Cooler Master släpper spelmusen CM310 – 10 000 DPI för 300 kronor

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master släpper spelmusen CM310 – 10 000 DPI för 300 kronor

Cooler Master breddar portföljen med en spelmus avsedd att passa de flesta, där en attraktiv prislapp, gummerade sidogrepp och en högupplöst optisk sensor ska locka köpare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj, ganska lik Razer Lancehead Tournament Edition till utseendet må jag säga. Inget direkt dåligt med det, jag gillar formen, men ändå

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Hmm... Den känns bekant på något sätt....

EDIT: Dammit, @t0ad var snabbare

Permalänk
Medlem

Hittat på Amazon hittills

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Ja priset kan man inte klaga på. Sen är väl frågan om LEDs går att stänga av, eller man måste skruva isär och ta avbitaren. För 300, om den fungerar bra (med sensor, rörelser och underlag) är det kanske värt det dock.

Permalänk
Medlem

Om man slutar rapportera om helt orimliga dpi-värden kanske tillverkarna slutar överdriva så enormt mycket...
Min deathadder har 16000 dpi och jag använder aldrig mer än en tiondel av det...

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || EVGA RTX 3070 XC3 Ultra || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Samsung 970 EVO 500GB && OZC Trion 480GB || Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|MSI MAG341CQ
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Avstängd

synd att dom har förstört den med leds för bara där är det inte värt att läsa mer om den

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

synd att dom har förstört den med leds för bara där är det inte värt att läsa mer om den

De går ju nästan alltid att stänga av så brukar inte spela så stor tycker jag. Men jag ser att du blir riktigt upprörd över det hela. Nyfiken varför

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Ful!
Men bra pris.

Själv är jag lite intresserad av Microsofts nya IntelliMouse Explorer Classic.

Permalänk
Medlem

Alltså, ärligt talat.. vem fan använder 10 000 DPI? Har min mus inställd på 800 och skulle aldrig få för mig att använda något över 2000...

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

De går ju nästan alltid att stänga av så brukar inte spela så stor tycker jag. Men jag ser att du blir riktigt upprörd över det hela. Nyfiken varför

Skickades från m.sweclockers.com

Det hela är väldigt enkelt ...jag gillar inte leds och skulle inte använda en mus med leds även om jag fick den gratis även om man kan styra led´s med mjukvara så sitter dom där och jag skulle inte köpa den av ren princip då jag varken gillar dom och det känns som billiga skräpprodukter man försöker sälja som gaming möss med "styling"

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Om man slutar rapportera om helt orimliga dpi-värden kanske tillverkarna slutar överdriva så enormt mycket...
Min deathadder har 16000 dpi och jag använder aldrig mer än en tiondel av det...

Ja, jag är påväg och vilja skaffa mig en sådan mus, och alltid undrat hur så hög DPI ens är möjligt att få i liknelse som jag kör idag 800DPI i Känslighet 5/12 i Windows. Fast i 16k DPI och känslighet ??

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Alltså, ärligt talat.. vem fan använder 10 000 DPI? Har min mus inställd på 800 och skulle aldrig få för mig att använda något över 2000...

Vissa använder mer och andra mindre. Jag använder 2800-3200dpi i 1440p och hade nog närmat mig 3800 eller 4000 om jag skulle sitta på en 4k skärm.
10k - 16k är mycket men så längre den arbetar bra i de span jag använder den är ju det viktiga. Var ju mer viktigt med höga dpi i marknadsföringen när sensorerna maxade ut vid 1600 eller 3200 som mina tidigare möss, det lever nog bara kvar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det hela är väldigt enkelt ...jag gillar inte leds och skulle inte använda en mus med leds även om jag fick den gratis även om man kan styra led´s med mjukvara så sitter dom där och jag skulle inte köpa den av ren princip då jag varken gillar dom och det känns som billiga skräpprodukter man försöker sälja som gaming möss med "styling"

Jag tyckte faktiskt exakt som du en gång i tiden. Att led = billigt skit. Men det var innan det fanns så sjukt mycket pengar i dessa produkter så nu har alla (tyvärr) leds oavsett kvalité. Så jag har helt enkelt slutat bry mig. Men jag kan relatera till hur du tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vissa använder mer och andra mindre. Jag använder 2800-3200dpi i 1440p och hade nog närmat mig 3800 eller 4000 om jag skulle sitta på en 4k skärm.
10k - 16k är mycket men så längre den arbetar bra i de span jag använder den är ju det viktiga. Var ju mer viktigt med höga dpi i marknadsföringen när sensorerna maxade ut vid 1600 eller 3200 som mina tidigare möss, det lever nog bara kvar

Tror jag kan hålla med rätt bra här.

Just sensorna på tidigare möss kunde man känna skillnaden mellan 1600 och 3200DPI, men det var ju ofta sensorn som begränsade. Jag personligen gillar att stänga av all acceleration, ha relativt hög DPI (3000+) och sänka känsligheten i Windows istället. Detta upplever jag ger mig mycket mer detalj i musen, då den jobbar på mer konstant hög nivå, men sedan kan ev enstaka felräkningar (som ju alla möss gör), försvinna bort då reaktionen på den är låg.

Om man istället tar en 400-800 DPI mus, och måste öka känsligheten i Windows, kommer ju alla dessa fel med istället, även om det självklart beror på musen och hur bra den är. En bra mus med bra sensor kommer ju ha få fel vid låg DPI normalt sett. Men den kommer inte klara av snabba rörelser med bra precision.

Sen ja... 10k DPI är... 5Ghz Pentium Prescott.

Dock som sagt, med okej sensor, och sänkning till 2000-3000 DPI är det helt okej för 300kr.

@lord_vasagos Håller med dig, men om jag kan få en billig mus för 300kr till en extra dator. Tar man fram avbitare och skrivmejsel... sen är den LEDsen avstängd för gott
Inget jag vill göra i en 3000krs produkt dock, så i princip håller jag med.

Permalänk
Medlem

10k DPI är så overkill så det är tragiskt.

~ 1000 DPI
1:1 pixeltracking
1ms

Allt du behöver. Sitter själv på Rival 110 för 270kr, allt jag behöver

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag tyckte länge 2000dpi som min gamla Logitech G5 hade räckte men kör nu på runt 6000 tror jag. Behövs mer i 4k. Här en Steelseries den klarar väl en 12k eller nått men s0 mycket behövs inte. Saknar dock fortfarande ergonomin i gamla G5an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Känns som DPI rascet är lite som Mpixel racet va för mobilkameror .
Men precis som där så får man se hur kvaliten blir i slutändan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jag personligen gillar att stänga av all acceleration, ha relativt hög DPI (3000+) och sänka känsligheten i Windows istället. Detta upplever jag ger mig mycket mer detalj i musen, då den jobbar på mer konstant hög nivå, men sedan kan ev enstaka felräkningar (som ju alla möss gör), försvinna bort då reaktionen på den är låg.

Att ändra inställningen i Windows från annat än default, lägger omedelbart till interpolation och då kan man lika gärna sitta med en kulmus från 1994. Kommer aldrig bli "exakt" ändå

Går att läsa mycket om det här (inklusive lite mer "fixar") för den vetgirige: http://donewmouseaccel.blogspot.com/2010/03/markc-windows-7-m... (uppdaterad för senaste windows10-releaserna)

Mouserecorder som finns med i packet är rätt bra för att kolla om man lider av negativ acceleration och annat pyssel.

Permalänk
Medlem

Vad exakt gör man med 10k DPI?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o