Skärm slår av vid uppstart / Win 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Skärm slår av vid uppstart / Win 10

Hej,

Skulle spela FIFA när spelet låser sig, startar om datorn och då kommer jag inte in i Windows. Skärmen släcks ned innan den kommer till inloggningsrutan. Har testat att trycka in F8 och kommer då till en meny med olika val och har testat att återställt datorn, gjort systemåterställning och startreperation.

Fortfarande svart, idéer på hur det kan lösas?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

testa felsäkert läge och avinstallera drivrutinerna till grafikkortet kan varit dom som ballat ur och fått filfel om det funkar så pass långt att grafikdrivarna inte än har laddats.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

@Rouge of Darkness: Tack för ditt svar. Jag startade i felsäkert läge och avinstallera den, men när jag startar om ligger enheten (grafikkortet) kvar. När jag ska uppdatera drivrutin står det att jag har den senaste.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Direkt:

@Rouge of Darkness: Tack för ditt svar. Jag startade i felsäkert läge och avinstallera den, men när jag startar om ligger enheten (grafikkortet) kvar. När jag ska uppdatera drivrutin står det att jag har den senaste.

Har du kopplat datorn med TV'n? Om så, dra ut alla sladdar utom skärm -> Grafikkortet. Jag tänker som så att bilden kanske skickas någon annanstans, i och med att du får en POST bild innan skärmen slocknar.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | 8700K | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME 960 500GB | AG271QG
Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Corsair Gaming Sabre Optical

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

@BurningMan: Jag kopplar bara om jag ska se film, men har det inte kopplat nu.

Nu när jag är i felsäkert läge är det vad jag förstått kallas "artefakter" som små gröna lodräta streck över hela skärmen.

Jag tänkte avinstallera drivrutinerna för grafikkortet manuellt under "Program & Funktioner" i Kontrollpanelen, men då står det "Avinstallation misslyckades".

Så har kört fast lite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Direkt:

@BurningMan: Jag kopplar bara om jag ska se film, men har det inte kopplat nu.

Nu när jag är i felsäkert läge är det vad jag förstått kallas "artefakter" som små gröna lodräta streck över hela skärmen.

Jag tänkte avinstallera drivrutinerna för grafikkortet manuellt under "Program & Funktioner" i Kontrollpanelen, men då står det "Avinstallation misslyckades".

Så har kört fast lite.

Okej, hoppa då över att manuellt avinstallera drivrutinen. Vad har du för GPU? Jag vet av erfarenhet att iaf Nvidia har funktionen att rensa installerad drivrutin och konfigurationer när man uppdaterar eller installerar om drivrutinen. Det är en checkruta man kryssar i innan filer börjar kopieras under installationsförloppet. Har du prövat med det?

Kör installationsprogrammet också som administratör.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | 8700K | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME 960 500GB | AG271QG
Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Corsair Gaming Sabre Optical

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av BurningMan:

Okej, hoppa då över att manuellt avinstallera drivrutinen. Vad har du för GPU? Jag vet av erfarenhet att iaf Nvidia har funktionen att rensa installerad drivrutin och konfigurationer när man uppdaterar eller installerar om drivrutinen. Det är en checkruta man kryssar i innan filer börjar kopieras under installationsförloppet. Har du prövat med det?

Kör installationsprogrammet också som administratör.

Jag avinstallerade drivrutinen för grafikkortet med hjälp av ett program. Sen ladda jag ned en ny rutin från Nvidias hemsida. Men det blev då ännu sämre, kan inte starta datorn i annat än felsäkert läge.

Jag tror att jag lämnar in den till service på måndag eller köper en ny dator (denna är köpt 2011).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2009

Om problemet kommer efter att du installerat drivrutinen, och du dessutom testat andra drivrutiner, låter det definitivt som att grafikkortet tyvärr blivit defekt.

Ifall datorn har integrerad grafik kan du använda den medan du väntar på nytt kort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av dunis90:

Om problemet kommer efter att du installerat drivrutinen, och du dessutom testat andra drivrutiner, låter det definitivt som att grafikkortet tyvärr blivit defekt.

Ifall datorn har integrerad grafik kan du använda den medan du väntar på nytt kort.

Det kommer även ett ljud/missljud inifrån chassit, öppnade chassit och lyssnade och ljudet kommer från grafikkortet. Ljudet kommer i samband med spel när datorn ansträngs mer. Så grafikkortet har säkert gjort sitt.

Datorn "dog" ju även i samband med uppstart av spelet också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Jul 2011

är det DP? vet att Nvidia skickat ut en firmware uppdatering för att DP krånglat på 800,900,1000 korten, råkade själv ut för det Den finns Här

sen kan man köra t.ex. DDU ( display driver uninstaller ) som är imo ett av det bästa programmen för att rensa bort gamla skräpfiler från tidigare installationer. det funkade iaf för mig.

prova även att ha skärmen avstängd ( på strömbrytare ) och starta upp datorn, sen slå på skärmen. se om det blir någon skillnad.
har varit lite strul med DP sladdar också. Det kan man läsa om Här

hoppas det hjälper

ASUS STRIX 980 GTX | Asus P8Z68 Deluxe-Gen 3 | Intel Core i7 3770K | 32 GB Crucial Ballistix DDR3 PC12800/1600MHz CL9 (4 x 8GB) | Noctua NH-D15 | samsung 850 Pro SSD 120gb | Fractal Define R5 | Seasonic Force 80+ Gold 750W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Farthinder:

är det DP? vet att Nvidia skickat ut en firmware uppdatering för att DP krånglat på 800,900,1000 korten, råkade själv ut för det Den finns Här

sen kan man köra t.ex. DDU ( display driver uninstaller ) som är imo ett av det bästa programmen för att rensa bort gamla skräpfiler från tidigare installationer. det funkade iaf för mig.

prova även att ha skärmen avstängd ( på strömbrytare ) och starta upp datorn, sen slå på skärmen. se om det blir någon skillnad.
har varit lite strul med DP sladdar också. Det kan man läsa om Här

hoppas det hjälper

Tack för ditt svar. Jag använde mig av DDU. Jag gick och köpte ny dator istället :D. Hade ändå planer på att köpa en ny till hösten