Permalänk
Medlem

Hjälp med seg dator.

Nybörjare på datorer här så inga komplexa svar tack
ÄR så att min data jag fick har börjat sega ner redan efter första dagarna har klarat av spel mm helt utan problem men nu senaste tiden så har det börjat lagga på alla spel och jag har ingen anning om vad jag ska göra. kan det vara så att det är lagg pga minnet på datan börjar ta slut? har en hårddisk i men inget jag laddar ner kommer på den disken istället hamnar det (på den har datorn) har 1tb som inte utnytjas där :/
kan tilläga att jag har kunnat spela på högsta grafik inställnigar samt massa annat uppe på andra skärmen innan utan problem. Nu kan jag inte ens spela utan nått uppe samt lägsta grafik setting

Permalänk
Avstängd

Ladda ner programmet cpu-z om du inte vet vad du har i datorn så ser du det där och är enklare att hjälpa om man vet det

men rent generellt så tänker jag varmare än helvetet ute och damm i datorn är der vanligt dom blir överhettad vilket du kan se i programmet hw monitor och båda programmen är gratis och enkla att googla fram och installera

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: vet inte hur jag ska skicka skärmdump på cpu-z blir lite mkt som ska skrivas vet inte heller vad som behövs och inte behövs vara med. datan i är helt clean och har haft en extra fläkt vid sidan av som flåsat på som ba den.

Permalänk
Avstängd

Tänkte mer lite enkelt att under cpu fliken vid name står namnet på din processor
Under mainboard fliken vid model står namnet på moderkortet
under memory fliken står hur många GB minne du har vid general och size
under fliken grapics vid name står namnet på ditt grafikkort

Att man vill veta det är för att vissa modeller kan lida lite av standard problem

När du vet namnet på processorn så öppnar du HW monitor och letar efter processorn t.e.x i5 4670 eller vad det nu är så ser du temp på alla kärnor i processorn och låt programmet vara igång öppna sedan nått spel för att se vad du får för temp

Sen gör du samma sak med grafikkortet
Då kan du se staplarna min och max där max är temperaturen som är intressant för båda

Det kan vara en massa saker sånt beror på men med tankle på hur varmt det är så är det vanligt att det är värmeproblem trots extra fläkt och kan sitta en stor dammtuss i kylningen eller en halv katt så värme är något som är bra att kolla först

Vill du köra printscreen är ingur en bra tjänst för bilduppladdning annars är det ganska lite text som behöver skrivas ner

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w