Microsoft ryktas arbeta på nytt operativsystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Det hade de tydligen problem att porta till 64-bit. Gjordes av 3:e part utvecklare.

Finns att läsa om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det bara som en framtida Windows 10-uppdatering, men man får väl se.

Skrivet av nipe:

Men det var väl bara gratis under förutsättning att ens retail licens gjordes om till en OEM licens knuten till hårdvaran, så man inte kunde lyfta den med sig vidare till nästa dator?

Nu har säkerligen många redan kommenterat, men jag kollade upp detta ordentligt innan jag gick från 7:an till 10:an på min huvudmaskin och retail är fortfarande retail, det blev inte en OEM-licens.

Det rådde osäkerhet kring detta, så Microsoft klargjorde det till slut (men tyvärr har jag ingen källa, vet bara att det var en officiell informationstext på MS hemsida).

När jag senast bytte hårdvara, från Intelplattform till AMD (dvs både moderkort och cpu = ny dator), så var det bara att återaktivera. Behövde inte ringa. Och då har jag inte licensen kopplad till något MS-konto heller (för jag vägrar ).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MickeLi:

Märkliga argument här och var. Ni köper en pc baserad dator, som kommer kräva ett MS windows OS, och ni är missnöjda !?

PC kräver inte Windows.

Själv kör jag Debian (Linux) på alla mina enheter, men har även en installation av win 10 för dual boot på min main rigg ifall man får lust att köra något spel som bara funkar med wincrap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273280:

PC kräver inte Windows.

Själv kör jag Debian (Linux) på alla mina enheter, men har även en installation av win 10 för dual boot på min main rigg ifall man får lust att köra något spel som bara funkar med wincrap.

Det var väl mer eller mindre underförstått avsett för den sk normalanvändaren.

Permalänk
Medlem

Nästa Windows heter "X One"
Kom ihåg vart ni hörde det först.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MickeLi:

Det var väl mer eller mindre underförstått avsett för den sk normalanvändaren.

ZetFury har ändå rätt, och du har fel. Och tack för att du "onormal"-förklarade oss. Nu ska man behöva känna sig diskriminerad också.

Förövrigt faller moderna Apple-datorer också in under definitionen av PC. Är deras användare onormala också?

Permalänk
Medlem

Of:
@ZecretW:
https://www.sky.com/ van ju mot MS så försök med SkyDrive, så SkyNet verkar vara i drift i UK. Så nästa OS blir OneNet?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Of:
@ZecretW:
https://www.sky.com/ van ju mot MS så försök med SkyDrive, så SkyNet verkar vara i drift i UK. Så nästa OS blir OneNet?

I vilket fall hoppas jag det inte bygger på BING för då vet man aldrig var på nätet man hamnar.

Det var väl förövrigt resultatet på dess sökningar som myntade slogan; Where did you end up today? (Where do you want to go today)?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Windows 365, 99 kr/månad.

Skickades från m.sweclockers.com

55,10 kr/användare och månad + moms enligt prislistan i Microsoft 365, sedan kallar dem det förvisso Windows 10 Enterprise E3 och man brukar få rabatt på det priset som volymlicenskund.

Idag så är i regel Windows 10 Pro tillräckligt för att köra Windows i ett företagsnätverk, och i princip alla datorer riktade till företag säljs med Pro. Microsoft har dock gjort vissa antydningar på att detta inte riktigt kommer att vara fallet i framtiden. Jag skulle misstänka att man framöver kommer att begränsa funktionaliteten i Pro-versionen så att företag mer eller mindre måste köpa till Enterprise och när användaren sedan lägger till sitt arbets- eller skolkonto i sin, eller sina Windows-datorer så får man Enterprise versionen och därmed full funktionalitet.

Bland företagsanvändare kan jag knappast tänka mig att det finns någon som vill ha en nytt Windows operativsystem, utan man vill betala sin årliga licenskostnad och sedan ska datorerna uppdatera sig själva så att alla användare ligger på (ungefär) samma version. Nästa steg är att användaren ska kunna packa upp sin nya dator själv, varefter mjukvaran den användaren behöver installerar sig själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cad_edis:

55,10 kr/användare och månad + moms enligt prislistan i Microsoft 365, sedan kallar dem det förvisso Windows 10 Enterprise E3 och man brukar få rabatt på det priset som volymlicenskund.

Idag så är i regel Windows 10 Pro tillräckligt för att köra Windows i ett företagsnätverk, och i princip alla datorer riktade till företag säljs med Pro. Microsoft har dock gjort vissa antydningar på att detta inte riktigt kommer att vara fallet i framtiden. Jag skulle misstänka att man framöver kommer att begränsa funktionaliteten i Pro-versionen så att företag mer eller mindre måste köpa till Enterprise och när användaren sedan lägger till sitt arbets- eller skolkonto i sin, eller sina Windows-datorer så får man Enterprise versionen och därmed full funktionalitet.

Bland företagsanvändare kan jag knappast tänka mig att det finns någon som vill ha en nytt Windows operativsystem, utan man vill betala sin årliga licenskostnad och sedan ska datorerna uppdatera sig själva så att alla användare ligger på (ungefär) samma version. Nästa steg är att användaren ska kunna packa upp sin nya dator själv, varefter mjukvaran den användaren behöver installerar sig själv.

29.95 står det på hemsidan.

Permalänk
Medlem

Vad säger artikeln egentligen? Ska de börja köra https://coreos.com alltså Linux dist med containers? Eller döper de ett os till samma sak som ett annat os?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows 98 & Windows XP inte för nytt inte för gammalt man kände sig hemma.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB