Hur löser ni SÄKRA betalningar som NETFLIX, Spotify m.m.?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Mar 2010

Hur löser ni SÄKRA betalningar som NETFLIX, Spotify m.m.?

Kör ni bara rakt av med erat kontokort/lönekonto?

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 8GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av swenorth1:

Kör ni bara rakt av med erat kontokort/lönekonto?

Spotify kör jag via Telia, övriga direkt på kontokort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Ja. Brukar max ha 3000 på det kontot

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åbo, Finland
Registrerad
Mar 2014

Det får va på kreditkortet så dras det varje månad där bara behöver aldrig oroa mig för att det ska ta stopp 😊

AMD Ryzen R5 1600@3.8Ghz 1.2V| Gigabyte B350 | 16GB DDR4 @2666Mhz | Noctua NH D15 | Gigabyte G1 OC 1060 6Gb |SSD 1: Samsung 970 M.2 250gb | SSD 2: 240gb kingston A400 | SSD 3: Intel 850 500gb | HDD: WD Blue 1Tb | Luftflöde: 3x Corsair AF 120 red | Chassi: Phantek P300.

Tangentbord: Razer Cynosa Chroma | Mus: Razer Diamondback Chroma | Hörlurar: Razer Kraken 7.1 V2 Chroma | Razer Vespula V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Tror alltihop går på kreditkortet.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun och Bromma
Registrerad
Nov 2016

@swenorth1: Jag kör rakt av med kortet, har aldrig mer än 1000kr på kortet så känner mig inte speciellt oroa. Behöver jag mer pengar så flyttar jag bara via bankappen innan jag ska betala Jag gör på detta sett inte då jag känner att mina uppgifter kommer bli stulna pga att jag betalar Netflix med kortet utan för att jag har kontaktlös betalning.

Spotify så kör jag o min syrra familjekonto så där brukar det bli att vi köper presentkort på typ ICA varannan gång
Sen har jag bra koll på vad som dras på kortet tack vare Wrapp.

Win10 PRO | Intel I5 6600K | MSI Krait Gaming 3x | Asus Strix 1070 | Deepcool Captain 120 White | Corsair Vengeance 16gb LED | EVGA G2 650W | Fractal Design Define C Window | 120gb Kingston SSD | Crucial MX200 M.2 500GB SSD | Intel 540 SSD 480GB | Crucial MX300 750GB SSD | 2TB Firecuda SSHD | Noiceblocker eLoop B12-P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Paddglutt:

@swenorth1: Jag kör rakt av med kortet, har aldrig mer än 1000kr på kortet så känner mig inte speciellt oroa. Behöver jag mer pengar så flyttar jag bara via bankappen innan jag ska betala Jag gör på detta sett inte då jag känner att mina uppgifter kommer bli stulna pga att jag betalar Netflix med kortet utan för att jag har kontaktlös betalning.

Spotify så kör jag o min syrra familjekonto så där brukar det bli att vi köper presentkort på typ ICA varannan gång
Sen har jag bra koll på vad som dras på kortet tack vare Wrapp.

Men dagen då lönen kommer in har du väl inte bara 1000:-? Eller hur menar du?

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 8GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Trädvy Permalänk
Tjatolle – RTX ON
Plats
Kristianstad
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av swenorth1:

Du kan ju skicka lönen till annat konto än det som kortet är kopplat till

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norr
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av WaspCustoms:

Du kan ju skicka lönen till annat konto än det som kortet är kopplat till

Tänkte inte på det, lät som en skön lösning!

Trädvy Permalänk
Community Manager
Forumledare
Registrerad
Jun 2005

Dedikerat kontokort utan kreditgräns, för över det som behövs för enstaka eller återkommande köp.

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Har ett speciellt mastercard där all handel på nätet sker sätter in några hundra per månad och där dras netflix spotify mm . Gör jag större inköp flyttas pengar dit strax före betalning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2007

Jag kör också ett kortkonto separat från lönekontot.

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun och Bromma
Registrerad
Nov 2016
Skrivet av swenorth1:

Får in allt på ett annat konto

Win10 PRO | Intel I5 6600K | MSI Krait Gaming 3x | Asus Strix 1070 | Deepcool Captain 120 White | Corsair Vengeance 16gb LED | EVGA G2 650W | Fractal Design Define C Window | 120gb Kingston SSD | Crucial MX200 M.2 500GB SSD | Intel 540 SSD 480GB | Crucial MX300 750GB SSD | 2TB Firecuda SSHD | Noiceblocker eLoop B12-P

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Separat konto med eget Mastercard

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Via paypal som är kopplat till mitt AMEX kort.

ASUS ROG Crosshair VII Hero| AMD Ryzen 7 2700X @4300MHz| EK based custom watercooling| Samsung 970 EVO 256 + 512GB M.2 NVMe| G.Skill Trident Z RGB 3600 MHz 32GB @3200 MHz 16-16-16-36-81 1T| MSI RX VEGA 64 Reference| LG 34UC88-B Freesync| EVGA SuperNova P2 1600W| Lian-Li PC-O11 Dynamic| Windows 10 LTSB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Har ett "E-kort" med en gräns på några tusenlappar.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

Extra konto med mastercard, swish, paypal kopplat till. Använder detta till internetköp samt netflix/viaplay osv. Brukar ha max 3000 på kontot.
Lönekontot är mastercardet spärrat på internetköp.

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | MK: MSI x99 Pro Carbon | Gpu: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Psu: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla D5 pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V
Levande Spirulina och phytoplankton

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av Jonny Myran:

Har ett "E-kort" med en gräns på några tusenlappar.

Vilka banker har detta nu? Tror farsan hade så men sen tog banken bort tjänsten för honom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Jan 2006

Sambon har ett mastercard kopplat till ett genemsamt konto, som vi använder båda två. stående överföring till kontot dagen innan det dras från kontot. För över innan man ska handla på internet. så det ligger max några hundra där.

Man får skydda sig själv när inte bankerna/kortföretagen bryr sig alls.

Evolv ITX TG - Z270i Gaming Pro Carbon - i7 7700K - Noctua NH-D15s - 16GB Vengenance LPX Black 3000MHz - MSI GTX 1050 2GB Gaming X - M.2 960 Evo 250 GB - Samsung 840 Pro 512GB - Newton R3 600W - Dell U2515H. I hemmet: HTPC NUC I5 * NUC I3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Kör ett kreditkort med relativt låg kreditgräns.

Blir kortnummret stulet så handlar det om att bestrida nästa faktura än att ligga ute med sina egna stålar
Kör även en hel del med paypal som har sin buyers protection etc, som i sin tur är kopplat till kreditkortet, det get iaf skenet av två lager säkerhet, sen hur väl det funkar i praktiken vet jag ej.

Fördelen med detta upplägg är även att man varje månad får en faktura för kortet där det är snabbt och enkelt att se över alla månadens transaktioner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av kronvall:

Vilka banker har detta nu? Tror farsan hade så men sen tog banken bort tjänsten för honom.

Jag vet dessvärre inte vilka svenska banker som erbjuder det. Jag sköter mitt e-handlande med en utländsk bank.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Så här löser jag mina betalningar.

Jag har 4 kort:

- SEB Debit. Kortet använder jag ENDAST som bankomatkort.
- SEB Credit. Används för stora inköp, t.ex. elektronik. Detta för att dra nytta av de olika skydden som kommer med, som t.ex. prisskydd (fick tillbaka 2000 kr på detta efter att ha köpt en TV nyligen t.ex.) och 1 års utökad garanti (inte utnyttjat någonsin). Ingår i "Enkla Vardagen" på SEB utan extra månadskostnad, så "gratis" när jag ändå har resten av SEB:s tjänster.
- Bank Norwegians kreditkort. Används för små inköp och andra inköp där jag inte får någon nytta av SEB:s förmåner. Ingen årsavgift, samlar flygpoäng hos Norwegian. Inga stora belopp direkt men det har betalat för en flygbiljett hittills.
- ICA Bankens debitkort. Kopplat till ett delat konto mellan mig och min fru. Detta kort används för gemensamma matinköp.

Så här ser mitt pengaflöde ut:

Lönen kommer in på mitt lönekonto. Därifrån försvinner de under loppet av några dagar (beroende på förfallodatum) ut till alla mina räkningar, inkl. mina kontokortsräkningar (som jag alltid betalar av till 100% varje månad. Dumt att betala dyr kontokortsränta). Dessutom finns här stående överföringar till ett ISK för månatliga inköp av fonder (sparande) samt till det gemensamma matkortet. Några enstaka Swish-överföringar hamnar så klart härifrån också.

Jag försöker hålla en viss (liten) buffert på mitt lönekonto av praktiska skäl. Om den bufferten överstigs så hamnar det på mitt fondkonto.

Fördelar med detta upplägg:

- Låga månadskostnader.
- Okej förmåner (för att vara gratis).
- Inte beroende av en enda bank ifall någon banks system strular för kortbetalningar. (Ingen stor grej att använda "fel" kort någon gång om man måste.)
- Maximalt utnytttjande av räntefri kredit och förmåner på kontokort.
- Använder inte något debitkort för nätbetalningar. Vid eventuell kortkapning hamnar det bara som en skuld på ett kort (som jag kan bestrida) istället för att röra några "riktiga" pengar. Undantaget är för matköp, men på det kontot ligger aldrig särskilt stora summor pengar.

Nackdelar med detta upplägg:

- Svårt att hålla koll på hur mycket pengar man använt/har kvar en viss månad. Förbättringsmöjlighet: Bara ha ett kreditkort, inte två. Mitigerande faktor: En månatlig avstämning av slutsaldo innan löningen + en buffert för att inte hamna i skiten ger en bra indikation på att man inte spenderar mer än man har råd med.
- Många kort i plånboken.
- Matkortet har en tendens att bli tomt för tidigt. Just nu turas vi om med våra egna kort om det händer. Möjlig lösning: Öka inbetalningen till detta kort, eller gör mindre inbetalningar oftare för att "jämna ut" saldot.

P.S. Jag har även explicit bett SEB att stänga av funktionerna för överföring mellan egna konton och att ta ut pengar från annat än just lönekontot via bankomatkortet. Som standard kommer man åt alla konton om man står vid en bankomat med ett SEB Debit.

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016

Drar allt på kortet skiter i om någon jävel skulle komma åt mina kortuppgifter, skulle bara använda den statliga insättningsgarantin och få igen pengarna av banken, via Bankgarantin.

Dock blir man aldrig drabbad av något för man är inte korkad och går på allt, Det är ju inte direkt så där man accepterar en rysk tjej på facebook som är lättklädd vänförfrågan och skickar ens kreditkortsuppgifter åt henne säga att hon får gå runt roa sig med korten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Sep 2015

jag kör mitt vanliga bankkort men jag har bara 2-3k kr på det kontot och resten på ett annat som inte är kopplat till kortet.

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2010

@swenorth1: Jag har 3st olika konton hos Swedbank , 1 sparkonto , 1 bunkerkonto och 1 kortkonto. Kortkontot får X antal så alla subscriptions kan gå igenom dvs 500;- sen brukar jag ha 500:- liggandes på kontot så kan man dra ut o luncha osv, vid större köp för jag bara över X pengar som behövs.

LOQUE Preorder | 8700k | Z370I | 2x8GB Corsair | 1080TI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004

Jag kör allt på kontokort kopplat till lönekontot, men pytsar över överskottet till ett annat sparkonto när det börjar bli onödigt mycket buffert.
Orkar inte göra det krångligare än så

Skrivet av UMJ:

Drar allt på kortet skiter i om någon jävel skulle komma åt mina kortuppgifter, skulle bara använda den statliga insättningsgarantin och få igen pengarna av banken, via Bankgarantin.

Bankgarantin är väl till för ifall banken konkar, inte ifall du blir blåst på pengarna nån annanstans?

maybe i'm a one trick pony
but i ride it ride it ride it ride it
ride it honey

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av UMJ:

Dock blir man aldrig drabbad av något för man är inte korkad och går på allt, Det är ju inte direkt så där man accepterar en rysk tjej på facebook som är lättklädd vänförfrågan och skickar ens kreditkortsuppgifter åt henne säga att hon får gå runt roa sig med korten

Hej!

Jag tycker du har lite övertro angående din egna förmåga att stoppa kortbedrägeri. Det räcker att stoppa in sitt kort i fel bankomat eller automat som har en skimmer installerad, så vips är ditt kort skimmat. Det är svårt att upptäcka en manipulerad bankomat, särskilt om man är lite stressad och inte tänker på detta. Eller för den delen bli bestulen eller rånad. Därför är det självklart bra att man har lite koll så man inte är "lättblåst", men det är ändå bra att bygga in lite skyddssystem utifall att.

Den statliga insättningsgarantin är inte ett sådant skyddsnät. Syftet med den är att skydda ditt insatta saldo på ditt konto i det fall din bank går i konkurs. Den skyddar dig inte mot personrån, kortskimning eller mot lättklädda ryska brudar på Facebook (såvida det inte är så att brudarna i fråga driver en bank i Sverige där du satt in dina pengar på ett konto som täcks av insättningsgarantin).

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Med tanke på den usla säkerheten så övergick jag ifrån kreditkort till vanligt bankkort igen.

Tror ni att man kan lita på bankernas garantier så har ni ganska så fel. Vi har faktiskt ett ansvar själva också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Kaine_Uro:

Med tanke på den usla säkerheten så övergick jag ifrån kreditkort till vanligt bankkort igen.

Tror ni att man kan lita på bankernas garantier så har ni ganska så fel. Vi har faktiskt ett ansvar själva också.

Förklara gärna. Hur blev din säkerhet bättre av att göra detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av pv2b:

Hej!

Jag tycker du har lite övertro angående din egna förmåga att stoppa kortbedrägeri. Det räcker att stoppa in sitt kort i fel bankomat eller automat som har en skimmer installerad, så vips är ditt kort skimmat. Det är svårt att upptäcka en manipulerad bankomat, särskilt om man är lite stressad och inte tänker på detta. Eller för den delen bli bestulen eller rånad. Därför är det självklart bra att man har lite koll så man inte är "lättblåst", men det är ändå bra att bygga in lite skyddssystem utifall att.

Den statliga insättningsgarantin är inte ett sådant skyddsnät. Syftet med den är att skydda ditt insatta saldo på ditt konto i det fall din bank går i konkurs. Den skyddar dig inte mot personrån, kortskimning eller mot lättklädda ryska brudar på Facebook (såvida det inte är så att brudarna i fråga driver en bank i Sverige där du satt in dina pengar på ett konto som täcks av insättningsgarantin).

Nu har jag aldrig påstått direkt att jag inte kan bli drabbad, däremot har de aldrig hänt någonsin på 30+ års tid, sedan finns det ju garantier mot obehöriga kortköp, om du inte har handhava det oaktsamt, så varför skulle man bry sig bara handha korten och uppgifterna säkert, så står ju banken för garantin så länge du inte har mer än 950 000:- om du Swedbank så får du ju igen hela beloppet.

Visserligen saknar ju vissa banker och konton insättning och bankgaranti ja då kan man löjliga på flytta belopp över till nya kort, men så länge du har skydd av din bank så är det ju kvittsamma, det är ju bara och tänka på att man inte sitter rulla ute kortuppgifter till någon i en chatt

Skrivet av Kaine_Uro:

Min morsa har däremot blivit utsatt flera gånger och alltid fått igen pengarna av banken normalt sätt inom 2-3 dagar. Bankgarantin och insättningsgarantin är en statlig garanti för alla banker som har dessa avtal och godkännanden av staten, därför saknar vissa banker detta då banken får betala extra för ha dessa skydd, medans många storbanker däremot erbjuder dessa.

Var ursprungligen tänkt för ge skydd mot bankrån och annat men finns även på kort allt eftersom kort bedrägerierna har ökat.