Linsvätska i flygplatsen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Linsvätska i flygplatsen

Tjena. Snart tar jag semester. Är behov av linser men kommer inte ha på dem under flyget då det kommer bli jobbigt. Får man passera säkerhetskontrollen med mitt handbaggage? Det gäller Optifree Express 355ml. Vad är det för regler?

Hybrid: Asus Book T100HA-FU029T
Mediaspelare: Apple TV 4K 64 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

i7 2600K | Noctua NH-U12P SE2 | 16 GB DDR3 | Gigabyte GA-PH67A-UD3 | MSI GTX 1070 Gaming X | 3*Samsung 250 GB 850 EVO SSD | Silverstone Fortress II | EVGA SuperNOVA G3 750W | Samsung 24" CFG70 | Eizo 24" | Asus VG248QE | Realforce 88UB | SteelSeries RIVAL + SX | Sennheiser PC 360 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Incheckad baggage då? Samma där?

Hybrid: Asus Book T100HA-FU029T
Mediaspelare: Apple TV 4K 64 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Är det inte bara att lägga dom i det incheckade bagaget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Selfish:

Incheckad baggage då? Samma där?

Där är det lugnt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Selfish:

Tjena. Snart tar jag semester. Är behov av linser men kommer inte ha på dem under flyget då det kommer bli jobbigt. Får man passera säkerhetskontrollen med mitt handbaggage? Det gäller Optifree Express 355ml. Vad är det för regler?

Så här står det på swedavias hemsida

Receptfria läkemedel

Receptfri medicin (linsvätska, hostmedicin, näsdroppar med mera) får du i första hand ta med så mycket du behöver under själva flygresan. Men du kan ta med dig receptfri medicin för hela din bortavaro om du är osäker på om du kan köpa produkten på resmålet eller om den bara finns i större förpackningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Som andra säger, bara lägg vätskan i det incheckade bagaget.

Trädvy Permalänk
Chefredaktör
Jacob Hugosson
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2007

Du kan inte köpa en mindre flaska och ha i handbagaget? Har alltid med en 60ml om det incheckade skulle försvinna.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Kontaktas enklast via PM, nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.
Önskas svar i forumet citera mina inlägg. Finns även på Twitter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I skogen
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Selfish:

355ml måste nog åka i incheckat bagage, jag klarade mig genom 3 flyg med 355ml i handbagaget men blev av med den på hemvägen SUCK... men det va tur att det va på hemvägen annars hade det blivit jobbigt..

Finns 120ml flaskor som ska va ok som handbagage....men det går väl knappast lite på.

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013

Själv skulle jag köpt en liten flaska (finns små reseflaskor) om bagaget försvinner på vägen eller är försenat.

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Hej, jag jobbar på en flygplats, du får ta med dig linsvätska i handbagaget men vätskan kan behöva testas i en maskin ifall behållaren är större än 100ml.
Det bästa är att ha en liten behållare (under 100ml) i handbaget och en stor om det behövs i incheckat.
Och all vätska i handbaget ska rymmas i en liten förslutningsbar påse och läggas synligt när ni går genom kontrollen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Selfish:

Annan variant är att du fyller linsburken med ny vätska som du sedan tar med dig i handbaggaget (antar att du plockar ur linserna 1 gång?). Stora flaskan skickar du i incheckade.

Citera! Gaming: Chassi: FD R4| CPU: 7700K | Kylare: Noctua NH-D14 | MB: MSI Z270 GAMING PRO CARBON | Grafikkort: GTX1080 | RAM: Corsair LPX 16GB 3333MHz CL16 | OS:Disk: Intel 600p 512GB | PSU: EVGA Supernova 850 G2 |
Laptop: MSi GX660 + Crucial C300 64 GB
Servrar DL380 G7 2x X5660 - 240GB RAM (VM Pfsense + annat)
Desktop i7 2600K - 8GB + HP DL360 G7 2xE5620 (ej i drift just)