Permalänk
Medlem

GoPro eller liknande? TIPS?

Hej!

vVi har bestämt oss för att ha en GoPro eller liknande på årat bröllop som man kan passa vidare så man kan få med från massa roliga vinklar. Sist jag kikade på denna kategori så var GoPro serien fortfarande bäst? Vet inte hur det ligger till diag, men vad vi prioriterar är:

-Mer än två timmarsbatteritid
-Minst 1080 inspeling
(är den vattentät så skadar de inte)

Någon som har tips på något?

Permalänk
Medlem

Har en gopro 3 black, den klarar ca 1h vid 1080p 30fps. Vet inte hur det är med nyare versioner. Har ett extra batteri med och en reservkamera.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

GoPro Hero tar bilder i 10MP/10 FPS burst-bilder.
Filmar i 1080p, 60FPS
Batteritid 2 timmar.

Källor:
https://gopro.com/compare
https://gopro.com/help/articles/question_answer/HERO-Camera-B...

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en mer prisvärd action-kamera rekommenderar jag Xiaomi Yi 4K: https://www.mi-store.se/sv/yi-action-cameras/xiaomi-yi-4k-act... - När den lanserades var den vassare än GoPros dåvarande värsting, men till ett betydligt lägre pris.

Action-kameror är dock avsedda för just action. Den rejäla vidvinkeln ger bra fartkänsla, men lämpar sig verkligen inte för bröllop.

Permalänk
Medlem

@p.lindblom: Hej!

Nej det är vi medvetna om men det är en liten enkel sak för folk att filma med, Vi har redan bra systemkamera men känner att ska man passa runt så behöver den kanske vara lite mer tåligt. Sen actionkamera skulle vara utmärkt i framtiden då båda gillar att dyka!

Så det blir win-win även om det inte är det primära syftet för en gopro liknande kamera

Permalänk
Medlem

EKEN har schyssta 4k 30fps kameror. Men duger 1080p så kanske en H9/H9R skulle funka.
Har själv en H8R som filmar 4k@30fps och den kostade 800SEK. Tror de har massa nyare modeller nu för typ samma pris. Då kan du ju köpa 3-4 kameror till priset av en märkeskamera.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Fördelen GoPro har mot många andra är att dom är störst - filmar du i Protune finns det ofta en mängd LUTs osv för att matcha fotot mot andra kamera-profiler om du vill klippa ihop.

Har både en Yi 4k+ och Hero 6, blir att jag använder Hero6 överlägset mest pga den klarar en del väta utan skal och att jag då väldigt enkelt kan matcha klippen mot min GH5.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

@Tony32: Hmm vad tycker du om batteritiden? Googlade lite snabbt men hittade inte jättemycket,

Permalänk
Medlem

@Froojd92: Liknar en GoPro skulle jag nog säga. Aldrig ägt en (GoPro) men min H8R brukar väl ligga på dryga timmen per laddning. 1h - 1h 30min skulle jag gissa på. Följer ju även med en hel del trevliga tillbehör som alla är GoPro kompatibel Tror dock inte det finns någon svensk återförsäljare för Eken. Så du får ju räkna på moms och tullavgift på priset. (Jag och min bror slapp båda när vi beställde)

Vill inte förespråka Eken på något vis, men jag tycker verkligen de är prisvärda. Uppfattning får man fixa själv. Kolla på YouTube osv och leta fram demo-klipp och bedöm själv.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Gopro Fusion. Mycket bra kamera då du i princip bara behöver hålla den uppe och den filmar allt som händer runtomkring. Sedan kan man i efterhand bestämma hur kameravinklarna blir osv. Fantastisk bildstabilisering. Den är även vattentät och filmar i 5.2k. Fungerar ypperligt när man väl kommer in i hur man bearbetar materialet för snabbast arbetsflöde.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Söker också en GoPro Hero 5 eller 5, omöjligt att hitta till något nice price, känns lite som apple, de kan ta betalt

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är det någon som har en gopro fusion? funderar på att köpa en gpro och såg denna. något man kommer uppskatta med 360graders vy?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid: Du kommer att uppskatta att du kan alltid fånga in allt material som kan hända när du är ute och filmar. Du kan i efterhand redigera vinklarna på filmerna om du vill göra om materialet till vanlig film. Samt har Fusion en överlägsen bildstabilisering. Dock är den betydligt tyngre samt klumpigare än en vanlig GoPro.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

@griid: Du kommer att uppskatta att du kan alltid fånga in allt material som kan hända när du är ute och filmar. Du kan i efterhand redigera vinklarna på filmerna om du vill göra om materialet till vanlig film. Samt har Fusion en överlägsen bildstabilisering. Dock är den betydligt tyngre samt klumpigare än en vanlig GoPro.

Tack för svar!
Jag tänkte - kan jag redigera utan problem i vanligt bildredigeringsprogram också eller för att välja plats i bilden måste jag använda det som följer med go prons mjukvara?
Jag kör pinnacle ultimade 21 och skullegärna vilja fortsätta med den.
Vet du batteritiden ungefär om den klara 1h?

Såg att go pro black 7 kommit ut nu!
Ska man ta den eller fusion. är kluven

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Själva bild/horisontstabiliseringen gör jag i gopros app. Men själva editeringen av vinklar gör jag med Adobe Premiere med gopros plugins aktiverade. Funkar otroligt smidigt. Efter att ha jämfört gopro 7 blacks bildstabilisering mot fusion verkar Fusionen överlägsen (trodde inte det kunde vara så stor skillnad). Har ett klipp där en kompis åker i badring efter båten och jag lovar att kameran i sig hoppade och skuttade rätt så rejält. Men i den färdiga videon är det bara kompisen som hoppar och det ser ut som att kameran har suttit på en drönare med gimbal. Om man jämför med Hero7 black i denna recension av kameran: https://www.youtube.com/watch?v=EhuApNVPmWM, så är videon med supersmooth stabilisering, skakigare än på Fusion i ovannämnda situation, bara av att man går i skogen med kameran och även försöker hålla kameran så stabil som möjligt. Skall kolla ifall jag kan lägga upp exempel för er att jämföra. Batteritiden är nog på omkring en timme, har aldrig reflekterat kring att det skulle ha varit för kort batteritid. Men jag kan säga att om du tänker fota mer än kortare klipp får du nog satsa på minst 2st 256gb minneskort av snabbaste sort. Filmerna tar otroligt mycket utrymme, speciellt i 5.2k, plus att det är garanterat bökigare med Fusion än Hero när man har två kort att ta material från och föra över till datorn. Du måste även ha en rejält kraftig dator för editeringen, men det är värt slutresultatet kan jag lova.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

Själva bild/horisontstabiliseringen gör jag i gopros app. Men själva editeringen av vinklar gör jag med Adobe Premiere med gopros plugins aktiverade. Funkar otroligt smidigt. Efter att ha jämfört gopro 7 blacks bildstabilisering mot fusion verkar Fusionen överlägsen (trodde inte det kunde vara så stor skillnad). Har ett klipp där en kompis åker i badring efter båten och jag lovar att kameran i sig hoppade och skuttade rätt så rejält. Men i den färdiga videon är det bara kompisen som hoppar och det ser ut som att kameran har suttit på en drönare med gimbal. Om man jämför med Hero7 black i denna recension av kameran: https://www.youtube.com/watch?v=EhuApNVPmWM, så är videon med supersmooth stabilisering, skakigare än på Fusion i ovannämnda situation, bara av att man går i skogen med kameran och även försöker hålla kameran så stabil som möjligt. Skall kolla ifall jag kan lägga upp exempel för er att jämföra. Batteritiden är nog på omkring en timme, har aldrig reflekterat kring att det skulle ha varit för kort batteritid. Men jag kan säga att om du tänker fota mer än kortare klipp får du nog satsa på minst 2st 256gb minneskort av snabbaste sort. Filmerna tar otroligt mycket utrymme, speciellt i 5.2k, plus att det är garanterat bökigare med Fusion än Hero när man har två kort att ta material från och föra över till datorn. Du måste även ha en rejält kraftig dator för editeringen, men det är värt slutresultatet kan jag lova.

Tack för infon!
Du får väldigt gärna lägga upp filmen om du orkar. Skulle var intressant att se. Jag såg en jämförelse mellan hero6 och hero7 och då tyckte jag att 7:an hade väldigt bra stabilisering!
Tror du min processor är för klen för att redigera materialet från fusion på 5,2K?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tack för infon!
Du får väldigt gärna lägga upp filmen om du orkar. Skulle var intressant att se. Jag såg en jämförelse mellan hero6 och hero7 och då tyckte jag att 7:an hade väldigt bra stabilisering!
Tror du min processor är för klen för att redigera materialet från fusion på 5,2K?

Här kommer ett klipp från videon. Dock hade jag den bara på min iPhone så denna video är inte i 5.2k. Skall se ifall jag kan ladda upp den i full kvalité senare, men ni ser hur bra stabiliseringen fungerar i varje fall.

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

Här kommer ett klipp från videon. Dock hade jag den bara på min iPhone så denna video är inte i 5.2k. Skall se ifall jag kan ladda upp den i full kvalité senare, men ni ser hur bra stabiliseringen fungerar i varje fall.

https://www.youtube.com/watch?v=zq-Fv0ygy40

Ja den var riktigt bra!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"