CPU 100%, dator går inte längre att starta

Permalänk

CPU 100%, dator går inte längre att starta

Hej!

Jag fick nyligen, mitt i en spelsession, extremt FPS-drop, stängde av spelet och såg att CPU låg på 100%, kunde inte hitta någon process som tog 100%.
Startade om datorn. När datorn håller på att startas upp så dör den plötsligt (efter att ha kommit in i windows), inte bluescreen eller något, bara rent stänger av sig.
Har efter detta försökt att starta datorn i felsäkert läge, men inte ens det fungerar, datorn stänger av sig innan den ens hinner komma in i windows. Allt går under denna tiden ganska långsamt.
Jag är helt förbryllad och uppgiven, om någon har något att komma med så skulle detta uppskattas enormt.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 2700K
Processorkylare: H100
Moderkort: ASRock Z77 EXTREME4 Intel
Minne:Corsair Vengeance Dual C DDR3 16GB Kit, 1600MHz, 4x4GB, Blue
Grafikkort: CUII 970
Hårddisk: Intel 520 Series 120GB SSD R:550/W:520 2.5" SATA-3 Reseller
Nätaggregat:Kommer inte ihåg exakt, typ 80+ Bronze corsair 800 W
Övrig kylning: 2x140mm, 1x120mm insug och 4x120mm utblås i lådan

Tack
/Johan

UPPDATERING:
Datorn har nu startat i felsäkert läge. CPU är inom normala värden ~0%-5%. Men skulle fortfarande uppskatta feedback om vad som kan ha inträffat och hur jag kan utreda nu när jag har tillgång till felsäkert läge.
Om jag startar utanför felsäkert läge så sker problemet igen som tidigare.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Skrivet av pv2b:

Hur ser CPU-temperaturerna ut?

Uppstår problemet fortfarande när du har grafikkortet urmonterat och kör på inbyggd grafik?

Hade inte riktigt någon chans att kolla temperaturerna. Men jag tror pumpen i min H100 har dött, den låter inget och klossen blir varm. Beställt en NH-D14, hoppas den löser problemet. Annars återkommer jag.
Tack