Permalänk
Medlem

Problem med medieomvandlare

Hej!

Har lite problem med att få bredbandet att fungera hemma. Har nyligen fått fiber genom IP-only hemma och bredband och IP-TV genom telenor . När jag kopplar routern till medieomvandlaren så fungerar den i en dag sen på morgonen dagen efter så har jag inget internet. IP-TV har fungerar felfritt under hela perioden och den är kopplad direkt till medieomvandlaren. Telenor har skickat en ny router men det visar sig att den strular lika mycket. Telenors lösning är oftast att sätta på och slå av allting vilket fungerar ibland men nu fungerar inget alls. Enligt både telenor och IP only så ser allt fint ut från deras sida. När jag kopplar datorn till medieomvandlaren så får jag inget internet då heller. Det har hänt att det fungerar men just nu verkar inget fungera. Vad tror ni detta kan bero på?

Permalänk
Medlem

Att du inte får internet när du kopplar datorn direkt kan bero på att isp'n har låst sig till en macadress. Min leasing från ispn är låst på 24h, men det går att ringa och be dom släppa den.

Har du någon annan router att testa med? Alltså inte från ispn. Samma sak där, kan krävas att ispn släpper leasingen för att du ska få ett ip.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Att du inte får internet när du kopplar datorn direkt kan bero på att isp'n har låst sig till en macadress. Min leasing från ispn är låst på 24h, men det går att ringa och be dom släppa den.

Har du någon annan router att testa med? Alltså inte från ispn. Samma sak där, kan krävas att ispn släpper leasingen för att du ska få ett ip.

Har testat annan router och det är samma problem. Menar du att telenor har låst till en Mac-adress på routern? Jag har kontaktat telenor och sagt min mac adress på både medieomvandlaren och routern då borde de ha kunnat räkna ut att detta är problemet om så var fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behöver inte nödvändigtvis vara det som ligger bakom det stora problemet. Men om den låser leasingen till en macadress så kan det göra det omöjligt att felsöka om man inte väntar 24h innan man kopplar in nästa enhet.

Som sagt ring och hör med din isp om dom låser ip't till en macadress, det kan förklara en del svårigheter under själva felsökningen iallfall. Min ISP kunde släppa låset ned till 5min när jag hade problem och behövde felsöka.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Behöver inte nödvändigtvis vara det som ligger bakom det stora problemet. Men om den låser leasingen till en macadress så kan det göra det omöjligt att felsöka om man inte väntar 24h innan man kopplar in nästa enhet.

Som sagt ring och hör med din isp om dom låser ip't till en macadress, det kan förklara en del svårigheter under själva felsökningen iallfall. Min ISP kunde släppa låset ned till 5min när jag hade problem och behövde felsöka.

Personen på telenor som jag pratade med sa att det var inget han kände igen istället så gjorde han en felanmälan till IP-only vilket jag tror ligger bakom problemet.

Skickades från m.sweclockers.com