Tips/Hjälp, uppgraderingskomponenter.

Permalänk
Medlem

Tips/Hjälp, uppgraderingskomponenter.

Hej!
Jag är mitt uppe i ett dilemma, ska nämligen uppdatera min dator. Alltså några komponenter, de jag tänker på är modekortet, processorn och grafikkortet. Jag har egentligen 3 frågor:
För det första undrar jag om någon kan tipsa något bra modekort, processor eller grafikkort. Kollar på produkter i premium klassen. Just nu har jag blickarna på 8-genen Intel I7 processor. Modekort har jag inte lika bra koll på såklart så måste ju mitt modekort passa processorn, socker osv. Men liksom har kollat runt lite och ser att dem modekorten jag har kollat på ligger mellan drygt en tusenlapp och upp till 3-papp. Finns alltid Extremtdyra komponenter men överlag så undrar jag liksom vad skiljer ett modekortet för 1000 jämfört med ett för 2500. Är det liksom värt dem extra pengarna, för de mesta kommer ju såklart gå till grafikkortet.
Vilket leder till min nästa fråga angående grafikkortet. Jag kollar just nu på NVIDIA 1080-serien, som vanligt finns det en mängd olika varianter ifrån 6000 upp till sanslösa priser. Jag har för tillfället ett msi 970 Gaming i min burk, det har fungerat bra så tänker mig ett 1080 Gaming X msi. Men har också kollat på asus rog strix då den är billigare. Något man ska tänka på? Jag spelar spel som overwatch, the Witcher 3, pubg, med mera o antar att oavsett 1080 kort kan jag lira på ultra inställningar?
Min sista fråga handlar om mina ram-minnen och nätaggregat. Som ni säkert märkt vid det här laget är jag inte jättekunnig när det kommer till det här området har bara byggt en dator tidigare och ska nu uppgradera. (Obviously) Men i alla fall angående ram-minnet är det något man behöver byta? Vet att mina ram-minnen passar med modekort som jag kollar på men liksom hur ofta behöver man byta och hur vet man om man behöver byta? Jag har haft dem i drygt 4 år nu. När det kommer till nätaggregatet så undrar jag bara hur vet man hur ”bra” man behöver för att det ska funka antar att när jag nu går upp på bättre modekort, grafikkort med mera så måste de väll dra mer?
Aja tack på förhand!
(Har inte läst igenom inlägget så ni får ursäkta mig för eventuella meningsbyggnader eller stavfel.)
/Gustav

Permalänk
Medlem

Minne kommer du med största sannolikhet behöva byta då jag chansar att du sitter med DDR3 medan nya Intel generationer kör DDR4.

Nätaggregat beror helt på vad du har för märke samt cert. på det.

Skillnaden på ett billigare / dyrare moderkort är finesser samt större möjligheter till överklockning oftast.

Här har du ett alternativ på vad du skulle kunna köpa: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11642402/

Nu kanske du redan har en kylare men la till en för säkerhets skull. Behöver du ännu mer kraft så kan du alltid byta till en i7 8700k

Har du mer frågor så skriv ett pm så ska jag svara så gott jag kan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"