UPS hur ansluta strömmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Frågan är då, är det värt att ha en UPS till en privat rigg?
Det är just det som jag sitter och funderar på..... den UPS som jag kollar på kostar 5k.

enklast möjliga är bättre än ingen alls

och en

https://www.webbhallen.se/se/product/127593-APC-Back-UPS-650V...

är inte speciellt dyr och har gjort jobbet full tillräckligt för en hemmarigg

observera att den inte orkar att driva en laserskrivare mm. som har stora element som slås på strax innan utskrift, men UPS:n i fråga har en överspänningskyddad utgång för den typen av laster.

kom ihåg att du behöver köpa till extra C14-kablar då det bara bruka följa med en enda styck av dem.

för min del så har det räddat flertal gånger då korta blinkningar förekommer samt man få några minuter att koppla över allt till en separat växelriktare i samband med åska ut då jag har en sådan med stora batterier om det handla om timmars drift på reserv...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Du får byta kabeln mellan UPS och väggen, men visst, det borde funka. Jag vet inte varför man betalar 2000:- för en begagnad APC 1kVA, när en ny kostar samma pengar. (Visst, inte samma, dock fortfarande APC)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Frågan är då, är det värt att ha en UPS till en privat rigg?
Det är just det som jag sitter och funderar på..... den UPS som jag kollar på kostar 5k.

Det är ju det eller en bra försäkrning.

Personligen föredrar jag att inte byta ram, PSU eller diskar när strömspikar dödar en av mina flera datorer.

Har förlorat 2 sett med ram och en PSU minimum, det senare i en server låda så blev ny låda med då jag inte hade en reserv hotswap PSU då skiten var för gammal för att orka försöka fixa fram en.

Så kostade 4000Kr vid ett tillfälle att laga och det var väl 11 år sedan. Efter det införskaffades en APC Smart-UPS 1500VA och jag inte haft några haverier relaterad till usel ström så en UPS anser jag är en försäkrning som fungerar.

Man kanske man inte vill byta ut allt även om en försäkring skulle täcka det, vissa saker kanske man inte får pengarna för man tycker dem är värda eller ens kan få tag på lägre sedan är det ju självrisk ändå.

En UPS har jag inte för att ha ström i timmar utan för att saker inte ska gå sönder.

Min APC Smart-UPS fyllde 11 år nyligen så den fick nya kondensatorer och ett nytt batteri nu när det gamla började ge upp.

Mina batterier vara ca 3 år, vi har haft 2st transformatorer från huvudnätet som släkte ner Varberg två gånger på typ en månad, det dödade vad som var kvar i mitt förra batteri som var 3.5 år.

Batterier är dyra om man kör APC orginal, köpte ett från Conrad för att testa då det var halva priset och är en direkt ersättare till originalet.

Man kan programera om UPS'ens ladding för att ge längre livslängd på batterierna genom att sänka laddspänigen men det kräver att man noggrant kan mäta denna också, dom överladdar dom gärna som standard så man tvingas köpa nya.

En del använder bilbatterier och annat och ansluter utvändigt, ger mer kapacitet till en lägre peng.

Finns många varianter men en UPS räddar definitivt hårdvara.

Sedan är tyvärr APC's billiga UPS skit.

Päronen har haft 3st APC med stickplugs typen, alla dör efter batteriet gått härdan så ej lönt att byta batterier på då dom ofta ger upp innan nästa batteri är slut.
Dom kostar typ 300Kr mer att köpa nya med batteri än batteriet kostar löst så.
Så kan inte rekommendera dom billiga som ser ut som förvuxna grendosor, dom verkar vara av usel kvalitet, 2 av 3st har gått sönder för päronen efter 3 år.

En bra UPS kostar en slant, 7000Kr i dagsläget ligger en vettig APC UPS på och då finns det ändå mycket bättre grejor.
Men har man tur hittar man en på rea, var så jag kom över min för halva priset och den har gått 24/7 i 11 år som sagt.
Rekommenderar kanske inte folk att riva i sina UPS'er för att förlänga UPS'ens livslängd eller batteriets eller öka kapaciteten på batteribanken men det är ändå nåt många gör med.

Att vara utan UPS är som att ha sex utan skydd.

Permalänk
Medlem

@Calby:
Vet du att det är en sådan? eller bara en liknande. Vissa har portar som använder batteriet och andra är till för att rena strömmen och överspänningsskydd mm. De portarna ger inte batteri backup i huvud taget. Skyddar bara medan de andra gör det. T.ex du kopplar switch annan liten utrustning till dem och batterie backup portarna till datorerna som behöver kunna stänga av sig utan att data förloras.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du får byta kabeln mellan UPS och väggen, men visst, det borde funka. Jag vet inte varför man betalar 2000:- för en begagnad APC 1kVA, när en ny kostar samma pengar. (Visst, inte samma, dock fortfarande APC)

Den där modellen kostar 4300kr ny kolla prisjakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Calby:
Vet du att det är en sådan? eller bara en liknande. Vissa har portar som använder batteriet och andra är till för att rena strömmen och överspänningsskydd mm. De portarna ger inte batteri backup i huvud taget. Skyddar bara medan de andra gör det. T.ex du kopplar switch annan liten utrustning till dem och batterie backup portarna till datorerna som behöver kunna stänga av sig utan att data förloras.

Jag har köpt den jag länkade till lite längre upp.
Verkar som att alla portarna har samma funktion på den eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Den där modellen kostar 4300kr ny kolla prisjakt.

Ja? Det tyckte jag framgick ganska tydligt av mitt inlägg att jag var medveten om. Det som skiljer mellan den här och en ny är att med en ny får man APC's garantier, 3 års reklamationsrätt, och svensk service, och med den här får du 12 månaders begränsad garanti, ingen reklamationsrätt, och vet att den varit defekt i någon utsträckning redan...
Jag har inget emot en bra deal, som sagt jag har en Eaton 9130RM 1500 här hemma, med 4 EBM'er, en lösning som skulle kostat norr om 25Kkr, men jag har inte betalat halva priset för den...

Men visst, det viktigaste är att du blir nöjd. Den du har valt har bättre driftsanalys än vad en ny billigare hade haft. Är man inte bara intresserad av UPS'en som ett filter för inkommande el, är den ett bättre köp en APC's billigare varianter.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja? Det tyckte jag framgick ganska tydligt av mitt inlägg att jag var medveten om. Det som skiljer mellan den här och en ny är att med en ny får man APC's garantier, 3 års reklamationsrätt, och svensk service, och med den här får du 12 månaders begränsad garanti, ingen reklamationsrätt, och vet att den varit defekt i någon utsträckning redan...
Jag har inget emot en bra deal, som sagt jag har en Eaton 9130RM 1500 här hemma, med 4 EBM'er, en lösning som skulle kostat norr om 25Kkr, men jag har inte betalat halva priset för den...

Men visst, det viktigaste är att du blir nöjd. Den du har valt har bättre driftsanalys än vad en ny billigare hade haft. Är man inte bara intresserad av UPS'en som ett filter för inkommande el, är den ett bättre köp en APC's billigare varianter.

Jag vill ha den som ett filter och att den ska stänga ner min server snällt om strömmen går. Dvs behöver ingen längre drift så antar att den där duger då 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

I alla större UPS-anläggningar byter man rubb som stubb när det är dags att byta batterier - pengarna finns i just batterierna medans växelriktarna och allt runt omkring anses inte mer värda än förpackningen de kom levererade i - det är nästan som att kunderna förutsätter att växelriktar-infrastrukturen är något som man 'bjuds på' när man köper batterierna....

i dom här anläggningarna brukar det vara '10-års batterier' av AGM-typ, men i verkligheten håller de inte mycket norr om 6-7 år och är inte alls i samma klass som de gamla våta tudor-batterierna med rörceller med > 15 års hållbarhet om det inte är för varmt i lokalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

I alla större UPS-anläggningar byter man rubb som stubb när det är dags att byta batterier - pengarna finns i just batterierna medans växelriktarna och allt runt omkring anses inte mer värda än förpackningen de kom levererade i - det är nästan som att kunderna förutsätter att växelriktar-infrastrukturen är något som man 'bjuds på' när man köper batterierna....

i dom här anläggningarna brukar det vara '10-års batterier' av AGM-typ, men i verkligheten håller de inte mycket norr om 6-7 år och är inte alls i samma klass som de gamla våta tudor-batterierna med rörceller med > 15 års hållbarhet om det inte är för varmt i lokalen.

Som att de är nytt batteri i min enhet så gjorde jag en bra affär då antar ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Ja, batterierna står för en stor del av total-värdet.

Det finns anledning varför det slängs en massa mindre UPS där enda felet är dålig batteri när företag byter ut utrustning. Man anser att det kostar mer i arbetstid att byta batteriet (utöver själva batterikostnaden) än att köpa en ny aggregat.

Dessutom anser att gamla grejor börja ha torra kondingar mm. och därmed anses mindre driftsäkra av den orsaken (fast det behöver inte alls vara så då de ny maskinerna kanske har tillverkningsfel/kvalitetsproblem och är i början av badkarskurvan med högre felutfall som gör att det faller ut för ofta ändå) - men framförallt tycker inköparna om garantitid och betalar gärna premium för det fast det i de allra flesta fallen är billigare att byta ut allt eftersom grejorna går sönder utan någon garantihantering alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Ja, batterierna står för en stor del av total-värdet.

Det finns anledning varför det slängs en massa mindre UPS där enda felet är dålig batteri när företag byter ut utrustning. Man anser att det kostar mer i arbetstid att byta batteriet (utöver själva batterikostnaden) än att köpa en ny aggregat.

Dessutom anser att gamla grejor börja ha torra kondingar mm. och därmed anses mindre driftsäkra av den orsaken (fast det behöver inte alls vara så då de ny maskinerna kanske har tillverkningsfel/kvalitetsproblem och är i början av badkarskurvan med högre felutfall som gör att det faller ut för ofta ändå) - men framförallt tycker inköparna om garantitid och betalar gärna premium för det fast det i de allra flesta fallen är billigare att byta ut allt eftersom grejorna går sönder utan någon garantihantering alls...

Undersökte dom som jag köpte denna av dom verkar köpa in upser från företag som kassera dom dvs byter ut dom och sen snyggar dom till dom byter batteri för att sedan sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Ser inge fel med det - det är oftast helt OK apparater som går rätt i skrotbingen och är man minsta miljömedveten så svider det - känns faktiskt bättre om de återanvänds för mindre kritisk användning som i konsument-led.

För själva blybatterierna så är återvinningsgraden god då all bly kan återreformeras och tex. bygga nya batterier av det - bly har ett värde som avfall så det finns intresse i att hantera det då det är lönsammare att extrahera ut det ur gamla batterier än att brytas från malm

Det är värre med LiIon-batterier där litiumet och grafiten är för dyr att extraheras och återanvändas gentemot nybrytning och dessvärre idag samlas på hög - ja, såvida de inte skickas tillbaka till kina - ompackas och sedan skickas tillbaka till västvärlden igen i form av någon av alla dessa 'powerbank' och får betalt för cellerna två gången...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@xxargs:
Då får vi nog flytta till Kina för att få de mineralerna som vi behöver. Inte svårare än så. Eller stänga ner post nord så vi kan ta deras lager. Men skämt och sidor kan du ge mig än länk på att vi inte kan och inte vill återanvända p.g.a. pris här i sv? Visst är det ett problem men det är som med gruvor folk vill betala då de kan tjäna något på det. Det med miljön är en annan sak. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Du kan hitta enkla UPS från 1500:- och uppåt och även dom brukar ha så mycket intelligens att den registrerar händelsförlopp, hur mycket det drar etc mha USB-kabel och app i datorn.

det du behöver ha lite susning är hur mycket ström din utrustning drar tillsammans och ligga minst 50% till över detta - dvs drar det 300-400 Watt så bör UPS:n klara minst 650 VA

minar/spelar du så är det i den läget du skall mäta strömmen - en enkel och billig mätare som visar påfallande rätt (bättre än många andra snyggare och mycket dyrare modeller) är https://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/36-2897 - inte snygg, inte lättläst men klarar att mäta rätt på även rätt misshandlad 'datorström' och 'LED-lamp' ström - denna har dissekerats och konstaterat att den har en riktig elmätarkrets i sig i kvalitet för debiteringsklassad utrustning i somliga länder och därför mäter riktigt bra på 'fulström'

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har en Eaton 9130 RM 1500Va, som kan driva nätverk, skärmar, stereo, och datorer i 6-8 timmar, lite beroende på om jag bara idlar, spelar musik, eller spelar spel.
Men orsaken till att jag har UPS överhuvudtaget är ju helt annan. Det skyddar grejerna i händelse av skitel på inkommande lina.

"6-8 timmar"; stämmer det verkligen?
Eaton 9130 UPS - Datasheet

Permalänk
Medlem

olastat/låglastat kan UPS gå länge - har man en musikspelare och en förstärkare igång så går det köra i åtskilliga timmar.

allt handlar om lastgraden då egenförbrukningen inte är så stor i reservdrift

Permalänk
Medlem

@C0mbat:
Det handlar alltid om last. Hur många watt tänker du dra och på hur kort tid.

Edit:
Svarade fel.
Edit2:
Så om du drar 35W hur många timmar blir det då?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Givetvis så spelar lasten roll. Jag har själv ett Eaton 5SC 1500I UPS aggregat och med en last på 330W så har jag 18-20 minuters andrum att stänga ner mina servar, och denna tiden ökar ju allt eftersom att de blir nerstängda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0mbat:

Givetvis så spelar lasten roll. Jag har själv ett Eaton 5SC 1500I UPS aggregat och med en last på 330W så har jag 18-20 minuters andrum att stänga ner mina servar, och denna tiden ökar ju allt eftersom att de blir nerstängda...

Det blir som en rak amortering på ett lån, fast tvärtom
Ju längre tiden går och ju mer enheter som hinner stänga av sig, ju längre kan de kvarvarande enheterna hållas vid liv.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Man kan programera om UPS'ens ladding för att ge längre livslängd på batterierna genom att sänka laddspänigen men det kräver att man noggrant kan mäta denna också, dom överladdar dom gärna som standard så man tvingas köpa nya.

Vilken spänning bör man ladda med för att få så lång batterilivslängd som möjligt samtidigt som batteriet är tillräckligt laddat?

Jag antar att UPS:er brukar konstant ha 13,7 V (det dubbla för 24 V-modeller o.s.v.) eller något sådant på batteriet? Det borde väl vara bättre för batteriet att ladda på ibland när batterispänningen har sjunkit under någon viss nivå?

Visa signatur

Huvuddator: Asus laptop 17", i7, 12 GB, Geforce 630M 2 GB

Permalänk
Medlem

Såg inget när jag skummade igenom tråden, när jag köpte min ups så följde det med kablar för att kunna ansluta enheter.. Kanske ke är olika märken, min är en APC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Har en APC Back-UPS Pro 1500 som kommunicerar med min LaCie 5big NAS Pro och även driver den stationära datorn med tillbehör. Jag skruvade ihop ett gäng kablar själv med prylar från Clas Ohlson, kanske inte helt elsäkert men alla prylar kopplade till mina hemmagjorda kablar är ojordade. Bor i Gbg där det sällan är strömavbrott men sedan 2013 när jag skaffade UPS:en så har den räddat mig runt fem gånger, NAS:en stängs av lugnt och fint när batteriet ligger på 30% kapacitet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prylkillen:

Vilken spänning bör man ladda med för att få så lång batterilivslängd som möjligt samtidigt som batteriet är tillräckligt laddat?

Jag antar att UPS:er brukar konstant ha 13,7 V (det dubbla för 24 V-modeller o.s.v.) eller något sådant på batteriet? Det borde väl vara bättre för batteriet att ladda på ibland när batterispänningen har sjunkit under någon viss nivå?

13.5V har jag läst om man vill slippa ta ut och toppa upp dom. Men jag har inte testat att kalibrera om min då jag måste skaffa en stor kondensator som ska simulera batteriet. Problemet med min är att den inte visar riktiga spänningen utan det måste manuellt mätas.