Blackmagic Design lanserar extern grafikkortsdocka i samarbete med Apple

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: Apple har inte använt Nvidia sedan 2010.

Det beror delvis på Nvidias problem med G84 och G86.
Som runt 2008-2009 fick massvis med grafikkort att sluta fungera för flera dator-tillverkare som HP, Dell och Apple.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Intressant att de valt AMD istället för nVidia

Skrivet av tvelander:

Nej för dom har avtal med AMD att dom ska använda deras produkter.

Vet inte vad du vill att jag ska säga

Eller menar du Apple river det och säger fuck you AMD och går till Nvidia? nä..... inte så det funkar.

Skrivet av thomas_skane:

Du har aldrig funderat på varför det är Vega 56/64 i iMac Pro och ingen möjlighet till Nvidia?

Enda logiska förklaringen är att Apple har ett exklusivt avtal med AMD där de förmodligen är garanterade tillgång och bättre priser. Är det något som AMD är bra på så är det att sälja avtal med stora kunder. Se bara konsolmarknaden som AMD dominerar (sen är så klart AMD:s produkter väl anpassade för SoC).

Efter denna incident har apple inte använt Nvidia https://www.geek.com/news/nvidia-sued-over-faulty-laptops-cla...

Edit: iller han före

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Har du hela deras avtal på papper så du kan hänvisa? För rent logiskt så är det AMD som är beroende av Apple, inte vice versa och jag skulle tro att de har alla möjligheter att gå med någon annan tillverkare om de verkligen skulle vilja det. Ser inte varför Apple skulle låsa in sig till skräp i det fallet att AMD hamnar långt bakom.

Skickades från m.sweclockers.com

De kan säkert göra så, men avtalsbrott kostar nog rätt mycket mer än det smakar, för att inte tala om att de framstår ju som extremt oseriösa om de sysslar med sånt också. Onödigt för framtida eventuella samarbeten.

Nu är ju inte AMD långt bakom i det prestandasegment de verkar rikta in sig på heller, så det är ju ett icke-problem för tillfället det med.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Ja undra om den verkligen är riktad till sånt folk. Vad jag sett av externa GPU docknings mojäng tester så har ingen varit något prestandamonster exakt. De första klagomålen är också att den inte är uniform med mac-looken.

Tro mig, den är riktad till yrkesfolk. Det här är ju för att få en portabel lösning som ändå presterar ok för exempelvis grading, inte bygga ett monster. Proffs klagar inte på "att den inte är uniform med mac-looken", dom använder den för att lösa ett problem inte mäta e-penis. Den här produkten ligger väl såpass billigt att även prosumer-marknaden kan attraheras av den och där brukar man få en del underliga kommentarer om utseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

Ja undra om den verkligen är riktad till sånt folk. Vad jag sett av externa GPU docknings mojäng tester så har ingen varit något prestandamonster exakt. De första klagomålen är också att den inte är uniform med mac-looken.

I GPGPU-scenarion behöver ingen bandbredd (den som blir bristvaran i en Thunderbolt-lösning) budgeteras åt att skicka en dum okomprimerad bildsignal tillbaka till laptopens skärm. Det är beräkningar man är ute efter. Sannolikt ger detta en rejäl skjuts i DaVinci Resolve och det med fördel att Blackmagic står bakom den mjukvaran så de har sannolikt sett till att det fungerar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Nä, det är inte "vad dom försöker".. Detta är en produkt riktad till folk som arbetar med (alltså på riktigt tjänar pengar på) efterbearbetning av video. Har du sett en film eller TV-program de senaste 10 åren kan jag i princip garantera att det i någon fas passerat en av Black magics produkter.

Nja RED och Alexa är vanligare i film. Men i tvbranchen är det nog vanligare för blackmagic har bra saker för livesändning. Kan även tänka mig att blackmagic är poppis bland små studios och frilansare då kamerorna är relativt små och billiga. Men i vilket fall som hellst duger inte laptops till 4k-8k redigering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Är du seriös i din jämförelse. Maxad laptop + eGPU. Vs stationär. Sjukt stor skillnad i användningsområde. Ska du jämföra kan du iaf försöka lite

Ska man ha med sig eGPU lösningen så blir det mindre portabelt.

Man kan köpa både en stationär och en bärbar dator för vad en high end Macbook Pro + eGPU kostar.
Om det är bättre att ha stationär + bärbar eller bärbar + eGPU beror på.

Jag tycker mest att det är tråkigt med höga priser i kombination med att det inte går att uppgradera i efterhand.

Samt att Apples stationära utbud är så där...
imac med dator och skärm i ett blir lite som begränsningarna med en bärbar fast mindre portabel.
Mac Mini uppdateras aldrig och steget till Mac Pro är rätt stort.

Hade man kunnat betala några tusen för en OS X licens att använda på valfri PC (stationär eller bärbar) så hade jag tyckt att det hade varit en bra lösning.
Lättare att hitta en balans mellan vad man vill ha och vad man vill betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Nja RED och Alexa är vanligare i film. Men i tvbranchen är det nog vanligare för blackmagic har bra saker för livesändning. Kan även tänka mig att blackmagic är poppis bland små studios och frilansare då kamerorna är relativt små och billiga. Men i vilket fall som hellst duger inte laptops till 4k-8k redigering.

Ptja bara för att det inte har gått genom blackmagics kameror så handlade det där om det passerat någon slags blackmagic utrustning och Blackmagic har en rejäl andel av marknaden på video i/o hårdvara så väl som deras Resolve som anses vara ett av de vassare alternativen när det kommer till grading.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Kollade på Apples hemsida.
Tar man 32GB RAM, kraftigaste processorn och 1TB SSD så hamnar det på 44 495kr.
Sen kanske man vill ha Apple Care om man köper en så dyr dator. Kostar 3295kr.

Jag tycker det var bra förr när även bärbara var uppgraderingsbara.
Om man inte har behov av och/eller råd att köpa max ram minne och lagring vid köp att man hade möjlighet att senare uppgradera minne och lagring om behovet blir större och ekonomin tillåter (förr gick priserna ner över tid).

I många fall bättre för både ekonomi och miljö att kunna göra en uppgradering istället för att köpa en helt ny dator.

Det var bättre förr....

Trodde alla visste och förstod att om man vill ha en tunn/platt och liten laptop med så tunna ramar som möjligt och som inte väger något, så får det konsekvenser i hur man måste bygga den. I Mac:arnas fall och hos andra tillverkare som gör liknande datorer, så limmar man komponenterna, för att kunna lösa problemen.
Vill du kunna uppgradera en laptop på ett enkelt sätt, så får du i regel köpa en "tjock-laptop".

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Herr Kantarell: Apple har inte använt Nvidia sedan 2010.

Det beror delvis på Nvidias problem med G84 och G86.
Som runt 2008-2009 fick massvis med grafikkort att sluta fungera för flera dator-tillverkare som HP, Dell och Apple.

Skrivet av Noob I am:

Efter denna incident har apple inte använt Nvidia https://www.geek.com/news/nvidia-sued-over-faulty-laptops-cla...

Edit: iller han före

Intressant. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av circedge:

De första klagomålen är också att den inte är uniform med mac-looken.

Flinade åt det här själv, folk erkänner aldrig att de köper Mac-grejer för att de är snyggare och ser mer proffsiga ut, men lansera ett tillbehör med intressant/lovande funktion för första gången och det första folk hoppar på är att de inte matchar. 😁

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Nja RED och Alexa är vanligare i film. Men i tvbranchen är det nog vanligare för blackmagic har bra saker för livesändning. Kan även tänka mig att blackmagic är poppis bland små studios och frilansare då kamerorna är relativt små och billiga. Men i vilket fall som hellst duger inte laptops till 4k-8k redigering.

Jag snackar inte om kameror.. Resolve, Fusion, Video assist, routers etc är det jag pratar om.

Edit: För övrigt har ett av klagomålen på URSA:n varit att den är FÖR tung.

Edit 2: Och jo, det går utmärkt att redigera 4K på laptops. Vi gör det på jobbet varje dag.

Edit 3: Och jo, Blackmagic är extremt stora inom långfilm.. https://www.blackmagicdesign.com/media/release/20180709-01

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ptja bara för att det inte har gått genom blackmagics kameror så handlade det där om det passerat någon slags blackmagic utrustning och Blackmagic har en rejäl andel av marknaden på video i/o hårdvara så väl som deras Resolve som anses vara ett av de vassare alternativen när det kommer till grading.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hade man kunnat betala några tusen för en OS X licens att använda på valfri PC (stationär eller bärbar) så hade jag tyckt att det hade varit en bra lösning.
Lättare att hitta en balans mellan vad man vill ha och vad man vill betala.

Hackintosh?

Visst, du tappar vissa saker som integrerad iMessage-hantering, men på det stora hela verkar de flesta som kör Hackintosh vara nöjda med allt utom uppdateringarna av macOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Efter denna incident har apple inte använt Nvidia https://www.geek.com/news/nvidia-sued-over-faulty-laptops-cla...

Edit: iller han före

Nja. Den incidenten har möjligen något med saken att göra, men Apple hade nVidia i 15” MBP mellan 2012 och mitten av 2015 - som av en händelse efter att AMD haft liknande problem.

Ryktet säger att det just nu är nVidia som inte vill ha med Apple att göra, och inte tvärtom. Enligt ryktet beror det på att Apple vill ha källkoden på alla drivrutiner som skall bakas in i OSet (eftersom de skall signeras av Apple), och nVidia vill inte släppa ifrån sig drivrutiner till Maxwell eller senare. Detta började med att Apple började utveckla egna grafikkretsar till iPhone/iPad, vilket nVidia ser som ett hot.

Om det är sant vet jag inte, men det finns en del som tyder på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Bara jag som kan känna att den inte är allt för dyr? Köper man en låda som inte inkluderar grafikkortet så ligger den ändå runt 3000-4000kr. Lägg till ett 580 så börjar man närma sig samma summa. Alt så har jag bara hittat de dyrare lådorna.

Sitter själv på en MBP 13" och funderat på att köpa någon liknande lösning för att kunna spela lite mer på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det var bättre förr....

Trodde alla visste och förstod att om man vill ha en tunn/platt och liten laptop med så tunna ramar som möjligt och som inte väger något, så får det konsekvenser i hur man måste bygga den. I Mac:arnas fall och hos andra tillverkare som gör liknande datorer, så limmar man komponenterna, för att kunna lösa problemen.
Vill du kunna uppgradera en laptop på ett enkelt sätt, så får du i regel köpa en "tjock-laptop".

Så är det.

Grejen är att vill man köra något program som bara finns till OS X så får man ha en Mac och Apple har valt att göra alla sina datorer slimmade.
De har 3 serier bärbara, "MacBook", "MacBook Air" och "MackBook Pro" men samtliga är slimmade. Så det går inte att köpa en "tjock Mac" om man inte köper en begagnad, men då är det rätt många generationer tillbaka. Kanske ända tillbaka på Power PC tiden ?
Känns inte som att PowerBook G4 är ett vettigt alternativ idag även om man vill köpa begagnat och det går att köra OS X på dem.
Har man en G4 eller första generationens Intel Macar med 32bitars Core Duo så borde man vara rätt begränsad vad man kan köra på dem.

Det är snarare vikt än tjocklek som avgör om en bärbar dator är jobbig att släpa runt på eller inte.
Visst hade man haft en bärbar (släpbar?) dator som varit väldigt tjock så hade det varit jobbigare att hålla den och få plats i väskor mm.
Men dagens nivå på tunnhet känns mer som att det handlar om utseende än portabilitet.
Hade datorerna varit typ 100gram tyngre så hade det inte gjort mig något heller (Vikt: 1,83 kg för 15" MacBook Pro).

På stationära sidan har de gjort liknande val där det bara är Mac Pro som inte är slimmad... eller... för att vara en stationär med dubbla grafikkort är den också ganska slimmad. Men inte jämfört med Apples övriga utbud.
En Mac Pro är det närmaste man kommer en normal stationär PC med den kostar 33kkr i grundutförande.

På PC sidan är det rätt enkelt att bygga något som är kraftigare än "2,8 GHz dubbelkärnig Intel Core i5-processor" (Mac Mini) utan att det kostar över 30kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Hackintosh?

Visst, du tappar vissa saker som integrerad iMessage-hantering, men på det stora hela verkar de flesta som kör Hackintosh vara nöjda med allt utom uppdateringarna av macOS.

Ja det kan vara ett alternativ.
Har funderat lite på begagnat eller Hackintosh.
Det är bara att man vill inte ha massa strul. Men funkar det bra så är det helt klart ett intressant alternativ.

Permalänk
Medlem

580 I den är lite klent, men däremot verkar den kompakt och tyst.

Gör mestadels av min utveckling på en MBP13 och har just funderat på en dockningstation på jobbet för den och då skulle det kunna vara smidigt med både en 8x snabbare GPU (jämfört med MBP13 iGPU) och dockningstation i ett kompakt format.

Får ta o skaffa en o testa

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Du har aldrig funderat på varför det är Vega 56/64 i iMac Pro och ingen möjlighet till Nvidia?

Enda logiska förklaringen är att Apple har ett exklusivt avtal med AMD där de förmodligen är garanterade tillgång och bättre priser. Är det något som AMD är bra på så är det att sälja avtal med stora kunder. Se bara konsolmarknaden som AMD dominerar (sen är så klart AMD:s produkter väl anpassade för SoC).

Blackmagic påverkas dock inte av Apples avtal, även om Apple knappast hade samarbetar med BM på en nVidia-produkt.

AMD’s kort under MacOS och Apples egna program utpresterar allt nVidia har att erbjuda. NVidias drivrutiner för Mac är dåliga och programmen är optimerade för AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Blackmagic påverkas dock inte av Apples avtal, även om Apple knappast hade samarbetar med BM på en nVidia-produkt.

AMD’s kort under MacOS och Apples egna program utpresterar allt nVidia har att erbjuda. NVidias drivrutiner för Mac är dåliga och programmen är optimerade för AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl snarare ett resultat av att Apple har endast AMD-kort snarare än en anledning till att Apple har AMD-kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Det är väl snarare ett resultat av att Apple har endast AMD-kort snarare än en anledning till att Apple har AMD-kort?

Ja?

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: troligen bättre marginaler, AMD lär bjuda lågt för sina kretsar. Nvidia vet dom kan ta betalt.

Permalänk

Det är förstås trevligt att de har skaffat stöd för externt grafikkort. Det som var segt var att de patchade bort möjligheten för oss med äldre mac att sitta med externt grafikkort under våren.

Blev ledsna miner på kontoret när man helt plötsligt förlorade sin gpu.

Men men nya tag, är dags att köpa ny Mac nu när de bumpat ram till vettiga nivåer.

Permalänk
Medlem

@Dumbullen: Det är väl ändå Apple som är HELT och hållet beroende av AMD, finns annars bara ett val. AMD kan lätt klara sig utan affärer med Apple men tror du Apple klarar sig utan grafikkort?

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem

Det enda tråkiga jag ser med denna eGPU-lösning är att jag saknar ett nätverksuttag.

Varför slängde man inte in en port till så man inte behöver även en Thunderbolt-docka eller adapter till sin Mac?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det enda tråkiga jag ser med denna eGPU-lösning är att jag saknar ett nätverksuttag.

Varför slängde man inte in en port till så man inte behöver även en Thunderbolt-docka eller adapter till sin Mac?

Apples filosofi är trådlöst... WiFi.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD