Dell XPS 13 vs HP Spectre X360?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jan 2011

Beslutsångest.
(HPn går loss på 16k & Dell på 15k, rabatter/studentpriser)
Specsen är i princip samma. Så är ute efter erfarenheter, positiva & negativa. Enda positiva med Spectren är ju 2in1 & 4K, men använder man någonsin det?
Dell verkar ha stadigare chassi, snyggare design & smidigare. (Samt billigare) Negativa med denna verkar vara Touchpad + Webcam
Datorn kommer att användas till plugg, surf & dyl. (Systemvetare, enklare programmering)

https://www.komplett.se/product/952548/datorer/datorer-barbar...

https://www.inet.se/produkt/1962378/dell-xps-13-9370-13-3-i7-...

Tankar?

CPU: Intel i7-4790K | GPU: Asus STRIX GTX 1080 Gaming | PSU: RM850x | MB: Asus Z97-A | RAM : 16GB
Laptop: Dell XPS 13 9370

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Värt att tänka på är att med dagens batterier och strömeffektivitet innebär 4K allt som oftast sämre batteritid även om HP'n verkar ha ett större batteri. För prisklassen du kollar på kan det vara värt att kika in Matebook X Pro som kommer i augusti med liknande specs men också dedikerad grafik samt 14" skärm, dock skumt format på skärmen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av simon15:

Värt att tänka på är att med dagens batterier och strömeffektivitet innebär 4K allt som oftast sämre batteritid även om HP'n verkar ha ett större batteri. För prisklassen du kollar på kan det vara värt att kika in Matebook X Pro som kommer i augusti med liknande specs men också dedikerad grafik samt 14" skärm, dock skumt format på skärmen.

Dell.se har tydligen inget fakturasystem så det sket sig ändå..

Ska sälja bilen då man ska börja plugga & har inte råd med 15k på en laptop före dess

CPU: Intel i7-4790K | GPU: Asus STRIX GTX 1080 Gaming | PSU: RM850x | MB: Asus Z97-A | RAM : 16GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Feb 2005

Ett tips som du troligtvis inte kommer ångra på i detta prissegment. Huawei Matebook X Pro. Konfigen med I5 8gen, 8GB, 256GB och dGPU ser mumma ut. Inte ofta jag säger detta, men denna är nog en (r)evolution liknande det när Macbook kom.

Ryzen 1700 @3750--2X8GB G.Skill 3600 @3333mhz-14-14-14-14-30-44--GTX 1080 med Corsair H105 plus Kraken adapter--EK Kylning på CPU-EVGA 850 G3--Handfull SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av marcusOCZ:

Ett tips som du troligtvis inte kommer ångra på i detta prissegment. Huawei Matebook X Pro. Konfigen med I5 8gen, 8GB, 256GB och dGPU ser mumma ut. Inte ofta jag säger detta, men denna är nog en (r)evolution liknande det när Macbook kom.

Jag håller med om att Matebook X Pro ser bra ut men skulle inte vilja kalla den revolutionerade. ASUS Zennbook PURE serie har ju t.ex. funnits på marknaden ett tag och levererar i princip identiska specifikationer. Visst så har Matebook bättre skärm och batteri vad det verkar men 14" med bra konfig och dedikerad grafik är inget nytt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Nov 2016
Skrivet av gojtan:

Beslutsångest.
(HPn går loss på 16k & Dell på 15k, rabatter/studentpriser)
Specsen är i princip samma. Så är ute efter erfarenheter, positiva & negativa. Enda positiva med Spectren är ju 2in1 & 4K, men använder man någonsin det?
Dell verkar ha stadigare chassi, snyggare design & smidigare. (Samt billigare) Negativa med denna verkar vara Touchpad + Webcam
Datorn kommer att användas till plugg, surf & dyl. (Systemvetare, enklare programmering)

https://www.komplett.se/product/952548/datorer/datorer-barbar...

https://www.inet.se/produkt/1962378/dell-xps-13-9370-13-3-i7-...

Tankar?

Jag står in för samma fråga Jag har tittat mycket på Lenovo Yoga också. Men väntar med spänning för att se vad folk har att säga

Win10 PRO | Intel I5 6600K | MSI Krait Gaming 3x | Asus Strix 1070 | Deepcool Captain 120 White | Corsair Vengeance 16gb LED | EVGA G2 650W | Fractal Design Define C Window | 120gb Kingston SSD | Crucial MX200 M.2 500GB SSD | Intel 540 SSD 480GB | Crucial MX300 750GB | SSD 2TB Firecuda SSHD | Noiceblocker eLoop B12-P

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Lånar tråden lite, onödigt att starta en ny tråd när det finns aktuell.

Jag sitter själv precis och funderar på en XPS 13. Jag är nog mer inne på i5. Ska börja plugga till hösten och kommer inte hålla på med några avancerade saker. Skriva arbeten, surfa etc. Räcker i5 då? Vad jag läst räcker i5 till vardagssysslor.

Med i5 och rabatten som finns till 17e juli får man datorn för ca 11.5k. Blev lite intresserad av Matebook X Pro nu när ni tog upp det. Men om jag förstått det rätt kommer priset för den vara ca 15-20 k?

Min budget är på runt 12k högst. Är XPS 13 med i5 det bästa man kan få tag på då? Prioriterar batteritid väldigt högt då den ska tas med till universitet varje dag och vet inte tillgänglighet på eluttag där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2006

@phille205: i5 drar ju mindre ström än i7 så jag skulle säga att det är ett bra köp för studierna

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730. Säljes 2gb corsair 800mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Finns intresse för Linux, så undvik Dell'en

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2007

@Defcon: Dell har ju varit bra på att ha linuxstöd och har haft sina developer edition, dock kan ju XPS 13 ha dåligt stöd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vimmerby
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av gojtan:

Dell.se har tydligen inget fakturasystem så det sket sig ändå..

Ska sälja bilen då man ska börja plugga & har inte råd med 15k på en laptop före dess

Finns andra än dell som säljer den. Kan starkt rekommendera nya 13".

Intel 8086k Delid@5.15,Kraken X62,Asus ROG STRIX Z370-I,32 GB GSKILL LED@CL14@3740,Evga 1080ti Black, 256gb 950 Pro, Intel P600 1TB, Ghost S1, Dell UP3218K,HP OMEN 35

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Penguin_SWE:

@Defcon: Dell har ju varit bra på att ha linuxstöd och har haft sina developer edition, dock kan ju XPS 13 ha dåligt stöd?

Den enda disten som gått att installera av dem vi testat har varit Linux Mint. Den fungerar hyfsat tills man installerar Nvidias drivrutiner. Efter det så hänger sig DE;n titt som tätt. Antar att det har med composit att göra när Intel-grafikkortet lämnar över till Nvidia-kortet.

De andra distarna vi försökt installera har inte ens bootat. Detta var nått år sedan så saker kan ha förändrats.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2008

@Penguin_SWE: Dell XPS 13 säljs med Linux förinstallerat direkt från Dell, de har inga problem kompablitet eller drivare till linux.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Ahhh, det är jag som har fel. Det är en Dell XPS 15 som Linux funkar dåligt med. Det är min frus dator och trodde jag hade koll Sorry för missledande information.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av phille205:

Lånar tråden lite, onödigt att starta en ny tråd när det finns aktuell.

Jag sitter själv precis och funderar på en XPS 13. Jag är nog mer inne på i5. Ska börja plugga till hösten och kommer inte hålla på med några avancerade saker. Skriva arbeten, surfa etc. Räcker i5 då? Vad jag läst räcker i5 till vardagssysslor.

Med i5 och rabatten som finns till 17e juli får man datorn för ca 11.5k. Blev lite intresserad av Matebook X Pro nu när ni tog upp det. Men om jag förstått det rätt kommer priset för den vara ca 15-20 k?

Min budget är på runt 12k högst. Är XPS 13 med i5 det bästa man kan få tag på då? Prioriterar batteritid väldigt högt då den ska tas med till universitet varje dag och vet inte tillgänglighet på eluttag där.

i5-8250u & i7-8550u är i princip samma processor, så spelar nog ingen större roll. Det jag framförallt är ute efter är 16GB RAM & Större SSD.

Matebook X Pro kommer gå på 16k för i5 vs 21k för i7 config. Köper hellre Dell XPS 13 med i7-varianten för 14.9kkr inkl "otursskydd" då!

Tror det blir Dell för mig, även om HP Spectre X360, särskilt versionen med 120hz lockar väldigt hårt. Men Dell är helt enkelt mer clean.. Största nackdelen är saknaden utav USB-A, vilket kommer medföra tjafs med adaptrar USB-C>A istället =/

Skrivet av Palme_570:

Finns andra än dell som säljer den. Kan starkt rekommendera nya 13".

Verkar nog lösa sig ändå. Jodå, finns andra aktörer som säljer samma, men ingen som har Dell.se's rabatt! Lutar nog mot nya 13". Fortfarande lite beslutsångest pga INGEN USB-A. =(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av gojtan:

Verkar nog lösa sig ändå. Jodå, finns andra aktörer som säljer samma, men ingen som har Dell.se's rabatt! Lutar nog mot nya 13". Fortfarande lite beslutsångest pga INGEN USB-A. =(

Vad blev det till slut? Jag köpte en XPS 13 med i7, 16 GB ram och 512 GB SSD med rabatten för 14,5k. Borde funka bra för mina studier till hösten!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av ItSucks:

Vad blev det till slut? Jag köpte en XPS 13 med i7, 16 GB ram och 512 GB SSD med rabatten för 14,5k. Borde funka bra för mina studier till hösten!

Exakt samma!

Vad fick du för leveranstid? Enl. Dell skulle det ta cirka 3v att få hem den..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av gojtan:

Exakt samma!

Vad fick du för leveranstid? Enl. Dell skulle det ta cirka 3v att få hem den..

Haha, grymt! Tror det var garanterat innan 7 aug. men när jag kollar trackingen står det att den är i Köpenhamn. Den borde vara här någon gång i veckan nu tänker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Korrigering av datum