Kolink Continuum 850 W – nätaggregat med 80 Plus Platinum och pressad prislapp

Permalänk
Melding Plague

Kolink Continuum 850 W – nätaggregat med 80 Plus Platinum och pressad prislapp

Ungerska Kolink gör premiär i SweClockers testlabb med ett nätaggregat ur sin Continuum-serie, som ska erbjuda både hög verkningsgrad och en attraktiv prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul med lite mindre kända namn!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Re

Kul men kolink som inte kostar för mycket klöver. Frågan är om det ger ett horn i sidan på andra tillverkare när den inte kostar så mycket klöver.

Är ren mu-sik detta. Hoppas vi att datorhandlarna fyller sina lador med dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

"Nätagget med kolik" kommer va ett väldans whineande på den...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

OT, men vill passa på att berömma sweclockers nätaggstester, tycker dessa håller högst nivå sett till andra skrifters diton, behövs aldrig kompletteras med ytterligre information från andra källor. Världsklass, möjligen bäst i världen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8755:

Kul men kolink som inte kostar för mycket klöver. Frågan är om det ger ett horn i sidan på andra tillverkare när den inte kostar så mycket klöver.

Är ren mu-sik detta. Hoppas vi att datorhandlarna fyller sina lador med dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ändå bara 200kr billigare än Corsair HX 850W platinum brukar vara (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4159374). Tycker inte det presterar så bra som det borde och avsaknad av semi-passiv fläkt är en deal-breaker för många, mig inklusive.

Permalänk

"Inte särskilt imponerande spänningsreglering"

Påverkar små skillnader i rippel och spänningsreglering faktiskt datorn eller borde den delen ändras till pass/fail? Alltså, om det är ok enligt ATX-standarden kanske inte betyget ska påverkas?

Bra recension, varken fläkten eller den icke existerande strömsladden verkar genomtänka.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Mja, inget för mig. När jag väl köper nytt nätagg så skall verkningsgrad, spänningsregreling, ljudnivå och rippel vara marknadsledande för att det ska bli ett köp. Nätaggregatet är en av de viktigaste komponenterna så det känns verkligen dumsnålt att köpa nätagg där man komprimissat för att få ner enheten i pris några kronor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tycker det borde vara standard med semipassiv fläkt idag!

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Medlem

Tanken slog mej att "Ace of Sweden" numera huserar i Ungern under annat namn Men jag hade visst fel.

"Ace of Hungary", undrar hur skämten i forumet hade varit...

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

"Inte särskilt imponerande spänningsreglering"

Påverkar små skillnader i rippel och spänningsreglering faktiskt datorn eller borde den delen ändras till pass/fail? Alltså, om det är ok enligt ATX-standarden kanske inte betyget ska påverkas?

Ja, det har påverkan. Hög ripple resulterar i kortare livslängd på hårdvaran, sämre överklockningar och försämrad effektivitet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tja med tanke på att Seasonic Focus Plus Gold 850w till samma pris har mycket bättre siffror på spänning och rippel och att verkningsgraden bara är max 1% lägre, så fortsätter jag med Seasonic.

Visst, imponerande att de fått fram ett Platinum klassat nätagg till det priset, men klassning är bara en punkt och när Guld klassade nätagg är bättre på allt annat till samma pris, ja då väljer iallafall jag Guld agget.

Permalänk
Avstängd

Var väl inte speciellt imponerande för det priset kanske.

Men vad vet jag kanske har normala nätagg ökat i pris med likt allt annat de senaste åren,snart kostar väl ett paket mjölk en 50-lapp så svårt att ta hänsyn till priser nu för tiden

Permalänk
Avstängd

Verkningsgrad och rippelvärden i all ära som oftast egentligen inte spelar någon roll i rl men ger psykiskt välmående och agget är bra nog men hur kan man ens tänka sig att inte göra ett halv passivt agg när det är en bättre modell och är ett hysteriskt korkat drag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

jag skulle aldrig någonsin köpa detta märket.
bara kolla recensionerna

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurassic park:

jag skulle aldrig någonsin köpa detta märket.
bara kolla recensionerna

nä inte jag heller, tvivlar detta märke lär slå igenom stort direkt i norden..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

nä inte jag heller, tvivlar detta märke lär slå igenom stort direkt i norden..

näe.
vad är det, ungerskt jävla märke?? XD

Visa signatur

Köksbord i trä | Fyra ex stolar | Fyra ex Engstarr sittdynor

Permalänk
Medlem

Kollade på Kolink agg i början av året för att se om det verkade vara något att köpa. De verkade vara fungerande till lite mindre peng.
Men de aggen jag kollade på då saknade diverse säkerhetsfunktioner. Vilket inte kändes så himla seriöst. Såg även något om att vissa av aggen borde haft funktionerna men det var feldraget i aggen så de utlöser i alla fall inte om jag inte minns helt fel.

OffT : Nae, jag håller nog mig till välkända tillverkare. Jag ägde flera "skumma" agg när jag börja bygga datorer, De pajade hela tiden. Sen köpte jag mig ett påkostat corsair agg år 2007 som fungerar än idag. Däremot har det pensionerats till testagg för något år sen

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Verkningsgrad och rippelvärden i all ära som oftast egentligen inte spelar någon roll i rl men ger psykiskt välmående och agget är bra nog men hur kan man ens tänka sig att inte göra ett halv passivt agg när det är en bättre modell och är ett hysteriskt korkat drag

Nja, kvalitet före kvantitet.
Kan hålla med om att semipassivt är att föredra om man inte gillar ljud speciellt på högwatts nätdelar då datorer i idle drar så lite idag, jag köpte Bitfenix Whisper själv och dom är inte semipassiva dock snurrar fläkten i typ 500rpm tills man börjar belasta det vilket för mig med mina futtiga 450w aldrig hänt så jag hör inte nätdelen sen agerar den utblås ur min väldigt lilla låda så det var win win när jag scannade marknaden efter ett bra nätagg vilket bör vara prio för alla, dom som gör skit säljer mindre = dom får sluta sälja skiten eller göra ett bättre jobb i framtiden = win för alla datorbyggare.

Skrivet av Techs:

Tanken slog mej att "Ace of Sweden" numera huserar i Ungern under annat namn Men jag hade visst fel.

"Ace of Hungary", undrar hur skämten i forumet hade varit...

Haha Ace of Sweden...den gamla goda tiden, har skrivit så mycket skit om deras nätdelar och till sist så hade Sweclockers dom inkopplade i testbänken och skiten brann sen vart det säljförbud (bättre sent än aldrig)

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan jag hörde om att det inte följer med någon strömkabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Det var länge sedan jag hörde om att det inte följer med någon strömkabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Egentligen ganska miljövänligt. Världen (och soptipparna) är full av onödiga strömkablar och annat som bara skickas med, för att det liksom "skall" ingå. Det är ju bara att ta kabeln från det gamla agget, om du inte är förstagångsköpare.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Egentligen ganska miljövänligt. Världen (och soptipparna) är full av onödiga strömkablar och annat som bara skickas med, för att det liksom "skall" ingå. Det är ju bara att ta kabeln från det gamla agget, om du inte är förstagångsköpare.

.

Det är sant. En strömkabel kanske inte åldras på samma sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Haha Ace of Sweden...den gamla goda tiden, har skrivit så mycket skit om deras nätdelar och till sist så hade Sweclockers dom inkopplade i testbänken och skiten brann sen vart det säljförbud (bättre sent än aldrig)

Läste igår en recension från år 2010 av SweC om Ace of Sweden, två av deras nätdelar utlöste huvudsäkringen i lokalen
Länk till artikeln

Jag var tvungen att kolla upp namnet, var osäker på om det var Ace of Sweden eller Ace of Scandinavia.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

"Inte särskilt imponerande spänningsreglering"

Påverkar små skillnader i rippel och spänningsreglering faktiskt datorn eller borde den delen ändras till pass/fail? Alltså, om det är ok enligt ATX-standarden kanske inte betyget ska påverkas?

Bra recension, varken fläkten eller den icke existerande strömsladden verkar genomtänka.

Om du kör allt i din dator enligt spec... nej.
Men många idag överklockar allt (och du har auto turbo mm på allt idag också), och då är variationer i spänningen en viktig sak att ta med. För när du överklockar (även moderkorts auto OC) så minskar du marginalen mellan stabil och krasch. Så om det blir större variationer mellan full last och låg last, kan du faktiskt krascha (få instabil OC) som du sedan kommer spendera mycket tid på att jaga (och ofta inte hitta så enkelt).

Så ATX-standarden i all ära... du kommer undan med betydligt sämre och klenare agg om du bara ska ha något "enkelt". Finns ingen poäng att köpa Platinum om du inte har en kraftfull dator, för de få % skillnad mellan Guld och detta betalar sig sällan på elräkningen. Så därför är det en besvikelse att ett platinum agg inte visar framfötterna, så att säga.

De har ju inte ens använt fördelen med hög verkningsgrad till att göra ett tyst agg... tyvärr.

En annan sak att ta i aspekt är åldrande. Ripple och reglering blir ju bara sämre med åren. Så efter 5 år, om du börjar med ett agg som är nöd o näppe inom spec... är oddsen stora att du är utanför. Om du dock börjar med bra design och reglering, har även agget mer marginal att åldras på.

Permalänk

Jag undrar vem som köper nätagg för konsumentbruk idag över 800W? Jag förstod det förut när SLI & CrossFire fortfarande var livsdugliga konfigurationer att äga. Men även idag kan du köra två st GTX 1080 Ti under 750W i SLI. Och för 4-5 år sedan köpte man ju monster nätagg för att future-proofa ifall att man ville uppgradera med ett extra kort senare.

Och SLI/XF är inte längre något som man ser ofta i enthusiastbyggen. Men miners vill ju dock ha långt över 850W, så där förstår jag inte riktigt heller vem som skulle köpa dessa.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Det är ändå bara 200kr billigare än Corsair HX 850W platinum brukar vara (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4159374). Tycker inte det presterar så bra som det borde och avsaknad av semi-passiv fläkt är en deal-breaker för många, mig inklusive.

Håller med, hade varit riktigt nice för runt 1099kr, men för den här prislappen skulle jag knappast kalla nätagget konkurrenskraftigt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X