Permalänk
Medlem

Enhetshanteraren Allmän PnP skärm?

Hej.
Har sökt men inte hittat det jag söker så därför frågar jag proffsen här.
I Enhetshanteraren står det under Bildskärmar........Allmän PnP-bildskärm och inte min skärm? Asus VG248QE
I Radeon inställningarna under Bildskärm hittar jag skärmen , men jag kan inte välja min skärm i tex BF1 eller i nått annat spel.
Gör det nån skillnad i tex BF1 att man inte kan välja sin egen skärm? Kan det ha att göra med vilken kabel man har.
Jag kör med en DVI-D kabel och har alltid gjort så , har inte tänkt på detta förrns igår när jag skulle ändra i BF1. Grafikkortet har den senaste uppdateringen och har inte hittat nån uppdatering till skärmen.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Det är vilka drivrutiner som används, dom du kör med nu är allmänna och "normalt" om man inte lägger till specifika drivisar. Det är grafikkortet och kontakten där som är det viktiga för spelen, eller är det några mycket viktiga funktioner på skärmen du vill komma åt. Att identifiera skärmen är inget som används direkt förrän du har 2 eller fler skärmar i exempelvis BF.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är vilka drivrutiner som används, dom du kör med nu är allmänna och "normalt" om man inte lägger till specifika drivisar. Det är grafikkortet och kontakten där som är det viktiga för spelen, eller är det några mycket viktiga funktioner på skärmen du vill komma åt. Att identifiera skärmen är inget som används direkt förrän du har 2 eller fler skärmar i exempelvis BF.

Är inga speciella funktioner jag vill åt på skärmen , kör i 144Hz om det va det du tänkte på? Jag tänkte mest bara om en DP kabel gör så att skärmen syns i tex BF1. Men med ditt svar så vet jag att det inte gör nån skillnad.
Tack för svaret som va lätt att förstå sånt uppskattas Så jag kör på som vanligt.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då jag har samma "problem". Skärmen visas som "allmän pnp-bildskärm" i enhetshanteraren. Det kanske inte har någon betydelse men i Nvidia-kontrollpanelen under "Hantera 3D-inställningar" finns ju längst ner "Önskad uppdateringsfrekvens". Där kan jag välja "programkontrollerad" eller "Ej tillgänglig" medan jag sett i någon tutorial att det finns ett annat alternativ där och det skulle jag vilja prova. (Har problem med DCS-world).
Jag har provat alla tips jag hittat men skärmen dyker inte upp med sitt namn (MSI Optix G27C). Vad göra? /Daniel

Visa signatur

| Strix Z490-H | i5 10600K | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | 32GB 3000MHz DDR4 | 256 Gb SDD Samsung 840 Pro + 480Gb SDD Kingston + 500 Gb HDD | Acer Predator Z1 2560*1440p | TM Warthog HOTAS | 2x MFD Cougar | Buddyfox A10 UFC | TrackIR 5 | Win10 Pro 64-Bit Swedish |

Permalänk
Bildexpert 📺

@Palten: Du kan i stort sett ignorera. Skärm och grafikkort utbyter nödvändig information via EDID. Det är mest Windows som känner sig utanför.

Dock kan det i en del fall finnas en poäng med att installera en eventuell "drivrutin", i den det finns. Det brukar sällan vara mer än metadata i form av en .INF-fil så att Windows vet vad det är. Men det kan också inkludera en del EDID-åsidosättanden. Det händer att tillverkare rättar fel i EDID via detta eftersom det är lättare att ta tillbaka skärmen och uppdatera hårdvaran.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack, då vet jag. Låter det vara helt enkelt

Visa signatur

| Strix Z490-H | i5 10600K | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | 32GB 3000MHz DDR4 | 256 Gb SDD Samsung 840 Pro + 480Gb SDD Kingston + 500 Gb HDD | Acer Predator Z1 2560*1440p | TM Warthog HOTAS | 2x MFD Cougar | Buddyfox A10 UFC | TrackIR 5 | Win10 Pro 64-Bit Swedish |