Pendlardator för redigering?

Permalänk

Pendlardator för redigering?

Hej vänner!

Jag är helt okunnig gällande datorer och vet inte vilka egenskaper jag ska prioritera när jag nu ska köpa en ny dator.

Vad jag vill ha ut av datorn:

  • Ska kunna användas enkelt när jag pendlar till och från jobb. Skulle därför vilja ha den som en kombinerad surfplatta, 2-i-1-dator eller helt enkelt en dator där jag kan vika bort tangentbordet alt. ta loss det helt. Jag vill dock att tangentbordet ska vara hårt och inte "sladdrigt eller tygigt" som tangentbord till surfplattor ibland är.

  • Lätt redigering av bilder, photoshop och indesign-användande.

  • Eventuell redigering av video på nybörjarnivå. Fast om jag nu kommer börja redigera videor så kommer de mest troligt vara i 4K kvalitet och då blir de kanske lite tunga att rendera ändån?

  • Jag kommer troligtvis också använda datorn till en del hemsidekodning.

  • Vill egentligen lägga så lite pengar på detta som möjligt, helst under 10K.

  • Pga tidigare erfarenheter är jag inte särskilt sugen på en HP.

Såg denna på prisjakt som är rejält prissänkt, dock så verkar den profilieras mer som en företagsdator.
Och sen så verkar där ju finnas en drös av olika Lenovo Yoga's men jag vet som sagt inte vad jag ska kolla efter.

Länka jättegärna tips på datorer som ni tror passar mig! Och jag tar såklart även tacksamt emot tips på vad för egenskaper min dator behöver ha!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Surface book?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunnarsson96:

Hej vänner!

Jag är helt okunnig gällande datorer och vet inte vilka egenskaper jag ska prioritera när jag nu ska köpa en ny dator.

Vad jag vill ha ut av datorn:

  • Ska kunna användas enkelt när jag pendlar till och från jobb. Skulle därför vilja ha den som en kombinerad surfplatta, 2-i-1-dator eller helt enkelt en dator där jag kan vika bort tangentbordet alt. ta loss det helt. Jag vill dock att tangentbordet ska vara hårt och inte "sladdrigt eller tygigt" som tangentbord till surfplattor ibland är.

  • Lätt redigering av bilder, photoshop och indesign-användande.

  • Eventuell redigering av video på nybörjarnivå. Fast om jag nu kommer börja redigera videor så kommer de mest troligt vara i 4K kvalitet och då blir de kanske lite tunga att rendera ändån?

  • Jag kommer troligtvis också använda datorn till en del hemsidekodning.

  • Vill egentligen lägga så lite pengar på detta som möjligt, helst under 10K.

  • Pga tidigare erfarenheter är jag inte särskilt sugen på en HP.

Såg denna på prisjakt som är rejält prissänkt, dock så verkar den profilieras mer som en företagsdator.
Och sen så verkar där ju finnas en drös av olika Lenovo Yoga's men jag vet som sagt inte vad jag ska kolla efter.

Länka jättegärna tips på datorer som ni tror passar mig! Och jag tar såklart även tacksamt emot tips på vad för egenskaper min dator behöver ha!

Tror inte du kommer långt på en m-processor, du kommer antagligen kunna köra CC, men inte särskilt smooth. En jag har haft ögonen på är Lenovo 720s 13". Den har en relativt snabb I5a som kommer kunna köra CC utan problem och kanske köra redigering av 4k-video, rendering av 4k-video tror jag inte jag skulle vilja göra på en laptop alls, om det inte är en riktig arbetsstation.

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Surface book?

Jag hittar ingen Surface book i min prisklass?

Permalänk
Skrivet av edholmt:

Tror inte du kommer långt på en m-processor, du kommer antagligen kunna köra CC, men inte särskilt smooth. En jag har haft ögonen på är Lenovo 720s 13". Den har en relativt snabb I5a som kommer kunna köra CC utan problem och kanske köra redigering av 4k-video, rendering av 4k-video tror jag inte jag skulle vilja göra på en laptop alls, om det inte är en riktig arbetsstation.

Tack! Den låter bra Jag hittade en Lenovo yoga 720 som kostar detsamma. Det största som skiljer sig mellan dem (som jag förstår det) är att den du länkade (Lenovo Ideapad 720) har 4-kärnig processor med 1.6ghz hastighet medans Lenovo yoga 720 bara har dubbelkärnig processor men däremot 2,6ghz hastighet på den.
Hur ska man egentligen prioritera med processorn? Är det bättre med en 4-kärnig trots att den har mindre hastighet?

Lägga till länk
Permalänk

Jag stack till mediamarkt i fredags. Någon kille sålde en lenovo yoga 520 till mig för 7450:- (den var read) och dessutom har den utrymme för minneskort han sa iaf att den skulle vara bra för mina ändamål, så jag får se om det stämmer, har dock inte startat den än. ☼