Grafikkort som inte vill fungera - Missfärgade lödningar?

Permalänk
Medlem

Grafikkort som inte vill fungera - Missfärgade lödningar?

Hejsan,

Jag har köpt in 6st begagnade R9 380 grafik kort ifrån coinminer(de säljer mining utrustning), dock så hann jag tyvärr inte testa dem inom rimlig tid (de vill att man testar samma dag som de kommer annars gäller inte deras garanti).
Fyra stycken grafik kort fungerar utmärkt, behövde bara sätta på lite ny kylpasta så ligger de på kalla 68grader, dock var två stycken av dessa grafik kort inte fungerade.

De tar el och allt verkar prima tills jag installerar drivrutinerna, de gör så att skärmen fryser i ca 10-20min.
Efter detta så rapporterar devicemgr att den får felkoden 43

Jag har testat att:
-installera gamla drivrutiner
-installera om dess ROM
-kontrollerat så det är inte PCIE-risern som är trasig (använt riser som en av de fungerade korten använder).
-Endast har ett grafik inpluggat
Men inget har gett effekt.

Jag börjar nu tro att det är något fel på kortets lödningar då de två trasiga ser ut på samma sätt efter har öppnat upp dem.

Jag har markerat på bilden var de lite missfärgade lödningarna är, någon som har någon ide om detta är felet eller om det finns något annat att göra?
Cheers

Operativsystem: Windows 10
Processor: Intel Celeron G3930 2.9 GHz 2MB
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASRock H110 Pro BTC
Minne: Crucial Ballistix Sport LT 4GB (1x4Gb) / 2400Hz / DDR4 / CL16
Grafikkort: R9 380 MSI
Nätaggregat: Antec Truepower Quattro 1200 W

Permalänk
Skrivet av Qiaz:

Hejsan,

Jag har köpt in 6st begagnade R9 380 grafik kort ifrån coinminer(de säljer mining utrustning), dock så hann jag tyvärr inte testa dem inom rimlig tid (de vill att man testar samma dag som de kommer annars gäller inte deras garanti).
Fyra stycken grafik kort fungerar utmärkt, behövde bara sätta på lite ny kylpasta så ligger de på kalla 68grader, dock var två stycken av dessa grafik kort inte fungerade.

De tar el och allt verkar prima tills jag installerar drivrutinerna, de gör så att skärmen fryser i ca 10-20min.
Efter detta så rapporterar devicemgr att den får felkoden 43

Jag har testat att:
-installera gamla drivrutiner
-installera om dess ROM
-kontrollerat så det är inte PCIE-risern som är trasig (använt riser som en av de fungerade korten använder).
-Endast har ett grafik inpluggat
Men inget har gett effekt.

Jag börjar nu tro att det är något fel på kortets lödningar då de två trasiga ser ut på samma sätt efter har öppnat upp dem.

Jag har markerat på bilden var de lite missfärgade lödningarna är, någon som har någon ide om detta är felet eller om det finns något annat att göra?
Cheers

https://i.imgur.com/yciVvzY.jpg
https://i.imgur.com/caLUO3g.jpg

Operativsystem: Windows 10
Processor: Intel Celeron G3930 2.9 GHz 2MB
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASRock H110 Pro BTC
Minne: Crucial Ballistix Sport LT 4GB (1x4Gb) / 2400Hz / DDR4 / CL16
Grafikkort: R9 380 MSI
Nätaggregat: Antec Truepower Quattro 1200 W

kan inte riktigt se några fel.. med missfärgningar menar du det gula lager som oftast ligger över och runt lödtenn. ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

tycker mig inte se några fel på lödningarna, eventuellt flussmedel som kan göra så att det missfärgas. Dock inte dem skarpaste bilderna.

jag reagerar mer på Minneschippen, ser aningen nötta och eventuellt någon spricka?
EDIT: kanske är thermalpadsen jag ser...

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

kan inte riktigt se några fel.. med missfärgningar menar du det gula lager som oftast ligger över och runt lödtenn. ?

Stämmer bra, de andra korten hade inte dem så det ledde mig till de misstankarna.

Skrivet av Tommty:

tycker mig inte se några fel på lödningarna, eventuellt flussmedel som kan göra så att det missfärgas. Dock inte dem skarpaste bilderna.

jag reagerar mer på Minneschippen, ser aningen nötta och eventuellt någon spricka?
EDIT: kanske är thermalpadsen jag ser...

Hmm aa okej, japp var lite svårt att få en bra bild

Det där är nog minneschippen faktiskt, de hade någon sort smörja på sig och det vara eventuellt det som ses.
De såg 'hela' ut men det är ju svårt att se mikro sprickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qiaz:

Stämmer bra, de andra korten hade inte dem så det ledde mig till de misstankarna.

Hmm aa okej, japp var lite svårt att få en bra bild

Det där är nog minneschippen faktiskt, de hade någon sort smörja på sig och det vara eventuellt det som ses.
De såg 'hela' ut men det är ju svårt att se mikro sprickor.

om du kollar på det högra minneschippet, längst net i mitten då är det små sprickor samt en bit som är borta.

sen ser det även ut som texten har bränts bort på dem? tycker det ser ut om att det har gått för varmt.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

@Tommty:
Tack för svar,

Arh, jag får nog öppna upp kortet igen och ta en titt om det är något spricka.
Jag tog en annan bild som jag inte ladda upp men här är den: https://i.imgur.com/YKbjc9d.jpg
Minneschippets text syns dock i den bilden (konstig vinkel i övre bild).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qiaz:

@Tommty:
Tack för svar,

Arh, jag får nog öppna upp kortet igen och ta en titt om det är något spricka.
Jag tog en annan bild som jag inte ladda upp men här är den: https://i.imgur.com/YKbjc9d.jpg
Minneschippets text syns dock i den bilden (konstig vinkel i övre bild).

kan vara ögat/fotot som lurar, din tredje bild såg allt bättre ut.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

kan vara ögat/fotot som lurar, din tredje bild såg allt bättre ut.

Måste va så, jag tog en titt på delen som "saknades" och det verkar som att den är designad så, till o med kretskortet har ritat ut att det ska vara en liten konstig hörnbit (se tredje bild).

https://imgur.com/a/rYmzWeE

Vad har jag för alternativ egentligen? Några förslag?

Permalänk
Skrivet av Qiaz:

Måste va så, jag tog en titt på delen som "saknades" och det verkar som att den är designad så, till o med kretskortet har ritat ut att det ska vara en liten konstig hörnbit (se tredje bild).

https://imgur.com/a/rYmzWeE

Vad har jag för alternativ egentligen? Några förslag?

vet inte riktigt vilka steg du gått igenom men testa denna ?
https://www.drivethelife.com/windows-10/how-to-fix-amd-radeon...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Bild 1 och uppe till vänster R586 ser ut som det kan vara en resistor som har suttit där men är borta dock med väldigt lite lödtenn.
Heller har det aldrig funnits nån där?
Ser dock ut som nåt har brutits bort tack vare tagigheterna.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

På Bild 2 i första inlägget, så finns det två lödpunkter i det markerade området som ser lite smälta ut och som ser ut som om dom har flutit ut. Dom kortsluter inget?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vet inte riktigt vilka steg du gått igenom men testa denna ?
https://www.drivethelife.com/windows-10/how-to-fix-amd-radeon...

Tyvärr :S Gått igenom stegen i par gånger.

Skrivet av grizzly666:

Bild 1 och uppe till vänster R586 ser ut som det kan vara en resistor som har suttit där men är borta dock med väldigt lite lödtenn.
Heller har det aldrig funnits nån där?
Ser dock ut som nåt har brutits bort tack vare tagigheterna.

Verkar som att det ska vara så, vad menar du med tagigheterna?

Skrivet av HoboCop:

På Bild 2 i första inlägget, så finns det två lödpunkter i det markerade området som ser lite smälta ut och som ser ut som om dom har flutit ut. Dom kortsluter inget?

Hmm nja, det kan vara så men eftersom inget metall/ledade finns där så tror jag icke det. Bra observerat dock

Permalänk
Medlem

"Innerkanterna" av det blanka på R586 ser lite små taggiga ut.
Vilket är rätt liknande utseende man får om en komponent har brutits/slagit/etc bort och lödtennet därmed spruckigt kan även sitta kvar delar av komponenten som spruckigt med.
Dock så är det ju väldigt lite lödtenn där så frågan är om nåt motstånd har suttit där alls och OM det har suttit ett så behövdes det troligen väldigt lite för att bryta/slå loss den tack vare lite lödtenn.

Men det är svårt att se sånt på bild och betydligt lättare i verkligheten och du har ju andra fungerande likadana kort som du kan jämföra med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Någon som har något tips på vart man kan alternativt lämna in denna på reparation?