Förbättring för nytt datorbygge?

Permalänk

Förbättring för nytt datorbygge?

Jag ska bygga en dator som kommer användas för 3d animation/rendering och kraftig gaming (1440p och/eller 4K). Jag har redan köpt Moderkort och processor, så det kan jag dock inte ändra, men tips på mer prisvärda delar eller bättre delar för det jag behöver det till uppskattas.
Val av RAM och chassi är för att jag vill även göra datorn rolig att kolla på, så tips på LED-strips och kablar uppskattas också.

Detta är min lista just nu

Chassi: Fractal Design Define R6 Vit Tempered Glass
Chassi tillägg: Flex VRC-25 PCIe Risercard, Connect D1 (Var kan jag köpa?)

*CPU: Ryzen 7 1800X

CPU Kylning: Fractal Design Celsius S24

*Moderkort: Asus ROG strix x370-f gaming

RAM: 2x Corsair Vengeance RGB Vit 16GB
(CMR16GX4M2C3000C15W)

Boot Drive: M.2 Samsung 960 EVO 500GB

PSU: Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

GPU: Geforce GTX 1080 ROG STRIX
(STRIX-GTX1080-A8G-GAMING)

GPU och CPU ska överklockas.

*Är redan köpt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleboii52:

Jag ska bygga en dator som kommer användas för 3d animation/rendering och kraftig gaming (1440p och/eller 4K). Jag har redan köpt Moderkort och processor, så det kan jag dock inte ändra, men tips på mer prisvärda delar eller bättre delar för det jag behöver det till uppskattas.
Val av RAM och chassi är för att jag vill även göra datorn rolig att kolla på, så tips på LED-strips och kablar uppskattas också.

Detta är min lista just nu

Chassi: Fractal Design Define R6 Vit Tempered Glass
Chassi tillägg: Flex VRC-25 PCIe Risercard, Connect D1 (Var kan jag köpa?)

*CPU: Ryzen 7 1800X

CPU Kylning: Fractal Design Celsius S24

*Moderkort: Asus ROG strix x370-f gaming

RAM: 2x Corsair Vengeance RGB Vit 16GB
(CMR16GX4M2C3000C15W)

Boot Drive: M.2 Samsung 960 EVO 500GB

PSU: Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

GPU: Geforce GTX 1080 ROG STRIX
(STRIX-GTX1080-A8G-GAMING)

GPU och CPU ska överklockas.

*Är redan köpt

Ser väl bra ut - även om jag dessvärre inte tycker du gjort ett särskilt prisvärt val när det kommer till CPU nu när det finns en nyare generation. Resterande saker så behövs det ju vetas vad du tänkt betala för att svara om det är prisvärt eller inte .. men jag kan väl säga att ifall du betalar ordinarie pris så finns det ju saker som helt klart är mer prisvärda. T.ex grafikkortet från ASUS brukar ofta ligga väldigt högt i pris (även om det också är väldigt bra) till skillnad från flera andra 1080-kort med i princip samma prestanda. Samma sak gäller med SSD:n och chassit.

Gör en lista på komponentkoll.se och återkom.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Överklockning + vertical mount GPU kan bli rätt så varmt, kan vara bra att ha i åtanke

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |