Förra ägaren har tagit bort fiberkontakten

Permalänk
Medlem

Är vi grannar?
Här i huset finns det fiber till källaren och sen TP draget till samtliga lägenheter, dock har Com Hem lyckats lura i stort sett alla pensionärerna i huset att skaffa Bredband via 3 hål i väggen, en fantastisk deal där du får halva hastigheten och bara betalar 60% mer för det. Det är tur att jag sitter med i styrelsen, för där hade de mage att ta upp om vi skulle plocka bort fibern, för vi har ju Com Hem...

Om inte den gamla ägaren varit helt korkad så borde det ju finnas en apparatdosa där bakom någonstans, där din TP-kabel förmodligen gömmer sig. Det svåra är nog att hitta den utan att riva upp hela väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scyru:

Hej!

Detta har jag gjort och de vill lägga allt ansvar hos mig. De ringde då Telenor (då man var tvungen att ringa som fastighetsägare, a.k.a styrelsemedlem) och tog reda på att de troligen tog betalt 1000-5000kr men att det kunde "flyga iväg". De höll med om att det var tråkigt osv.

Men frågade du då om att laga en fiber eller CAT kabel. Är stor skillnad mellan dessa arbeten och kostnaderna skiljer en hel del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Känns som attt förre ägaren borde bli fakturerad, antingen via BRF och värden eller mäklaren som tar kontakt med denne.

Att BRF:en ska ha med faktureringen av säljaren för ett dolt fel låter väldigt väldigt märkligt.

Rätt är väl att säljaren beställer tjänsten från leveratören och får fakturan hem till sig.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

Låter som att den som orsakade felet ska stå för det då det är förra ägaren så bör ansvaret ligga på honom att återställa lägenheten till utsprunglig specifikation.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scyru:

Hej!

Det är så att jag flyttat in i en lägenhet som det visar sig att förra ägaren har tagit bort fiberkontakten (utan att veta det) under renovering. Han själv hade betalt för ComHems nätverk men fiber via Telenor ingår gratis i hyran.

Jag vet vilken vägg som fibern bör vara dragit i (har en identisk lägenhet ovanför) och ungefär vart kontakten har varit. Är det möjligt att själv öppna upp väggen och sätta dit en konverterare som gör om fiber till ethernet? Vart hittar jag en sådan isåfall? Är det typ: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst... .

Eller bör jag betala Telenor 1000-5000kr som teknisk service trodde det kunde gå på, känns dyrt när kabeln bara ligger i väggen och väntar...

Obs. Brf drog fiber till alla lägenheter när de gjorde det (enligt sig själva) så därför jag är säker på att kabeln ligger där.

Tack på förhand,
Hampus

Har du testat att knacka över området där du misstänker att dosan satt?
Hittar du telefonuttaget kan du skära upp en cirkel så du får fram det, får vi mer att jobba med.

Visst det är jävligt surt att behöva sabba väggen, men vad är det för tapet som sitter på? är det en basic tapet kan du köpa en rulle och tapetsera om just det området.
Har du tur kan du även plocka bort listen och se om det finns något spår efter kablar där, har de inte bytt gipsskivor eller lister så bör det vara utfräst/skavt en kanal. där kabeln suttit.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SIEMPRE:

Att BRF:en ska ha med faktureringen av säljaren för ett dolt fel låter väldigt väldigt märkligt.

Rätt är väl att säljaren beställer tjänsten från leveratören och får fakturan hem till sig.

Det är ju trots allt BRF'ens bostad?
Har å andra sidan inte riktigt sagt att dem ska sköta allt, men de bör bli underrättade tycker jag.
Självklart ska säljaren av bostaden får fakturan till sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är ju trots allt BRF'ens bostad?
Har å andra sidan inte riktigt sagt att dem ska sköta allt, men de bör bli underrättade tycker jag.
Självklart ska säljaren av bostaden får fakturan till sig.

Ja, de bör bli underrättade av sådana ärenden och framförallt i hus med kaskadnätverk ifall lägenhetsinnehavarna själva tänkte mixtra med dessa. Men all annan kontakt bör ske med säljaren imo.

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem

Det är lurigt med dolda sen faller bostadsrätter under lös egendom.

Råkade själv ut för ett dolt fel på ett hus men värdet understeg 30000kr och då anses det för lågt, p.g.a att det då inte skulle ha påverkat marknadsvärdet.

Permalänk
Medlem

Tror det blir svårt att få hjälp med räkningen som ska betalas faktiskt. Om det i köpebeskrivningen stod att det var fiber/eth till lägenheten så faller det nog under undersökningsplikten att kolla att det verkligen är så... Uttaget skulle ju om det suttit där ha varit synligt. Nu fanns det inte där och det är något som "borde" ha undersökts. Vet, man hinner kanske inte kolla allt när man kikar men...

Hoppas dock att du får hjälp med räkningen som kommer, om inte annat så hade jag försökt fiska fram kabeln, köpt nytt uttag på kjell&Co för 60 spänn och fixat själv. Glöm inte slitsverktyget också. Guide finns på kjell&co hur du ska koppla.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Tror det blir svårt att få hjälp med räkningen som ska betalas faktiskt. Om det i köpebeskrivningen stod att det var fiber/eth till lägenheten så faller det nog under undersökningsplikten att kolla att det verkligen är så... Uttaget skulle ju om det suttit där ha varit synligt. Nu fanns det inte där och det är något som "borde" ha undersökts. Vet, man hinner kanske inte kolla allt när man kikar men...

Hoppas dock att du får hjälp med räkningen som kommer, om inte annat så hade jag försökt fiska fram kabeln, köpt nytt uttag på kjell&Co för 60 spänn och fixat själv. Glöm inte slitsverktyget också. Guide finns på kjell&co hur du ska koppla.

Oftast är objektbeskrivningen med i avtalet och då skall du kunna räkna med att det som står där finns med och lättar på din som köpares undersökningsplikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Men på riktigt, vilken jävla tomte tapetserar över något sådant? Och vad fan hände med besiktningen av lägenheten vid ägarbyte? Man tycker ju att sådant här borde uppdagats då? Å lägga allt ansvar på dig? Vilka rövhattar ärligt talat, rätt solklart att förra ägaren får stå för något sådant här.

Hej igen, håller helt med. Men räcker inte med att han tapetserat. Han har helt tagit bort kontakten liksom. Sladden ligger troligtvis och händer inne i väggen. Är helt omöjligt att veta ifrån utsidan.

Personen innan har renoverat lägenheten och byggt om väggar så har hänt i den härvan. Men att fiberkontakten skulle vara borta trodde man ju aldrig..

Inte den optimala starten på ny lägenhet att sitta utan nätverk haha. Tur att mobilabonnemanget har bra med surf över som man kan dela.

Edit: ser att folk snackar om undersökningsplikten. Det blir upp till bevis att se vad som händer. Jag skulle väl kunnat ha upptäckt problemet men vem antar att någon tagit bort en kontakt helt? Sen står det i beskrivningen att fiber ingår med 100/10.
Jag vill se det som att de har marknadsfört lägenheten felaktigt. Jag får inte ut någon fiber utan kontakten som nu är borttagen och i hans objektbeskrivning står det tydligt att det ingår.

Permalänk
Medlem

Ja jag tror det blir väldigt svårt att hävda att det är ett "dolt fel". Vid en noggrann besiktning så hade man märkt att uttaget saknades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pko:

Ja jag tror det blir väldigt svårt att hävda att det är ett "dolt fel". Vid en noggrann besiktning så hade man märkt att uttaget saknades?

Dock inte om det står med i objektbeskrivningen då skall säljaren ha undersökt att detta finns..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scyru:

Hej igen, håller helt med. Men räcker inte med att han tapetserat. Han har helt tagit bort kontakten liksom. Sladden ligger troligtvis och händer inne i väggen. Är helt omöjligt att veta ifrån utsidan.

Personen innan har renoverat lägenheten och byggt om väggar så har hänt i den härvan. Men att fiberkontakten skulle vara borta trodde man ju aldrig..

Inte den optimala starten på ny lägenhet att sitta utan nätverk haha. Tur att mobilabonnemanget har bra med surf över som man kan dela.

Edit: ser att folk snackar om undersökningsplikten. Det blir upp till bevis att se vad som händer. Jag skulle väl kunnat ha upptäckt problemet men vem antar att någon tagit bort en kontakt helt? Sen står det i beskrivningen att fiber ingår med 100/10.
Jag vill se det som att de har marknadsfört lägenheten felaktigt. Jag får inte ut någon fiber utan kontakten som nu är borttagen och i hans objektbeskrivning står det tydligt att det ingår.

Ja precis, en dosa är nermonterad å sedan är hålet med kabel övertspetsedar. Fruktansvärt svårt som köpare å veta exakt vart uttaget är. Man kan ju fråga vart det är och under det upptäcka att ett sådant uttag fattas. Men jag kan verkligen tycka att det är upp till säljaren och faktiskt mäklaren att se till att sådant finns då du skriver att det stog med i annonsen. Vart är deras ansvar i det hela?

Hoppas det löser sig för dig för som du säger, ingen rolig start i det nya boendet. Men stå på dig för det här skall verkligen inte du stå för. Ingen större kostnad om det bara är å hitta hålet å kontaktera en tp-kabel. Men varför skall du stå för det? Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Dock inte om det står med i objektbeskrivningen då skall säljaren ha undersökt att detta finns..

Vet inte om en felaktig objektsbeskrivning är ett "dolt fel" dock? Inget var ju dolt här, att uttaget inte fanns att hitta i lägenheten borde enkelt kunnat upptäckas. Hursomhelst, att uttaget inte finns bör reklameras till säljarens (men just termen "dolt fel" passar inte riktigt)

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på att du får fokusera på det som står i avtalet, "Fiber ingår i hyran"
Idag har du alltså inte tillgång till fiber och detta ska den som utfärdade avtalet ordna.

Permalänk
Medlem

Kan vi inte sluta skriva fiberkontakt eller kontakt över huvud taget? Man får ont i ögonen. Ett uttag är ett uttag och fiber är en fiber. Du saknar ett nätverksuttag eller bredbandsuttag eller liknande. Bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SIEMPRE:

Ja, de bör bli underrättade av sådana ärenden och framförallt i hus med kaskadnätverk ifall lägenhetsinnehavarna själva tänkte mixtra med dessa. Men all annan kontakt bör ske med säljaren imo.

Självfallet, det är han som gjort åverkan på bostaden

Permalänk
Inaktiv

Kan tillägga att man faktiskt har börjat dra fiber till varje individuell lägenhet då behovet av bandbredd har ökat något kopiöst på senare år.
//från en som jobbar med sådant

Permalänk
Medlem

Tråkigt för TS att det är så här. Men samtidigt hade jag bara svalt att betala 5000 och löst problemet.

Jag upphör aldrig att förvånad äver hur folk köper en lägenhet för (ofta) flera miljoner och inte ens undersöker den noggrannt.
Man kanske tycker att det är stressigt med folk på visningen men det är sällan problem att gå runt och prata med säljaren en halvtimme innan kontraktskrivning .

Att köpa lägenhet är i princip som att köpa en bil köpsrättsligt. Om inte sälöjaren medvetet dolt något är det i princip "runt hörnet garanti".
Så köparen står i stort sett för hela bevisbördan. Och klostar det 1-5000 att fixa det så är ju frågan om det är värt att bråka om det (vilket kommer kosta mer) eller bara fixa det och lära sig läxan till nästa gång man köper något dyrt.

Comhem har för övrigt jäkligt bra säljare vad det verkar som (eller så är folk puckade). Vi har haft gratis gigabitnät i vår förening i 8 år nu. Och ändå är hälften av alla accesspunkter jag ser från Comhem...

Permalänk
Medlem

Kollar man på bilden så går ethernetkabeln från golvlisten till dosan som sitter under telefonuttaget. Dvs kabeln finns inte i väggen utan är dragen bakom golvlister? Varför göra hål i väggen då? Riv listen istället. Kolla var kabeln är kapad och installera sedan ny utanpåliggande dosa med uttag för nätverkskabel. Problemet löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Kollar man på bilden så går ethernetkabeln från golvlisten till dosan som sitter under telefonuttaget. Dvs kabeln finns inte i väggen utan är dragen bakom golvlister? Varför göra hål i väggen då? Riv listen istället. Kolla var kabeln är kapad och installera sedan ny utanpåliggande dosa med uttag för nätverkskabel. Problemet löst.

Hej. Nej du kollar på fel håll. Kabeln kommer ur telekontakten, sen har de dragit en ny kabel därifrån genom golvlisten för att ha routern i en annan del av lägenheten. Ursprunget är ifrån telefonkontakten.

Tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scyru:

Hej. Nej du kollar på fel håll. Kabeln kommer ur telekontakten, sen har de dragit en ny kabel därifrån genom golvlisten för att ha routern i en annan del av lägenheten. Ursprunget är ifrån telefonkontakten.

Tack ändå

Aha...då är jag med. Lycka till.

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Kan tillägga att man faktiskt har börjat dra fiber till varje individuell lägenhet då behovet av bandbredd har ökat något kopiöst på senare år.
//från en som jobbar med sådant

självklart..men så är inte alltid fallet som någon skrev tidigare

Permalänk
Inaktiv

@devildenied: Nej, men det är många påståenden att det är standard att dra fiber till husen för att sen splitta upp till koppar. Vilket inte riktigt stämmer längre