Ska uppgradera datorn lite! Behöver hjälp! :)

Permalänk

Ska uppgradera datorn lite! Behöver hjälp! :)

Tjena! Ska uppgradera min dator nu. Undra om någon kunde slänga ihop något bra för max 6000kr? Gpu, cpu, moderkort hade jag tänkt byta ut
Har just nu i5 3450 3.10ghz
650ti
8gb ram
Moderkort kan jag ej kolla då jag är i Norge

Permalänk
Medlem

Jag skulle enbart köpt nytt grafikkort och ev. SSD om du inte redan har det. Samt ev. chassi om du ledsnat på hur datorn ser ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du byta moderkort och CPU måste du även byta RAM. Din budget kommer tyvärr inte räcka så långt då. Jag håller med ovan, börja med nytt grafikkort och vänta med resten tills du har sparat ihop lite extra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ssd det har jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej. Kan jag inte bara sätta i dom 2st 4gb ram minnena jag har?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 80Million:

Okej. Kan jag inte bara sätta i dom 2st 4gb ram minnena jag har?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, sedan 2 år tillbaka använder alla nya plattformar DDR4. Du har DDR3 i din dator.

Permalänk

Okej! Om jag pungar ut 7000-7500kr kan man få bra gpu, cpu, motherboard då? Som funkar bra tillsammans?. Mitt nätaggregat ger 500w tror jag det va

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 80Million:

Okej! Om jag pungar ut 7000-7500kr kan man få bra gpu, cpu, motherboard då? Som funkar bra tillsammans?. Mitt nätaggregat ger 500w tror jag det va

Skickades från m.sweclockers.com

Vad ska du använda burken till?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Typ spela enbart. Klart man ska kolla lite film å youtube osv. Men bygger för att den ska va bra för å spela!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11652678/

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Kan någon länka ett bra chassi/bruk jag få in 1060 och sen ska den ha glasruta också? För vet fan inte vad jag ska titta på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du ska spela i högre upplösningar (1440p, 4K) så hade jag rekommenderat GPU bara. Kanske RAM, jag vet inte, har inte kört 8 GB på länge.

Om du spelar i lägre upplösning (1080p) så är fantomsmurfens maskin kanonbra!

För chassi så kanske ex Phantek P400 bra? Härdat glas för 800 kr. Då är du ju över budget dock.

Permalänk

Okej! För det jag verkligen vill byta är grafikkort och burken! Till typ röd burk med stort glas så man ser in. Men hur vet jag att ett 1060/1070 och mitt morderkort passar i det och funkar? Har ett normalt stort moderkort. Skulle va guldvärt om nån skulle kunna länka en bra burk och 1060 6gb och kanske något annat jag behöver för under 7500kr. Men grafikkort och chassi/burk är prio 1! Kanske ram också? Och om jag ska köpa nytt ramminne kommer ddr4 16gb passa mitt moderkort som jag har i nuläget

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11652792/

Drog över lite , men det går att snåla ner lite på minne , sen ingår även cpu fläkt till denna vilket jag inte tror intel paketet gör?
Men tror detta paket är bättre.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Vill ha nvidia kort! Men tror ni inte att det kanske räcker med att byta grafikkort och burken till en början? Kanske cpu på en gång också och inte moderkortet. Hur vet jag vilken cpu passar på min moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Vill ha nvidia kort! Men tror ni inte att det kanske räcker med att byta grafikkort och burken till en början? Kanske cpu på en gång också och inte moderkortet. Hur vet jag vilken cpu passar på min moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Såhär då:

Phanteks Eclipse P300

Asus GTX 1070 Dual OC

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11653220/

Din dators chipset m.m. är utdaterat nu för uppgraderingar så om du ska ha värre processor må du kolla på begagnade sådana. Men skit i det din processor är bra nu också, processorer enligt mig håller jäkligt mycket längre än GPUs.

Permalänk

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av 80Million:

Tjena! Ska uppgradera min dator nu. Undra om någon kunde slänga ihop något bra för max 6000kr? Gpu, cpu, moderkort hade jag tänkt byta ut
Har just nu i5 3450 3.10ghz
650ti
8gb ram
Moderkort kan jag ej kolla då jag är i Norge

Prioritera gpu, den ger mest för spel. Cpu mm kan vänta. Ett 1060 6gb är bra för 1080p. Eller ett1070

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk

Okej! Får nog göra det tror jag. Kan jag föresten köpa en till ssd? Går datorn snabbare då? Har redan en ssd i min dator på typ 150gb, kan jag köpa en till/bättre och koppla in i datorn? Så får jag 2ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Okej! Får nog göra det tror jag. Kan jag föresten köpa en till ssd? Går datorn snabbare då? Har redan en ssd i min dator på typ 150gb, kan jag köpa en till/bättre och koppla in i datorn? Så får jag 2ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte superinsatt men den stora skillnaden har du redan fått med 1 SSD från gamla HDD. Skulle i så fall vara om du verkligen vill ha fler spel som nu inte ryms på SSD, dvs spel som du inte vill ha på HDD.