Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2018

Bygga nätverk hemma

Hej!

Bor i ett hus utanför stan och har därför ADSL via telejacket.
Huset är från 90 talet och har inga nätverksuttag eller liknande men jag funderar på hur man smidigt kan bygga ett snyggt nätverk med flera routrar i olika hörn utan att behöva dra kablarna så att de hamnar synligt. Ett tag tänkte jag ifall man kunde köra en stark router på vinden då taket inte är så tjockt utan att signalerna ska kunna ta sig fram överallt i huset samt en bit utanför. Men det blir ju så jävla varmt på vinden under sommaren och tvärt om på vintern då det inte är isolerat, och jag tror inte routern klarar detta.
Nu är jag mer inne på att ha en master router i hallen där första telejacket går in (ena sidan på huset), för att sedan bygga vidare på en extra slave router på andra sidan huset. Dock måste jag dra en nätverkskabel isåfall till denna men tänker att den kan man säkert dra upp genom taket och vidare genom vinden och låta den ligga i lösullen som ligger där och sedan ner genom taket till den andra slave routern.

Nu har jag dock ett gästhus ca 20 meter från mitt hus. Hur löser jag smidigast så att jag även får ett starkt wifi dit? Min nuvarande tanke är att dra en ethernetkabel som jag gräver ner mellan husen för att sedan koppla in ännu en slave router i fast då inne i gästhuset så har jag täckt alla hörn i stort sett. Problemet är dock hur jag får en ethernetkabel ut genom huset på ett smidigt sätt men borde väl kunna dra en på vinden och sedan låta den klättra ner längst husväggen för att sedan bli nedgrävd fram till gästhuset.
Blir dock fult med flera ethernetkablar från första routern upp till vinden som ska vidare, eller kan man komma undan det på något sätt så man endast drar upp en kabel? Och skulle man kunna dra upp en kabel genom väggen? Tänker om man kan dra den via ett eluttag eller telejacket då dom säkert går via någoot plaströr eller liknande. Frågan är dock om plats finnes.

Mvh Andreas

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du bör aldrig ha mer än en router om du inte är så duktig på nätverksteknik att du inte behöver fråga om varför det är en dålig ide.
Det du bör ha är en router och efter den kopplar du bara in switchar och accesspunkter tills du får tillräckligt många ethernetportar och bra wifitäckning, att ha flera konsumetroutrar leder för det mesta bara till adresseringsproblem i lanet för att alla ingånde delar i lanets infrastruktur måste konfigureras manuellt om det inte ska bli kaos pga NAT/PAT på flera ställen och flertalet dhcpservrar.
För att köra flera nät i samma kabel så kan man använda vlan och det är en switchfunktion i managerbara switchar.
För att koppla in gästhuset är en trådlös brygga mellan husen oftast både enklast och billigast och medför minst elektriska risker pga potentialskillnader mellan husen och tex åska. en brygga skapar man med 2 accesspunkter och sedan inne i gästhuset sätter man en switch och en accesspunkt som klienterna ansluts mot.

Undvik alltså "routrar" när det egentligen är helt andra funktioner än routing du behöver för att det ska funka smidigt, Ubiquiti gör bra prylar som inte är så dyra och försök koppla så mycket som bara går via kabel om det är ett högpresterande lan du vill uppnå fär trådlöst är endast bekvämt men aldrig högpresterande jämfört med kabel.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Aug 2002

Mesh nätverk med accesspunkter förlorar hastighet ju fler hopp den ska göra och ännu mindre om du ska trådlöst ansluta den bortersta, borra hellre hål och dra då kablari huset och centralisera hemnätverket med en switch och separat router (eller om du lägger ytterliggare pengar, en kombinerad enhet). Ha sen 2 access punkter länkade mot varandra, en i huset och en i gästhuset, ta kabel från accesspunkten i gästhuset.

Ubiquity släpper snart nanoHD med MU-MIMO antenner.

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS4 (4TB, Nyko Data Bank) | iPhone SE 32GB Black | Huawei T3 MediaPad 10" | New 3DS XL + KatsuKity's Capture Card | PS Vita 32GB | pfSense PC 2x1Gbit + 16-port 1Gbit Switch + D-Link 868L (som AP) | Ryzen 1700, 16GB DDR4 3000Mhz, 240GBx2 SSD, GTX 980, 3TB, A320M-DS2 | Windows 10 Home 64-bit | Apple Macbook Pro 13" Mid-2013