Återskapa bild och film filer.

Permalänk

Återskapa bild och film filer.

Tjo,

Har googlat lite på program som kan återskapa bild och film filer, men dom jag hittat är gratis men när man skall återskapa filerna i programmen så kostar det pengar. Vet ni några bra program som är helt gratis som ni kan tipsa om ?

/Force

Permalänk
Medlem

@forcevision: Prova Recuva från piriform, testat med bra resultat på ett av misstag formaterat minneskort.

Visa signatur

Q9650 @ 4GHz : Asus Maximus Formula II : G Skill pc8000 8GB : 2st Sapphire 7950 boost : Corsair TX750W : CM Cosmos S : Intel SSD 240GB : Velociraptor 150GB : 2st WD 500GB : Win 7 pro

Permalänk

@Frioden: Det programmet kunde inte återskapa en ända fil. Då är dessa filer bara borttagna.

Permalänk
Medlem

Recuva har jag kört ett par år, med bra resultat.

Men det gäller att man försöker återskapa filerna kort tid efter att dessa raderades har jag märkt.
Om man startar datorn och kör som vanligt en vecka eller två efter det att man har raderat filerna, så hinner man förvanska datan på hårddiskens adresser, där filerna låg. Man hittar filerna, ja. Men Recuva kan inte läsa av dem.

Kan även rekommendera att köra en djupanalys, även om det tar längre tid.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Vet att jag använde mig av TestDisk när jag hjälpte min mor att återskapa massa bilder från en hårddisk som vi hade problem med.

https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Vet inte om de hjälper för dig, men kanske värt att kolla på?

Permalänk
Medlem

Ser du några användbara filer med betal-programvara så är det bara att surt betala och olika program är olika duktiga på att hitta önskade filerna.

Dock räkna med att det är en hel del kattguld du får tag på - dvs filnamnet och dess filinnehåll är inte alls vad du räknat med då det partiellt kan vara överskrivet med annan data eller att filen ifråga var fragmenterat över hela disken men programmet läste linjärt efter första utpekade blocket etc. etc.

Är det på SSD/NVMe-minne så kan hela eller partiella bitar vara borta för alltid då när man raderar filer så skickas ett TRIM-kommando till SSD för alla block som tillhör de raderade filerna och tipsar SSD-controllern att dessa block kan nu förberedas med radering för snabb skrivning senare.

Om dessa raderas (helt eller i partiella bitar) eller inte är sedan helt slumpmässigt och upp till fabrikatet av SSD/NVMe.

---

Det finns anledning varför man gör regelbunden backup och gärna med en program som gör det automatiskt i bakgrunden till en extern disk, nätverksvolym eller molntjänst - då har man chans att hämta tillbaka data som är raderad av misstag och detta gäller speciellt om man har SSD/NVMe (läs M.2 minne) som huvudlagring i sin dator - i brist på bättre förslag så skulle jag börja med duplicati (gratis) men det finns flera - både fria och kommersiella som kanske passar bättre för din användning. - Dock duplicati använder samma metod som borgbackup med blockvis deduplicering och att man aldrig tar mer än en huvudbackup och därefter sparar skillnader som inte redan finns samt man kan radera backupomgång i valfri ordning utan beroende av ordningsföljd.

Permalänk

Tack för hjälpen, kommer ihåg att jag använda testdisk för ett tag sedan. Provade det nu igen, och det funkade super.