Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2007

VPS caching

För tillfället ligger min sida på en shared hosting. Den går rätt så slött trots att den ligger på nginx, litespeed, apcu och opcache. Speciellt tar det tid att ladda första sidan.

Jag ska flytta till en VPS med nginx. Teknikern sa att litespeed, apcu och opcache inte behövs på en VPS och att nginx är tillräckligt för att cacha statiska sidor. Har han rätt kommer jag inte få ännu bättre responstider om jag kör med allt jag har på min shared hosting?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2010

Låter ju snarare som en omöjlig fråga att svara på utan att veta vad det är som gör att sidan är slö.
Om du kör den lokalt på datorn eller någon annan maskin/VM på nätverket, är den slö då också?
Om den fortfarande är slö är problemet troligen med konfigurationen eller helt enkelt uppblåst lösning. Om den är snabb lokalt så är det något annat.

Är det nu så att han har rätt så är väl det hur som inte ett problem? Bara stänga av opcache osv.

Har du kollat vad det faktiskt är som tar tid när sidan laddas eller prövar du bara saker helt ur tomma intet och hoppas det blir bättre?

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Trädvy Permalänk
Legendarisk
Hedersmedlem
Plats
::1
Registrerad
Dec 2002

@nicoX: Det låter som om "teknikern" du har talat med är mer intresserad av att få över dig som kund än att ge dig riktiga råd. Shared hosting är ingen höjdare, men om han inte har profilat ditt program och identifierat var flaskhalsen ligger i din befintliga miljö så kan han inte göra sådana uttalanden, och även om han har det så kan (och bör!) du absolut behöva använda opcache, apcu eller liknande även på en VPS. Det vore helt tokigt att påstå något annat, såvida man inte bara vill försöka kränga mer kapacitet till dig...

Undrar som @Elghinnarisa om du har undersökt vad det är som tar tid? Om du inte har profilat koden så kika på Xdebug.

Abstractions all the way down.