligger den på 55C. Markant skillnad. Throttlar ingenting längre.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inaktiv

Inet har.
https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar...

Skrivet av eucalyptus:

Jag har satt min under vattenkylning

Inte Liquid Nitrogen, stackars ssd.

Sedan behov, majoriteten av användare märker inte av om datorn har en ssd eller hd i datorn bortsett från uppstarten. Men om man är en person som använder datorn till någon belastning på lagringsenheten, så kan en heatsink till denna vara bra.
Mainstreamspel är självklart inte någon exempel som knappt belastar mer än en vanligt hdd kan lervara och då är självklart både m.2 ssd och kylning till dessa onödiga.

Permalänk
Medlem

Om det är varmluften från grafikkortet som får disken att bli för varm så borde det inte vara några större problem att klämma in en liten pappskiva eller liknande för att avleda varmluften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

För att de inte ska throttla under last är kylning optimalt. Och varför du inte finner något hos svenska handlare är förmodligen för att utbudet hos svenska handlare är extremt begränsat Finns mer utomlands. På rak arm vet jag att Alphacool och EK har. Tror aquacomputers kanske också har.

Bara att googla m.2 ssd heatsink review så får du säkert upp några tester med flera olika. Testerna i sig spelar 0 roll, i slutändan blir det samma resultat.

Jag har satt min under vattenkylning

Skrivet av jOnÄTÄn:

Hört (PCPerspectives podcast minns ej avsnitt.) att man bara ska kyla minneskontrollen och inte själva minnet på SSDerna pga att det är kontrollern som överhettar och minnena inte mår bra av att gå för svalt så det blir kortare livslängd.
Sen om det är något som gör stor skillnad vet jag ej men det är värt att kolla upp innan du skaffar kylning som eventuellt förkortar livslängden på en så dyr SSD.
Alla drabbas inte heller av att de går varmt så att de går ner i hastighet, du kan ju börja utan och se om ditt användarmönster gör att du behöver kyla den.

Skrivet av anon159643:

Inet har.
https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar...

Inte Liquid Nitrogen, stackars ssd.

Sedan behov, majoriteten av användare märker inte av om datorn har en ssd eller hd i datorn bortsett från uppstarten. Men om man är en person som använder datorn till någon belastning på lagringsenheten, så kan en heatsink till denna vara bra.
Mainstreamspel är självklart inte någon exempel som knappt belastar mer än en vanligt hdd kan lervara och då är självklart både m.2 ssd och kylning till dessa onödiga.

Jag kommer använda det ssd minnet för Windows partition samt för spel som fallout4/skyrim med stora och många mods. Det kommer med andra ord bli mycket testande av mods.
Men @jOnÄTÄn nämnde att man skulle undvika kyla ner själva minnesdelen. Vad jag sett utav tester och diverse bilder är att alla lösningarna kyler ner både kontrollern och minnesdelen oavsett om det handlar om passiv kylning eller vätskekyld.
Är det en nackdel att minnesdelen kyls ned?

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

@cavveman: Han har fel. Skit i hans kommentar om att han tror han har hört att just minneskapslarna inte får bli för kalla för att de då inte håller. Så kalla får du dem inte att bli. Det handlar om att det går från typ 100 till 60-70 grader. Inte som att det är -200 som du lyckas få ner dem med en liten kylfläns.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd:

Alright.
Har nu fått tillräcklig med information om vad jag ska kolla efter.
Och det lutar åt EK-M.2, Alphacool HDX verkade höja temperaturen i några tester jag spanat in.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@cavveman: Han har fel. Skit i hans kommentar om att han tror han har hört att just minneskapslarna inte får bli för kalla för att de då inte håller. Så kalla får du dem inte att bli. Det handlar om att det går från typ 100 till 60-70 grader. Inte som att det är -200 som du lyckas få ner dem med en liten kylfläns.

Det stämmer dock att värme minskar risken för RBER. Desto kallare temperatur, ju mer degraderas celloxidlagret.

Skrivet av https://www.eeweb.com/profile/eli-tiomkin/articles/industrial-temperature-and-nand-flash-in-ssd-products:

NAND is subject to two competing factors relative to temperature. At high temperature, programming and erasing a NAND cell is relatively less stressful to its structure, but data retention of a NAND cell suffers. At low temperature, data retention of the NAND cell is enhanced but the relative stress to the cell structure due to program and erase operations increases.

Kalla minnesmoduler är m.a.o. bra för att lagra data, inte läsa eller skriva.

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstregn:

Det stämmer dock att värme minskar risken för RBER. Desto kallare temperatur, ju mer degraderas celloxidlagret.

Kalla minnesmoduler är m.a.o. bra för att lagra data, inte läsa eller skriva.

The art of cherry picking.
Dom prater om temperaturer från -40c till 85c

Inte från 85c till 50c

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavveman:

Osäker på vart tråden skulle hamna, kylning+överklock subforumet eller lagring subforumet.

Kommer om någon månad införskaffa ett Samsung 970 pro på 512GB.
Försökte googla mig fakta om ssd kylning, fanns inte tillräckligt med fakta att utgå från. Det lilla som jag lyckats hitta fakta om är att den typen av ssd kan bli varmare eftersom att den komponenten sitter bredvid grafikkortet.

Men när jag letar efter kylning för ssd på e-handelsplatser så är det inte speciellt mycket som erbjuds, vilket får mig att tro att det är antagligen en ny nischmarknad alternativt att svenska e-handlare inte har avtal.

Så behöver man kylning för pci-e ssd, om ja. Vad är det man ska tänka på?
Mitt nuvarande ATX chassi har inte fönster, så för min del så är det funktion före utseende.

Så länge du inte planerar att bara köra stora kopieringar eller benchmarks på din 970 behöver du inte oroa dig över temperaturer.

Puget (väldigt seriösa datorbyggare) testade 950 PRO mot 960 PRO:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Samsung-960-Pro-vs...

Summa summarum är att det krävs minuter av max belastning för att verkligen se en prestanda drop p.g.a. temperaturer.
Nånting som du aldrig någonsin kommer att se utanför benchmarks.
Puget fick 72GB "random writes" innan disken (960 PRO) gick ner i hastighet.
Inte nånting som händer utanför benchmarks eller kanske möjligtvis i någon datacenter.
Och det är skrivningar som det gäller.
Vid läsning så hamnade dom på 455GB i max fart (3.5GB/s) innan disken gick ner till 2.5 GB/s.

Och att varm luft som kommer från ett grafikkort skulle vara dåligt är ju rent skitsnack
Även om din GPU är 100 grader och nära en härdsmälta så kommer luften som cirkulerar runt kylaren att vara betydligt svalare än så.
Samma sak med t.ex. strömförsörjningen runt en CPU.
Varmt luftflöde är bättre än inget flöde alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@cavveman: Han har fel. Skit i hans kommentar om att han tror han har hört att just minneskapslarna inte får bli för kalla för att de då inte håller. Så kalla får du dem inte att bli. Det handlar om att det går från typ 100 till 60-70 grader. Inte som att det är -200 som du lyckas få ner dem med en liten kylfläns.

Är väl inte själva minnena som blir 100 utan kontrollen? Men skit i det då Jag förmedlade bara vad jag fått höra litar på folket på PCperspective. Jag skulle i alla fall kollat upp det lite mer noga innan jag började kyla enheten.
Edit har nu letat upp det jag talade om ifall någon tänkte jag hittade på. https://soundcloud.com/pcper Avsnitt 500 från 1h33 minuter så talar de om det jag nämnde att jag hört.
Så jag skulle inte kyla ifall jag inte märkte att jag hade problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inet har.
https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar...

Inte Liquid Nitrogen, stackars ssd.

Sedan behov, majoriteten av användare märker inte av om datorn har en ssd eller hd i datorn bortsett från uppstarten. Men om man är en person som använder datorn till någon belastning på lagringsenheten, så kan en heatsink till denna vara bra.

Räcker ju att man kör lite applikationer och det börjar swappas och page:as ut så är SSD betydligt snabbare. Svårt att använda en dator utan att belasta lagringen då och då, skulle jag säga. Testa att göra en stor runda Windows updates eller applikationsupdates så ska du se att det gör skillnad... Sen kan jag hålla med om att de throttlar sällan och lite för de flesta, därav att de inte kommer med kylning från fabrik.

Men om du vet att du kommer att köra skiten ur minnet så bör den ha lite direktkylning, tom. sett system som trashar DDR-DIMMs så hårt att de behöver direktkylning.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@cavveman: Han har fel. Skit i hans kommentar om att han tror han har hört att just minneskapslarna inte får bli för kalla för att de då inte håller. Så kalla får du dem inte att bli. Det handlar om att det går från typ 100 till 60-70 grader. Inte som att det är -200 som du lyckas få ner dem med en liten kylfläns.

Skrivet av cavveman:

@ToddTheOdd:

Alright.
Har nu fått tillräcklig med information om vad jag ska kolla efter.
Och det lutar åt EK-M.2, Alphacool HDX verkade höja temperaturen i några tester jag spanat in.

https://www.youtube.com/watch?v=KzSIfxHppPY Kolla 06:15-11:15 skulle inte vilja kyla själva minnet på min SSD i alla fall. Så nej skit inte i min kommentar om vad jag tror jag har hört.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hört (PCPerspectives podcast minns ej avsnitt.) att man bara ska kyla minneskontrollen och inte själva minnet på SSDerna pga att det är kontrollern som överhettar och minnena inte mår bra av att gå för svalt så det blir kortare livslängd.
Sen om det är något som gör stor skillnad vet jag ej men det är värt att kolla upp innan du skaffar kylning som eventuellt förkortar livslängden på en så dyr SSD.
Alla drabbas inte heller av att de går varmt så att de går ner i hastighet, du kan ju börja utan och se om ditt användarmönster gör att du behöver kyla den.

Såg det avsittet med. Du halverar livslängden om du kyler. Det man kan göra är att kyla minneskontrollern, eller sätta en termal pad under m.2 stickan, så det sprider värme ner i moderkortet som är en naturlig värmareledare, ifall man orar sig för throttling ska det minimera risken.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Har sett avsnitten nu och det säger ju precis vad jag och @cavveman redan har sagt. Det handlar inte om att gå från 60-70 grader till 25 grader. Vad han tar upp i sitt inslag är 25 och 40 grader. I mitt fall så är temperaturerna just nu 44 grader i mitt chassi och M.2 ligger på 44 och 57 grader. Mig veterligen så är det inga problem enligt inslaget ivf. Har du något som motsäger det? I mitt fall så fick jag ner den från 85-80 grader till runt 70 grader som "idle". Så nej, jag anser fortfarande du har fel när du påstår att när vi får ner våra temperaturer till runt 60-70 grader absolut inte förstår något eller sänker livslängden utan att du överdriver. Visst, släng på något form av vattenkylning så du får ner den i 25 så kanske det börjar bli lite dumt men det är inte de temperaturerna det handlar om. Ingen har någonsin påstått det.

Permalänk
Medlem

@Monarchy: Det handlar inte om att kyla ner till 25 grader. Du hamnar på runt 60-70 grader "idle" men kylare, jag gör det ivf. Det är inga temperaturer som halverar någon livslängd. Och ja, utan kylaren så var det problem innan ja. Håll koll på siffrorna det handlar om och tolka vad som sägs och skrivs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@jOnÄTÄn: Har sett avsnitten nu och det säger ju precis vad jag och @cavveman redan har sagt. Det handlar inte om att gå från 60-70 grader till 25 grader. Vad han tar upp i sitt inslag är 25 och 40 grader. I mitt fall så är temperaturerna just nu 44 grader i mitt chassi och M.2 ligger på 44 och 57 grader. Mig veterligen så är det inga problem enligt inslaget ivf. Har du något som motsäger det? I mitt fall så fick jag ner den från 85-80 grader till runt 70 grader som "idle". Så nej, jag anser fortfarande du har fel när du påstår att när vi får ner våra temperaturer till runt 60-70 grader absolut inte förstår något eller sänker livslängden utan att du överdriver. Visst, släng på något form av vattenkylning så du får ner den i 25 så kanske det börjar bli lite dumt men det är inte de temperaturerna det handlar om. Ingen har någonsin påstått det.

Nja du började ju med att påstå att det var -200c som var skadligt. Och skulle det vara så är det ju självklart inget att oroa sig över med vanliga kyllösningar.
Men att få ner minnesmodulen (ej kontrollern) till nära 25c är inte helt orimligt i ett bra chassi. I ditt fall kommer du ju aldrig få minnet svalare än 44c (om det är lufttempen vid just minnet) så då är det lugnt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Nu tror jag du får ta och läsa vad jag skriver och inte hitta på. "Det handlar om att det går från typ 100 till 60-70 grader. Inte som att det är -200 som du lyckas få ner dem med en liten kylfläns."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@jOnÄTÄn: Nu tror jag du får ta och läsa vad jag skriver och inte hitta på. "Det handlar om att det går från typ 100 till 60-70 grader. Inte som att det är -200 som du lyckas få ner dem med en liten kylfläns."

Jag vet det men du drog fram den siffran för att få min varning att verka löjlig. Det är fullt möjligt att få ner temperaturen på minnet till nära rumstemp med en kylfläns och luftflöde. Bara för det inte går applicera i ditt fall behöver du inte avfärda det som felaktigt. Och är det verkligen minnet på din SSD som gick från typ 100c till 60-70c?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb