AMD: "Dagens konsoler ej tillräckligt snabba för äkta 4K-upplösning i 30 FPS"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Nej, jag hade faktiskt för mig att GT kördes i 4K/2160p men tydligen är det 1800p, har dock ingen monitor som stöder 4K så jag har tyvärr inte möjlighet att testa 4K (TLOU ska tydligen vara ett av de spel som faktiskt körs i native 4K).

Skickades från m.sweclockers.com

GTS renderas i "1800p checkerboarding" (1800p delat med 2 mao; och så rekonstruktion på det för att helt fylla en 1800p buffer). Dvs mindre än hälften av pixlarna ijmf med native 4K.

Ja, "399" var sweet-spot denna generation. Frågan är om det fortgår eller om de vågar kliva upp till "499"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

GTS renderas i "1800p checkerboarding" (1800p delat med 2 mao; och så rekonstruktion på det för att helt fylla en 1800p buffer). Dvs mindre än hälften av pixlarna ijmf med native 4K.

Ja, tekniskt sett, men frågan är om man ser någon skillnad? De som har testat det säger att det ser fantastiskt ut men det skulle vara kul att se ett test där CBR på XBX/PS4 PRO jämfördes med en PC-version som körs i äkta 4K. Det kanske har gjorts? Det är trots allt mer tekniskt avancerat än traditionell uppskalning och av det lilla jag har läst ska det tydligen vara rätt imponerande och ge riktigt bra slutkvalitet.

Edit: Checkerboarding ritar väl dock upp den fulla upplösningen även om det bara är varannan pixel som är 'ny', eller har jag missuppfattat hur det fungerar? Det skulle väl slarvigt kunna jämföras med 1080i/1080p där upplösningen är densamma men att linjerna ritas upp växelvis i 1080i.

Jag tror inte att de har några problem med att gå upp någon tusenlapp i pris, folk köper ju uppenbarligen konsoler i det prisläget med tanke på pro och när PS5 släpps (2020 enligt rykten) har PS4 hängt med i sju år och 1.000kr känns nog som en helt OK prisökning. Vad jag minns kostade både PS2 och första generationens Xbox runt 5.000kr vid lansering vilket motsvarar kring 6.000kr idag och det gick ju bevisligen åt som smör i solsken men så var det också lite större skillnad mellan generationerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jupps, och när jag meddelade detta här på Sweclockers var jag ett troll och fakenews

Och jag tror inte ens Ps5 kommer att klara av att driva 4k 60FPS.. då borde den konsolen kosta över 10000SEK..Om de ska göra äkta 4k ultra 60FPS, inget fusk eller neddragningar i skuggor eller trädkronorna osv osv.

Navi kommer säkerligen inte kunna bräcka 1080Ti-prestanda/energiförbrukning.

Det är självklart att den inte kommer, iallafall inte om den kommer om något år eller 2. Men det är förmodligen inte det dom kommer satsa på att kunna klara, utan riktigt 4K i 30fps.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ja, tekniskt sett, men frågan är om man ser någon skillnad? De som har testat det säger att det ser fantastiskt ut men det skulle vara kul att se ett test där CBR på XBX/PS4 PRO jämfördes med en PC-version som körs i äkta 4K. Det kanske har gjorts? Det är trots allt mer tekniskt avancerat än traditionell uppskalning och av det lilla jag har läst ska det tydligen vara rätt imponerande och ge riktigt bra slutkvalitet.

Edit: Checkerboarding ritar väl dock upp den fulla upplösningen även om det bara är varannan pixel som är 'ny', eller har jag missuppfattat hur det fungerar? Det skulle väl slarvigt kunna jämföras med 1080i/1080p där upplösningen är densamma men att linjerna ritas upp växelvis i 1080i.

Jag tror inte att de har några problem med att gå upp någon tusenlapp i pris, folk köper ju uppenbarligen konsoler i det prisläget med tanke på pro och när PS5 släpps (2020 enligt rykten) har PS4 hängt med i sju år och 1.000kr känns nog som en helt OK prisökning. Vad jag minns kostade både PS2 och första generationens Xbox runt 5.000kr vid lansering vilket motsvarar kring 6.000kr idag och det gick ju bevisligen åt som smör i solsken men så var det också lite större skillnad mellan generationerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Se DF videon som det länkades till tidigare, som vanligt utmärkt. Edit, här:
https://youtu.be/SWcRtzjyH-c

Pro kostar iofs "399" men ja, håller med, "499" börjar bli gångbart. Men då måste båda lägga sig där, annars är det nog kört för den dyrare, konsolköpare är extremt priskänsliga.

Permalänk
Medlem

Varför lägga kraft på 4K? Ge oss bättre ljussättning och AI istället.