Kommit över ett par JBL Control 28. Förstärkare till dem?

Permalänk
Medlem

Kommit över ett par JBL Control 28. Förstärkare till dem?

Tjena!
Har kommit över ett par JBL Control 28 som jag tänkte ha för att spela musik med. Ska använda min Sonos Connect till dem.

När det gäller slutsteg är jag säker på en sak. Vill inte ha PA steg. Inte speciellt sugen på brummet... Har ett par 600w Carver PA, men fan vad de väsnas

För att vara stereohögtalare till hemmet så är de ju rätt tungrodda. Så behöver lite malla. Gärna 2x150-200w där någon stans.

Finns någon som kan peka mig i rätt riktning? Har lite svårt att hitta. Får gärna vara begagnat, men nypris vill jag inte ge mer än 3000:-.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det inte är nån särskilt stor eller extremt välljudande högtalare och du verkar vilja ha dem hemma så köp en begagnad integrerad eller receiver, leta lokalt för det borde finna nått för max 1000 kr som driver dem utmärkt, jag köpte själv en NAD 3130 för 400 kr förra veckan på en seconhandbutik och häromkring brukar det ganska ofta finnas hembioreceivrar också.
Ska dy ha ett nytt fläktlöst slutsteg så kan tex Behringer A 500 vara nått att kolla på, kostar ca 2000kr https://www.amazon.co.uk/Behringer-500-Amplifier-2-channel-Wa...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack! En följdfråga på receiver! Många gånger anges de ju i t.ex 5x60w när det kommer till effekt. Är effekten låst per kanal, eller kan den maximala effekten hos receivern levereras över två kanaler?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pwntato:

Tack! En följdfråga på receiver! Många gånger anges de ju i t.ex 5x60w när det kommer till effekt. Är effekten låst per kanal, eller kan den maximala effekten hos receivern levereras över två kanaler?

Det beror på...
Väldigt många modeller ger LITE högre effekt om man bara belastar 2 kanaler eftersom nätdelen uppträder stummare (lägre spänningsfall vid last) säg att det kan handla om 10% vid maxeffektuttag.
En del modeller går att bryggkoppla, det är sällsynt men förekommer och då ger de 4 ggr så hög effekt.
Ibland kan man köra bi amping eller aktiv drift (kan ev kräva ett filter) det ger en marginell effektökning men brukar ge ökad ljudkvalitet.
Många äldre hembioreceivrar har delbara för och slutsteg så du kan labba som du vill men högtalarna tål ju hursomhelst inte särskilt mycket effekt, 75 W enligt spec och den effekten ger ju många äldre hemiorecivrar med råge även i prisklassen 1000kr.
Tex https://www.tradera.com/item/170613/307684201/harman-kardon-a...-

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror på...
Väldigt många modeller ger LITE högre effekt om man bara belastar 2 kanaler eftersom nätdelen uppträder stummare (lägre spänningsfall vid last) säg att det kan handla om 10% vid maxeffektuttag.
En del modeller går att bryggkoppla, det är sällsynt men förekommer och då ger de 4 ggr så hög effekt.
Ibland kan man köra bi amping eller aktiv drift (kan ev kräva ett filter) det ger en marginell effektökning men brukar ge ökad ljudkvalitet.
Många äldre hembioreceivrar har delbara för och slutsteg så du kan labba som du vill men högtalarna tål ju hursomhelst inte särskilt mycket effekt, 75 W enligt spec och den effekten ger ju många äldre hemiorecivrar med råge även i prisklassen 1000kr.
Tex https://www.tradera.com/item/170613/307684201/harman-kardon-a...-

Tack! Nåt sånt känns rimligt! Provspelade idag med en liten Dynavox Spark II. Skitliten o billig. Visst det blev ok ljud, men det märktes att högtalarna egentligen kunde tillgodogöra sig mer effekt!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att det blev en NAD 325BEE från Blocket för 1200:-.