Sleevade kablar från annat märke, funkar det?(PSU)

Permalänk
Medlem

Sleevade kablar från annat märke, funkar det?(PSU)

Tjena. Jag har ett Seasonic 750+ Focus, helt modulärt. Som många andra är man sugen på sleevade kablar i färg med temat jag tänkt.

Jag läste precis en tråd på reddit om att inte mixa kablar mellan olika märke.

Tråden: https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/8w94nm/psa_mod...

Mina tankar innan denna tråden: Sladd som sladd. Tänkte köpa nåt från Aliexpress(vettig säljare).

Vad säger ni? Kan man tex köpa Corsairs sleevade kablar till seasonic psu'er?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

@gurkburk92:

Det tråkiga svaret är absolut inte. Det har att göra med att det inte finns någon standard som tillverkare följer för hur sladdar ska vara kopplade i PSU änden. Inte ens mellan olika modeller hos samma tillverkare är det nödvändigtvis samma. T.ex. en sladd ifrån en Seasonic 750W kan smälta och brinna, eller bränna andra komponenter, om den sätts i en Seasonic 850W. Samma visa om du använder en Seasonic sladd i en Corsair PSU.

Använd sladdarna som kommer med den PSU som du avser att använda, annars finns risken att datorn går upp i rök.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

@gurkburk92:

Det tråkiga svaret är absolut inte. Det har att göra med att det inte finns någon standard som tillverkare följer för hur sladdar ska vara kopplade i PSU änden. Inte ens mellan olika modeller hos samma tillverkare är det nödvändigtvis samma. T.ex. en sladd ifrån en Seasonic 750W kan smälta och brinna, eller bränna andra komponenter, om den sätts i en Seasonic 850W. Samma visa om du använder en Seasonic sladd i en Corsair PSU.

Använd sladdarna som kommer med den PSU som du avser att använda, annars finns risken att datorn går upp i rök.

Satan.. Tack för svaret iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Som sagt ska man inte använda kablar från andra nätagg, men det finns extensions som är universella och ansluts till dina befintliga kablar. Se t.ex. dessa från Phanteks. Finns i olika färger

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem

En workaround är att vara köpa sleeven. Pins. Och verktyg för klämma. Sen klipper du sladdarna du redan har. Mycket jobb dock

Skickades från m.sweclockers.com