Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, men Telia bygger eget för GSM och UMTS på 900 i samma veva, Tele2/SUNAB/SULAB måste väl ändå fortsätta driva 3G/UMTS på band 1/2100? Även om Telia slutar använda det i områden där de byggt eget. Annars blir de (Tele2) ju utan UMTS helt i hållet. Så nog måste de behålla licenserna tiden ut. Telia är väl säkert inte ägare i SUNAB fram till det är dags att buda på licenserna igen däremot. Drar sig Telia ut innan dess borde de väl kunna överföra licenserna till Tele2 och lägga ner firman också, eller bara fortsätta som helägt dotterbolag. 2100 får ju inte användas till annat än UMTS, så refarmat blir det väl efter 2025.

Nja, det är precis det som Tele2 kommer göra, SUNAB:s 3G nät är det nät som de tänker släcka ner, och det inkluderar hela Tele2s 3G nät. Ett rykte jag hört är att Tele2 kommer få roama på Telias 3G nät efter 2025, men man vet inte vad som kommer hända, vi får helt enkelt se vad som händer. För övrigt, intressant att du säger att 2100 inte får användas till annat än UMTS, menar du då detta som Telia och Tele2 har, eller menar du 2100 totalt? För vår operatör 3 använder 2100 för 4G också.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milky Way:

Tyvärr inte. Det är ett fåtal modeller.

https://www.tele2.se/tackning-nat/volte

De listar inte ens någon iPhone!?!

Apple är ju nästan alltid sega med praktiska saker så är ju inte förvånande

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@jnsson: Hi3Gs licens/tillstånd kräver också (från början åtminstone) att UMTS används "Enligt nuvarande villkor ska tillståndshavaren tillhandahålla elektroniska kommunikationstjänster med UMTS/IMT 2000 teknik." – https://pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dokumen...

Att det ska vara tjänsteneutralt tillkom väl straxt efter förnyelsen av 2100-frekvenserna/tillstånden. De verkar ha börjat med LTE i 2100 också, men äger ju också tillräckligt med spektrum för att köra både UMTS och LTE på 2100, om de så vill. Är något SULAB/Tele2 också bör kunna göra, men som Telia alltså inte är intresserad av i och med att de avvecklar det gemensamma nätet. P.g.a. täckningskrav eller täckning överhuvudtaget vill hur som helst knappast Tre släcka ner UMTS på 2100.

Permalänk
Medlem

@jnsson: Dessutom vill nog Tele2 använda utrustning de själva äger/betalat för, så att de lägger ner och inte ersätter med något eget UMTS/3G-nät vettefan.

Permalänk
Medlem

GSM fungerar utmärkt för tal och sms vilket en stor del av mobiltelefonanvändarna fortfarande använder.

Man har ju ofta byggt på masterna med 3G och 4G istället för att ta bort 2G antennerna.

Jag kan tänka mig att man inte kommer bygga ut 2G speciellt mycket, men det finns ingen speciell anledning att ta bort det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Kör verkligen Telia LTE på 900 Mhz? Har för mig att det bara är GSM och UMTS där...

jag angav inte vilken operatör som använde vad - det finns både UMTS (Telia och Hi3G) och LTE 10 MHz (N4M) på 900 MHz-bandet tillsammans med enstaka GSM-carrier på sidorna för N4M resp. Telia LTE/UMTS-mackorna.

Permalänk
Medlem

Man ser nog tekniken wcdma på 2100 MHz som en teknisk återvändsgränd. Frekvensen medger taskig yttäckning och tekniken medger inte högre hastigheter än 28 Mbit/s vilket är långt under vad 4G ger. Finns nog inte anledning att hålla tekniken igång längre. Har ju varit igång i över 15 år!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Gaist: Fast nu handlar det ju inte om att använda spektrumet till annat, Telia använder ju sina 900 MHz-frekvenser till GSM/2G och UMTS/3G här istället för att bygga LTE på 900 och de har inget tillstånd för att köra LTE på 2100. Data-användningen på 3G minskar givetvis, men det används fortfarande till röst/sms/mms och för den delen M2M, vilket ju är varför Telia bygger nytt UMTS-nät.

Edit: Samma bandbredd som en typisk LTE-implementation ger dig 42,2 Mbit/s utan MIMO och 84,4 Mbit/s med MIMO som teoretisk max med HSPA+ för övrigt. På 2100-frekvenserna kan operatörerna köra högre än så om de skulle vilja då de har mer bandbredd/frekvenser att tillgå.

Permalänk
Medlem

Telia har plats på 800, 1800, 2600 utöver 900 MHz, de saknar inte 2100 överdrivet mycket idag.

1800 är väldigt brett band så där går det att knöla in mycket om man vill (N4M och Telia delar det bandet idag - vet inte om Hi3G har hornat in sig i något hörn där ännu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Telia har plats på 800, 1800, 2600 utöver 900 MHz, de saknar inte 2100 överdrivet mycket idag.

1800 är väldigt brett band så där går det att knöla in mycket om man vill (N4M och Telia delar det bandet idag

Dold text

- vet inte om Hi3G har hornat in sig i något hörn där ännu)

Hi3G Access/Tre har tillstånd/licens för 1800/band 3, men bara 2 x 5 MHz och jag vet inte om de faktiskt använder det någonstans. De två andra har (2 x) 30 respektive 35 MHz. UMTS kommer ingen köra på 800 eller 1800, eller 2600 för den delen. På 900 har Telia enbart plats för GSM och UMTS, de som har utrustning för 2100 får väl byta till Tre, Telenor eller Tele2 om de nu alla tänker köra vidare och Telia inte tänker samarbeta med någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@jnsson: Dessutom vill nog Tele2 använda utrustning de själva äger/betalat för, så att de lägger ner och inte ersätter med något eget UMTS/3G-nät vettefan.

Står så här hos Tele2 själva: "Svenska UMTS-nät AB, Sunab, ansvarar för att bygga, äga och driva Tele2:s och Telias gemensamma 3G-nät. Som en naturlig del av den framtida nätutvecklingen har de två företagen kommit överens om att succesivt avveckla Sunab-nätet. Arbetet med en succesiv överförflytt av trafik beräknas inledas i slutet av 2018 och vara helt genomförd vid slutet av 2025.

3G-nätet har idag över 6 000 basstationer som successivt kommer avvecklas eller återanvändas inom annan nätutbyggnad, vilket kommer innebära kostnads- och energieffektiviseringar för Tele2. " - http://news.cision.com/se/tele2-ab/r/tele2-och-telia-accelere... vilket jag tolkar som om de iallafall inte kommer bygga 3G nät

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Står så här hos Tele2 själva: "Svenska UMTS-nät AB, Sunab, ansvarar för att bygga, äga och driva Tele2:s och Telias gemensamma 3G-nät. Som en naturlig del av den framtida nätutvecklingen har de två företagen kommit överens om att succesivt avveckla Sunab-nätet. Arbetet med en succesiv överförflytt av trafik beräknas inledas i slutet av 2018 och vara helt genomförd vid slutet av 2025.

3G-nätet har idag över 6 000 basstationer som successivt kommer avvecklas eller återanvändas inom annan nätutbyggnad, vilket kommer innebära kostnads- och energieffektiviseringar för Tele2. " - http://news.cision.com/se/tele2-ab/r/tele2-och-telia-accelere... vilket jag tolkar som om de iallafall inte kommer bygga 3G nät

Finns inget att flytta över trafik till utan nät, Telia bygger nytt 3G/UMTS-nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns inget att flytta över trafik till utan nät, Telia bygger nytt 3G/UMTS-nät.

Telia ja, men jag pratar om Tele2. Ska bli intressant o se hur Tele2 gör när de stängt ner SUNAB nätet, om de väljer o inte ha 3G överhuvudtaget istället.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Telia ja, men jag pratar om Tele2. Ska bli intressant o se hur Tele2 gör när de stängt ner SUNAB nätet, om de väljer o inte ha 3G överhuvudtaget istället.

Gissningsvis använder de licenserna från SULAB eller så snyltar de på Telenor, de har ju redan slagit ihop 2G/GSM-nätet med Telenors. Tillsammans med Telenor har de ju 2 x 14 MHz (utan N4M) på 900 också. Återanvänder Telia utrustning de betalat för lär väl Tele2 göra det samma kan tyckas. Hur de gör efter 2025 beror ju däremot på vad de vinner i auktionerna, 900-bandet går också ut på auktion då för den delen. Att de slutar samarbeta med Telia har nog mer med Telia att göra än något annat.

14 inte 9
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gissningsvis använder de licenserna från SULAB eller så snyltar de på Telenor, de har ju redan slagit ihop 2G/GSM-nätet med Telenors. Tillsammans med Telenor har de ju 2 x 9 MHz (utan N4M) på 900 också. Återanvänder Telia utrustning de betalat för lär väl Tele2 göra det samma kan tyckas. Hur de gör efter 2025 beror ju däremot på vad de vinner i auktionerna, 900-bandet går också ut på auktion då för den delen. Att de slutar samarbeta med Telia har nog mer med Telia att göra än något annat.

Får de bygga 3G med 2 x 9 MHz 900?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Får de bygga 3G med 2 x 9 MHz 900?

900 är teknik-neutralt, men har täckningskrav. Går ju dock fint att köra t.ex. 2 x 5 MHz UMTS och 2 x 2,5 MHz GSM alternativt 2 x 3 MHz UMTS och två block om 2 x 2,5 MHz GSM om man så vill. Kräver ju dock samordning med Telenor som de byggt ihop sitt GSM/2G-nät med. Både GSM och UMTS används ju för röstsamtal/sms/mms så det spelar ju ingen större roll vilket som används för att nå täckningskraven för dito, båda får ju plats också. Sen ser jag att jag läste lite fel, Tele2 själva har 9 MHz på 900, så tillsammans med Telenor har de 2 x 14 MHz utöver det de använder för LTE i N4M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

900 är teknik-neutralt, men har täckningskrav. Går ju dock fint att köra t.ex. 2 x 5 MHz UMTS och 2 x 2,5 MHz GSM alternativt 2 x 3 MHz UMTS och två block om 2 x 2,5 MHz GSM om man så vill. Kräver ju dock samordning med Telenor som de byggt ihop sitt GSM/2G-nät med. Både GSM och UMTS används ju för röstsamtal/sms/mms så det spelar ju ingen större roll vilket som används för att nå täckningskraven för dito, båda får ju plats också. Sen ser jag att jag läste lite fel, Tele2 själva har 9 MHz på 900, så tillsammans med Telenor har de 2 x 14 MHz utöver det de använder för LTE i N4M.

Dock så har Tele2 inte valt o ha 3G tillsammans med Telenor, kan de inte bygga 3G själva eller hur menar du med "Kräver ju dock samordning med Telenor som de byggt ihop sitt GSM/2G-nät med"?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

I Norge så ska ju Telenor stänga ner sitt 3G nät så bara 2G och 4G blir kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dock så har Tele2 inte valt o ha 3G tillsammans med Telenor, kan de inte bygga 3G själva eller hur menar du med "Kräver ju dock samordning med Telenor som de byggt ihop sitt GSM/2G-nät med"?

Jag vet inte om de har frekvenser över efter de byggt ihop 2G/GSM-näten, och det skulle kunna kräva samordning. 900-frekvenserna/blocken som Tele2 och Telenor har tillstånd för används enbart till GSM i dagsläget, och det måste såklart finnas någon form av överenskommelse på vad dessa basstationer/celler ska köra för frekvenser om du ska blanda in UMTS även när Telenor inte har något med infrastrukturen/nätet att göra.

Permalänk
Medlem

SULAB verka följa med överallt när man söker runt på internets pga. någons felskrivning spritts ut runt i olika dokument ala 'cut and paste' utan att ifrågasättas... Ute i verkligheten finns det ingen 'SULAB' utan det finns bara SUNAB - dvs. Svenska UMTS-nät AB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

SULAB verka följa med överallt när man söker runt på internets pga. någons felskrivning spritts ut runt i olika dokument ala 'cut and paste' utan att ifrågasättas... Ute i verkligheten finns det ingen 'SULAB' utan det finns bara SUNAB - dvs. Svenska UMTS-nät AB.

SULAB Org.nr 556606-7772 finns givetvis. Dotterbolag till SUNAB däremot. SULAB som används mot PTS.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

SULAB Org.nr 556606-7772 finns givetvis. Dotterbolag till SUNAB däremot. SULAB som används mot PTS.

Det jag sett dokument på tidigare (men inte hittar nu), är förklaringar till att det ser ut som det gör, är att precis som jag skrev tidigare i tråden. Att en licens aldrig fick överlåtas. SUNAB är deras bolag som bygger nät. SULAB är licenshållare och ska enligt det dokumentet på något sätt göra att licensen fortfarande är Tele2:s och att Telia aldrig kom över någon licens. Telia har fått hyra in sig på licensen. Annars kunde SUNAB lika gärna fått överta licensen men det gick tydligen inte.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Det jag sett dokument på tidigare (men inte hittar nu), är förklaringar till att det ser ut som det gör, är att precis som jag skrev tidigare i tråden. Att en licens aldrig fick överlåtas. SUNAB är deras bolag som bygger nät. SULAB är licenshållare och ska enligt det dokumentet på något sätt göra att licensen fortfarande är Tele2:s och att Telia aldrig kom över någon licens. Telia har fått hyra in sig på licensen. Annars kunde SUNAB lika gärna fått överta licensen men det gick tydligen inte.

SULAB är ett helägt dotterbolag till SUNAB, SULAB används mot PTS mer än så kan jag inte säga egentligen (överlåta inom den egna koncernen brukar gå bra, och händer, och den ska väl ha överförts här med).

SUNAB ägs sen till 50 % av Telia och 50 % av SUNHAB, SUNHAB är helägt av Tele2 Sverige AB. Från det som går att tyda från vad som sades 2001 är att SUNAB (SULAB) ska äga UMTS-licenserna. Är ju sen SULAB som fått ny tilldelning osv. Svårt att veta vad avtalen mellan Tele2 och Telia är utöver det. SUNAB har 7 anställda på pappret, arbetet görs hos respektive operatör/nätbolag i praktiken. Avvecklingen kommer ju ske gradvis och varken SUNAB eller Tele2 har sagt något om vad det innebär överhuvudtaget. Därav frågorna Läggs bara SUNAB ner så försvinner väl licensen, men de har ingen större anledning att lägga ner om Tele2 kan använda sig av licenserna genom SUNAB, även om Telia investerar noll, efter 2025 är de såklart borta ur leken då det åker ut till ny auktion då hur som helst. Det som undras är alltså vad Tele2 kommer göra med infrastrukturen de betalat för. Telia har redan börjat bygga nya 2G/3G-stationer på egen hand som säkert återanvänder grejer. Sen kan de såklart sluta avtal med Telenor för UMTS eller bygga eget nät även de på 900 om de vill döda SUNAB i förtid gissningsvis. Inget som framgått, Telias plan är lite tydligare.

Permalänk

Kanske gör dom ingenting och säljer mobilnätssidan och satsar på fiber och TV och möjligen stannar som virtuell operatör på mobilsidan

Med all nybyggnad och nyinvesteringar som måste göras för varenda generation och varenda licens, kanske det är bättre att satsa på fiberssidan. Jag personligen tror att det börjar bli tröttsamt att hänga med i den ständiga jakten på tillräcklig kapacitet i luften. När alla har fiber vore den naturliga utvecklingen vara att det finns taltrafik i mobilnäten och en viss hastighet via data. Men att den mesta tunga trafiken går via folks egna wifi på ett eller annat sätt. Jag trodde det var idén redan för 8-10 år sedan när operatörer började använda delar av MAC-adresser i SSID på sina routrar. Att det i snar framtid skulle komma funktion för delning av WiFi till alla kunder, via andras WiFi. Via eget gästnät eller dylikt. Om det kommer stöd för något sådant med hjälp av integrering i mobilen, så tror jag man skulle kunna avlasta mobilnäten avsevärt i tätorter/städer. Om t.ex. en Teliakunds mobil ansluter automatiskt till olika Teliakunders WiFi under förutsättning att den kunden godkänner det. En kund som accepterar anslutning från andra, får på samma sätt ansluta till andras routrar.

ADSL och mobildata har under många år varit ett bra sätt att snabbt få ut någorlunda snabbt bredband till folk. Men när fiber inom ett antal år, når hela befolkningen så har jag svårt att se att gemene man är intresserade av mobila lösningar som ofta lider av oklar kapacitet, volymbegränsning samt ett inte alltid så lågt pris. När väl vändpunkten kommer fullt ut, så kommer operatörerna konstatera två saker. Näten kommer inte vara fullbelastade. Och kunderna kommer inte vara beredda att betala höga månadskostnader för datatrafik om det lilla man gör på resande fot, fungerar bra med dagens hastigheter.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@Andreas Epradius: Tror inte vi ser femtoceller hos Comhem och/eller VoWiFi den närmsta tiden, och vet inte vad Tele2 vill ha bolaget till för den delen. Spekulera med och sälja vidare precis som de tidigare ägarna möjligen.

Permalänk

Com Hem har byggt en del fiber både i egen regi, men har även en hel del fiber via Telia/Skanova. Alltså hyr fiber och utrymme på stationerna. Vet inte om Tele2 vill åt den delen. Både Com Hem och Boxer (Com Hem) har ett antal kunder på fibersidan. Sen har ju Com Hem en hel del kabelnät kvar och så länge dom kan binda upp BRFer och liknande i dessa nät, så har dom väl ett "garanterat" kundunderlag en tid till. Och till sist får dom ju andra möjligheter att "förhandla" om kanalpaket i utbuden. Det har ju varit många strider under åren om när en operatör/distributör ska omförhandla tv-kanaler, så blir det bråk och nedsläckning. Här kan ju MTG begära en viss summa för distribution av t.ex. TV3 i Boxers eller Com Hems nät. Någon tuffare förhandling lär det väl inte bli, då samtliga ingår i Kinnevikgruppen. Så det blir ju smidiga förhandlingar och sedan ett meddelande till kunderna att på grund av ökade kostnader för diverse kanaler, så höjs månadspriset.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Com Hem har byggt en del fiber både i egen regi, men har även en hel del fiber via Telia/Skanova. Alltså hyr fiber och utrymme på stationerna. Vet inte om Tele2 vill åt den delen. Både Com Hem och Boxer (Com Hem) har ett antal kunder på fibersidan. Sen har ju Com Hem en hel del kabelnät kvar och så länge dom kan binda upp BRFer och liknande i dessa nät, så har dom väl ett "garanterat" kundunderlag en tid till. Och till sist får dom ju andra möjligheter att "förhandla" om kanalpaket i utbuden. Det har ju varit många strider under åren om när en operatör/distributör ska omförhandla tv-kanaler, så blir det bråk och nedsläckning. Här kan ju MTG begära en viss summa för distribution av t.ex. TV3 i Boxers eller Com Hems nät. Någon tuffare förhandling lär det väl inte bli, då samtliga ingår i Kinnevikgruppen. Så det blir ju smidiga förhandlingar och sedan ett meddelande till kunderna att på grund av ökade kostnader för diverse kanaler, så höjs månadspriset.

Skulle bli lite meningslöst att blanda in MTG och Com Hem/Boxer i det hela på det sättet. Där Com Hem bredband/TV finns idag är ofta hus med både kabeltv och fiber/fiberlan eller som en av flera operatörer i ett stadsnät med fiber rätt in i hemmet. De har inte uppbundna kunder längre och måste tävla om kunder där det finns konkurrens med Telia, Telenor, AllTele, Serverado, Sappa och köret.

Jag tror inte folk bryr sig nämnvärt i dagsläget om MTGs kanaler försvinner från Telias nät eller liknande. De som verkligen vill kolla på TV3s program med kopiös mängd reklam kan gå in på viafree.se eller Viafree-appen. Visst kan de ordna gratis trafik för Com Hem ComBo/Play i Tele2s nät, men vad gör det? Telia och Telenor har ju redan liknande tjänster och kan göra detsamma, Telenor gör det ju redan. Behövde de Com Hem för att göra samma sak? Givetvis inte då Kinnevik redan äger Viasat. Kinnevik kommer mest konkurrera med sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Kanske gör dom ingenting och säljer mobilnätssidan och satsar på fiber och TV och möjligen stannar som virtuell operatör på mobilsidan

Med all nybyggnad och nyinvesteringar som måste göras för varenda generation och varenda licens, kanske det är bättre att satsa på fiberssidan. Jag personligen tror att det börjar bli tröttsamt att hänga med i den ständiga jakten på tillräcklig kapacitet i luften. När alla har fiber vore den naturliga utvecklingen vara att det finns taltrafik i mobilnäten och en viss hastighet via data. Men att den mesta tunga trafiken går via folks egna wifi på ett eller annat sätt. Jag trodde det var idén redan för 8-10 år sedan när operatörer började använda delar av MAC-adresser i SSID på sina routrar. Att det i snar framtid skulle komma funktion för delning av WiFi till alla kunder, via andras WiFi. Via eget gästnät eller dylikt. Om det kommer stöd för något sådant med hjälp av integrering i mobilen, så tror jag man skulle kunna avlasta mobilnäten avsevärt i tätorter/städer. Om t.ex. en Teliakunds mobil ansluter automatiskt till olika Teliakunders WiFi under förutsättning att den kunden godkänner det. En kund som accepterar anslutning från andra, får på samma sätt ansluta till andras routrar.

ADSL och mobildata har under många år varit ett bra sätt att snabbt få ut någorlunda snabbt bredband till folk. Men när fiber inom ett antal år, når hela befolkningen så har jag svårt att se att gemene man är intresserade av mobila lösningar som ofta lider av oklar kapacitet, volymbegränsning samt ett inte alltid så lågt pris. När väl vändpunkten kommer fullt ut, så kommer operatörerna konstatera två saker. Näten kommer inte vara fullbelastade. Och kunderna kommer inte vara beredda att betala höga månadskostnader för datatrafik om det lilla man gör på resande fot, fungerar bra med dagens hastigheter.

Telia hade långtgående planer på detta, med att släppa "ut" delar bredbandskundernas kapacitet till allmänheten. Men jag tror att det föll på någon "otillbörlig konkurrens" och blabla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

GSM ger mig full täckning inomhus, 3G och 4G ger 1 stapel, ibland 0. Bor mitt inne i stan i en lägenhetsfastighet. Telias nät.

Värt att kika på? https://www.telia.se/privat/telefoni/wifi-samtal

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Gaist:

Telia hade långtgående planer på detta, med att släppa "ut" delar bredbandskundernas kapacitet till allmänheten. Men jag tror att det föll på någon "otillbörlig konkurrens" och blabla.

Ja Telia har ju alltid haft problemet med att man är störst. Det ligger alltid till last. Dom var tvungna att sälja Comhem (eller rättare sagt sin kabel-tv del) för dom blev för stora. Men det gick bra för Com Hem att expandera och bli ännu större på kabelsidan osv. Och det har varit ett antal krokben under åren för att det riskeras att dom (Telia) blir för dominerande. Men för andra bolag går det bra att bli dominerande. MTG äger i stort sett all radio. Helt ok enligt myndigheter och EU. Com Hem klippte hela kabel-tv marknaden, helt ok enligt myndigheter och EU. Det är stort sett bara Telia inom dessa branscher, som det sätts krokben på.

Telia är skyldiga att upplåta sin kanalisation och även hyra ut fiber till den som så önskar. Lagen gäller alla, men i praktiken gäller det bara Telia då det är dom som i "alla tider" byggt kanalisation och sett in i framtiden. Nu kommer mängder med små uppstickare och plockar russin och tilltvingar sig kanalisation som var avsett för reserv för Telias räkning. Spelreglerna blir lite vridna, för de operatörer eller föreningar som nu bygger 2018 (med minst 1 krona i stöd), bygger inte med reservrör etc. i sådan omfattning att man "riskerar" att vara tvungen att hyra ut till annan. Så i praktiken blir lagen att Telias kanalisation kommer tilltvingas. Men åt andra hållet blir det ingenting. Det kommer mest troligt leda till i framtiden, att ingen bygger med reservkanalisation i någon större omfattning, då man inte är intresserade av att "ge bort" sin investering.

Men i det långa loppet är min gissning att vi får se ett nytt omtag gällande fibernät i Sverige. Televerket bildades just genom sammanslagning av olika lokala telenät. Jag tror framtiden är densamma när det gäller fiber. Man kommer se att kommunikationen är samhällsviktig funktion och med tanke på hur många stadsnät och byanät som missköts så kommer ett övertagande ske på ett eller annat sätt. Jag tror inte jag är ensam om den gissningen. Det byggs frenetiskt av en del kommuner. Kommuner som tidigare ägt nät som sålts, bygger igen för fullt. Kommuner som sålde för man inte såg att fiber tillhör en kommuns kärnverksamhet. Jag tror det beror på att kommunen i regel har ett övertag i tillståndshantering för egna arbeten. Så man bygger ut för fullt och sedan räknar man med att överlåta till en större aktör inom några år. T.ex. Telia eller IP-Only. IP-Only skulle till vissa delar kunna slukas av Telia i sin tur. Därefter ser vi en återgång av Teracom (Televerket Radio), som inryms i samma bolag som det nya statliga fibernätet. Och till sist kommer samma princip råda inom mobilnät. Det blir som i USA där operatörerna bildade American Towers och slutade fokusera på fackverksmaster och antenner. Detta sköts av ett gemensamt bolag och sedan köper operatörerna kapacitet. Även här skulle det mest effektiva och utvecklande vara en gemensam infrastruktur och sedan konkurrerar man om innehåll, funktioner och tjänster, istället för att på 10 miljoner människor, försöka bräcka varandra med täckning som ständigt börjar om på 0% vid varenda generationsskifte.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.