Hur stänga av "varmhållning" på micron?

Permalänk
Avstängd

Hur stänga av "varmhållning" på micron?

Jag hittar bara en (just det EN) jädra knapp, ingen jag frågat har haft en susning, jag irriterar mig milt sagt extremt på dendär förbaskade så kallade "varmhållnings" funktionen praktiskt taget alla tillverkar av microvågsugnar av någon obskyr anledning envisas med att ha på moderna ugnar som default. Problemet är att denna funktion aldrig stänger av ugnen utan står och ger signal med intervall i vad som verkar all oändlighet. Väldigt irriterande om man värmer mat man sedan vill skall svalna medan man är upptagen med andra saker man inte kan gå ifrån.

Hur blir jag av med denna funktion en gång för alla (dvs permanent avstängd) så att jag aldrig mer behöver höra detdär tjutet mer en en enda gång och sedan stänger den av sig helt som de gamla med mekanisk timer?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Det övergår mitt förstånd att jag inte får upp frågan bland de första träffarna på google heller... Inte över huvud taget.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

För att förtydliga så vill jag att den helt stänger av magnetronen efter den tid jag ställt in gått, inte bara få bort ljudet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har nog inte använt en tillräckligt modern micro hör jag nu, för jag har aldrig stött på funktionen du pratar om

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macmann1:

Har nog inte använt en tillräckligt modern micro hör jag nu, för jag har aldrig stött på funktionen du pratar om

Alla, oavsett fabrikat, med elektronisk timer (men inte de med mekanisk timer) jag använt har haft detdär, dvs att den står och surrar på låg effekt och tjuter typ om det är fem eller tio minuters intervall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh:
Så fort tiden man har ställt in har löpt ut, så stängs magnetronen av.
Det ända som sker är att micron inte stängs av helt, som på sådana som har mekaniskt vred.

Men visst jag kan hålla med om att det regelbundna pipandet, är ganska irriterande, och på min så måste jag trycka på avbryt knappen för att den ska tystna.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

@Mizzarrogh:
Så fort tiden man har ställt in har löpt ut, så stängs magnetronen av.
Det ända som sker är att micron inte stängs av helt, som på sådana som har mekaniskt vred.

Men visst jag kan hålla med om att det regelbundna pipandet, är ganska irriterande

Vad är det då som sker, både min och den hos mina föräldrar är högst moderna, de har båda digital timer (det har jag kollat) med knapp eller motsvarande. Det är ugnar av bra kvalitet, inget smäck.

Den står i allafall och surrar oavbrutet och tjuter med ett visst intervall, hela tiden.

Jag har aldrig varit med om detdär på någon av de äldre ugnar jag använt som inte haft digital timer.

Edit, att vredet hakar sig vid bottenläget har jag sett någon gång på dåliga ugnar, men det är inte detta här, det är någonting som fabrikaten har gjort-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

@Mizzarrogh:
Så fort tiden man har ställt in har löpt ut, så stängs magnetronen av.
Det ända som sker är att micron inte stängs av helt, som på sådana som har mekaniskt vred.

Men visst jag kan hålla med om att det regelbundna pipandet, är ganska irriterande, och på min så måste jag trycka på avbryt knappen för att den ska tystna.

Jag skrev detdär för att det var den förklaring jag fick på ett annat forum om att magnetronen skulle vara igång, men detta kanske ej stämmer i så fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh:
Om du lyssnar på ljudet när micron är igång (värmer), och när tiden har löpt ut, så är det skillnad.
Efter tiden har löpt så går den ner i ett slags viloläge med fläkten igång, samt att talriken fortsätter snurra (om den nu har en sådan).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

@Mizzarrogh:
Om du lyssnar på ljudet när micron är igång (värmer), och när tiden har löpt ut, så är det skillnad.
Efter tiden har löpt så går den ner i ett slags viloläge med fläkten igång, samt att talriken fortsätter snurra (om den nu har en sådan).

Ok, jo, jag såg det nu strax innan jag läste detta, verkar vara ljudet från motorn till tallriken och på min ugn en fläkt som verkar vara för att vädra bort stekos (fläkten verkar dock timerstyrd i ett visst intervall)... Måste ändå vara som ni säger att timern fastnar vid bottenläget på något vis...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Alla, oavsett fabrikat, med elektronisk timer (men inte de med mekanisk timer) jag använt har haft detdär, dvs att den står och surrar på låg effekt och tjuter typ om det är fem eller tio minuters intervall.

Min står visserligen och snurrar efter att inställd tid gått, men den värmer ingenting. Det är bara plattan och fläkten som går och sedan piper den några gånger med kanske en halvminuts intervall innan den stänger av helt. Fördelen är väl, med att fläkten fortsätter gå, att om man har värmt något länge så kan det bli rejält med ånga/fukt. Det är en Whirlpool, men den är inte helt ny (läs: 10-15 år gammal).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Min står visserligen och snurrar efter att inställd tid gått, men den värmer ingenting. Det är bara plattan och fläkten som går och sedan piper den några gånger med kanske en halvminuts intervall innan den stänger av helt. Fördelen är väl, med att fläkten fortsätter gå, att om man har värmt något länge så kan det bli rejält med ånga/fukt. Det är en Whirlpool, men den är inte helt ny (läs: 10-15 år gammal).

Jag stod typ 20 minuter med saker jag inte kunde gå ifrån och den visade inga tendenser att stänga av...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number