Bästa linux-distro för grafikkortsdrivrutiner? (nvidia + CUDA)

Permalänk
Medlem

Bästa linux-distro för grafikkortsdrivrutiner? (nvidia + CUDA)

Efter att mitt förra OS (Ubuntu 16.04) totalhavererade med en bugg i gdm + kernel (fick köra CLI ett tag vilket inte är så kul när man vill surfa), så börjar jag bli lite trött på att saker och ting helt plötsligt slutar fungerar. Efter en tids felsökande hittade jag en tråd där utvecklare från Ubuntu bekräftade att detta var en bugg, om dom inte lyckats fixa det ännu så tänkte jag att jag inte lägger en minut till på att försöka fixa det.

Fråga:
Så nu. Kör med ett GTX 1060TI och vill helst att allt-bara-ska-funka-utan-problem. Vilken är den "stabilaste" distro som finns om man gillar att mecka med olika grafikkortsdrivrutiner? Eller det kanske inte spelar någon roll? (alla är lika bra eller lika dåliga)

Buggen uppkom när jag började ladda in olika versioner av nvidias drivrutiner. (load/unload)
Det slutade med att jag varken kunde ladda lightdm eller gdm. (prövade att göra en clean reinstall av bägge)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Efter att mitt förra OS (Ubuntu 16.04) totalhavererade med en bugg i gdm + kernel (fick köra CLI ett tag vilket inte är så kul när man vill surfa), så börjar jag bli lite trött på att saker och ting helt plötsligt slutar fungerar. Efter en tids felsökande hittade jag en tråd där utvecklare från Ubuntu bekräftade att detta var en bugg, om dom inte lyckats fixa det ännu så tänkte jag att jag inte lägger en minut till på att försöka fixa det.

Fråga:
Så nu. Kör med ett GTX 1060TI och vill helst att allt-bara-ska-funka-utan-problem. Vilken är den "stabilaste" distro som finns om man gillar att mecka med olika grafikkortsdrivrutiner? Eller det kanske inte spelar någon roll? (alla är lika bra eller lika dåliga)

Buggen uppkom när jag började ladda in olika versioner av nvidias drivrutiner. (load/unload)
Det slutade med att jag varken kunde ladda lightdm eller gdm. (prövade att göra en clean reinstall av bägge)

Jag skulle absolut gett Solus Budgie en chans om du har dina rötter i Windows världen, det är sitt eget ekosystem -ej baserat på Debian/Ubuntu men är fortfarande byggt på Linux.
Så har du t.ex. en /home partition på ditt nuvarande system, behöver du inte formatera den utan kan ange den som /home för Solus vid installation, så har du kvar allt användarrelaterat som vanligt -om du sedan skulle vill byta tillbaka till någon annan distro.

Enda "nackdelen" med Solus är att det är en s.k. rolling release du får alltså de senaste programvaruversionerna konstant utan några fasta point releases. Solus teamet lägger dock ner mycket jobb för att polera upplevelsen för användarna både när det gäller nVidias drivrutiner och integration av Steam.

https://solus-project.com/download/

Inte för att vara sådan, men AMD's grafikkort är helt klart de bästa om du bara vill att det skall fungera under Linux.
nVidias drivrutiner är "closed source" dvs. Ubuntu, Solus och andra Linux distros kan inte bidra med några konkreta buggfixar utan endast leka gissningsleken om vad som ev. ställer till det, baserat på feedback från användarna. Drivrutinen i sig är något av en "Blackbox"
Det finns Open Source drivrutiner för nVidia-korten kallat "noveau" men de drivrutinerna är i bästa fall rudimentära i funktionaliteten, klarar typ att accelerera 2D grafik OK.

Om du vill undvika problem med nVidia-kort under Linux så är tyvärr min erfarenhet att: Uppgradera aldrig något som är relaterat till grafiken. Har du en konf som fungerar -Var lycklig och rör den ej!

AMD har nu för tiden väldigt bra Open Source drivrutiner för Linux vilket gör att distro-makare kan testa drivrutinerna i förväg och finna samt rätta till ev. problem som kan uppstå innan det släpps ut till användare.
Har i princip inte råkat ut för ett enda drivrutinshaveri för något av mina AMD-kort sedan beta-testerna för Ubuntu 14.04, mina nVidia kort pajar mer eller mindre varannan Linux-kerneluppdatering som släppts under den perioden.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Om du vill undvika problem med nVidia-kort under Linux så är tyvärr min erfarenhet att: Uppgradera aldrig något som är relaterat till grafiken. Har du en konf som fungerar -Var lycklig och rör den ej!

Kan hålla med om detta, mitt nya 1070 gav mig en del huvudvärk i Mint och Ubuntu tills jag hittade "rätt" driver, vilket iofs. kan hända i Windows-världen också men inte alls lika ofta. Så var inte fallet med mitt gamla goda AMD 5770 och 6870 i Linux i alla fall.

Generellt sett så är inte driverstödet från tillverkare lika bra i Linux som Windows, så är det bara. Standardhårdvara som redan supportas av kerneln fungerar dock väldigt väldigt bra och smärtfritt, i alla fall vad gäller grundfunktionalitet, och vissa tillverkare är ändå på tårna med Linux så det finns möjligheter.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Kan hålla med om detta, mitt nya 1070 gav mig en del huvudvärk i Mint och Ubuntu tills jag hittade "rätt" driver, vilket iofs. kan hända i Windows-världen också men inte alls lika ofta. Så var inte fallet med mitt gamla goda AMD 5770 och 6870 i Linux i alla fall.

Generellt sett så är inte driverstödet från tillverkare lika bra i Linux som Windows, så är det bara. Standardhårdvara som redan supportas av kerneln fungerar dock väldigt väldigt bra och smärtfritt, i alla fall vad gäller grundfunktionalitet, och vissa tillverkare är ändå på tårna med Linux så det finns möjligheter.

Precis, i Windows-världen handlar "rätt" driver mest om vad som presterar bäst för ändamålet, medan i Linuxvärlden gäller det ofta att hitta den proprietära drivrutinen som över huvud taget fungerar med det man kör.

Som du säger är ju supporten väldigt mycket mindre för Linux i nVidias fall, med det sagt så presterar nVidias drivrutiner ofta bättre rent generellt när man jämför dem mot AMD's proprietära dito i Linux, -nackdelen är ju dock att inget av dem är särskilt stabila vid uppdateringar.
Därav kör jag själv enbart AMDGPU (Open Source) -som ofta presterar bättre än AMDGPU-PRO (Proprietär)- för att slippa mecket och kunna ha ett uppdaterat system jämt.
För mina nVidia system blir det oftast att man får hålla sig tills dess att man känner sig äventyrlig och ev. har några timmar över för felsökning om något skulle gå galet vid en update... tråkigt läge m.a.o.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Håller med att det finns hel del önska med Nvidia i linux, bytte bort ett gammalt Amd kort 7770 hos en kompis för en tid sedan emot ett "MSi Nvidia Geforce Gt 1030", det var inga konstigheter att hämta drivrutiner till från "backports" till Debian Stretch x64. Det funkar bra

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad ni tycker saknas med Nvidia som finns i AMD. Har kört Nvidia i Linux i 15 år och det har alltid funkat bra. Jag har valt Nvidia för att det har/haft bäst stöd/prestanda mot Ati (AMD) genom åren. Att hålla på att meka/uppdatera till senaste drivrutiner har aldrig gett mig en endaste fps extra, någonsin!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jag skulle fundera på att prova någon distro som är ganska "bleeding edge". Att köra senaste drivrutinerna tillsammans med mjukvara som inte är äldre än grafikkortet låter iaf som en bra kombo i mitt huvud

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Inte för att vara sådan, men AMD's grafikkort är helt klart de bästa om du bara vill att det skall fungera under Linux.
nVidias drivrutiner är "closed source" dvs. Ubuntu, Solus och andra Linux distros kan inte bidra med några konkreta buggfixar utan endast leka gissningsleken om vad som ev. ställer till det, baserat på feedback från användarna. Drivrutinen i sig är något av en "Blackbox"
Det finns Open Source drivrutiner för nVidia-korten kallat "noveau" men de drivrutinerna är i bästa fall rudimentära i funktionaliteten, klarar typ att accelerera 2D grafik OK.

Om du vill undvika problem med nVidia-kort under Linux så är tyvärr min erfarenhet att: Uppgradera aldrig något som är relaterat till grafiken. Har du en konf som fungerar -Var lycklig och rör den ej!

AMD har nu för tiden väldigt bra Open Source drivrutiner för Linux vilket gör att distro-makare kan testa drivrutinerna i förväg och finna samt rätta till ev. problem som kan uppstå innan det släpps ut till användare.
Har i princip inte råkat ut för ett enda drivrutinshaveri för något av mina AMD-kort sedan beta-testerna för Ubuntu 14.04, mina nVidia kort pajar mer eller mindre varannan Linux-kerneluppdatering som släppts under den perioden.

Tyvärr, om du vill ha AMD:s OpenCL drivers så supportas endast Ubuntu och Redhat Enterprise distarna https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/OpenCL2-Driver.aspx/ (Tror det finns en nyare ... men hittar den inte nu ). Försökte installera detta på Slackware men fick ge upp och installera Ubuntu. För Nvidia så kör man bara .run filen och sen är det klart förutsatt att man har källkoden till kerneln installerad. Detta måste man göra efter varje kernel-uppdatering.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog också vilja gå emot strömmen och säga att för mig har AMD/ATI kort inte gjort annat än att strula.
Hela AMD plattformen med allt som kommer ifrån dom har bara jävlats med allt från grafikdrivare till chipsetdrivare och ner till linuxkärna som saknar stöd för diverse. Det gäller allt från nyare hårdvara och 10år tillbaka i tiden. För mig är AMD / linux, kombon från helvetet själv.

För mig har kombon nvidia + intel varit det som strulat minst, egentligen inte alls om jag ska vara helt ärlig.
Jag har kört linux i ca 12 år totalt där minst en av datorerna (htpc/mediacenterdatorn) här hemma varit linux, sedan någon windows burk och ibland har även mac finnuts med i smeten. Men sedan 4 år tillbaka kör jag linux på allt här hemma. Jag har krånglat hur mycket som helst med diverse nvidiadrivare och jag kan med handen på hjärtat säga att jag ALDRIG haft en linuxkonfig som krånglat eller slutat fungera p.g.a drivrutiner, annat än om jag ställt till med problem själv.

Vad gäller val av distro så vill jag starkt avråda dig ifrån Solus om du vill leka med drivrutiner.
Jag kör Solus själv nu på alla datorer. Jag älskar disten, otroligt stabil, snabb och snyggt uppbyggd.
Men lyckas du paketera och installera någon annan verison av nvidiadrivarna än den dom har i sitt mjukvaruföråd och det kommer en kerneluppdatering så kommer systemet i sämsta fall ge dig en "blank" skärm vid första omstart efter uppdatering och i bästa fall så har den återställt drivaren till den dom har i förrådet och du behöver installera om din egen igen. Som det är nu är man låst vid antingen version 304.xx.xx eller 390.xx.xx som är den senaste serien dom har i förrådet och dom har i dagsläget inga planer på att uppdatera den till t.e.x 396.xx.xx eller någon annan, en ganska lång tid framöver.
Jag vet detta eftersom jag själv snackar med utvecklarna och den som leder allt "Ikey" i deras IRC kanal.

Så vill du leka med drivrutiner så får du nog välja en annan dist så vida du inte vill paketera om varje ny version av drivarna själv och vara beredd på att installera om den efter varje kerneluppdatering.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Verkar väldigt svårt att hitta något "stabilt" (vad det nu innebär). För mig veterligen har det aldrig varit något problem i Windows. Endast Linux. Testar just nu Fedora och har hittills inte haft några problem (kanske är Red Hat som drar dem i öronen om det är något galet).

Någon som vet om det finns något smidigt sätt att byta drivers fram och tillbaka? Säg att jag har nvidia 396.26 nu och vill byta till version 390.59. Sedan vill jag byta tillbaka igen till 396.26. Finns det något enkelt sätt att byta fram och tillbaka mellan dessa utan att behöva avinstallera drivrutinerna helt och hållet? Tänker mig någon form av On/Off switch som byter mellan olika versioner?

@mrazster: Ok tack för din input. Jag började snegla på AMD kort, men om inte dem heller är problemfria så behåller jag mitt nuvarande.

@krigelkorren Såg väldigt intressant ut! Var inne på deras hemsida men ingenstans står det vad systemet är baserat på? Om det inte är Debian vad är det då? RPM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Tyvärr, om du vill ha AMD:s OpenCL drivers så supportas endast Ubuntu och Redhat Enterprise distarna https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/OpenCL2-Driver.aspx/ (Tror det finns en nyare ... men hittar den inte nu ). Försökte installera detta på Slackware men fick ge upp och installera Ubuntu. För Nvidia så kör man bara .run filen och sen är det klart förutsatt att man har källkoden till kerneln installerad. Detta måste man göra efter varje kernel-uppdatering.

Så sant! Där går nog Solus bet på OpenCL-stödet.
Såg att det fanns en uppdatering när det gäller AMDGPU+OpenCL:
https://math.dartmouth.edu/~sarunas/amdgpu.html
-Inte för att jag tror att det löser alla problem med olika distros men det verkar som att RHEL, SLES, CentOS samt Ubuntu stöds numera, samt att du kan välja att endast köra in komponenterna för OpenCL och inte hela closed source binären om man så önskar.

Exempel för Ubuntu:

amdgpu-pro-install --opencl=legacy,pal --headless

Sedan finns väl ROCm som ett initiativ för OpenCL, men jag får erkänna att jag är för dåligt insatt i hur bra det är implementerat.
https://rocm.github.io/ROCmInstall.html
Dock verkar det fortfarande vara beroende av vissa proprietära binärer samt att det enbart stöds av vissa kernel-versioner/moduler.

Men det verkar vara en del jobb på gång i nyare Linux-kärnor:
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=LLVM-CUDA-To-AMD-HIP

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alotiat:

@mrazster: Ok tack för din input. Jag började snegla på AMD kort, men om inte dem heller är problemfria så behåller jag mitt nuvarande.

Grejen med att vissa rekommenderar AMD och vissa inte gör det beror nog på att det först är på senaste tiden som utvecklingen av de öppna drivrutinerna kommit ikapp eftersom AMD de senaste tio åren eller så har befunnit sig i någon sorts övergångsfas där de gått från proprietära drivrutiner till att iställer satsa på open source. Det är inte alla kort som fungerar bra därför att utvecklarna mest fokuserat på Polaris (RX 4xx och RX 5xx) och Fiji (R9 Fury) och på sistonde även Vega vilket är förhållandevis nya kort. Dessa kort fungerar nu mycket fint med öppna drivrutiner, men de som sitter på äldre kort kanske inte upplever att det fungerar så bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Tyvärr, om du vill ha AMD:s OpenCL drivers så supportas endast Ubuntu och Redhat Enterprise distarna https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/OpenCL2-Driver.aspx/ (Tror det finns en nyare ... men hittar den inte nu ). Försökte installera detta på Slackware men fick ge upp och installera Ubuntu. För Nvidia så kör man bara .run filen och sen är det klart förutsatt att man har källkoden till kerneln installerad. Detta måste man göra efter varje kernel-uppdatering.

OpenCL på AMD är lite stökigt just nu. Det finns tre olika drivrutiner från AMD och ytterligare en i Mesa. Den som ligger i Mesa är väldigt basic och stödjer bara OpenCL 1.1 vilket gör att många program inte fungerar på den, men å andra sidan är den enkel att installera och fungerar oavsett vilken distro man kör.

Från AMD finns ROCm, PAL och Orca (aka. Legacy). Fokus ligger just nu mest på att utveckla förhållandevis nya ROCm som är 99% open source och förmodligen kommer bli 100% open source en vacker dag. Tyvärr fungerar det bara på någorlunda nya kort och vill man köra på något annat än Ubuntu 16.04/17.10 eller RHEL så måste man kompilera och köra följande kernel, men detta kravet kommer snart försvinna eftersom de komponenter som behövs har bakats in i Linux 4.17. Använder jag tidigare länkade kernel så fungerar ROCm för mig på Debian Sid så det är inte omöjligt att köra andra distros än de som officiellt stöds, men det kan vara lite bökigt. Jag har även fått Orca att fungera på Debian Sid, och detta är en äldre drivrutin och AMD har sagt att man kommer sluta utveckla denna och fokusera på ROCm och PAL. Anledningen att man inte lägger ner även PAL är att ROCm inte täcker hela produktsortimentet eftersom det kräver vissa hårdvarufunktioner som inte finns i alla produkter.

Situationen är minst sagt stökig, men kommer förmodligen bli bättre. När ROCm blivit 100% open source och distributioner börjat använda kernel 4.17 eller senare så borde ROCm kunna börja bakas in i Linux-distros så att det blir enkelt att installera via valfri pakethanterare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Så nu. Kör med ett GTX 1060TI och vill helst att allt-bara-ska-funka-utan-problem. Vilken är den "stabilaste" distro som finns om man gillar att mecka med olika grafikkortsdrivrutiner? Eller det kanske inte spelar någon roll? (alla är lika bra eller lika dåliga)

Får jag vända på frågan och fråga varför du ska mecka med olika drivrutiner? Vad är det du gör egentligen?

Skrivet av Alotiat:

Buggen uppkom när jag började ladda in olika versioner av nvidias drivrutiner. (load/unload)
Det slutade med att jag varken kunde ladda lightdm eller gdm. (prövade att göra en clean reinstall av bägge)

Rör du dig utanför vad som packeteras med ditt OS kommer stabilitet bli svårt att garantera, oavsett dist. Särskilt med tanke på att det är binära drivrutiner som nvidia levererar.

Vad är problemet med den propreitära drivrutin som går att hämta till Ubuntu genom pakethanteraren? Själv sitter jag på 1080ti och har inte haft några som helst problem med någon av de drivrutinsuppdateringar som kommit senaste året.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Datavetare

Kan inte säga vilken den stabilaste distron är om man vill "mecka" med drivarna. Kan däremot säga att både CUDA och OpenCL på Nvidia och OpenCL på Intel är hur lätt som helst att få igång under Ubuntu 18.04.

De som hävdar att AMD skulle ha bra Linux-drivare lär nog inte köra OpenCL... Visst "fungerar" OpenCL numera med de öppna drivarna som finns i Mesa, men prestanda suger jämfört med de proprietära drivarna från AMD. De mest triviala sakerna fungerar rätt mycket som väntat, men de lite mer komplicerade fallen degenererar rätt snabbt till att GPUer som RX480 och Fury X presterar sämre jämfört med GTX1050. Och då presterar Nvidia generellt sett sämre i OpenCL jämfört med CUDA.

Tyvärr verkar både de öppna och de proprietära drivarna från AMD bara stödja OpenCL1.2. Förutsatt jag inte gjort något galet på min Linux burk (med Ryzen+Pascal GPU) gäller det tyvärr även Nvidia, dock är CUDA stödet lika bra under Linux som under Windows.

Vill man köra helt öppna drivare under Linux är Intel klart bästa valet. I Ubuntu 18.04 installeras fortfarande beignet. Den presterar OK, men inte riktigt i nivå med Intels egna drivare.

Det positiva här är att Intel har bestämt sig för att öppna upp även deras tidigare proprietära drivare under ett projekt som kallas NEO. Allt detta finns här. Finns både GPU och CPU stöd, upp till OpenCL 2.1 (kräver minst Skylake på CPU-sidan och Kaby Lake på GPU-sidan). "NEO" är den ICD med bäst CPU-prestanda jag testat, fungerar även på Ryzen fast då bara med OpenCL 1.2 stöd.

Men då TS har Nvidia GPU: fungerar lysande med Nvidias proprietära drivare, installerat dem via apt-get då de finns med i Ubuntus standard repo (installerade Intels ICD för CPU stöd "för hand").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Tyvärr verkar både de öppna och de proprietära drivarna från AMD bara stödja OpenCL1.2.

Med Orca (aka. Legacy) från AMDGPU-PRO 18.20:

clinfo | grep "Platform Version" Platform Version OpenCL 2.1 AMD-APP (2633.3)

Har för mig att ROCm gav samma resultat, men jag har det inte installerat just nu så jag kan inte bekräfta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

@krigelkorren Såg väldigt intressant ut! Var inne på deras hemsida men ingenstans står det vad systemet är baserat på? Om det inte är Debian vad är det då? RPM?

Solus är sitt eget system och kör med sina egna paket, via pakethanteraren "eopkg". (Ubuntu lånar ju som du säkert vet Debians pakethanterare .deb och Red Hats .rpm är ju standard för ex. Fedora, SLES, CentOS, det finns för övrigt många andra pakethanterare som man kan pilla med oavsett distro, men för det mesta fungerar distrons inbyggda pakethanterare-hanterare bäst.)

Men som @mrazster säger i sitt inlägg så är Solus inte den bästa distron för de som vill experimentera med sådant som inte redan finns i deras programutbud.
nvidia drivrutinen kan visa sig vara just det man vill undvika att grotta i för mycket om man skall växla mellan olika versioner.
-Har tyvärr väldigt liten erfarenhet av att switcha drivrutiner fram och tillbaka i Solus, mest för att jag inte har någon nVidia-Solus burk just nu, men också för att det oftast "bara fungerar" och behovet inte dykt upp, av samma anledning.

Jag tycket absolut att du kan prova Solus och se om systemet passar för dina ändamål, om inte annat -kör runt lite i USB-live session och känn på systemet, för det är verkligen en kanondistro på så gott som alla områden när det kommer till att vara en rolling release och den "bara fungerar" men man bör kanske akta sig för att göra för mycket custom-pill.
Det kan nog inte bli mycket värre än att du får byta till annan distro om det absolut inte funkar för dig.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon78208:

Med Orca (aka. Legacy) från AMDGPU-PRO 18.20:

clinfo | grep "Platform Version" Platform Version OpenCL 2.1 AMD-APP (2633.3)

Har för mig att ROCm gav samma resultat, men jag har det inte installerat just nu så jag kan inte bekräfta det.

AMD kanske borde uppdatera sin dokumentation

"​Supported APIs:

OpenGL 4.5 and GLX 1.4
OpenCL™1.2 (not supported for 1st generation GCN products)
Vulkan™ 1.1
VDPAU/VAAPI"

Edit: blir tyvärr detta med Nvidia

$ clinfo | egrep "Platform Version" Platform Version OpenCL 1.2 Platform Version OpenCL 1.2 CUDA 9.1.84

Första är Intels ICD för CPU (blir 2.1 med Skylake CPU, denna maskin kör Ryzen) och den andra är Nvidia (vilket nog syns).

Edit2:
För Nvidia är det tydligen inte riktigt så att man bara stödjer OpenCL 1.2. Man har numera OpenCL 2.0 stöd i sin runtime, d.v.s. API:et för din host, men man har inte riktigt en 100 % implementation på kernel-sidan (det som körs på GPUn, bl.a. atomics verkar saknas).

För att göra en mess av det hela är det tvärt om för ROCm...

"Developer preview Version 2 of the new
OpenCL 1.2 compatible language runtime and compiler
OpenCL 2.0 compatible kernel language support with OpenCL 1.2 compatible runtime
"

Så står kvar vid: Intel bästa val, i alla fall om man vill lära sig OpenCL. De har OpenCL 2.1 stöd i runtime och så pass mycket stöd HW hanterar på kernel-sidan i de numera öppna drivarna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

OpenCL på AMD är lite stökigt just nu. Det finns tre olika drivrutiner från AMD och ytterligare en i Mesa. Den som ligger i Mesa är väldigt basic och stödjer bara OpenCL 1.1 vilket gör att många program inte fungerar på den, men å andra sidan är den enkel att installera och fungerar oavsett vilken distro man kör.

Från AMD finns ROCm, PAL och Orca (aka. Legacy). Fokus ligger just nu mest på att utveckla förhållandevis nya ROCm som är 99% open source och förmodligen kommer bli 100% open source en vacker dag. Tyvärr fungerar det bara på någorlunda nya kort och vill man köra på något annat än Ubuntu 16.04/17.10 eller RHEL så måste man kompilera och köra följande kernel, men detta kravet kommer snart försvinna eftersom de komponenter som behövs har bakats in i Linux 4.17. Använder jag tidigare länkade kernel så fungerar ROCm för mig på Debian Sid så det är inte omöjligt att köra andra distros än de som officiellt stöds, men det kan vara lite bökigt. Jag har även fått Orca att fungera på Debian Sid, och detta är en äldre drivrutin och AMD har sagt att man kommer sluta utveckla denna och fokusera på ROCm och PAL. Anledningen att man inte lägger ner även PAL är att ROCm inte täcker hela produktsortimentet eftersom det kräver vissa hårdvarufunktioner som inte finns i alla produkter.

Situationen är minst sagt stökig, men kommer förmodligen bli bättre. När ROCm blivit 100% open source och distributioner börjat använda kernel 4.17 eller senare så borde ROCm kunna börja bakas in i Linux-distros så att det blir enkelt att installera via valfri pakethanterare.

Ok då är jag med. Kanske bäst att vänta tills de fått i ordning på allting.

PS
Om jag minns rätt så fick AMD skit för att inte kommunicerat med Linux-utvecklare innan de presenterat sina drivrutiner, och trott att deras kod skulle godkännas och bakas in i kernel utan problem. Sedan fick de avslag och fick "börja om". Minns bara lite vagt om situationen. Kanske inte ens har med grafikkortsdrivrutiner att göra hehe. Någon får gärna rätta mig om detta

Skrivet av sniglom:

Får jag vända på frågan och fråga varför du ska mecka med olika drivrutiner? Vad är det du gör egentligen?

Rör du dig utanför vad som packeteras med ditt OS kommer stabilitet bli svårt att garantera, oavsett dist. Särskilt med tanke på att det är binära drivrutiner som nvidia levererar.

Vad är problemet med den propreitära drivrutin som går att hämta till Ubuntu genom pakethanteraren? Själv sitter jag på 1080ti och har inte haft några som helst problem med någon av de drivrutinsuppdateringar som kommit senaste året.

Programmerar mycket med CUDA (GPGPU) och eftersom vi har olika versioner av CUDA installerat på olika datorer (version 7.5 upp till 9.2) så funkar respektive version bäst med medföljande drivrutin från nvidia. Egentligen så ska de senaste drivrutinerna, d.v.s. dagens 396.XX fungera utmärkt till de flesta CUDA-versioner. Men finns vissa saker som krånglar på äldre CUDA versioner.

Skrivet av krigelkorren:

Solus är sitt eget system och kör med sina egna paket, via pakethanteraren "eopkg". (Ubuntu lånar ju som du säkert vet Debians pakethanterare .deb och Red Hats .rpm är ju standard för ex. Fedora, SLES, CentOS, det finns för övrigt många andra pakethanterare som man kan pilla med oavsett distro, men för det mesta fungerar distrons inbyggda pakethanterare-hanterare bäst.)

Men som @mrazster säger i sitt inlägg så är Solus inte den bästa distron för de som vill experimentera med sådant som inte redan finns i deras programutbud.
nvidia drivrutinen kan visa sig vara just det man vill undvika att grotta i för mycket om man skall växla mellan olika versioner.
-Har tyvärr väldigt liten erfarenhet av att switcha drivrutiner fram och tillbaka i Solus, mest för att jag inte har någon nVidia-Solus burk just nu, men också för att det oftast "bara fungerar" och behovet inte dykt upp, av samma anledning.

Jag tycket absolut att du kan prova Solus och se om systemet passar för dina ändamål, om inte annat -kör runt lite i USB-live session och känn på systemet, för det är verkligen en kanondistro på så gott som alla områden när det kommer till att vara en rolling release och den "bara fungerar" men man bör kanske akta sig för att göra för mycket custom-pill.
Det kan nog inte bli mycket värre än att du får byta till annan distro om det absolut inte funkar för dig.

Kan testa Solus på min laptop och se hur det funkar. Tack för tipset

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Dagens Phoronix post för ROCm, det händer saker på open source fronten för AMD, men tidsaspekten är desto mindre glasklar...
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=AMDKFD-Merge-Into-AMDGPU

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Någon som vet om det finns något smidigt sätt att byta drivers fram och tillbaka? Säg att jag har nvidia 396.26 nu och vill byta till version 390.59. Sedan vill jag byta tillbaka igen till 396.26. Finns det något enkelt sätt att byta fram och tillbaka mellan dessa utan att behöva avinstallera drivrutinerna helt och hållet? Tänker mig någon form av On/Off switch som byter mellan olika versioner?

På Slackware och liknande (funkade även på Ubuntu sist jag provade) så kör man bara den .run fil man vill ha drivarna till.

Tar väl nån eller några minuter att installera beroende på hur snabb dator man har. Sen bootar man om. Klart.

Vill man inte installera om drivern varje gång man vill byta (behövs om den som ska välja drivrutinversion inte får vara root) så kan man kompilera om kärnan med "Local version - append to kernel release" satt till tex 390.59. Boota den kärnan och installera 390.59.

Därefter kompilerar man kärnan för alla versioner man vill ha och installerar. I lilo/grub väljer man drivruntinsversion med kernelversion när man bootar.

Har man exotiska inställningar i xorg.conf som skiljer mellan versionerna så kan man behöva addera ett script som väljer rätt version av xorg.conf vid boot.

Sen så får man se till att hålla ev pakethanterar borta från att uppdatera kerneln, annars får man göra om delar av ovanstående.

Permalänk
Medlem

Tycker Nvidia fungerar bra på Arch Linux, har kört det ett tag nu och GTX1070 i den burken har inte strulat en enda gång. Man måste bara tänka på att köra Xorg istället för Wayland. Kör Nvidia 396.24 på Kernel 4.17.3. Bra support på Archs forum och Wiki, har fått igång allt jag velat testa i form av audio/video/spel. Har dock ingen som helst erfarenhet av OpenCL så det kan jag inte ge något omdöme om.

En intressant observation är att Arch kompilerar och installerar Nvidias proprietära driver typ 47 gånger snabbare än Ubuntu, ingen aning om varför men fort går det via pacman.

Vill man installera Arch snabbt för att prova kan man använda Antergos som i princip bara är en smidig installer för Arch.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att köra Valves egna SteamOS och aktivera desktop-mode

Här är en gammal guide om det:

https://www.howtogeek.com/179883/how-to-use-the-steamos-deskt...

Tänker mig att Valve själva är måna om att det ska fungera så bra som möjligt med de senaste grafik-drivrutinerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Solus är sitt eget system och kör med sina egna paket, via pakethanteraren "eopkg". (Ubuntu lånar ju som du säkert vet Debians pakethanterare .deb och Red Hats .rpm är ju standard för ex. Fedora, SLES, CentOS, det finns för övrigt många andra pakethanterare som man kan pilla med oavsett distro, men för det mesta fungerar distrons inbyggda pakethanterare-hanterare bäst.)

Men som @mrazster säger i sitt inlägg så är Solus inte den bästa distron för de som vill experimentera med sådant som inte redan finns i deras programutbud.
nvidia drivrutinen kan visa sig vara just det man vill undvika att grotta i för mycket om man skall växla mellan olika versioner.
-Har tyvärr väldigt liten erfarenhet av att switcha drivrutiner fram och tillbaka i Solus, mest för att jag inte har någon nVidia-Solus burk just nu, men också för att det oftast "bara fungerar" och behovet inte dykt upp, av samma anledning.

Jag tycket absolut att du kan prova Solus och se om systemet passar för dina ändamål, om inte annat -kör runt lite i USB-live session och känn på systemet, för det är verkligen en kanondistro på så gott som alla områden när det kommer till att vara en rolling release och den "bara fungerar" men man bör kanske akta sig för att göra för mycket custom-pill.
Det kan nog inte bli mycket värre än att du får byta till annan distro om det absolut inte funkar för dig.

Jag testade Solus efter ditt tips. Har 2 nvme diskar. Bootade från USB
Installerade på disk 2 och la även bootloader på den. Valde disk 2 vid bios att boota från.
Fail. Trasig grub.
Inte alltför ovanligt i linuxvärlden kan man säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag testade Solus efter ditt tips. Har 2 nvme diskar. Bootade från USB
Installerade på disk 2 och la även bootloader på den. Valde disk 2 vid bios att boota från.
Fail. Trasig grub.
Inte alltför ovanligt i linuxvärlden kan man säga

Kan hända att du bootade USB-mediat via Legacy-mode mode då... tror inte att installern lägger in någon /EFI partition då för boot filerna. Då lär NVMe inte fungera.

Om du trycker på F12 och får upp alternativet att boota från USB-mediat i UEFI-läge är det det du skall välja, men det är lite olika beroende på BIOS.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Fedora fungerar bra, får man en ny kernel bygger den en ny nvidia-kernel-modul automatiskt. Finns ett "properitary"-repo med nvidia-drivrutin till fedora som är standard nuförtiden, eller iallafall får man frågan om att enabla det som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon18971:

Fedora fungerar bra, får man en ny kernel bygger den en ny nvidia-kernel-modul automatiskt. Finns ett "properitary"-repo med nvidia-drivrutin till fedora som är standard nuförtiden, eller iallafall får man frågan om att enabla det som standard.

Ja det kom precis en ny kernel-version och jag gjorde misstaget att uppdatera kernel. För när jag startade om datorn så kom jag inte ens fram till login-sidan. Bara black screen. Kommer inte åt CLI heller. Har prövat att starta datorn med tidigare kernel (4.16 tror jag det var) och det funkade inte heller. Slutade med att jag gick in via rescue-mode och avinstallerade nvidia-drivrutinerna som jag hade installerat via RPM. Då trodde jag att den skulle gå tillbaka till gamla vanliga X-org/Nouveau men får fortarande black screen och kommer inte ens åt CLI längre...

Tänkte starta en ny tråd och fråga om hjälp men känns nästan hopplöst. Funderar på att bara formatera om igen. Lite synd då jag hade installerat en massa bibliotek som är jobbiga att fixa

Har jag haft otur med Linux distros eller är det för att jag uppdaterade till senaste kernel? Borde jag låta bli att göra det? Den här gången höll det i 6 dagar innan det havererade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Kan hända att du bootade USB-mediat via Legacy-mode mode då... tror inte att installern lägger in någon /EFI partition då för boot filerna. Då lär NVMe inte fungera.

Om du trycker på F12 och får upp alternativet att boota från USB-mediat i UEFI-läge är det det du skall välja, men det är lite olika beroende på BIOS.

Jo det är klart att det är första misstanken men stänger jag av CMS och kör endast UEFI läge så kan jag inte ens boota från USBn.
Det är lite min poäng. Man försöker men så långt är tålamodet
Det fungerar tydligen på Windows när installationen gjordes inte allt förlänge sedan.

Permalänk
Inaktiv

@Alotiat: Tror inte att du ska behöva formatera eller något. Det du missat är väl kernelmodulen? Byggs den inte om automatiskt när man installerar en ny kernel, eller om den inte installeras automatiskt så kommer det givetvis inte att starta.
Du kan ju googla lite på det.

I fedora finns tex kmod (förkompilerade moduler) och akmod (kompilerar en ny modul för varje kernel, tror det är det som händer varje gång jag får en ny kernel). Det är iallafall väldigt smidigt och jag får inga grafikproblem! Trodde de andra distributionerna hade något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Ja det kom precis en ny kernel-version och jag gjorde misstaget att uppdatera kernel. För när jag startade om datorn så kom jag inte ens fram till login-sidan. Bara black screen. Kommer inte åt CLI heller. Har prövat att starta datorn med tidigare kernel (4.16 tror jag det var) och det funkade inte heller. Slutade med att jag gick in via rescue-mode och avinstallerade nvidia-drivrutinerna som jag hade installerat via RPM. Då trodde jag att den skulle gå tillbaka till gamla vanliga X-org/Nouveau men får fortarande black screen och kommer inte ens åt CLI längre...

Tänkte starta en ny tråd och fråga om hjälp men känns nästan hopplöst. Funderar på att bara formatera om igen. Lite synd då jag hade installerat en massa bibliotek som är jobbiga att fixa

Har jag haft otur med Linux distros eller är det för att jag uppdaterade till senaste kernel? Borde jag låta bli att göra det? Den här gången höll det i 6 dagar innan det havererade...

Du kan inte SSH:a inte på den från en annan dator då?