Wish-kunder drabbas av extra avgifter trots avtal med Postnord

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvennaJensen:

Som utbildad Socionom med kunskaper om Försörjningsstöd (socialbidrag är slang, ofta för dom som ser ner på utsatta

Har det alltid varit så (frågar som en helt oinsatt i ämnet), eller är det ett språkbruk som definierats om med tiden? Dvs ungf. som städare -> lokalvådare -> sanitetstekniker -> miljöingenjör (eller vad dagens korrekta ord är, är även lite osäker där)?

Skrivet av SvennaJensen:

Att stora villor med höga lån är så billiga beror på att räntan subventioneras enormt för dom som redan har, som jag med ett skyhögt lån på 3 miljoner med en ränta som underligt billig, sedan avdrag på det billiga...

Ny blir jag nyfiken på dina påståenden. På vilka sätt subventioneras räntorna? Jag är väl medveten om att man kan göra avdrag för de i inkomsten (som du mycket riktigt skriver "sedan avdrag på det billiga"), och det kan man ju diskutera, men att räntorna är subventionerade känner jag inte till och här helt nytt för mig (som brukar har någorlunda kolla på ekonomi)?

Fö. så tycker jag (för att gå tillbaka till ämnet lite) att det är vettigt att PostNord och Wish slutit denna typ av avtal så man slipper den manuella hanteringen på mottagarsidan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Väldigt märkligt att man kallar det ett ”avtal med wish” när det sen bygger på att samtliga underleverantörer behöver implementera, tvivlar på att alla dom har kapacitet och intresse för det.

Nu har jag aldrig handlat av Wish, men det kan ju kanske vara som Amazon, där de både säljer själva, och även låter underleverantörer sälja via deras ehandelsplattform?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Miljöingenjörer jobbar inte med städning Det hette socialbidrag mellan 1982-2001. Riksnormen för försörjningsstöd är för övrigt lägre än vad som i folkmun kallas existensminimum, om du t.ex. får utmätning från Kronofogden så får du behålla mer. Det en ensamstående får i försörjningsstöd är sedan årsskiftet 4000 kr/månaden utöver hyra, läkemedel, vårdavgifter, el, fackavgift/a-kassa och hemförsäkring. 4000 kr ska alltså räcka till internet, telefon, tv-avgift, privata försäkringar, kläder, skor, mat, hygienartiklar, och allt annat som kan behövas. Enligt riksnormen ska du spendera 58 kr/dagen på mat.

En vuxen person (över 20) får minst 124,17:- i timmen på McDonalds så 30 timmar i veckan (utan OB) blir drygt 14900 kr före skatt i månaden, vilket är tillräckligt för att kvalificera sig för A-kassan, sjukförsäkringen och överleva på om du har hyfsad hyra. Heltid borde även löna sig för de med barn. Tror man måste ha en viss människosyn för att hävda att folk hellre jäser och lever helt utan några medel. Är inte som du får bo i en dyr lägenhet som ensamstående på bistånd heller. Hatpolitisk dravel att ens ta upp i den här tråden, Sverige gör inget annat än Kina då Kina också har moms på privatimport utan tröskelvärde, så det handlar inte om något unikt drag att kasta skit på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@martinot: Miljöingenjörer jobbar inte med städning Det hette socialbidrag mellan 1982-2001. Riksnormen för försörjningsstöd är för övrigt lägre än vad som i folkmun kallas existensminimum, om du t.ex. får utmätning från Kronofogden så får du behålla mer. Det en ensamstående får i försörjningsstöd är sedan årsskiftet 4000 kr/månaden utöver hyra, läkemedel, vårdavgifter, el, fackavgift/a-kassa och hemförsäkring. 4000 kr ska alltså räcka till internet, telefon, tv-avgift, privata försäkringar, kläder, skor, mat, hygienartiklar, och allt annat som kan behövas. Enligt riksnormen ska du spendera 58 kr/dagen på mat.

En vuxen person (över 20) får minst 124,17:- i timmen på McDonalds så 30 timmar i veckan (utan OB) blir drygt 14900 kr före skatt i månaden, vilket är tillräckligt för att kvalificera sig för A-kassan, sjukförsäkringen och överleva på om du har hyfsad hyra. Heltid borde även löna sig för de med barn. Tror man måste ha en viss människosyn för att hävda att folk hellre jäser och lever helt utan några medel. Är inte som du får bo i en dyr lägenhet som ensamstående på bistånd heller. Hatpolitisk dravel att ens ta upp i den här tråden, Sverige gör inget annat än Kina då Kina också har moms på privatimport utan tröskelvärde, så det handlar inte om något unikt drag att kasta skit på.

Var mest intresserad av språkbruket, och då speciellt hur ord förändras och definieras av makten i samhället (dvs. av politiska och ideologiska orsaker). Detta då det inte alltid är så lätt (om man inte håller på med detta) att hänga med i vad för ord som är "rätt" eller "fel" att använda (det ändras ju precis som du klargör ovan över tid och beroende på politiska vindar).

Den andra frågan jag ställde mig var om de påstådda subventionerna av bolån (dvs. andra än de skattemässiga avdragen). Har tyvärr inte fått något svar på det.

I övrigt så har jag endast diskuterat PostNord och deras pakethantering (även om mycket annat OT i tråden, så är det inget jag deltar i). Tycker de gör helt rätt i att vara konsekvent med MOMS-hanteringen mot alla.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@Petterk: PS. Minimilöner, facket, A-kassa, bidrag (oavsett dagens namn på de) och andra politiska diskussioner får du föra med andra här (inget som jag gör, och speciellt inte här i denna tråden om PostNord och kinapaket).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: Du vet väl själv att det inte finns några andra subventioner än ränteavdraget. Räntan är givetvis artificiellt sänkt genom styrräntan, men Riksbanken är fristående och har bara det egna inflationsmålen att leva upp till. Från politikens/lagens sida heter det bara att Riksbanken ska upprätthålla ett fast penningvärde. Kräver du svar på helt andra frågor än Wish och PostNord så är du inte här och endast diskuterar PostNord och deras hantering.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Självfallet ska Sverige ta ansvar. Eller du kanske skiter i vad som händer med miljön så länge du inte behöver leva i den?

Du missade helt poängen. Bara för att andra inte gör något betyder det inte att man ska skita i det själv. Framförallt när det är av yttersta vikt för denna planets fortsatta välmående.

Vi säger så.

Det står inte mellan att folk dör och miljön. Folk brukar kunna ha mer än en tanke i huvudet samtidigt. Visste du att upp emot sju miljoner personer dör årligen pga. miljöutsläpp?

https://www.telegraph.co.uk/news/2018/05/01/estimates-7-milli...

Nej, jag skiter helt och hållet i moralpanik, skulle det göra en faktisk skillnad skulle jag förstå det, men det här är bara idioter som klappar sig själv på axeln.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nej, jag skiter helt och hållet i moralpanik, skulle det göra en faktisk skillnad skulle jag förstå det, men det här är bara idioter som klappar sig själv på axeln.

Det är värre än idioter som inte bryr sig om andra eller sin omvärld. Handlar inte om moralpanik.. Handlar om att inse problemen med den livsstil som den mänskliga populationens överkonsumtion och förstörande av miljön och vad som sker inom ett par år och vad som kommer att ske inom en längre tid.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Helt vete också, jag har beställt saker för närmare 800 från wish. Trodde att allt var ordnat nu. Hoppas det kommer fram. Får se om några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nu har jag aldrig handlat av Wish, men det kan ju kanske vara som Amazon, där de både säljer själva, och även låter underleverantörer sälja via deras ehandelsplattform?

Jo så kanske det kan vara, men känns väldigt rörigt att både wish och PostNord då gått ut med att det ska vara ”löst” & avgiftsfritt, blir väldigt förvirrande för slutkund.

Permalänk
Medlem

Jaha Wish kan inte fixa så att jag slipper betala avgiften hos PostNord trots att jag beställt efter den 14e och trots att det stod klart och tydligt på hemsidan när jag beställde att avgifterna ska ingå. Tveksamt om jag kan få tillbaka pengarna för beställda varan heller... första och sista gången från Wish.

Har pratat med Wish supporten flertalet gånger men de svarar bara med standardsvaret att man ska kontakta PostNord. PostNord säger i sin tur att Wish har inte märkt paketet som de skall och de vet mycket väl att de ska göra detta och att PostNord inte kan göra något utan att jag ska vända mig till Wish.

Suck....

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Det är värre än idioter som inte bryr sig om andra eller sin omvärld. Handlar inte om moralpanik.. Handlar om att inse problemen med den livsstil som den mänskliga populationens överkonsumtion och förstörande av miljön och vad som sker inom ett par år och vad som kommer att ske inom en längre tid.

Du har ingen aning om jag bryr mig eller ej.

Du attribuerar dina åsikter till hur du tycker världen ska se ut med hur det faktiskt ser ut.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@martinot: Du vet väl själv att det inte finns några andra subventioner än ränteavdraget.

Det påstods annat i tråden - därav min fråga (som den postaren aldrig valde att följa upp - tror inte kollen var så stor där).

Skrivet av BasseBaba:

Jo så kanske det kan vara, men känns väldigt rörigt att både wish och PostNord då gått ut med att det ska vara ”löst” & avgiftsfritt, blir väldigt förvirrande för slutkund.

Jo, det kan jag hålla med om.

Kan ju dock vara en kommunikationsmiss mellan Wish och deras externa butiker som använder deras e-handelsplattform (är kritisk till mycket angående PostNord, men här tror jag inte att felet ligger hos dom).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Att Wish ens ska undantas tycker jag är lite märkligt minst sagt. Och att det nu finns undantag kommer, som det nu visats, att skapa massor av logistiska problem.

Nu låter du som en riktig bakåtsträvare.

Nej, vad vi gör spelar ingen direkt roll. Men det spelar en enorm roll indirekt. Vi leder via exempel, små initiativ ger chans för att testa nya produkter, tekniker och lagstiftningar.

Ett väldigt bra exempel på detta är Norges elbilspolitik. Norge är ett land ännu mindre sett till befolkning än Sverige, men dom har genom sin politik gett tekniken ett jätteskutt in i framtiden då de olika tillverkarna har haft möjlighet att känna sig fram i Norges marknad innan det tagits vidare till övriga Europa, Nord Amerika och Asien.

Visst, vill du dra en säck över huvudet och sura, så gör det. Men stoppa inte då dom som faktiskt vill göra något som vi kan vara stolta över.

Vem handlar från en plats som bedrar sin kunder på sin första sida

https://youtu.be/ZG-Joa3e5Tk

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvennaJensen:

Som utbildad Socionom med kunskaper om Försörjningsstöd (socialbidrag är slang, ofta för dom som ser ner på utsatta) på en hög nivå så tjänar du alltid mer på ett arbete än att gå till Socialtjänsten. Runt 3500-4000 i månaden "får" du av Socialtjänsten. 75% lön ger absolut mer än de pengar du kan få hos Socialtjänsten även om du skulle ha ett lågavlönat jobb. Sedan är det en enorm press att gå till Socialtjänsten, och inga tillgångar får innehas... Att stora villor med höga lån är så billiga beror på att räntan subventioneras enormt för dom som redan har, som jag med ett skyhögt lån på 3 miljoner med en ränta som underligt billig, sedan avdrag på det billiga...

För all del, jag kanske har missförstått något men jag tänker mig ersättning som utgår för den utsatte innebär ersättning för tillgänglig hyreslägenhet via hyresbolag kommunen väljer + försörjningsstödet? Vi tar för exemplets skull en standardhyra på 4000 kr/månad via den lokala kommunens go-to för lägenheter samt använder 3750 kronor som är mitten av dina siffror och landar på 7750 kr.

Om vi ska utöka kostnadsbehovet med att arbeta 30 minuters pendling bort där jag bor (85 kr enkel med buss innan rabatt (3740 kr/mån). Busspriset med full rabatt hamnar ungefär i nivå med bränslepriset men bränslet blir som regel billigare med tanke på reseavdraget men varierar så klart med bilvalet.

Vi räknar på en 75% tjänst förlagd på 22 dagar/månad och använder en äldre bil som drar 0,8 L/mil och landar på 2200 kr/månad. Vi skippar utökade slitagekostnader, värdeminskning etc och jämkar det mot femhundringen per månad som man får tillbaka på skatten för bränslet givet att man pendlar ett fullt år.

Den simpla kalkylen säger då att vid 0% sjukfrånvaro (vilket normalt är 12-20 sjukdagar/år) så bör din lön ligga på 15 100 kr/mån (20 200 kr/mån vid 100%, 126,25 kr/tim) för att möta ersättning för hyra, försörjningsstöd samt merkostnad för pendlingen, vilket är bra precis lönenivåerna för handels 2018, och som var lägre för ett antal år sedan. Visst kan man optimera några hundringar, kanske någon tusenlapp här och där samt räkna på viss OB eller dylikt men i praktiken kan vi lika gärna hamna på plus som minus jämfört med ersättningen från välfärden, eller resonerar jag fel någonstans?

Det ekonomiska incitamentet för att utföra arbete kanske inte på ytan ser ut att sprudla för vissa individer, men förklara gärna om jag går fel i tankarna någonstans.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Tittade lite på wish nu och upptäckte att när jag lägger in varan i kundvagnen och trycker på betala och sedan på visa detaljer så står det moms 0,00 SEK, Fungerar det även fast det står att det inte är Moms. Är det någon mer än jag som haft detta problem?

Vill inte betala 75 kronor i onödan..

Permalänk
Inaktiv

Hur verkar det med avgiften i dagsläget? existerar den fortfarande eller vågar man beställa från wish nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246541:

Hur verkar det med avgiften i dagsläget? existerar den fortfarande eller vågar man beställa från wish nu?

Från Postnords sida:
I vårt avtal med Wish framgår att försändelser där momsen redan är inbetald ska vara försedda med en speciell etikett som gör att PostNord vid den första scanningen kan se att momsen redan är betald. Om den här etiketten saknas kan inte PostNord säkerställa att momsen är inbetald och då måste vi enligt direktiv från Tullverket säkerställa att momsen är inbetald innan försändelsen kan levereras, vilket gör att en avisering skickas ut. Tyvärr har inte alla Wishs försäljare implementerat systemet, vilket gör att vissa försändelser anländer till Sverige utan den här etiketten, trots att momsen har dragits vid köptillfället.

Om du vet med dig att försändelsen som du har fått avisering om kommer från Wish, har ett ordervärde under 1 500 kronor samt inte innehåller en så kallad restriktionsvara (oftast kosttillskott), ombeds du kontakta PostNords kundservice med ordernummer från Wish. Då frisläpps din försändelse och du kommer att få den levererad enligt gällande tjänstevillkor.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H