Problem med headset (XTZ Divine), kan ej spela in och "höra" ljud samtidigt

Permalänk
Medlem

Problem med headset (XTZ Divine), kan ej spela in och "höra" ljud samtidigt

Hej!

XTZ Divine headset var på rea för endast 690 så slog jag till. Ansluts via bluetooth. Låter fint om man slänger på lite EQ och grymt via kabel.

Dock stötte jag på ett väldigt konstigt problem när jag ville spela in lite spelande och samtidigt spela in rösten via headsetet. Direkt jag startar OBS och har valt headsetet mikrofon som ljud in så "dör/slutar" ljudet spelas upp i headsetet MEN OBS spelar fortfarande in det. Jag har noll idéer om hur jag ska fixa detta problem. Aldrig stött på något liknande tidigare. Jag kan dock spela upp ljud i headsetet och sedan spela in ljud via annan mikrofon/källa utan problem. Även så "mutas" ljudet ut om jag öppnar ljud panelen och går in på inspelnings fliken... Så direkt mikrofonen aktiveras i headsetet så stängs ljudet ut av!?
Det spelar ingen roll vilken ljudkälla som spelas upp direkt OBS/annat program aktiverar mikrofonen i headsetet så slutar ljudet spelas upp men man ser i Windows mixern att den "fortsätter" spela upp ljudet.

Det finns däremot 2 ljud ut-enheter kopplade till XTZ headsetet. Ena är stereo 44100Hz och fint ljud andra är Mono 16000Hz och låter skit. Om jag använder den källan som låter skit så fungerar det att använda mikrofonen OCH höra ljudet. Är det någon begränsning i Bluetooth som skapar detta problem? Något udda med just XTZ Divine?

Att kunna spela och använda mikrofonen i headsetet var en stor anledning till att jag slog till på ett headset. Vore riktigt skönt dra lite slappt spelande och inte behöva bry sig om några kablar under tiden.

felstavning
Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Efter kontakt med XTZ så kunde det bero på min broadcom dongle. Någon som har tips på en Bluetooth dongle som klarar stereo + mic via bluetooth samtidigt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB