Intel Haswell vanligaste processorfamiljen bland SweClockers medlemmar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av thomas_skane:

Jag har ingen aning varifrån du fått att jag tycker att Cinebench är det bästa för att mäta generell CPU-prestanda. Det är inget jag någonsin nämnt men du fortsätter diskutera som om att jag gjort det, du kan gärna sluta med det. Jag håller med om att Cinebench inte är ett bra mått på generell CPU prestanda, men det är inte spel i låg upplösning heller. Och där är vi i alla fall överens om att det finns betydligt bättre benchmarks som oftast saknas i recensioner. Sweclockers använder i min mening inte särskilt bra metoder för att mäta prestanda på CPU:er. Men dem brukar i alla fall poängtera att skillnaden i FPS över 720p är i princip samma oavsett CPU. Många andra hårdvarosidor tar istället och ser detta som ett definitivt bevis på att X-processor är snabbare i spel, utan att den faktiskt är det. Det finns massor på detta forumet som rekommenderar 7700K/8700K för spel utan vidare eftertanke. I min mening är dessa overkill för spel och pengarna bör sättas på ett grafikkort istället. Har du en Hashwell processor i dagsläget och spelar finns det liten anledning att uppgradera om du inte vill ha det absolut bästa eller om du ska göra andra CPU-intensiva uppgifter.

Virusskanning är ett bättre alternativ till benchmark. Men även om 8700K ligger på samma plats i virusskanning och i 720p-spel så kan du ta en titt på resten av processorerna. Där hoppar det runt en hel del. Kolla till exempel på G4560 som ligger mycket lågt i alla spel men an någon anledning slår samtliga Ryzen i anti-virus.

Och nej, det är direkt felaktigt att Fortnite kräver en bra CPU för att ha prestanda över 100FPS. Även i det exakta scenario som du tar upp så är det grafikkortet som begränsar. Även om vi antar att 8100 presterar bättre än 8700K på grund av en bugg så kan vi se att Ryzen 3 för 1200kr klarar bra över 200 FPS i medium om du har rätt grafikkort. Se citatet och benchmarken nedan:
https://res.cloudinary.com/dc8qandku/image/upload/v1518352680/pcg/ev2VHhwGsDbNAWZraumjyE_vt7oew.jpg
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/aiXwoJzE93cEiT37Y4RWmE-650-80.png
(Källa: PCgamer.se/PCgamer.com)

Sa aldrig att 720p tester var perfekta, sa att givet vad de flesta teknikwebbplatser brukar köra för tester är just 720p testerna bästa proxy (minst dålig hade nog varit bättre uttryckt).

Du väljer G4560, en av de få fall som avviker. Varför avviker den när man jämför 720p och söka efter virus? Primärt därför att spel faktiskt ser en relevant skalning förbi 2C/4T, något väldigt få "vanliga" program gör. Så 720p är inte en perfekt proxy, men titta på gruppen R5-1600, R7-1800X, i5-7500, i7-7700K, i7-8700K samt i9-7900X (hyfsat urval ändå va, med god spridning av egenskaper).

Är det inte väldigt bra överensstämmelse mellan dessa fall?

Där har vi Photoshop, MS Word, JS-motor, webbrendering och virus-scanning. i7-8700K och i7-7700K presterar konsekvent väldigt nära varandra, R7-1800X ligger väldigt nära i5-7500 och i9-7900X ligger bara strax ovanför 1800X/7500. Det är väldigt mycket vad man kan förvänta sig en lång rad "vanliga" applikationer då de primärt jobbar med skalära heltal, kommer i princip inte alls kunna utnyttja mer än 4C på något vettigt sätt.

Men det betyder självfallet att man bara ska testa ovan. Använder själv rätt ofta matrisberäkningar i programspråket R, i NumPy (bibliotek till Python) och Octave (open source variant av Matlab). Där får man en helt annan rangordning mellan CPU-erna ovan. Rätt mycket som detta

Dold text

Vilket visar hur extremt viktigt det är att man dels förstår hur de program man själv använder är beskaffade, men sen krävs ju att teknikwebbplatserna faktiskt testar något som uppför sig i närheten av detta (vilket för just detta fall lyser väldigt mycket med sin frånvaro på majoriteten av webbplatserna, så ingen kritik specifikt mot SweC).

Angående Fortnite. My bad, som du märker spelar jag inte speciellt mycket (och när jag gör det är det mest på konsol). Tog Fortnite då grabben kör det en hel del, vet att det går att nå väldigt hög FPS med medioker GPU. Uppenbarligen är hans i7-5775C rätt mycket overkill för de 150-200 FPS han tydligen körde i...

Men titta på SweC tester, titta på primärt på lägsta FPS. Från i3-8350K och R5-1600 kan man även i 1920x1080 "ultra" få 15-20 % bättre prestanda med ett GTX1080 med i7-8700K. i 720p handlar det om >40 % i vissa titlar. Det är alltså vettigare att lägga pengarna på CPU där i stället för GTX1070 -> GTX1080 (som ger ~20 %), framförallt om man gör något annat än spelar där CPU spelar roll.

Om man bara spelar är i5-8400/8500 kanske bäst ur perf/SEK perspektiv. Framförallt om dagens CPUer kommer leva lika länge som Sandy Bridge. Idag är i7-2600K ett bättre val än i5-2500K, men givet att det tog 6-7 år innan det blev fallet kanske det inte spelar jättestor roll (finns rätt många andra anledningar varför SNB börjar visa sin ålder, plattformen framförallt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonkenPonken:

Du nämner inte vilken ARM-processor du syftar på, men kikar man på denna listan så är ARM Cortex-A75, ARM Cortex-A72, ARM Cortex-A57 och ARM Cortex-A15 drabbade av variant 1,2,3 och 3a men listan är från Mars 2018. ARM Cortex-A73, ARM Cortex-A17, ARM Cortex-A12, ARM Cortex-A9, ARM Cortex-A8, ARM Cortex-R8 och ARM Cortex-R7 är drabbade av version 1 och 2. Sen andra processorer som bygger på ARM.

https://www.techarp.com/guides/complete-meltdown-spectre-cpu-...

Tittar man på AMD och Intel så ser det betydligt tyngre ut.

Som jag skrev, huruvida man är mottaglig mot X, Y och Z eller bara X och Z är på det stora hela irrelevant. Alla dagens CPUer innehåller buggar, det man bäst bedömer företagen på är hur de agerar när nya sårbarheter upptäcks.

För just Spectre/Meltdown gjorde ARM precis vad man kan önska sig

  • teknisk beskrivning av hur attacken går till och hur man kan skydda sig, inget PR-dravel för att släta över det hela

  • väldigt tidiga ute med patchar som gör det möjligt att skydda system

  • fixade existerande produkter som fortfarande säljs på marknaden

AMD och Intel misslyckades på flera av dessa. På det stora hela får man ändå säga att Intel sköter sig rätt bra på säkerhetsfronten. AMD har lite väl många gångar haft: "det är nog inte så stort problem med våra produkter, så behövs inte patchas". Något de så här långt fått backa från varje gång.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Som jag skrev, huruvida man är mottaglig mot X, Y och Z eller bara X och Z är på det stora hela irrelevant. Alla dagens CPUer innehåller buggar, det man bäst bedömer företagen på är hur de agerar när nya sårbarheter upptäcks.

För just Spectre/Meltdown gjorde ARM precis vad man kan önska sig

  • teknisk beskrivning av hur attacken går till och hur man kan skydda sig, inget PR-dravel för att släta över det hela

  • väldigt tidiga ute med patchar som gör det möjligt att skydda system

  • fixade existerande produkter som fortfarande säljs på marknaden

AMD och Intel misslyckades på flera av dessa. På det stora hela får man ändå säga att Intel sköter sig rätt bra på säkerhetsfronten. AMD har lite väl många gångar haft: "det är nog inte så stort problem med våra produkter, så behövs inte patchas". Något de så här långt fått backa från varje gång.

Jo, precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det låter ju tämligen sensationellt att de skulle klara av att starta en CPU som inte är pinkompatibel genom att använde en moddad firmware, men du får gärna länka om du har något konkret material om det.

EDIT: Någon finne på YT förklarar hur man hackar ihop det:
https://youtu.be/YW8e5HThe3w

Det är dock fortfarande ingen "lögn av Intel" att sockeln är ändrad, sen kan man ju tycka vad man vill om det. Personligen är jag glad den dag jag kan lämna Z170 åt historien och har otroligt svårt att förstå varför somliga ska hänga kvar vid gamla trötta moderkort som om det vore några heliga reliker.

Intressant inställning. Så du menar att Intel ska inte få kritik för att de medvetet ändrar sockeln för att kunna tvinga på folk nya moderkort? Asus har själv gått ut och sagt att de inte hade behövt ändra sockeln för att få de nya CPUerna att passa och fungera men de tvingats av Intel.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Intressant inställning. Så du menar att Intel ska inte få kritik för att de medvetet ändrar sockeln för att kunna tvinga på folk nya moderkort?

Fast nu har de ju ändrat sockeln för att Intel har något i sin pipeline till 1151 som kommer dra mer ström, vilket antagligen är en 8c/16t CPU. Det finns liksom ingenting att diskutera.

Det är knappast Intel som säljer moderkort till privatpersoner heller, så den konspirationsteorin höll inte speciellt länge.

Skrivet av Xinpei:

Asus har själv gått ut och sagt att de inte hade behövt ändra sockeln för att få de nya CPUerna att passa och fungera men de tvingats av Intel.

Tillåt mig tvivla på att någon officiell källa hos Asus gått ut med det. Förr eller senare hade de kommit till samma problematik. Asus kan tycka vad de vill, det är Intel som bestämmer vad som är tillräckligt med hänseende på framtida expansion. De har knappast någon insyn i vad Intel tänker släppa, eller när, heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast nu har de ju ändrat sockeln för att Intel har något i sin pipeline till 1151 som kommer dra mer ström, vilket antagligen är en 8c/16t CPU. Det finns liksom ingenting att diskutera.

Det är knappast Intel som säljer moderkort till privatpersoner heller, så den konspirationsteorin höll inte speciellt länge.
Tillåt mig tvivla på att någon officiell källa hos Asus gått ut med det. Förr eller senare hade de kommit till samma problematik. Asus kan tycka vad de vill, det är Intel som bestämmer vad som är tillräckligt med hänseende på framtida expansion. De har knappast någon insyn i vad Intel tänker släppa, eller när, heller.

Intel säljer chipsets som i sin tur är en enorm del av deras ekonomi. Påståendet om att Intel tvingades göra detta säger Asus emot och det är ju ändå Asus som i slutändan skapar moderkortet.

Angående källan så var det faktiskt en artikel för ett tag sen här på Sweclockers om det.

Det finns dessutom tonvis med belägg för att man kan med lite trixande få igång Coffe-lake på ett Z270 moderkort så jag förstår inte alls varför du sitter och försvar Intel när de uppenbarligen tvingat fram ett moderkortsbyte hos folk trots att det inte behövts.

Angående VRM och strömförsörjning så även det ett falskt påstående från Intel. Faktum är att låg-budget moderkort med Z370 har ungefär samma strömtillförsel och VRM som ett budget Z270. Med logiken som Intel kör med så skulle man inte kunna köra Coffe-lake på dessa moderkort heller TROTS att det uppenbarligen går att göra. Skillnaden mellan ett Z370 och ett Z270 är att Intel krävt att man slungar runt pinsen i socketen. Det är allt. Inget extra strömtillförsel, ingen omdesign av VRM eller något annat. Man har bara artificiellt låst BIOS samt flyttat om pins.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Påståendet om att Intel tvingades göra detta säger Asus emot och det är ju ändå Asus som i slutändan skapar moderkortet.

Jaha.

Skrivet av ”Xinpei”:

Angående källan så var det faktiskt en artikel för ett tag sen här på Sweclockers om det.

Då tar du och länkar den här va?

Skrivet av ”Xinpei”:

Det finns dessutom tonvis med belägg för att man kan med lite trixande få igång Coffe-lake på ett Z270 moderkort så jag förstår inte alls varför du sitter och försvar Intel när de uppenbarligen tvingat fram ett moderkortsbyte hos folk trots att det inte behövts.

Om du hade bemödat dig att läsa tråden så hade de sett att jag länkade en video med hur man får igång det. Det bevisar inte att det ”inte behövs”.

Skrivet av ”Xinpei”:

Med logiken som Intel kör med så skulle man inte kunna köra Coffe-lake på dessa moderkort heller TROTS att det uppenbarligen går att göra.

Fast nu har ju inte ändringen skett för dagens CPU-utbud, utan för modellerna de ska släppa på 1151. Vad Intel än hade gjort så hade de inte kunnat ”vinna” mot kverulanter.

Skrivet av ”Xinpei”:

Skillnaden mellan ett Z370 och ett Z270 är att Intel krävt att man slungar runt pinsen i socketen. Det är allt. Inget extra strömtillförsel, ingen omdesign av VRM eller något annat. Man har bara artificiellt låst BIOS samt flyttat om pins.

Om du testar att läsa exempelvis denna artikel, så kommer du hitta texten:
The VCC pin count move up from 128 to 146, adding 18.
https://www.eteknix.com/kabylake-vs-coffee-lake-lga1151-pinou...

Kort sagt: du har fel samt baktalar Intel på lösa grunder som vanligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tillåt mig tvivla på att någon officiell källa hos Asus gått ut med det.

Du är tillåten.
Och här är nyheten:
https://www.sweclockers.com/nyhet/24602-asus-intel-z270-kunde...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Lägg ingen tid på den där Messerschmitten för han har ju redan bestämt att han vet allt och lite till. Jag har redan förklarat för han att strömmatningen som finns räcker samt det är annan UEFI som gäller, men polletten trillar inte ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:
Skrivet av JonkenPonken:

Lägg ingen tid på den där Messerschmitten för han har ju redan bestämt att han vet allt och lite till. Jag har redan förklarat för han att strömmatningen som finns räcker samt det är annan UEFI som gäller, men polletten trillar inte ned.

Spelar ingen roll vad ni säger eller hur ni bevisar det, han står till 100% på Intels sida. De hade kunnat skicka ut ett virus som slagit ut alla moderkort med Intel-chipset och han hade ändå påstått att de gjort något bra.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hade just tänkt länka den länken men herrn var före. När tom. en av Asus produktchefer går ut och skriver att begränsning är artificiell så brukar det betyda något. Men Wu har säkert fel.. för Intel har ju inte försökt dra sina kunder vid näsan tidigare? Aldrig då...

Skrivet av Sveklockarn:

Jaha.
Då tar du och länkar den här va?
Om du hade bemödat dig att läsa tråden så hade de sett att jag länkade en video med hur man får igång det. Det bevisar inte att det ”inte behövs”.
Fast nu har ju inte ändringen skett för dagens CPU-utbud, utan för modellerna de ska släppa på 1151. Vad Intel än hade gjort så hade de inte kunnat ”vinna” mot kverulanter.
Om du testar att läsa exempelvis denna artikel, så kommer du hitta texten:
The VCC pin count move up from 128 to 146, adding 18.
https://www.eteknix.com/kabylake-vs-coffee-lake-lga1151-pinou...

Kort sagt: du har fel samt baktalar Intel på lösa grunder som vanligt.

"Trots sitt glasklara uttalande om att extra dedikerade kontaktstift i sockeln inte gör någon större skillnad idag, spekulerar Andrew Wu i att det är en förberedande åtgärd för processorer med fler kärnor. Detta ligger i linje med spekulationer om Intel Ice Lake på 10 nanometer släpps med åtta kärnor för att bättre konkurrera mot AMD:s åttakärniga serie Ryzen 7."

https://www.sweclockers.com/nyhet/24602-asus-intel-z270-kunde...

Men det är ju bara Asus. De vet ju inget alls om moderkort.

Här är ursprungskällan.

http://www.bit-tech.net/features/tech/motherboards/asus-inter...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Lägg ingen tid på den där Messerschmitten för han har ju redan bestämt att han vet allt och lite till. Jag har redan förklarat för han att strömmatningen som finns räcker samt det är annan UEFI som gäller, men polletten trillar inte ned.

Fast nu får vi nog rulla tillbaka bandet lite. Jag betvivlade visserligen att 8700K skulle fungera på Z170/270 p.g.a. ändrade pins. Det stämde så långt som att det inte går i stockutförande, men går fortfarande tydligen att hacka ihop, varpå jag länkade en YT-video som visade hur man gör. Det var fortfarande inte frågan, utan du skrev:
"Det jag stör mig mest på är Intels lögn att det inte gick då man hade tagit vissa pins för extra strömmatning sa de vilket var rent skitsnack (och jag var rätt tidig med det påståendet)."

Du hade fel, och nu försöker du rädda ditt skinn genom att kalla mig saker och styra bort diskussionen från vad som faktiskt diskuterades.

Sockeln är ändrad, vilken jag bl.a. visat med en länk till artikel angående ny pinout, där en av de viktigare förändringarna är att det nu finns 18 fler pins för strömförsörjning i sockeln. Huruvida en 8700K behöver dem eller inte hör liksom inte till diskussionen eftersom ändringen är gjord för kommande Intel-CPUer som inte släppts ännu.

Vem som helst fattar att förr eller senare så hade det behövt ske, och för "sockel-kverulanterna" så spelar det ingen roll om det sker efter ett eller tio år, de kommer gnälla ändå. Ökat volttal är något för överklockare, att de ökar pinsen handlar givetvis om att få ner effekten som varje pinne behöver hantera.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Spelar ingen roll vad ni säger eller hur ni bevisar det, han står till 100% på Intels sida.

Till skillnad från dig då som alltid är objektiviteten själv när det kommer till Intel/Nvidia?

Till skillnad från vad du gör beträffande Intel/Nvidia så skriver jag positiva saker om AMD.
#17468491

Skrivet av Xinpei:

Hade just tänkt länka den länken men herrn var före. När tom. en av Asus produktchefer går ut och skriver att begränsning är artificiell så brukar det betyda något. Men Wu har säkert fel..

Även @Söderbäck,
Att Coffee Lake kunde varit kompatibel ja, säkert. Det är fortfarande ingen 'artificiell begränsning' eftersom Intel valde att ändra sockeln som en förberedelse för kommande CPUer, vilket även kommer i slutklämmen av artikeln:

"Trots sitt glasklara uttalande om att extra dedikerade kontaktstift i sockeln inte gör någon större skillnad idag, spekulerar Andrew Wu i att det är en förberedande åtgärd för processorer med fler kärnor. Detta ligger i linje med spekulationer om Intel Ice Lake på 10 nanometer släpps med åtta kärnor för att bättre konkurrera mot AMD:s åttakärniga serie Ryzen 7."

Ingen större skillnad idag, nej precis. Det enda som hade hänt av att Intel hade skjutit upp förändringen av sockeln hade blivit att de hade fått senarelägga förändringarna, vilket hade skapat minst lika mycket förtret. Sen är det fortfarande så att Asus inte har en aning om exakt vilka effektkrav det kommer vara på kommande Intel-CPUer, det vet däremot Intel som konstruerar förbrukarna.

Det här är bara den vanliga stormen i vattenglaset när Intel gör någonting, samt visar hur den klick på SweClockers som hatar Intel aldrig går att vinna några diskussioner mot oavsett hur tekniskt korrekt du är.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck @JonkenPonken @Stoff3th3m4n @Xinpei

Moderkortstillverkare lägger till stöd för nya Intel-processorer

Processorer igår 21:02

I samband med att ett flertal tillverkare skickar ut BIOS-uppdateringar till Z370-utrustade moderkort skymtas ett stöd för nya Intel-processorer, där allt pekar mot den kommande Core 9000-serien.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26010-moderkortstillverkare...

Som sagt, här har ni skälet till att sockeln ändrades i samband med Z370.

Permalänk
Hedersmedlem

@Sveklockarn:
Jag vet inte varför du drar in mig nu igen.
Jag har bara lagt fram en artikel med uttalande från asus för underlag där du inte trodde att Asus uttalat sig i frågan.
Men det hade de alltså och det fanns det en artikel kring också.

EDIT:
Eller jo det förstår jag nog visst. Inte helt orelaterat svar. Jag förstår dig!
Men ja, jag har försökt hålla mig lite smalt här utan att bli för insyltad ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

EDIT:
Eller jo det förstår jag nog visst. Inte helt orelaterat svar. Jag förstår dig!
Men ja, jag har försökt hålla mig lite smalt här utan att bli för insyltad ;).

Tack för din länk.

Jag tyckte som sagt att det var relevant att tagga dig, även om du inte varit involverad i "diskussionen".

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

@Söderbäck @JonkenPonken @Stoff3th3m4n @Xinpei

Moderkortstillverkare lägger till stöd för nya Intel-processorer

Processorer igår 21:02

I samband med att ett flertal tillverkare skickar ut BIOS-uppdateringar till Z370-utrustade moderkort skymtas ett stöd för nya Intel-processorer, där allt pekar mot den kommande Core 9000-serien.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26010-moderkortstillverkare...

Som sagt, här har ni skälet till att sockeln ändrades i samband med Z370.

Och det visste du om i förrgår? Är du Saida?
Snarare är det nog som så att Intel fått så mkt skit för sitt fulspel så de kände sig tvungna att göra på detta sättet med kommande CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Och det visste du om i förrgår? Är du Saida?
Snarare är det nog som så att Intel fått så mkt skit för sitt fulspel så de kände sig tvungna att göra på detta sättet med kommande CPU.

Nej, jag läser även på en hel del andra sidor om vad som händer i datorvärlden, där det sedan flera månader tillbaka förklarats varför förändringarna skett i sockeln. Det klart att mindre tekniskt insatta kan känna att det är jobbigt att hänga med i, men det förändrar ju så att säga ingenting i sak.

Sen ska vi nog ha lite proportioner på "skandalen", där den absoluta merparten inte bryr sig det minsta. Att Intel haft konkreta planer för flera kärnor är inte direkt några nyheter heller, men i dagens värld där somligas perception inte räcker längre än till klickbaitande Aftonbladet-rubriker så kan man ju förstå att dessa får svårt att uppfatta verkligheten som den är och istället faller tillbaka på substanslösa och barnsliga konspirationsteorier.

Om du kollar vad AMD hade att erbjuda 2015, när Intel släppte 1151, så ser du att de höll på med trötta iterationer av Bulldozer (närmare bestämt Excavator) som marknaden hade ett väldigt svalt intresse för i det stora hela. AMD bevisade helt enkelt själva att många kärnor inte var ett säljargument över en snabb CPU med färre kärnor, alltså såg Intel sannolikt ingen anledning att ge 1151 stöd för någonting som de själva inte planerade att expandera till innan det var dags att byta ut sockeln av andra skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Söderbäck @JonkenPonken @Stoff3th3m4n @Xinpei

Moderkortstillverkare lägger till stöd för nya Intel-processorer

Processorer igår 21:02

I samband med att ett flertal tillverkare skickar ut BIOS-uppdateringar till Z370-utrustade moderkort skymtas ett stöd för nya Intel-processorer, där allt pekar mot den kommande Core 9000-serien.
https://www.sweclockers.com/nyhet/26010-moderkortstillverkare...

Som sagt, här har ni skälet till att sockeln ändrades i samband med Z370.

Z390 var inte menad att rebrandas utan var menat att ha ett sprillans nytt chipset. När Intel fick problem med dessa så valde man att rebranda om Z370 istället. Vid släpp av Z370 så trodde fortfarande Intel att de skulle släppa Z390 som ett nytt chipset. Så den artikeln tillför inget till diskussionen alls.

https://www.techpowerup.com/245456/intel-shelves-z390-express...

https://www.techspot.com/news/75242-intel-z390-chipset-rumore...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Z390 var inte menad att rebrandas utan var menat att ha ett sprillans nytt chipset. När Intel fick problem med dessa så valde man att rebranda om Z370 istället. Vid släpp av Z370 så trodde fortfarande Intel att de skulle släppa Z390 som ett nytt chipset. Så den artikeln tillför inget till diskussionen alls.

https://www.techpowerup.com/245456/intel-shelves-z390-express...

https://www.techspot.com/news/75242-intel-z390-chipset-rumore...

Jag tror inte jag förstår hur det är kopplat till diskussionen?

Z390 var en försiktig refresh av Z370, som av allt att döma nu kommer bli en rebrandad produkt, ja? Att kommande åttakärniga modeller ansågs behöva en modifierad strömförsörjning har väl inte så mycket med det att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tror inte jag förstår hur det är kopplat till diskussionen?

Z390 var en försiktig refresh av Z370, som av allt att döma nu kommer bli en rebrandad produkt, ja? Att kommande åttakärniga modeller ansågs behöva en modifierad strömförsörjning har väl inte så mycket med det att göra?

Det har allt med saken att göra. Z370 och Z390 har samma socket. Vilket Asus ansvarige menade var orsaken till antalet fler pins. Alltså att Intel förutsåg eventuella problem med Z390 och därför valde det säkra före det osäkra. Något Wu spekulerar vore fallet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |