Permalänk
Medlem

Byta Firmware på Netgear WNDR3700v2

Hejsan !

Tänkte ställa fråga på en gammal router. Den får inte längre några uppdateringar och därför
undrar jag om det är klokt att installera någon openwrt mjukvara eller kanske bäst o låta
den ha kvar den här som är på själva routern ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramixo:

Hejsan !

Tänkte ställa fråga på en gammal router. Den får inte längre några uppdateringar och därför
undrar jag om det är klokt att installera någon openwrt mjukvara eller kanske bäst o låta
den ha kvar den här som är på själva routern ?

Har du erfarenhet i att uppgradera routrar med ny firmware, visst. Om inte så köp en ny.
TYvärr så stöds inte din router för openwrt. https://openwrt.org/toh/start?dataflt%5BBrand*%7E%5D=netgear&...

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

@Ramixo: tja varför inte, du hittar info här för din router. https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3700

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av edroon:

Har du erfarenhet i att uppgradera routrar med ny firmware, visst. Om inte så köp en ny.
TYvärr så stöds inte din router för openwrt. https://openwrt.org/toh/start?dataflt%5BBrand*%7E%5D=netgear&...

Den ligger ju på plats 29 i listan du länkade?
Stöd för release 17.01.4.

EDIT: Sen är det såpass enkelt att byta/uppgradera firmware så det är alltid värt att testa (i alla fall om man ändå tänkt köpa ny i värsta fall)

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Den ligger ju på plats 29 i listan du länkade?
Stöd för release 17.01.4.

EDIT: Sen är det såpass enkelt att byta/uppgradera firmware så det är alltid värt att testa (i alla fall om man ändå tänkt köpa ny i värsta fall)

My bad, jag sökte på "WNDR3700v2" i kolumnen "model" och hittade inget. hehe sorry

Ja, för den som kan är det enkelt. Sedan var det länge sen jag byte firmware på en router. finns ingen tid för det så jag köper alltid nytt hehe

Visa signatur

got root?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av edroon:

My bad, jag sökte på "WNDR3700v2" i kolumnen "model" och hittade inget. hehe sorry

Ja, för den som kan är det enkelt. Sedan var det länge sen jag byte firmware på en router. finns ingen tid för det så jag köper alltid nytt hehe

Man laddar bara ned en fil, klickar på upgrade i routern:s interface och pekar ut filen, sen sköter routern resten... Blir det strömavbrott kan man få problem, men annars kan inte så mycket hända

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.