Apple uppdaterar Macbook Pro med Coffee Lake – toppmodellen får sex kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Apple har usel hårdvarukvalité på deras produkter. De känns bra men de är faktiskt väldigt ofta feldesignade och ännu värre används samma felaktiga design i flera generationer trots att de är medvetna om felen. Du kan bland annat på in på Louis Rossmanns Youtube kanal där han tar upp massor av exempel. Det här är en kille som verkligen vet hårdvara och varför saker går sönder. Apple är så klart inte ensamma om att göra dåliga produkter men det händer oftare och du är nästan alltid i en sämre position med Apple när det händer, om du inte köpt deras försäkring. I de flesta fall har felen inte erkänts och kompenserats förrän stämningar hotat i USA.

Satt just och funderade på när Rossman skulle dyka upp i tråden. Har sporadiskt kollat på hans kanal i flera år eftersom han har mycket mer genomgående teardowns än de flesta andra. Även om han har börjat bli nästan religiös i sin motsättning till Apple på senare år så stämmer hans påståenden överens med mina egna erfarenheter av Mac.

Den bästa modellen av MBP som jag använt är helt klart den som kom efter "unibody", runt 2010-2011. Det går att köra en sådan än idag för vanligt kontorsarbete utan att den känns särskilt seg, framförallt om man byter till SSD. Tangentbordet och trackpaden var riktigt bra också för en laptop. Dessutom gick det att byta RAM utan att behöva mer än en enkel stjärnskruvmejsel. Det är också den enda modellen i modern tid som Rossman inte har hittat fullständiga idiotfel i. Och då kostade den ändå hälften så mycket för toppmodellen jämfört med nuvarande MBP. Under en period med väldigt låg infalation känns en prisökning med 50% på 7 år för en försämrad produkt som ett aktivt försök till downsizing - sälj färre enheter till högre täckningsbidrag per enhet och hoppas av varumärket kan motivera prisskillnaden.

(Ett annat intressant fynd är Strange Parts video där han satte tillbaka hörlursingången i en iPhone 7. Det visade sig att det visst fanns plats, men att Apple hade satt dit en liten plastbit istället som knappast kan fylla någon vettig funktion. Att det skulle behövas för IP-klassning är ju rent båg, då flera andra tillverkare har bättre vattenresistens trots att de har kvar 3.5-jacket.)

Kort sagt: bara för att Apples aktiekurs gått som tåget på senare år betyder inte det att bolaget har rätt riktning på sin kompass. De ligger kvar på sin marknadsandel av knappa 10%. Men inom just premiumsegmentet av konsumentklassade laptops tror jag den minskat, samtidigt som de sålt fler av sina billigare modeller. Men det är svårt att få svar på eftersom statistiken buntar ihop alla modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Satt just och funderade på när Rossman skulle dyka upp i tråden. Har sporadiskt kollat på hans kanal i flera år eftersom han har mycket mer genomgående teardowns än de flesta andra. Även om han har börjat bli nästan religiös i sin motsättning till Apple på senare år så stämmer hans påståenden överens med mina egna erfarenheter av Mac.

Den bästa modellen av MBP som jag använt är helt klart den som kom efter "unibody", runt 2010-2011. Det går att köra en sådan än idag för vanligt kontorsarbete utan att den känns särskilt seg, framförallt om man byter till SSD. Tangentbordet och trackpaden var riktigt bra också för en laptop. Dessutom gick det att byta RAM utan att behöva mer än en enkel stjärnskruvmejsel. Det är också den enda modellen i modern tid som Rossman inte har hittat fullständiga idiotfel i. Och då kostade den ändå hälften så mycket för toppmodellen jämfört med nuvarande MBP. Under en period med väldigt låg infalation känns en prisökning med 50% på 7 år för en försämrad produkt som ett aktivt försök till downsizing - sälj färre enheter till högre täckningsbidrag per enhet och hoppas av varumärket kan motivera prisskillnaden.

(Ett annat intressant fynd är Strange Parts video där han satte tillbaka hörlursingången i en iPhone 7. Det visade sig att det visst fanns plats, men att Apple hade satt dit en liten plastbit istället som knappast kan fylla någon vettig funktion. Att det skulle behövas för IP-klassning är ju rent båg, då flera andra tillverkare har bättre vattenresistens trots att de har kvar 3.5-jacket.)

Kort sagt: bara för att Apples aktiekurs gått som tåget på senare år betyder inte det att bolaget har rätt riktning på sin kompass. De ligger kvar på sin marknadsandel av knappa 10%. Men inom just premiumsegmentet av konsumentklassade laptops tror jag den minskat, samtidigt som de sålt fler av sina billigare modeller. Men det är svårt att få svar på eftersom statistiken buntar ihop alla modeller.

Ja, det är ju knappast allt som Apple gör som är fel. Macbook Pro runt den tiden du pratar om är ett bra exempel. Den hade även bra med anslutningar istället för deras nuvarande bullshit om att allt ska ske genom 1-4 thunderbolt anslutningar ("Donglebook"). Runt denna tiden hade PC-tillverkare inte heller insett att design inte bara ska vara praktisk utan även snygg.

Nuförtiden är finns dock jämförbara datorer som Zenbook Pro 15 för 7700kr mindre. Konkurrensen har liksom kommit ikapp och i min mening gått om Apple.

Permalänk
Skrivet av thomas_skane:

Du kommenterar på fel plats om fel sak du inte vill hamna i en diskussion. Du kan liksom inte bara kasta ur dig vad som helst och förvänta dig att ingen svarar.

Apple har usel hårdvarukvalité på deras produkter. De känns bra men de är faktiskt väldigt ofta feldesignade och ännu värre används samma felaktiga design i flera generationer trots att de är medvetna om felen. Du kan bland annat på in på Louis Rossmanns Youtube kanal där han tar upp massor av exempel. Det här är en kille som verkligen vet hårdvara och varför saker går sönder. Apple är så klart inte ensamma om att göra dåliga produkter men det händer oftare och du är nästan alltid i en sämre position med Apple när det händer, om du inte köpt deras försäkring. I de flesta fall har felen inte erkänts och kompenserats förrän stämningar hotat i USA.

Vad det gäller användare som går över baserar jag det mest på vad jag upplevt av de stora Youtube användare som varit långtida fans av Apple men numera går bort från märket. Men Apple har säkert fler kunder än tidigare, vad vet jag? Det finns bra anledningar till att man väljer Apple också. Bland annat är dem riktigt bra på mjukvara och hög prestanda i deras telefoner. Att deras vinster ökat misstror jag inte heller.

Vad som är intressant med Apple, och varför Apple ofta får så mycket skit, är för att det alltid finns någon som är beredd att försvara Apple i alla lägen. Väldigt få skulle sitta och försvara allt Samsung gör. Väldigt få köper Samsung om de ser en bättre produkt från Sony. Apple har definitivt en betydligt mer fanatisk kundkrets än de flesta. Jag har själv använt Samsung, Sony, HTC och Apple när det kommer till smartphones, om det har någon betydelse?

Angående Note 7 borde den aldrig haft detta problem. Å andra sidan skötte Samsung problemet okej när det väl erkändes. Var enda kund fick möjligheten att utan kostnad skicka tillbaka deras enhet och få full ersättning. Nu är det så klart så att Note 7 faktiskt kunde vara livsfarlig så något annat hade varit oacceptabelt. Saken är att alla kan göra misstag.

Problemet med Apple är att det ofta är brister de visste om (t.ex bendgate) eller brister som kvarstår i flera generationer (se video ovan). Sedan gör Apple medvetet det svårare att reparera din enhet om den går sönder utanför garantin. De nitar fast tangentbordet i deras nya laptops, de använder icke-standard kontakter (t.ex SSD-diskarna), de dödar deras telefoner om en 3:e part skärm används, de vägrar sälja ersättningsdelar till iMac Pro mm. Samsung har istället en onlinebutik där du kan köpa var enda en av komponenterna i samtliga av deras produkter till ett okej pris. Det är inte svårt att attackera Apple på det etiska i detta beteende. Apple förtjänar skit för dessa saker varje gång dem sker.

Det du skriver gäller iaf inte deras bärbara datorer.
http://fortune.com/2018/03/12/apple-macbooks-most-reliable/
https://www.consumerreports.org/laptops/laptop-reliability-by...
https://www.computerworld.com/article/3012211/apple-mac/apple...

Hittar inte några uppgifter om iPhones när jag söker men skulle tro att de ligger ganska bra till där också. Rätta mig gärna om jag mot förmodan skulle ha fel.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Beatnutz:

Bra skrivet!

Jag har ägt många Apple-produkter och dom håller hög kvalitet. Det riktigt negativa med dem är att dom inte åldras speciellt bra. Batterier som blir helt värdelösa och datorer/ipads som blir akut sega helt plötsligt (skumt va?) när det släppts en ny uppdatering.

Håller inte alls med om att Apple-produkter generellt åldras sämre än produkter från andra tillverkare (se exempelvis dator i signatur som är åtta år gammal i år).

Varit med om att ny version av iOS segat ned enheter något, men samtidigt får vissa enheter nya uppdateringar förhållandevis länge. Ipad 2 exempelvis som fick uppdateringar under flera år. Vi har även kommande iOS 12 som sägs fokusera på optimeringar och få fart på de äldre enheter som stöds (ej testat själv än).

Sist men inte minst har vi min erfarenhet nyligen av att lägga in Windows 10 på första generationens Mac Pro (tolv år gammal datori år). Funkar förvånansvärt bra och stabilt med lite nyare grafikkort och SSD. Upp till 32 GB RAM kan sättas i också för en billig peng (eBay).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7800 XT | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma