Antagen till Teknisk fysik - Tips?

Permalänk
Medlem

Hej,

Grattis till att du kommit in på en bra och intressant utbildning!

Själv läste jag ett år på F i Lund innan jag bytte till I i Linköping. Studierna på F gick inte alls bra, ffa eftersom jag inte fick tag på något bra boende i Lund, men också för att då inte hade någon vettig studieteknik och att det helt enkelt var för roligt i nationslivet.

När jag flyttade till Linköping ordnade jag ett riktigt bra boende (första året bodde jag i en fin 1:a, innan jag flyttade till en korridor, för ett rikare socialt liv, och därefter till en fin 2:a). Sedan såg jag till att ”bättra på” min motivation med ett löfte om en lämplig belöning (en elgitarr) om jag klarade alla mattetentor första året (ffa algebra och analys).

I takt med att studierna gick allt bättre så lärde jag mig mer om vad som fungerade för mig. Motivation och studieteknik är givetvis centrala för studieresultaten, men motion, sömn och matvanor är också viktigt. Jag märkte också att jag blev ganska less på den ganska monotona undervisningsformen på den tekniska fakulteten, och valde därför att komplettera studierna med andra mer stimulerande ämnen inom ex filosofi/etik, dramapedagogik, kommunikation och ledarskap. Eftersom Linköpings campus är så begränsat så gick det relativt lätt att kombinera, och dessutom fick jag bra kontakt med lärarna och kunde därför ofta ”prata in mig” på kurserna när skolans IT-system begränsade antalet poäng som jag kunde läsa per termin. Den ökade stimulansen ledde inte bara till att jag tog många poäng – men också att jag generellt fick bättre resultat/högre betyg.

Så mao, se till att du bor på ett sätt som passar dig (kanske svårt i sthlm), att du mår bra och tar hand om dig. Se också till att du är motiverad och stimulerad - så kommer det säkert att gå bra. Lycka till!

/M

Permalänk
Skrivet av ehallq:

5år med eller utan omtentor är absolut möjligt. Jag tog det på 5 år med massa omtentor (hade en del jag skrev 2-3ggr också). Hade en kandidatkrus släpandes som jag tentade av mitt i exjobbet i 5:an. Så tekniskt sett tog jag kandidaten efter 4.75 år och sedan tog jag min master 3 månader senare. Men egentligen läste jag såklart 3+2 år

Jag skulle säga att skapa bra vänner och kontakter + att göra bra ifrån sig på projektarbeten är oändligt mycket mer värt än bra betyg om du inte hade tänkt fortsätta i den akademiska världen

Känns skönt att höra att det är möjligt

Skrivet av anon127948:

Det är skillnad på att inte behöva 40 timmar per vecka och inte plugga. Visst ska man det. Helst varje dag men de flesta har inte sådan självkontroll och det är fel att tro att bara för att man inte la in sina 40 timmar per vecka är det kört.

På tal om sådant. Festa är skoj, festa och supa hela tiden gör under för din hjärna fast i fel riktning. Så måtta i allt

Skrivet av GLaDER:

Tycker mitt diagram ovan är ganska talande i frågan. Pluggar man effektivt (8 - 17, minus lunch och ev pauser mellan föreläsningar/pass) klarar man sig mer än väl. Ser jag till mina vänner uppstår problem när man inte hållit sig till dessa ramar, utan tänkt att man kan skippa dagtidsplugg och "ta igen det".

Ytterst få "tar igen det".

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det känns som att de tipsen jag fått hittills skapar en god grund för att inte dö av plugg Om man kör kontinuerligt kanske man inte behöver vara isolerad liksom.

Skrivet av Mighty Mic:

Hej,

Grattis till att du kommit in på en bra och intressant utbildning!

Själv läste jag ett år på F i Lund innan jag bytte till I i Linköping. Studierna på F gick inte alls bra, ffa eftersom jag inte fick tag på något bra boende i Lund, men också för att då inte hade någon vettig studieteknik och att det helt enkelt var för roligt i nationslivet.

När jag flyttade till Linköping ordnade jag ett riktigt bra boende (första året bodde jag i en fin 1:a, innan jag flyttade till en korridor, för ett rikare socialt liv, och därefter till en fin 2:a). Sedan såg jag till att ”bättra på” min motivation med ett löfte om en lämplig belöning (en elgitarr) om jag klarade alla mattetentor första året (ffa algebra och analys).

I takt med att studierna gick allt bättre så lärde jag mig mer om vad som fungerade för mig. Motivation och studieteknik är givetvis centrala för studieresultaten, men motion, sömn och matvanor är också viktigt. Jag märkte också att jag blev ganska less på den ganska monotona undervisningsformen på den tekniska fakulteten, och valde därför att komplettera studierna med andra mer stimulerande ämnen inom ex filosofi/etik, dramapedagogik, kommunikation och ledarskap. Eftersom Linköpings campus är så begränsat så gick det relativt lätt att kombinera, och dessutom fick jag bra kontakt med lärarna och kunde därför ofta ”prata in mig” på kurserna när skolans IT-system begränsade antalet poäng som jag kunde läsa per termin. Den ökade stimulansen ledde inte bara till att jag tog många poäng – men också att jag generellt fick bättre resultat/högre betyg.

Så mao, se till att du bor på ett sätt som passar dig (kanske svårt i sthlm), att du mår bra och tar hand om dig. Se också till att du är motiverad och stimulerad - så kommer det säkert att gå bra. Lycka till!

/M

Tack för inlägget och tipsen Jag är faktiskt tillfreds med det boende jag fått tag i, ligger väldigt nära skolan. Kommer nog leta nytt senare, man vet aldrig vad som händer riktigt men jag är väldigt nöjd för tillfället!
Motivationen för jag jobba hårdare för ibland gissar jag. Efter den här tråden tycker jag dock att jag är lite bättre förberedd!

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem

Prioritera:

1. Studierna
2. Allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falukorvig:

Hej!
Jag har precis blivit antagen till Civilingenjör - Teknisk Fysik på KTH och är uppe i planeringen. Har lyckats fixa korridor nära skolan och vet vart det mesta ligger osv. Jag kommer ifrån ett längre studieuppehåll efter gymnasiet men har senaste året gått basår och tror mig veta ungefär vad som väntar i höst. Jag vänder mig framförallt till tidigare/nuvarande civilingenjörsstudenter i allmänhet och F-studenter (heter det så?) i synnerhet, men även era andra! Har ni några tips/trix till mig? Saker som kan vara bra, kanske hjälper mig senare i studierna eller är viktiga att tänka på.
Jag vet vilka kurser jag ska läsa först och har matten/fysiken fräsch från basåret (vissa delar var mycket svårare än andra). Ska man försöka plugga lite innan, kanske ladda ner någon introguide till Python (verkar vara språket vi börjar med)? Introkursen i matte ska jag ta.

De första kurserna;
Programmering
Matte
Fysik

- har korridorsrum nära skolan
- hyfsat bra/frächa matte- och fysikkunskaper men ev. lite ojämna
- har aldrig programmerat innan

Vad hjälpte/hjälper i dina studier?

1. www.kthbok.com - Köp begagnade böcker och spara pengar. Kom ihåg att vara ute i god tid, de försvinner snabbt när kurserna närmar sig.

2. Civilingenjörsplugg är ett fulltidsjobb. 8-17 i skolan och 18-20 hemma.

3. Punkt 2 är inget skämt. Glöm helt och hållet att skippa första 4 veckorna för att sedan plugga in allt den sista veckan - detta fungerar för väldigt väldigt väldigt få genier, och folk som tror att dom klarar det "för att jag klarade gymnasiet så" brukar vara de första att hoppa av

4. Hitta bra studiekamrater

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Jag kommer ihåg envariabels analysen i matten. Första året på universitet.
Den var rätt kryddig.
Nu i retrospec så är den för jävla lätt.
Men var vaken i den kursen, det är inte som på gymnasiet där man bara ska sitta och räkna tal.
Du förstår sen vad jag menar när kursen börjar

Permalänk
Medlem

@tumvanten:
Att i efterhand säga att en kurs är lätt, när man väl kan allt i den, kan man ju alltid säga

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TIEEM:

@tumvanten:
Att i efterhand säga att en kurs är lätt, när man väl kan allt i den, kan man ju alltid säga

Jo men det var det att man inte riktigt visste hur man skulle angripa ämnet.
Man kom direkt från gymnasiet och var van vid att sitta och räkna ut enstaka tal.
På universitet handlade det mer om tankegångar, man skulle följa en röd tråd i uppgifterna.
Medans den röda tråden följs så räknar man hela tiden ut olika saker.
Matematiken på gymnasiet lär inte ut riktig matematik enligt mig själv.

Permalänk
Inaktiv

Jag gick Teknisk Fysik och jag gjorde nog alla felen men kom ut ändå. Dröjde dock ett år innan jag kunde läsa en bok utan att bränna av den på 24 timmar och sedan vara beredd på en tenta på innehållet.
¨
Mitt tips handlar om attityd. Det handlar om respekt för att det är intellektuell elitidrott det handlar om. Antagligen är du begåvad och kanske har du inte behövt gå på full fart förut. Det behöver du nu. Jobba på din studieteknik, sov och ät rätt, ge dig också tid för återhämtning och balans i livet men glöm aldrig vad du egentligen är där för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falukorvig:

Hej!
Jag har precis blivit antagen till Civilingenjör - Teknisk Fysik på KTH och är uppe i planeringen. Har lyckats fixa korridor nära skolan och vet vart det mesta ligger osv. Jag kommer ifrån ett längre studieuppehåll efter gymnasiet men har senaste året gått basår och tror mig veta ungefär vad som väntar i höst. Jag vänder mig framförallt till tidigare/nuvarande civilingenjörsstudenter i allmänhet och F-studenter (heter det så?) i synnerhet, men även era andra! Har ni några tips/trix till mig? Saker som kan vara bra, kanske hjälper mig senare i studierna eller är viktiga att tänka på.
Jag vet vilka kurser jag ska läsa först och har matten/fysiken fräsch från basåret (vissa delar var mycket svårare än andra). Ska man försöka plugga lite innan, kanske ladda ner någon introguide till Python (verkar vara språket vi börjar med)? Introkursen i matte ska jag ta.

De första kurserna;
Programmering
Matte
Fysik

- har korridorsrum nära skolan
- hyfsat bra/frächa matte- och fysikkunskaper men ev. lite ojämna
- har aldrig programmerat innan

Vad hjälpte/hjälper i dina studier?

Hur går det för dig nu? Går själv på basåret och är rätt sugen på teknisk fysik efteråt men är rädd att den ska vara överdrivet svår som folk säger. Gynnade basåret dig någonting?

Permalänk
Skrivet av anon17:

Hur går det för dig nu? Går själv på basåret och är rätt sugen på teknisk fysik efteråt men är rädd att den ska vara överdrivet svår som folk säger. Gynnade basåret dig någonting?

Det beror på dina intressen skulle jag säga. Tycker du fysik och matematik är roligt så skulle jag rekommendera programmet.