Permalänk

Använda chassifläktar externt

Hallå, hallå forumet!

Har två stycken chassi-fläktar (DC, ej PWM) som ligger på skräpar. Samtidigt så har jag konstaterat att datorn, som hänger under skrivbordet, mår lite bättre av den friskare och kallare luften från fönstret (som helt naturligt sitter ovanför skrivbordet). Då föddes tanken att använda dessa två chassi-fläktar. Har "ful-kopplat" den ena så att jag kan ansluta den via USB (klippt USB-kabel och därefter tryckt in kablarna i fläktkontakten, följt av en massa eltejp). Fläkten placeras på bordsskive-kanten och suger då in luften från fönstret och trycker ner den mot datorn. Detta fungerar ju, men är inte särskilt vackert eller speciellt bra elmässigt då det finns risk att kablarna lossnar och kortsluts.

Min fundering är om det finns andra bättre/snyggare eller färdiga lösningar att ansluta chassi-fläktar för externt bruk? Bäst vore det om till- och frånslagning av fläktarna styrdes via datorn (tex via usb-lösning som nu eller nån fläktkontroll eller dylikt) då jag helst inte vill hålla på att slå på/av dator och fläktar separat. Jag vet heller inte om det är bäst att köra fläktarna på konstant varvtal eller koppla in dem via nån av datorns chassi-fläktkontakter för att på så sätt få variabelt varvtal.

Jag är ingen hantverkare på något vis och tummen är fast cementerad mitt i handen, så nåt större fixande blir det nog inte tal om, men lite skall man väl klara av tycker jag 😁

Tips/idéer mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter som en utmärkt idé att använda de befintliga fläktkontakterna på moderkortet, då får du ju all funktionalitet du verkar efterfråga. Skaffar du en förlängningssladd så borde du kunna dra kabeln ut genom baksidan av chassit på ett snyggt sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ja det kanske är så enkelt. Lite följdfrågor då:

* Moderkortet har PWM, inte DC. Finns det nån smidig workaround där, eller passar helt enkelt en 3-pin DC i en 4-pin PWM och så är allt frid och fröjd?

* Var kan man få tag på långa fläktkablar, eller måste man bygga egna? Var köper man i sådana fall kontakterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

* Moderkortet har PWM, inte DC. Finns det nån smidig workaround där, eller passar helt enkelt en 3-pin DC i en 4-pin PWM och så är allt frid och fröjd?

Ja, de flesta 4-pins uttag kan köra en 3-pins fläkt, men det kommer troligtvis inte gå att styra den, utan den körs på fullt ös.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Ja, de flesta 4-pins uttag kan köra en 3-pins fläkt, men det kommer troligtvis inte gå att styra den, utan den körs på fullt ös.

Ok. Så länge inte moderkortet riskerar ta skada så är det lungt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

* Moderkortet har PWM, inte DC. Finns det nån smidig workaround där, eller passar helt enkelt en 3-pin DC i en 4-pin PWM och så är allt frid och fröjd?

Som @Belzader: skrev så är det bara att tuta och köra, vill du styra dem så kolla i BIOS för ofta kan man välja om porten skall styra via PWM eller DC. Kan även finnas ett autoläge där styrningen känner efter själv.

Skrivet av Falcon_Bayerskt:

* Var kan man få tag på långa fläktkablar, eller måste man bygga egna? Var köper man i sådana fall kontakterna?

Lättast är väl bara att skaffa flera förlängare och koppla ihop annars om du behöver någon speciell längd.
https://www.inet.se/produkt/5320221/ek-cable-pwm-flaktforlang...
Vill du inte ha flera så kan du ju bara skaffa en och sedan kapa och förlänga med egna kablar mellan.

Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Ok. Så länge inte moderkortet riskerar ta skada så är det lungt...

Bör inte vara några problem. Är ju ingen egentlig effekt vi talar om, samt att moderkortet brukar ha rätt bra skydd.

Permalänk

Okej, tack för alla svar! Då får det bli att kika i manualen till moderkortet och därefter i gömmorna efter förlängningskablar alt köpa/bygga eget kablage. Nåt annat å tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Nåt annat å tänka på?

Stick inte fingrarna i fläktarna, det gör ont

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Haha, det har jag sett folk som gjort, både live å på tuben. Det blir blodigt och verkar göra fasansfullt ont! Så det skiter vi i 😉

Permalänk
Medlem

Går att koppla till batterier eller alternativt köra fläktarna med en arduino eller liknande

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Skrivet av sonor:

Går att koppla till batterier eller alternativt köra fläktarna med en arduino eller liknande

Det är ju också ett alternativ. Får labba lite med vad som jag tycker blir bäst när temperaturen ute har blivit lite lägre. Nu handlar det bara om att överleva i värmen 😋

Permalänk
Medlem

Jag hittade varenda molexförlängning/förgrening jag hade i skåp och källare och tog bort en PCI-plåt, stack ut kabeln därigenom och kopplade in fläktarna den vägen.
(La till 3 fläktar efter att bilden togs)

Sen hittade jag min gamla fancontroller och en nice täckplåt som jag hade glömt av och körde på både molexförlängningar och 3-pinsförlängningar;

Det går emot all praxis men det fungerade bra

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Jag hittade varenda molexförlängning/förgrening jag hade i skåp och källare och tog bort en PCI-plåt, stack ut kabeln därigenom och kopplade in fläktarna den vägen.
(La till 3 fläktar efter att bilden togs)
http://roflzombie.com/images/fans1.jpg

Sen hittade jag min gamla fancontroller och en nice täckplåt som jag hade glömt av och körde på både molexförlängningar och 3-pinsförlängningar;
http://roflzombie.com/images/fans2.jpg
http://roflzombie.com/images/fans3.png

Det går emot all praxis men det fungerade bra

Det där såg ju inte så dumt ut. Var fick du tag på PCI-plåten, eller tillverkade du den själv?

Permalänk
Medlem

@Falcon_Bayerskt: Den är från en slaktad dator som körde ett kassasystem, vad den gjorde där har jag ingen aning om men jag är rätt säker på att jag sett sådana att köpa på nätet också.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Hittade denna pci-plåt, https://www.coolerkit.se/shop/sunbeam-pci-connector-2249p.html. Man torskar ju all styrning på fläktarna, men det blir rätt snyggt med bara en molex på insidan och inga uthängande kablar ur chassit. Intressant...